Spara filer under längre tid

Permalänk

Spara filer under längre tid

Hej på er, förra året så gick min hårddisk sönder där jag hade alla bilder och filmer på mina barn. som tur var så kunde jag föra över allt till en ny hårddisk som jag köpte men det fick mig att börja fundera, hur gör man bäst i att spara det på lång sikt? det finns ju en massa alternativ och jag känner mig väldigt osäker på vilket som kan vara det bästa alternativet för mig. det som jag vet om som finns är ju:

molnlagring

extern hårddisk

nätverksbaserad hårddisk

egen server

är det nått jag har missat? och hur skulle ni göra för att spara filer på bästa sätt och utan kanske kosta en förmögenhet också. och försök förklara också. Om ni tycker en extern hårddisk, berätta varför isånnafall

ha en fortsatt trevlig dag

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Egen nas/server.
Tex billig dator och truenas är rätt poppis.
https://www.truenas.com/truenas-community-edition/

*Hur stor lagring behöver du?

Permalänk
Medlem

Håller med om egen NAS men om du vill vara mer säker så bör du utöka det med lagring på annan plats t.ex. en eller flera molnbaserade tjänster, NAS hos kompis/VPS osv.
En ensam hemma-NAS är inte backup det är enbart ett lite säkrare sätt att lagra data.

Permalänk
Skrivet av kingenandy:

Hej på er, förra året så gick min hårddisk sönder där jag hade alla bilder och filmer på mina barn. som tur var så kunde jag föra över allt till en ny hårddisk som jag köpte men det fick mig att börja fundera, hur gör man bäst i att spara det på lång sikt? det finns ju en massa alternativ och jag känner mig väldigt osäker på vilket som kan vara det bästa alternativet för mig. det som jag vet om som finns är ju:

molnlagring

extern hårddisk

nätverksbaserad hårddisk

egen server

är det nått jag har missat? och hur skulle ni göra för att spara filer på bästa sätt och utan kanske kosta en förmögenhet också. och försök förklara också. Om ni tycker en extern hårddisk, berätta varför isånnafall

ha en fortsatt trevlig dag

Tekniskt enklast:
Konsumentinriktad backupprogramvara med lagring på flera hårddiskar som du roterar mellan och förvarar hos en vän som inte är en direkt granne.

Nackdel: manuell process, och du riskerar att tappa så mycket data som hinner sparas mellan gångerna du roterar hårddiskarna.

Bättre, exempel 1:
Backupprogramvara som klarar lagra både till lokal disk och till molnlagring - eller två olika backupprogram för vardera ändamålet.

Fördel: löser den manuella biten.

Nackdel: dyrare; molnlagring hyrs ofta per sparad datamängd per månad.

Bättre, exempel 2:
Köp två NAS eller sätt upp två servrar.
Peka ut den ena servern som lagring för backupprogramvaran du kör.
Låt server 2 hämta data från server 1 via exempelvis storage snapshots.
Se till att server 1 inte kan initiera trafik mot server 2 eller delar inloggningsuppgifter med den.
Ställ server 2 hemma hos en vän i en annan stad.

Fördel: potentiellt full kontroll över din data utan att förlora möjligheten till automatiska backuper.

Nackdel: Dyrt i inköp. Kräver viss teknisk kompetens. Om du väljer NAS kan de ha artificiellt begränsad livslängd efter vilken denna lösning blir ett potentiellt säkerhetshot.

Permalänk

Alla de du nämnt samtidigt + offlinebackup förvarad i t.ex ett bankfack ovanpå det.

Komer va dyrt men 99% idiotsäkert.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Optiska skivor, typ blu-ray. 25GB är nog säkraste storleken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Optiska skivor, typ blu-ray. 25GB är nog säkraste storleken.

Njae, de skivor man bränner själv håller inte länge jämfört med de skivor som innehåller köpt material. Är lite olika teknik bakom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Alla de du nämnt samtidigt + offlinebackup förvarad i t.ex ett bankfack ovanpå det.

Bankfack börjar försvinna som val för privatkunder. Dock kan man ju tänka sig att man inom en familj lagrar data hos varandra på olika adresser.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Egen nas/server.
Tex billig dator och truenas är rätt poppis.
https://www.truenas.com/truenas-community-edition/

*Hur stor lagring behöver du?

Jag tänkte minst iallafall 2 tb men kanske upp till 4? frågan är ju om det är för lite

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

det som ska ligga i bankfacket, på vilket media ska det ligga på tycker du? extern hdd eller bränt på dvd skivor?

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Skrivet av kingenandy:

det som ska ligga i bankfacket, på vilket media ska det ligga på tycker du? extern hdd eller bränt på dvd skivor?

Smidigast är väl mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@kingenandy beror på hur stora mängder data det är men 2.5 SSD samt M2 hårddiskar är inte ett bra val. Mekaniska hårddiskar är mer pålitliga att datainformationen finns kvar men här finns det också svagheter man måste tänka på.

Optisk lagring är också ett bra komplement, men notera att det är brända skivor och man ska egentligen inte förlita sig på det. Tyvärr är detta det enda rimliga alternativet vad gäller relativt god pålitlighet och ekonomi som är gångbart. Det är också bra om man skaffa sig ett brandsäkert skåp om man har plats för det, där kan man förvara saker som man vill skydda. Man behöver kombinera flera olika alternativ för viktig information om man vill vara relativt säker att saker inte försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Optisk lagring är också ett bra komplement, men notera att det är brända skivor och man ska egentligen inte förlita sig på det. Tyvärr är detta det enda rimliga alternativet vad gäller relativt god pålitlighet och ekonomi som är gångbart. Det är också bra om man skaffa sig ett brandsäkert skåp om man har plats för det, där kan man förvara saker som man vill skydda. Man behöver kombinera flera olika alternativ för viktig information om man vill vara relativt säker att saker inte försvinner.

Ja, och en sak att tänka på är vad som händer om typ kåken brinner upp med mig i den; inget man vill planera för, men kan de efterlevande få tag på familjefoton, etc, igen, eller är de i någon molntjänst som ingen kan logga in på och som snart fakturan förfaller på, eller är det på hårddiskar formaterade i ext4 (eller nåt) som en "vanlig dödlig" inte kan hitta något på, kanske krypterade dessutom. Optiska skivor med filer lagrade rätt upp och ner, förvarade hos en/ett par släktingar är ett bra komplement. Även om optiska skivor är omoderna så kommer det att gå att läsa dem i flera decennier, och även att hitta USB-läsare (eller någon som har det) att göra det med.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@kingenandy beror på hur stora mängder data det är men 2.5 SSD samt M2 hårddiskar är inte ett bra val. Mekaniska hårddiskar är mer pålitliga att datainformationen finns kvar men här finns det också svagheter man måste tänka på.

+1 på Optiskt här också.
Det finns ju skivor anpassade för arkivering.

Inga av de "Kodak Gold" skivor jag brännde på 90-talet är skadade eller har fel.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med två olika lagringar för saker du absolut inte vill bli av med.

Själv kör jag extern 2.5" disk som sparas i ett kassaskåp och molnlagring som INTE har någon form av synk aktiverad + aktiv MFA för inloggningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem