Permalänk

RAM eller grafikminne?

Hallå.
Jag behöver en ny speldator.
Ska jag satsa på 16 GB RAM, eller 8 GB + 4 GB grafikkort?

Jag har idag en några år gammal Lenovo 90MV0078MW med 8 GB RAM som grafiken delar.
Processorn är en AMD Ryzen 5 3500U med Radeon Vega Mobile Gfx, 2100 Mhz

Och det går extremt tungt i strategispel där massor av enheter hanteras samtidigt.

/Tack

Permalänk
Medlem

Man bör inte köpa en dator med mindre än 16GB ram idag. 32GB börjar bli normen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Och det går extremt tungt i strategispel där massor av enheter hanteras samtidigt.

Klen processor, obefintlig grafikkrets och extremt lite minne, inte konstigt att det går dåligt.

Har du tänkt ersätta den med en SFF-dator igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hallå.
Jag behöver en ny speldator.
Ska jag satsa på 16 GB RAM, eller 8 GB + 4 GB grafikkort?

Jag har idag en några år gammal Lenovo 90MV0078MW med 8 GB RAM som grafiken delar.
Processorn är en AMD Ryzen 5 3500U med Radeon Vega Mobile Gfx, 2100 Mhz

/Tack

vare sig du ska köpa begagnat eller nytt så hade jag satsat på 32gb ram och 16gb vram, mycket mer framtidssäkert än 16/4 eller 16/8

Permalänk

en 8gb sticka till skulle troligen göra lite skillnad.

8GB är inte mycket speciellt när grafikkortet dessutom potentiellt äter upp hälften.

den verkar ha 2 ramslottar potentiellt vanliga DDR4 stickor men kan va laptop stickor iom att det verkar vara en kompakt dator.
men du får ta av sidan och kolla.

även kolla om den är utrustad med dubbla 4GB stickor eller en single 8GB sticka då jag inte kunde verifiera 8GB modellen men hittade varianten med 16GB som hade 2x8GB stickor.

de verkar iaf ha DDR4 2400Mhz sticka/or an något slag

men menar du att du ska köpa helt nytt så håller jag med resten att minst 16GB är vägen att gå.

och iaf minst 8GB dedikerat videoram (inte delat med ram!).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt skulle jag personligen inte rekommendera något sämre än detta i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det blir inte mycket till speldator med 4GB VRAM heller. Vad för spel ska du använda datorn till?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det blir inte mycket till speldator med 4GB VRAM heller. Vad för spel ska du använda datorn till?

Favoritspelet är BFME1 (Battle for Middle Earth)
Originalet är 20 år gammalt nu och är inga problem på min PC.
Men via "All In One Launcher" kommer det fler o fler krävande varianter, med massor av enheter som hanteras samtidigt, vilket gör det väldigt segt.

Permalänk
Skrivet av Stargate3000:

Favoritspelet är BFME1 (Battle for Middle Earth)
Originalet är 20 år gammalt nu och är inga problem på min PC.
Men via "All In One Launcher" kommer det fler o fler krävande varianter, med massor av enheter som hanteras samtidigt, vilket gör det väldigt segt.

skulle säga att du med det spelet troligen klarar dig gott och väl på den dator du har nu med lite mer ram bara då troligen största skillnaden är att varianter med fler enheter helt enkelt äter mer ram.

cpumässigt så tror jag du är relativt ok vill minnas att det är så pass gammalt att det är enkeltrådat kanske tvåtrådat.

Lord of the Rings: Battle for Middle-earth System Requirements (Minimum)

CPU: Pentium III or Athlon
CPU SPEED: 1.3 GHz
RAM: 256 MB
VIDEO CARD: 32 MB or greater DirectX 9.0b compatible supported AGP video card (GeForce2+ / Radeon 7500+)
TOTAL VIDEO RAM: 32 MB
3D: Yes
HARDWARE T&L: Yes
DIRECTX VERSION: 9.0b (included on disk)
FREE DISK SPACE: 4 GB
SOUND CARD: Yes
CD-ROM: 8X Speed CD/DVD-ROM (This game contains technology intended to prevent copying that may conflict with some CD/DVD-ROM, CD/DVD-RW and virtual drives.)

The Lord of the Rings: Battle for Middle-earth Recommended Requirements

CPU: Pentium 4 or Athlon XP
CPU SPEED: 2 GHz
RAM: 512 MB
VIDEO CARD: 64 MB or greater DirectX 9.0b compatible supported AGP video card (GeForce4 TI+ / Radeon 9500+)
TOTAL VIDEO RAM: 64 MB
PIXEL SHADER: 1.3
VERTEX SHADER: 1.1
3D: Yes
HARDWARE T&L: Yes
DIRECTX VERSION: 9.0b (included on disk)
FREE DISK SPACE: 4 GB
SOUND CARD: Yes
CD-ROM: 8X Speed CD/DVD-ROM (This game contains technology intended to prevent copying that may conflict with some CD/DVD-ROM, CD/DVD-RW and virtual drives.)

sen ev moddar ovanpå det men skulle tro att det troligen är mestadels ram och cpu kravet som höjs med fler moddar som i de flesta moddbara spel där moddarna inte påverkar grafiken.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

en 8gb sticka till skulle troligen göra lite skillnad.

8GB är inte mycket speciellt när grafikkortet dessutom potentiellt äter upp hälften.

den verkar ha 2 ramslottar potentiellt vanliga DDR4 stickor men kan va laptop stickor iom att det verkar vara en kompakt dator.
men du får ta av sidan och kolla.

även kolla om den är utrustad med dubbla 4GB stickor eller en single 8GB sticka då jag inte kunde verifiera 8GB modellen men hittade varianten med 16GB som hade 2x8GB stickor.

de verkar iaf ha DDR4 2400Mhz sticka/or an något slag

men menar du att du ska köpa helt nytt så håller jag med resten att minst 16GB är vägen att gå.

och iaf minst 8GB dedikerat videoram (inte delat med ram!).

Öppnade nu. Är ingen expert men det finns 2 stycken "PN: 5m30v06794" som tydligen är 2 stycken 4 GB DDR4.
Ser inte ut att finnas plats för fler.

Men ok. Då får det bli en ny PC.
Eftersom pensionen är begränsad får det bli med 16 GB. Utan dedikerat grafikminne.
Men det borde ändå göra skillnad.

Permalänk
Skrivet av Stargate3000:

Öppnade nu. Är ingen expert men det finns 2 stycken "PN: 5m30v06794" som tydligen är 2 stycken 4 GB DDR4.
Ser inte ut att finnas plats för fler.

Men ok. Då får det bli en ny PC.
Eftersom pensionen är begränsad får det bli med 16 GB. Utan dedikerat grafikminne.
Men det borde ändå göra skillnad.

bara köp ett 16GB kit då och byt ut de befintliga stickorna?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara köp ett 16GB kit då och byt ut de befintliga stickorna?

Spännande.
Om det står DDR4 på dom också så passar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Spännande.
Om det står DDR4 på dom också så passar det?

Det verkar vara denna dator det handlar om. I så fall är det DDR4 SO-DIMM som gäller, d.v.s. laptop-minnen. Det börjar bli svårt att hitta såna nya i butik, dessa var de billigaste jag hittade som bör fungera. Eventuellt kanske det går att hitta billigare begagnat.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det verkar vara denna dator det handlar om. I så fall är det DDR4 SO-DIMM som gäller, d.v.s. laptop-minnen. Det börjar bli svårt att hitta såna nya i butik, dessa var de billigaste jag hittade som bör fungera. Eventuellt kanske det går att hitta billigare begagnat.

Jättebra! Har beställt nu.
Ska bli spännande och se om jag får dit dom sen.
Och om det funkar förstås.

/Stort tack

Permalänk

Behöver man köra någon slags PC setup vid byte av minneskort, eller är det plug & play?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Behöver man köra någon slags PC setup vid byte av minneskort, eller är det plug & play?

Det ska vara plug&play om minnet är kompatibelt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Skrivet av shugge:

Tack
Låter lovande

Permalänk
Skrivet av perost:

Hej.
Vill bara tala om att minnena kommit nu, och gick bra att installera.
Skillnaden är dock inte jättestor.
De nya varianterna av BFME använder samma spelmotor som nu är 20 år gammal. Och den är väl helt enkelt inte gjord för att hantera 4-5 gånger så många enheter.
Men jag är nöjd ändå.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ja t.o.m. jag kunde enkelt installera dom. Kom även ihåg att ta i elementet först.
Och det var inga konstigheter när jag startade upp datorn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hej.
Vill bara tala om att minnena kommit nu, och gick bra att installera.
Skillnaden är dock inte jättestor.
De nya varianterna av BFME använder samma spelmotor som nu är 20 år gammal. Och den är väl helt enkelt inte gjord för att hantera 4-5 gånger så många enheter.
Men jag är nöjd ändå.

Du skulle kunna testa spelet via Geforce now om det går spela via tjänsten och se hur det fungerar där. Då spelar du spelet på en kraftfullare dator än den du har och sen strömmas bilden till dig. Redan gratisnivåns hårdvara gissar jag är ganska mycket snabbare än din nuvarande dator. Är det samma prestandaproblem där så vet du i alla fall att en bättre dator inte kommer hjälpa dig i det spelet.

https://www.sweclockers.com/test/41706-snabbtest-geforce-now-...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Ja t.o.m. jag kunde enkelt installera dom. Kom även ihåg att ta i elementet först.
Och det var inga konstigheter när jag startade upp datorn igen.

Nej. Ta inte i element. Det kommer inte hjälpa.
ESD-armband eller så rör man något metalldel av chassit innan man börjar pilla.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nej. Ta inte i element. Det kommer inte hjälpa.
ESD-armband eller så rör man något metalldel av chassit innan man börjar pilla.

Att ens tänka på ESD är i alla fall en bra början. Är ju ofta man ser annonser där komponenterna ligger i ex en soffa eller säng oskyddade.
ESD-armband eller annan godkänd utrustning är det som gäller.
Att ta chassit hjälper väl lite men så fort du är rör dig utan att hålla i chassit så har du risk att hamna på annan potential än chassit. Det är bättre att ha ett armband kopplat mot elektroniken som man pillar med. Så att man inte riskerar att göra saker utan att tänka sig för. De har även motstånd så att eventuella urladdningar sker i "bromsad" takt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb