Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

Får kolla på det ikväll då, bara att köra fabriksåterställning från appen i telefonen eller?

yes spelar nog ingen roll, använder dock själv inte appen då jag kör direkt i gränssnittet.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

det släpptes en ny firmware för några dagar sedan där ASUS rekommenderar att man återställer routern efter man lagt in den.

Följande är det bästa att göra vid uppgradering:
- Ta en backup
- Uppgradera
- Fabriksåterställning
- Läs tillbaka backup

Fabriksåterställningen ser till att det är rätt värden i NVRAM efter uppgradering.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Ingen aning om jag gjorde rätt men jag har internet i alla fall och det är väl det viktigaste.

Kruxet är att jag skulle installera ny router samt ny telefon samma kväll och valde då att ta routern först så det blev att alla inställningar hamnade i gamla telefonen, sen när jag skulle logga in i routern med nya telefonen igår för att återställa så funkade inte användarnamnet och lösenordet jag hade valt dagen innan på den andra telefonen... Men gjorde en hard reset fysiskt och nu är den installerad via nya telefonen i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk

Vad borde man skaffa för router?

Jobbar hemma både jag och min fru ofta, hus 200kvm två våningar gärna bättre mottagnig ute också för gräsklipparen, solcellsinstallationen och när man själv är utomhus.

Har ett system med förstärkare och så men det har några år på nacken och lite lustiga issues med att vissa appar inte fungerar på wifi av någon anledning.

Det får absolut kosta pengar vill ha något riktigt bra och framtidssäkrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godchildzor:

Vad borde man skaffa för router?

Jobbar hemma både jag och min fru ofta, hus 200kvm två våningar gärna bättre mottagnig ute också för gräsklipparen, solcellsinstallationen och när man själv är utomhus.

Har ett system med förstärkare och så men det har några år på nacken och lite lustiga issues med att vissa appar inte fungerar på wifi av någon anledning.

Det får absolut kosta pengar vill ha något riktigt bra och framtidssäkrat.

Jag gillar UniFi. Bra grejer och enkelt att bygga ut och uppgradera vid behov. De har allt från mindre konsumentgrejer till större enterprise. Min setup funkar extremt väl: Cloud Gateway Ultra (denna har inte inbyggd wifi). 3st U7 Lite APs inomhus + en Swiss Army Knife AP utomhus. Har enplansvilla med källare (102+102 kvm) och den ena APn sitter centralt i källaren medans de på huvudplan sitter på vars en ände av huset.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Skrivet av durrav:

Jag gillar UniFi. Bra grejer och enkelt att bygga ut och uppgradera vid behov. De har allt från mindre konsumentgrejer till större enterprise. Min setup funkar extremt väl: Cloud Gateway Ultra (denna har inte inbyggd wifi). 3st U7 Lite APs inomhus + en Swiss Army Knife AP utomhus. Har enplansvilla med källare (102+102 kvm) och den ena APn sitter centralt i källaren medans de på huvudplan sitter på vars en ände av huset.

Tack det såg ju bra och prisvärt ut med höga betyg. Så en Cloud Gateway Ultra som router till fiberkonverteraren eller vad den heter, sedan u7 lite även i mitt fall utspridda som wifi-förstärkare eller vad man kallar det? Har uttag utomhus så jag kan ju prova en sådan utomhus-förstärkare också!

Permalänk
Skrivet av durrav:

Kollade på Cloud Gateway Ultra, men kan inte se om nätverksportarna är POE.
Måste man lägga till en POE-injektor till denna för att driva sina Unifi-AC-AP-lite och LR?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Måste man lägga till en POE-injektor till denna för att driva sina Unifi-AC-AP-lite och LR?

Av Cloud Gateway routrarna är det bara Fiber som har PoE, sedan har Dream Router 7 PoE också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Unifi Cloud Gateway Max/Ultra| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite/U7-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation 5 AC Loco | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Precis, den saknar POE. Jag har en POE-switch men injektors funkar också.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk

Hej!

Tänkte slå till på en TP-Link Archer AX23 AX1800 router, WiFi 6 men tänkte först bara kolla med er om det finns någon bättre router än den för max 800kr så jag inte gör ett misstag i att köpa den.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/t...