hur skall jag koppla PC hdmi eARC

Permalänk
Medlem

hur skall jag koppla PC hdmi eARC

Köpte ny PC som jag använder primärt för gaming men även musik där allt ljud spelas över mina högtalare+sub som har en SVS Prime Soundbase receiver.
Jag upptäckte att optisk anslutning inte fanns på moderkortet, det jag använde mellan receiver och tidigare PC.

Verkar som HDMI eARC är ett bättre alternativ än att köra 3,5 line in. Detta har jag på min receiver.

I min PC har jag ett gtx 5090 som är kopplat med hdmi till en skärm.
Frågan är då; Om jag nu ska sätta in ytterligare en till hdmi kabel för endast ljud mellan receiver och pc ska denna då gå till moderkortets hdmi?
(Eller är jag helt ute och cyklar; behöver denna signal alltid bära video, eller kan jag använda den som ljud endast)

moderkort ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI
receiver https://www.svsound.com/products/prime-wireless-pro-soundbase

Permalänk
Medlem

E-arc är en funktion mellan TV och reciever, du behöver därför en kabel mellan dessa. Den behöver dock inte vara lika "bra" som mellan PC och TV eftersom den bara bär ljud.

Ljudet (om stereo) från datorn går in i TV:n via Hdmi kablen mellan dessa.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Linus85:

Köpte ny PC som jag använder primärt för gaming men även musik där allt ljud spelas över mina högtalare+sub som har en SVS Prime Soundbase receiver.
Jag upptäckte att optisk anslutning inte fanns på moderkortet, det jag använde mellan receiver och tidigare PC.

Verkar som HDMI eARC är ett bättre alternativ än att köra 3,5 line in. Detta har jag på min receiver.

I min PC har jag ett gtx 5090 som är kopplat med hdmi till en skärm.
Frågan är då; Om jag nu ska sätta in ytterligare en till hdmi kabel för endast ljud mellan receiver och pc ska denna då gå till moderkortets hdmi?
(Eller är jag helt ute och cyklar; behöver denna signal alltid bära video, eller kan jag använda den som ljud endast)

moderkort ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI
receiver https://www.svsound.com/products/prime-wireless-pro-soundbase

Det går att köra ljud mellan pc och receiver via hdmi, tänk bara på att du antagligen behöver välja rätt in och utgång i respektive ände manuellt eller i vart fall göra en korrekt setup första gången.

Arc har inget med ljudöverföringen att göra när den går åt rätt håll, arc är för att kunna köra ljudet baklänges, det är därför det heter audio return channel

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Känns som det får bli rca line in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus85:

Tack för era svar. Känns som det får bli rca line in

Ja kör du bara sterio så spelar det inte så stor roll om det är HDMI, RCA eller toslink som används.
Toslink har ju fördelen att den inte kan plocka upp elektriska störningar, men är det inget problem så är det inte mycket skillnad för en normal användare direkt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.