SweClockers drop!

Fjuttig sista uppdatering för Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säkerhetsuppdateringar två år till i EU och EEA.

Men då måste man dela sin data antar jag och var det inte bara ett år eller har de ändrat sig IGEN?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säkerhetsuppdateringar två år till i EU och EEA.

2 år? Vart har du läst 2 år? Det är väl 1 år?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Edin Kommer Swec aktivt leta nyheter om stora säkerhetshål och posta nyheter om dem på förstasidan för oss som sitter på "ouppdaterade" windows 10?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

@Edin Kommer Swec aktivt leta nyheter om stora säkerhetshål och posta nyheter om dem på förstasidan för oss som sitter på "ouppdaterade" windows 10?

Det är ju ett år kvar tills dess med tanke på nyheten från i morse.
https://www.sweclockers.com/nyhet/41791-enklare-att-fa-fortsa...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hörrni Windowsfolk, riv av plåstret direkt och hoppa på Linuxtåget redan nu så har ni lite tid att vänja er med Win10 som backup.

Här har ni en stabil, modern version som påminner mångt och mycket hur Windows 7/10 sett ut. Våga prova!
www.fedoraproject.org/spins/kde

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns garanterat någon hårdvarukombination och/eller version av W11 som är marginellt sämre i något scenario, men det lär väl knappast spela någon större roll på en 6700K, med tanke på att det närmast är en retrodator vid det här laget?

Den lär ju vara mindre sårbar totalt i jämförelse med en W10-dator, oaktat att de extra säkerhetsfunktionerna inte fungerar.

Den har kämpat på bra ändå i tio år nu. Lyckades hålla 55-60fps i cyberpunk och klarar de flesta moderna spel. Har inte testat de riktiga tungviktarna som Alanwake II och Blackmyth Wokong men allt annat verkar flyta på. Säkert en sjuk flaskhals på mitt rtx3070 🤣 - Kör mycket helldivers 2 nu och verkar klara att hålla mig över 60fps där med . Skylake var före sin tid när det kom

Men jag kommer nog flytta över GPUn till en AM5 platform snart

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hörrni Windowsfolk, riv av plåstret direkt och hoppa på Linuxtåget redan nu så har ni lite tid att vänja er med Win10 som backup.

Här har ni en stabil, modern version som påminner mångt och mycket hur Windows 7/10 sett ut. Våga prova!
www.fedoraproject.org/spins/kde

Jag skulle gärna göra det, om jag fick ljud via HDMI på en mini dator. Det får inte jag i Linux men fungerar utan problem i Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hejdå Windows. Hej Linux.

Där kom den..

Permalänk
Medlem

Mass Effect hade Marauder Shields, Windows 10 hade KB5066198. Du gjorde världen så gott du kunde KB5066198.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle gärna göra det, om jag fick ljud via HDMI på en mini dator. Det får inte jag i Linux men fungerar utan problem i Windows

Hoppa in här och skriv om ditt problem så kanske någon kan hjälpa dig. Rent spontant låter det som något som skulle kunna ha lösts sig automagiskt med en modern utgåva. #15665841

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hoppa in här och skriv om ditt problem så kanske någon kan hjälpa dig. Rent spontant låter det som något som skulle kunna ha lösts sig automagiskt med en modern utgåva. #15665841

Har testat många olika lösningar på nätet när jag hade en Intel NUC men ingenting löste det. Testade Ubuntu senaste version även Fedora mm. Allt uppdaterat också. Inget ljud alls från HDMI när jag hade den kopplad till TV:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men då måste man dela sin data antar jag och var det inte bara ett år eller har de ändrat sig IGEN?

https://www.sweclockers.com/nyhet/41791-enklare-att-fa-fortsa... det låter som att de ändrat sig (igen) vad gäller villkoren... men det verkar fortfarande vara ett (1) år.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ser ut bokstavligen så här för mig för sisådär 2min sen, inte ett pip om extension:

<Uppladdad bildlänk>

Wait a second iofs... jag kör lokalt konto utan att det är kopplat till ett MS-konto, kan det vara det som gör att jag inte ser alternativet?

Jag kör utan konto och får samma meddelande som @Hackers så.. inte för mig, iaf.

Edit: 22H2 19045.6332 på en win10 home och en win10 pro och på båda står det alltså "Registrering för windows 10 utökade uppdateringar kommer snart"

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du behöver inte dela med dig av någon data, då den inte kan synka något om du inte inte är inloggad på något Microsoft-konto.

Skrivet av jnsson:

2 år? Vart har du läst 2 år? Det är väl 1 år?

Oklart om det blir ett eller två år för privatpersoner då uppgifterna kom från Euroconsumers, Microsoft kommunicerar fortfarande ett år. Gratis i minst ett år, sedan kommer det finnas andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.sweclockers.com/nyhet/41791-enklare-att-fa-fortsa... det låter som att de ändrat sig (igen) vad gäller villkoren... men det verkar fortfarande vara ett (1) år.

Skrivet av Petterk:

Du behöver inte dela med dig av någon data, då den inte kan synka något om du inte inte är inloggad på något Microsoft-konto.

