Windows-uppdatering sabbar för DRM-skyddad video

Permalänk
Melding Plague

Windows-uppdatering sabbar för DRM-skyddad video

Microsoft bekräftar problem efter uppdatering med KB5064081.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har drabbats av den här buggen. Bilden blir svart när man besöker vissa hemsidor. Bilden försvinner och återkommer några gånger innan den stabiliserar sig. Hoppas de hittar en lösning på problemet snart då. Ska prova att avinstallera den här uppdateringen.

[EDIT:] För mig finns den inte med bland uppdateringarna som går att avinstallera. Bara invänta en buggfix då. =/

Permalänk
Medlem

Det förklarar ju konstigheterna jag haft på min arbetsmaskin. Trode först det var något knas för att jag körde HDR-skärm, men fick ändå att den tappade bild med det avstängt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Är det så att Windows har mer och mer problem eller är det att nyhetssidorna skriver mer om det?

Känns som ingen nyhet i Windows 11 lockat efter att de släppte Clipboard history och Snipping tools (som jag bytt ut till ShareX)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Lagers tips: Mappa om framåt-knappen på musen till Home-knappen! Du kan inte leva utan det sedan!

Permalänk
99:e percentilen

Problemet gäller […] HDCP eller DRM för digitalt ljud, och yttrar sig i symtom som felmeddelandet, frekventa avbrott, krascher och svart skärm utan bild. Det kan till exempel handla om program för uppspelning av DVD och Blu-ray.

Som vanligt alltså: de som gör rätt för sig ska straffas med ständiga tekniska problem och dålig användarupplevelse.

Själv ser jag film och serier endast på Blu-ray samt SVT Play. År 2025 kan man fortfarande i princip aldrig få något så självklart som engelska undertexter när man betalar dyra pengar för film på skiva, medan pirater har kunnat välja vilka undertexter de vill i decennier. Jag tycker det är oerhört osmakligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min Windows 10 för 2 veckor sen, den avaktiverade min licens och jag kan inte återaktivera den. MS vill att jag ska köpa ytterligare en licens. Så många buggar med Windows update.
Det blir Linux till nästa dator för min del.

Permalänk
Medlem

Early Access

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Problemet gäller […] HDCP eller DRM för digitalt ljud, och yttrar sig i symtom som felmeddelandet, frekventa avbrott, krascher och svart skärm utan bild. Det kan till exempel handla om program för uppspelning av DVD och Blu-ray.

Som vanligt alltså: de som gör rätt för sig ska straffas med ständiga tekniska problem och dålig användarupplevelse.

Själv ser jag film och serier endast på Blu-ray samt SVT Play. År 2025 kan man fortfarande i princip aldrig få något så självklart som engelska undertexter när man betalar dyra pengar för film på skiva, medan pirater har kunnat välja vilka undertexter de vill i decennier. Jag tycker det är oerhört osmakligt.

Är och har tyvärr alltid varit så. Om de stora företagen inte bara skulle stirra sig blinda på pengar utan istället på att erbjuda en så bra upplevelse som möjligt så skulle nog världe se annorlunda ut.

Skrivet av HappyPie:

Uppdaterade min Windows 10 för 2 veckor sen, den avaktiverade min licens och jag kan inte återaktivera den. MS vill att jag ska köpa ytterligare en licens. Så många buggar med Windows update.
Det blir Linux till nästa dator för min del.

Varför vänta. Din licens verkar ju död? Vet att jag för många år sedan hade något liknande problem och fick ringa in till MS för att aktivera min nyckel igen, kanske är ett alternativ om du inte vill ta klivet just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Är det så att Windows har mer och mer problem eller är det att nyhetssidorna skriver mer om det?

Känns som ingen nyhet i Windows 11 lockat efter att de släppte Clipboard history och Snipping tools (som jag bytt ut till ShareX)

Kanske en dold agenda för att få alla att tröttna på MS och byta till Linux istället😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Varför vänta. Din licens verkar ju död? Vet att jag för många år sedan hade något liknande problem och fick ringa in till MS för att aktivera min nyckel igen, kanske är ett alternativ om du inte vill ta klivet just nu.

MS har stängt ner telefonaktivering, och även ersatt kundtjänst med en AI kundtjänst... som säger "tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hejdå!"
(edit: tack för tipset dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den 29 augusti släppte Microsoft en ny valfri uppdatering för Windows 11, KB5064081. Efter att ha installerat uppdateringen har en del användare drabbats av problem med att spela upp DRM-skyddad video, ett problem som nu bekräftas av Microsoft.

Mer relevant än preview-uppdateringen som vissa kanske installerat är väl isf att samma grej bör finnas i KB5065426 som rullades ut till alla i september?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304