Fläktstyrningsprogram byter ut riskfylld drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Fläktstyrningsprogram byter ut riskfylld drivrutin

Med byte från Winring0 till Pawn IO slipper användare varningar från Microsoft Defender.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har någon testat det här? Är de nå skillnad i funktionalitet eller liknande? Går samma profiler att användas eller måste saker göras om? Försökte kolla om det var något dokumenterat om det men ja hittade inget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Har någon testat det här? Är de nå skillnad i funktionalitet eller liknande? Går samma profiler att användas eller måste saker göras om? Försökte kolla om det var något dokumenterat om det men ja hittade inget.

Mina sensorer försvann vilket gjorde profilerna värdelösa. Kurvorna ligger dock kvar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mina sensorer försvann vilket gjorde profilerna värdelösa. Kurvorna ligger dock kvar

Hmm så nya drivrutinen kunde inte läsa av ditt moderkorts sensorer alls eller kunde du lägga till de igen och applicera kurvorna till de?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Hmm så nya drivrutinen kunde inte läsa av ditt moderkorts sensorer alls eller kunde du lägga till de igen och applicera kurvorna till de?

De fick paras och döpas om.
Först försvann allt tills nya drivern installerades

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De fick paras och döpas om.
Först försvann allt tills nya drivern installerades

För mig försvann de fram tills att den nya drivrutinen/pluginet installerat, sen dök allt upp som vanligt för mig. Behövde inte paras eller döpas om. Allt fungerade väldigt smidigt för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig försvann de fram tills att den nya drivrutinen/pluginet installerat, sen dök allt upp som vanligt för mig. Behövde inte paras eller döpas om. Allt fungerade väldigt smidigt för mig

Samma här. Använder FanControl. Bara uppdaterade mjukvaran och installerade Pawn IO och sedan var allting som vanligt igen. Som om det aldrig funnits en fatal sårbarhet från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvet:

Samma här. Använder FanControl. Bara uppdaterade mjukvaran och installerade Pawn IO och sedan var allting som vanligt igen. Som om det aldrig funnits en fatal sårbarhet från början.

Fanns aldrig någon "fatal sårbarhet" till att börja med, bara att MS tycker det är supertrist att folk kör saker i ring 0. OM det skulle finnas något som kan utnyttja det så har de fri lejd rakt in.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Den fungerar bra, vad man behöver göra för att behålla gamla profilen är att:

• installera uppdateringen av FanControl

• Låta FanControl installera PawnIO om du saknar den, då den erbjuder att göra det åt dig

• Därefter starta om FanControl utan att spara den "trasiga" aktuella profil (välj "discard changes")

Profilen ballar ur lite under uppdateringsprocessen, men så länge du inte sparar den så ska gamla profilen kunna läsas in när programmet är fullständigt installerat.

Kan vara bra att göra en backup av gamla profilen innan installeringen, för mig (med min hårdvara) har det fungerat smidigt, tog någon minut bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Fanns aldrig någon "fatal sårbarhet" till att börja med, bara att MS tycker det är supertrist att folk kör saker i ring 0. OM det skulle finnas något som kan utnyttja det så har de fri lejd rakt in.

https://medium.com/@matterpreter/cve-2020-14979-local-privile...

Visa signatur

CCNP