Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Asus visar ny teknik för kabelfri strömförsörjning

Permalänk
Medlem

Snart får vi läsa om smältande pcie kontakter

Permalänk
Medlem

Hmm.
Ja till nichprodukter annars ser jag inte riktigt vinningen när det inte fungerar med mer effekt.
Sedan ser jag bara en extra kostnad och svårare.ä väg för uppdateringar i framtiden.

Skulle man gjort detta och nya 12v standarden direkt till moderkort utan psu absolut men inte annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Snart får vi läsa om smältande pcie kontakter

🤣 tänkte precis säga samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

"Enklare grafikkort", "250W". Vad hände?

Rent teoretiskt skulle man alltså kunna driva ett 5090 med 40% powerlimit.

eller nästan 100% med undervolt 🤣

Permalänk
Medlem

Borde "bumpa" upp det till 500 watt direkt så behövs det inte lika många pcie ström kontakter på ett tag iallafall.

De kanske borde göra en längre pcie kontakt som kan dra all ström från mobot istället. sätt en gräns på 1000 watt till en början. Pcie kontakten är ju en liten plutt på dagens gigantiska kort med extrema kylare. Skulle dessutom göra kortet mer stabilt och minska stressen av vikten på kontakten. En som går hela mobot ut bör inte vara ett stort problem och fördelat på så många ledare behöver värmen inte heller bli hög.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hmm.
Ja till nichprodukter annars ser jag inte riktigt vinningen när det inte fungerar med mer effekt.
Sedan ser jag bara en extra kostnad och svårare.ä väg för uppdateringar i framtiden.

Skulle man gjort detta och nya 12v standarden direkt till moderkort utan psu absolut men inte annars

12VO-PSUer kan fortfarande ha vanliga PCIe-kontakter. Det är ingen 5V eller 3.3V i dem. Det är gamla SATA-diskar som måste matas från moderkortet (vilket jag förstår händer i en del OEM-burkar som använder det).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till varför strömkontakten måste vara på framsidan av GPUn?
Skulle man inte kunna ha den på sidan så man inte behöver dra en ful sladd till framsidan?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

Jag är förvånad att ingen kollar på ny atx standard där man använder högre spänning än 12v för att minska strömmen som går

Hade det varit 24v så är det halva strömmen som går åt.
48v 1/4 del

Dvs kan leverera dubbel eller 4x mer effekt med samma kabel area

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem

Detta kommer upp ibland i sådana här forum, och resultatet är alltid att 1) det går att köra 24V från ATX eftersom det finns en rail som är -12V, men ingen har gjort det på alla år, och 2) 48V är nog problematiskt med säkerhetsstandarder och ljusbågar och allt vad det är. Det känns inte direkt som att idén är så komplex, så det har säkert provats.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

ska man göra om elsystemet för grafikkort tycker jag att man äntligen bör lansera 48V istället

USB-C stödjer 240W redan.
Sätt några såna portar internt från PSU till GPU, så kan man väl dra två kablar ifall man behöver mer än 240W