<Uppladdad bildlänk>

Oklart om det blir ett eller två år för privatpersoner då uppgifterna kom från Euroconsumers, Microsoft kommunicerar fortfarande ett år. Gratis i minst ett år, sedan kommer det finnas andra lösningar.

Verkar som de är osäkra på hur/vad dom vill göra. Lär ju ändra sig ett par gånger till innan det är dags.

Har själv fått upp ögonen för windows ltsc utgåvor. Slimmade utan bloat, att jag inte fattat det tidigare. Har genom en kompis fått tag på både iso och en nyckel. Kanske dras med enorma nackdelar men testa måste jag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju ett år kvar tills dess med tanke på nyheten från i morse.
https://www.sweclockers.com/nyhet/41791-enklare-att-fa-fortsa...

långt ifrån alla som kommer logga in med microsoft konton så att microsoft kan sno fler av dina uppgifter dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan ju skaffa ett slask-konto som man typ aldrig använder. Kan ju kännas lite bättre än att knyta det konto man använder hela tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej. Tror dock inte du kan avlänka det och fortfarande få uppdatering, om jag förstått det som jag läste rätt

Inga problem att konvertera till lokalt konto igen i alla fall, och då är notifikationen kvar och synlig efteråt. ^^

Skrivet av underd0g76:

Jag ser inget heller och jag kör med ett MS-konto.

Skrivet av dan@work:

Jag kör utan konto och får samma meddelande som @Hackers så.. inte för mig, iaf.

Edit: 22H2 19045.6332 på en win10 home och en win10 pro och på båda står det alltså "Registrering för windows 10 utökade uppdateringar kommer snart"

Weird att det varierar så, hade varit kul att veta vad det är som faktiskt triggar/blockerar meddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Inga problem att konvertera till lokalt konto igen i alla fall, och då är notifikationen kvar och synlig efteråt. ^^

Frågan är dock hur det blir efter oktober. Just nu kan man nog inte dra några slutsatser av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

TPM (fTPM) påslaget i BIOS? UEFI-boot påslaget, istället för CSM/Legacy? Det är de vanliga problemen. Man måste boota via UEFI och ha TPM-stöd. (Stöd för Secure Boot krävs också, men det krävs inte att det är påslaget.)

Om allt är ok men du fortfarande inte kan uppgradera till Windows 11 så kan det vara så att du har en processor som inte finns med på listan över tillåten hårdvara. Fick det resultatet och hittade kompatibilitets listan över Intel processorer. Inga processorer äldre än core Gen 7 stöds. Så vitt jag fått fram är det inte föf att dom har någon slags svaghet eller bugg, utan för att MS inte tyckte det var värt att testa så gamla processorer. Lite irriterande när alla andra krav var uppfyllda.

Nu går det att installera Win 11 ändå genom att modifiera installations imagen att ignorera hårdvarukraven. Men vid nästa stora uppdatering så kommer MS att slå på det igen och operativt kommer att vägra att bota.

Det är upp till dig att avgöra om det är värt strulet. Jag skulle ändå rekommendera de flesta att modifiera installer så den inte krypterar diskarna. Vist gör kryptering ditt data säkrare då ingen kan ställa din disk och läsa den. Men om krypto nyckeln raderas eller moderkortet dör så kan inte du heller komma åt det som är sparat på disken om du inte har en kopia av nyckeln på en usb sticka. Personligen tror jag ett moderkort som dör eller glömmer bort nyckeln är mycket troligare än att den stjäls. I varje fall om det är en stationär dator. Och Flash minnet på en usb sticka får bit rott med tiden så när det går åt pipan så är risken att din sparade säkerhets nyckel inte längre är läsbar. Och ja, Windows 11 krypterar automatiskt disken när det installeras, utan att fråga och utan att ge dig en chans att avstå. Men om du laddar hem en ISO kopia av Windows 11 från MS och kör Rufus så kan det stänga av den automatiska krypteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blahorga:

Nu går det att installera Win 11 ändå genom att modifiera installations imagen att ignorera hårdvarukraven. Men vid nästa stora uppdatering så kommer MS att slå på det igen och operativt kommer att vägra att bota.

Denna mening stämmer ABSOLUT INTE! Jag har kört med Windows 11 på flera datorer som inte har officiellt stöd. Den ENDA skillnaden är att datorer som inte har officiellt support inte får den stora XXH2 uppdateringen som kommer 1 gång/år utan då får man hämta hem Windows 11 ISO filen från MS igen och göra en uppgradering. Datorn bootar efter uppgraderingen, det var 24H2 som satte lite högre faktiska krav, att CPU ska stödja några saker vilket alla CPU:er de senaste 15 åren stödjer. Utöver detta är det ingen skillnad, du får de vanliga uppdateringarna som kommer 1 gång/månaden som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blahorga:

Och ja, Windows 11 krypterar automatiskt disken när det installeras, utan att fråga och utan att ge dig en chans att avstå.

Du kan sluta sprida det här som någon slags aktuell fakta, och förutom att långt ifrån alla drabbades, så är den buggen åtgärdad sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast Euroconsumers har väl inte sagt något om två år heller? Vad har jag missat?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Ja denna mening dök upp idag hos mig också...