Asus visar ny teknik för kabelfri strömförsörjning

Permalänk
Melding Plague

Asus visar ny teknik för kabelfri strömförsörjning

Ger grafikkort upp till 250 watt via PCI-Expresskortplatsen på moderkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Sprak" "Puff"

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite innovation på den här fronten också, innan vi sitter där med en trefaskabel intryckt i grafikkortet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Slaget: Team SweC

AGP Pro, we meet again!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

"Enklare grafikkort", "250W". Vad hände?

Rent teoretiskt skulle man alltså kunna driva ett 5090 med 40% powerlimit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

AGP Pro, we meet again!

Ja, den blev aldrig nån stor grej av även om tanken var bra.

Sen är jag som vanligt skeptisk till mycket ström över liten kontaktyta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Trevligt med lite innovation på den här fronten också, innan vi sitter där med en trefaskabel intryckt i grafikkortet.

Det är ju inte direkt någon lösning att först mata effekten genom en kontakt till moderkortet, sedan i PCB, över till kontaktblecken i porten.
Bara en sak till som kan fallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det behöver ju inte vara 250W, men det är ju ett rätt stort spann mellan 75W och 250W som detta skulle passa.
Upp till 75W klarar sig ju redan med vanliga PCIe-kortplatsen.

Är väl en del instegsmodeller av "riktiga" grafikkort som är runt 100W som detta skulle passa, artikeln nämner t.ex. RTX 5050.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorrsnus:

Trefas är ju AC, så då är det bara en hel PSU på grafikkortet. Lättare då med en extern kloss till AC-adapter och en DC-kontakt (barrel-typ som det var på bärbara förr, eller bara USB-C) på GPU-plåten.

Skrivet av evil penguin:

Det behöver ju inte vara 250W, men det är ju ett rätt stort spann mellan 75W och 250W som detta skulle passa.
Upp till 75W klarar sig ju redan med vanliga PCIe-kortplatsen.

Är väl en del instegsmodeller av "riktiga" grafikkort som är runt 100W som detta skulle passa, artikeln nämner t.ex. RTX 5050.

Nu håller jag iofs med om att 75W är lågt, men grejen är väl mer vad som är en rimlig gräns. 75W täcker ju in allt som inte är en GPU med god marginal. Skall man täcka in GPUer så får det ju vara en 80% eller så man täcker. Exakt vad som är 80% är svårt att svara på, men 250W klarar Nvidias x70-kort de senaste generationerna. Det räcker inte för 7800XT eller 9070XT, men 7800XT är precis över, och det finns ju 9070 vilket hade funkar. Det är en rätt OK gräns ändå?

Skall man sätta den lägre så gäller det nog att man klarar Nvidias x60-kort åtminstone. Det är då 170W för 3060 som är det törstigaste de senaste generationerna. Säger vi att det skall klara deras 106-kort istället så är det 180W för 5060 Ti.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

3-fas in i nätagg/moderkort sedan 230v uttag till GPU🤷‍♂️😏

Visa signatur

|| Aorus B650 Elite AX ICE || Ryzen 7800X3D || RTX 4090 Arous Master || DDR5 64GB 6000Mhz || MSI MAG 1000W || 1TB Kingston KC2500 M.2 || 48" LG C2 Oled ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

3-fas in i moderkort sedan 230v uttag till GPU😏

Precis, gör det ordentligt en gång så slipper man krångla senare.

Permalänk
Medlem

Vad vinner man på det? Mera kraft till moderkortet som behöver uppgraderas för nya effekter, istället för att dra en kabel från PSUn, känns något långsökt.
Vi får väl hoppas på att effekterna på dessa gigantiska energislukare går ner någon gång.
Pinsam trend!
Alla skall spara ström utom gejmers.

Permalänk
Skrivet av hasseb64:

Vad vinner man på det? Mera kraft till moderkortet som behöver uppgraderas för nya effekter, istället för att dra en kabel från PSUn, känns något långsökt.
Vi får väl hoppas på att effekterna på dessa gigantiska energislukare går ner någon gång.
Pinsam trend!

Håller med, det har blivit sinnesjukt. Och det är inte bara ström som är problemet utan värmeutvecklingen också. Det är ju i princip omöjligt att ha en högpresterande speldator i ett litet rum, numera.

Tycker 250w borde vara absolut maxtak för en GPU. Tycker man även borde återinföra en förbättrad SLI så att folk kan bara skala med antalet kort, precis som man gör med datacenters.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Håller med, det har blivit sinnesjukt. Och det är inte bara ström som är problemet utan värmeutvecklingen också. Det är ju i princip omöjligt att ha en högpresterande speldator i ett litet rum, numera.

Tycker 250w borde vara absolut maxtak för en GPU. Tycker man även borde återinföra en förbättrad SLI så att folk kan bara skala med antalet kort, precis som man gör med datacenters.

Perfekt för de som sitter med direktverkande el över vinterhalvåret, där blir det i princip gratis

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vill nog påstå att värmeutvecklingen utgör det största problemet för mig. Med ett värstingkort i datorn blir det störigt även i ett normalstort rum, åtminstone under den varmare halvan av året.

Inser förstås att det skulle bli ett jäkla liv på en del gamers, men det är nästan så man hoppas att EU får för sig att införa ett sådant maxtak. Önskad effekt är förstås att energieffektiviteten blir den viktigaste parametern i prestandaekvationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vill nog påstå att värmeutvecklingen utgör det största problemet för mig. Med ett värstingkort i datorn blir det störigt även i ett normalstort rum, åtminstone under den varmare halvan av året.

Inser förstås att det skulle bli ett jäkla liv på en del gamers, men det är nästan så man hoppas att EU får för sig att införa ett sådant maxtak. Önskad effekt är förstås att energieffektiviteten blir den viktigaste parametern i prestandaekvationen.

Om det skulle införas ett maxtak på effektuttag per kort skulle det i så fall främst behöva rikta in sig på datacenter för LLM. Detta skulle förhoppningsvis få fart på innovationen att ta fram mer energisnåla tekniker som alla får del av så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Moores observation visade sig inte vara en naturlag.

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på de 6/8pin vi har idag. det som kanske kan göra är att standardisera var kontakten ska sitta i ATX standarden (jag tänker mig på samma sida mot moderkortet. och så en cutout där så du helt enkelt kopplar in strömmen "från andra sidan". så synns dom inte.)

En helt okej lösning från asus för kort som inte är så törstiga enda nackdelen är väl att korten inte är bakåtkompatibla med "vanlig" pcie slot, men deras nya slot är kompatibel med vanliga grafikkort.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

AGP Pro, we meet again!

Jag hade en Pentium 4 med Socket 478 moderkort som hade AGP Pro.
Men det var kompatibelt med både vanliga AGP kort och AGP Pro.
Så jag använde aldrig Pro delen. Körde den med vanligt AGP grafikkort.

Om jag minns rätt så var det att vanliga AGP kunde ge upp till 50W via AGP porten och AGP Pro kunde ge upp till 75W.
Så standard PCI Express är redan på AGP Pro nivå.
Åtminstone för en 16X slot.
Vet inte hur mycket effekt man kan plocka ur 1X, 4X, 8X PCIe slotr.

Skrivet av evil penguin:

Wccftech säger
entry-level designs such as the RTX 5050 consume over 100W at peak loads

Over 100W = över 100W på Svenska.
RTX 5090 drar också över 100W, bara väldigt långt över.

NVIDIA GeForce RTX 5050
TDP 130 W

En hyfsad bit över 100W. Men ganska långt under 250W.

NVIDIA GeForce RTX 4060
TDP 115 W
Är väl i så fall lite närmare 100W.

Skrivet av hasseb64:

Du glömde AI.

Bygger du en dator för AI så gör det inget om den drar lika mycket effekt som en Tesla Supercharger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Wccftech säger
entry-level designs such as the RTX 5050 consume over 100W at peak loads

Over 100W = över 100W på Svenska.
RTX 5090 drar också över 100W, bara väldigt långt över.

NVIDIA GeForce RTX 5050
TDP 130 W

En hyfsad bit över 100W. Men ganska långt under 250W.

NVIDIA GeForce RTX 4060
TDP 115 W
Är väl i så fall lite närmare 100W.

Okej, kanske slarvigt formulerat, men "runt 100W" betyder inte heller "exakt 100W" eller "max 100W".
Är 130W för långt ifrån för att få nämnas? Jag vet inte, det känns som en lite meningslös vinkling på det hela för mig. Det är klart närmare 100W än 250W, iaf.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Absolut inget fel på de 6/8pin vi har idag. det som kanske kan göra är att standardisera var kontakten ska sitta i ATX standarden (jag tänker mig på samma sida mot moderkortet. och så en cutout där så du helt enkelt kopplar in strömmen "från andra sidan". så synns dom inte.)

En helt okej lösning från asus för kort som inte är så törstiga enda nackdelen är väl att korten inte är bakåtkompatibla med "vanlig" pcie slot, men deras nya slot är kompatibel med vanliga grafikkort.

8 pin PCIe strömkontakt = 150W.
Använd 2st så blir det upp till 300W.
Plus de 75W från PCIe sloten.
Upp till 375W.

Lite säkerhetsmarginal för att inte ligga på max, säg TBP (Total Board Power) upp till 340W.
Spontant kan jag tycka att det borde räcka för gamer grafikkort.
Som nämnts så är det ju inte bara elförbrukningen i sig utan även värmen det avger.
Dels hur det värmer upp rum, framförallt på sommaren när det kan vara varmt redan innan man kör något på datorn.
Sen med grafikkort som tar upp 3+ slots så man inte får plats med något annat eller kan bygga kompakta datorer.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag hade en Pentium 4 med Socket 478 moderkort som hade AGP Pro.
Men det var kompatibelt med både vanliga AGP kort och AGP Pro.
Så jag använde aldrig Pro delen. Körde den med vanligt AGP grafikkort.

Om jag minns rätt så var det att vanliga AGP kunde ge upp till 50W via AGP porten och AGP Pro kunde ge upp till 75W.
Så standard PCI Express är redan på AGP Pro nivå.
Åtminstone för en 16X slot.
Vet inte hur mycket effekt man kan plocka ur 1X, 4X, 8X PCIe slotr.

Det är väl lite mer en kommentar om konceptet än den faktiska effekten.

Min mammas Dell Workstation hade en AGP-Pro Universal. Var riktigt najs att kunna uppgrade från en Quadro 4 till en 7800 GS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, kanske slarvigt formulerat, men "runt 100W" betyder inte heller "exakt 100W" eller "max 100W".
Är 130W för långt ifrån för att få nämnas? Jag vet inte, det känns som en lite meningslös vinkling på det hela för mig. Det är klart närmare 100W än 250W, iaf.

NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 16 GB
TDP 180 W

NVIDIA GeForce RTX 4070
TDP 200 W

Även de korten är med hyfsat stor marginal under 250W.

Men jag tycker ändå att de visar på den "powercreep" eller vad man kallar det som RTX 5000 Blackwell har gjort mot RTX 4000 Ada Lovelace.

RTX 4060 är ett x60 kort med 115W TDP och RTX 5050 är ett x50 kort med 130W TDP.
RTX 5060 har 145W TDP och RTX 5060 Ti har 180W.

Vill man ha prestanda till låg effektförbrukning så har de inte hänt mycket sen RTX 4060 släpptes.

Även om man löser en kontakt som kan ge mer effekt och ge snyggare kabeldragning i datorn så blir värmen datorn dumpar i rummet inte mindre för det.

Sen vad är det som säger att man inte kan använda sladdar också även om vi får en ny variant av PCIe kontakten ?

75W strömbegränsningen med PCIe löstes ju med de 6 och 8 pins kablar som kom sen för att kunna ge mer effekt.
Vad säger att man inte också kan använda kablar ihop med den nya kontakten ?

250W PCIe slot + 600W 12VHPWR eller dyl.
Så har vi plötsligt grafikkort som kan dra upp till 850W istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du glömde AI.

Bygger du en dator för AI så gör det inget om den drar lika mycket effekt som en Tesla Supercharger.

Sant! Plus all värme som skapas i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis, värmen blir ju ett sekundärproblem som skapar ett ännu större energibehov då som kylning.

Permalänk
Medlem

Återkom när vi får ett trådlöst nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om det skulle införas ett maxtak på effektuttag per kort skulle det i så fall främst behöva rikta in sig på datacenter för LLM. Detta skulle förhoppningsvis få fart på innovationen att ta fram mer energisnåla tekniker som alla får del av så småningom.

Tycker du inte att 700W - 1,2kW per kort är rimligt när det sitter 8st per maskin?

Blir fort löjligt. Jobbar med sådana maskiner, men inte för LLM. Vi räknar på upp till 250kW per rack nästa generation.

Permalänk
Medlem

Så 35W per pinne som är 0.något kvadratmillimeter?

Detta är väl ett långt värre förslag än självaste 12VHPWR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Pinsam trend!

Enklare att dra lite fler kablar till Mobo, speciellt om man skall göra det snyggt. Tycker själv att det alltid känns lite sådär när man drar i och ur PCIe kablarna med de där superdryga spärrarna. Helt omöjligt att göra det utan att börja bryta lite i PCIe slotten. En slot som automagiskt ansluter allt på GPUn hade varit nice

Sen skulle jag tro att det inte skulle behövas mycket extra i moderkortet. Kopparplanen blir snabbt att motsvara en ganska grov kabel, du kan bära mycket mer ström än vad som känns intuitivt på ett PCB. Har du en lite bättre CPU kan du redan dra en bit över 100 ampere genom moderkortet, VRM till CPU sockeln. Ännu mer om du har typ en 7950X, 200 kan du dra då . Att dra 20 till i ett annat område borde vara en rätt smal sak med smart layout

Permalänk
Medlem

Så är det här något Nvidia kommer utnyttja på RTX6090, 850W(600w+250w)^^