Notepad (Anteckningar), tips?

Permalänk

Notepad (Anteckningar), tips?

Hej.
Har kört Notepad sen urminnes tider för textfiler.
Men numera irriterar jag mig på att den inte frågar om jag vill spara när jag ska stänga appen.
Om man senare öppnar en annan textfil så läggs de i olika flikar upptill. Där den först öppnade/redigerade filen fortfarande inte är sparad.

Provade alternativet Notepad++, men den är likadan. Och Wordpad finns visst inte kvar längre.

Någon som vet en annan enkel och bra app för textfiler?

Permalänk
Medlem

Libre office kanske kan vara något, gratis så testa kan du alltid göra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Notion använder jag (utöver apple notes)
Sparas i molnet. Går att använda på flera enheter. Är också gratis, finns betalalternativ men tror inte direkt privatpersoner är i behov av funktionerna som man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Hej.
Har kört Notepad sen urminnes tider för textfiler.
Men numera irriterar jag mig på att den inte frågar om jag vill spara när jag ska stänga appen.
Om man senare öppnar en annan textfil så läggs de i olika flikar upptill. Där den först öppnade/redigerade filen fortfarande inte är sparad.

Provade alternativet Notepad++, men den är likadan. Och Wordpad finns visst inte kvar längre.

Någon som vet en annan enkel och bra app för textfiler?

Det finns ju en inställning där man kan stänga av denna funktion. Testa det. (jag har avinstallerat anteckningar och kör notepad++ så kan inte visa inställningen)

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Nitro+ Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nä, vill inte ignorera ändringar

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Libre office kanske kan vara något, gratis så testa kan du alltid göra.

Testat nu. Verkar bra. Kör på den.
/Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Nä, vill inte ignorera ändringar

Den startar utan att ha osparade flikar.
När du vill avsluta frågar den om du vill spara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: Sapphire Radeon RX 9070 XT 16GB Nitro+ Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Den startar utan att ha osparade flikar.
När du vill avsluta frågar den om du vill spara.

Nja. När jag öppnar Notepad genom att klicka på en textfil så läggs denna tillsammans med andra textfiler i olika flikar.
Vissa av dessa har en punkt i fliken, vilket betyder att den inte är sparad.
Lämnar man Notepad så får man ingen fråga om man vill spara.
Dessa filer blir inte sparade med mindre än att man klickar på dessa flikar och trycker på spara, innan man lämnar Notepad med X högst upp till höger som vanligt.
En klar försämring mot tidigare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Nja. När jag öppnar Notepad genom att klicka på en textfil så läggs denna tillsammans med andra textfiler i olika flikar.
Dessa filer blir inte sparade med mindre än att man klickar på dessa flikar och trycker på spara, innan man lämnar Notepad med X högst upp till höger som vanligt.

New feature added in Notepad 6.6 for which the release notes say:

The main feature of this release is Session snapshot & periodic backup. If this feature is enabled (enabled by default), user won't be asked to save unsaved file as he quits Notepad++, and on startup Notepad++ restores the unsaved file and unsaved untitled document of last session.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Så ska det inte funka med den inställningen.
Jag dubbelkollar när jag sitter vid datorn igen.

Fattar inte varför de ändrat detta överhuvudtaget.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kate är trevlig. Härstammar från linux, men finns för windows. Möjligen lite bloat som notepad-ersättare, men…
Ser man förbi det, så kan den ju ersätta många andra program efter den kan hantera programkod osså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Vilken version av Notepad har du? Kugghjulet till höger och sedan ser du versionen ute till höger. Jag har senaste (11.2507.26.0) enligt Windows Store och använder inställningen som @MadFred skickade bilder på i ett tidigare inlägg. Vet inte om jag förstår helt och hållet vad du menar men jag får förfrågan om att spara osparade flikar om jag försöker stänga Notepad, och öppnar jag en ny eller befintlig textfil så är det den enda fliken som finns. Dvs, samma beteende som det alltid varit.

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt finns orginalapplikationen kvar i katalogen: C:\Windows\notepad.exe
Microsoft har skapat ett alias som döljer den i Start-menyn.

Om man går in under:
Settings -> Apps -> Advanced app settings ->App execution aliases
Letar upp Notepad och klickar av den så ska den klassiska användas istället.

Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/3845356/g...

Jag kan testa själv imorgon, jag ogillar den nya versionen.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Skrivet av jagardaniel:

Vilken version av Notepad har du? Kugghjulet till höger och sedan ser du versionen ute till höger. Jag har senaste (11.2507.26.0) enligt Windows Store och använder inställningen som @MadFred skickade bilder på i ett tidigare inlägg. Vet inte om jag förstår helt och hållet vad du menar men jag får förfrågan om att spara osparade flikar om jag försöker stänga Notepad, och öppnar jag en ny eller befintlig textfil så är det den enda fliken som finns. Dvs, samma beteende som det alltid varit.

Jag har samma version som du.
Konstigt att de inte uppför sig likadant.
Jag öppnade nu en textfil med Notepad. Då fanns även en flik öppen med en textfil från igår. Gjorde en lite ändring och stängde Notepad, utan att få frågan om jag ville spara.

Permalänk
Skrivet av Xarragon:

Om jag fattat det rätt finns orginalapplikationen kvar i katalogen: C:\Windows\notepad.exe
Microsoft har skapat ett alias som döljer den i Start-menyn.

Om man går in under:
Settings -> Apps -> Advanced app settings ->App execution aliases
Letar upp Notepad och klickar av den så ska den klassiska användas istället.

Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/3845356/g...

Jag kan testa själv imorgon, jag ogillar den nya versionen.

Det funkade. Tack!
Men om man dubbelklickar på en textfil så öppnas tyvärr den nya versionen ändå

Permalänk
Skrivet av MadFred:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det funkade. Trots att det där med att ignorera ändringar inte lät så bra.
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Det funkade. Tack!
Men om man dubbelklickar på en textfil så öppnas tyvärr den nya versionen ändå

högerklicka på en text-fil, leta upp "öppna med" nånstans i de 230 menyerna (kanske shift-högerklick)

Leta upp den riktiga notepad, bocka i öppna alltid med denna.

typ nåt sånt

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

högerklicka på en text-fil, leta upp "öppna med" nånstans i de 230 menyerna (kanske shift-högerklick)

Leta upp den riktiga notepad, bocka i öppna alltid med denna.

typ nåt sånt

Jag provade, men fick det inte att funka.
Men gjorde som MadFred sa och nu uppför sig nya Notepad helt ok tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Jag provade, men fick det inte att funka.
Men gjorde som MadFred sa och nu uppför sig nya Notepad helt ok tycker jag.

Jag testade att försöka associera det med gamla Notepad och det gick inte. Den byter automatiskt ut det mot den nya versionen. Fruktansvärt irriterande. Man verkar behöva komplexa ändringar i Registret för att associera textfiler med klassiska Notepad.

Linux brukar kritiseras för att kräva ändringar i textfiler, men modern Windows är sju resor värre så fort du ska ändra något icke-trivialt.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Superbra tips! Verkar funka som tänkt ... dvs om man ändrar detta och sen stänger hela notepad så frågar den automatiskt om vartenda öppen flik om den ska sparas eller inte.
Så jag ska helt klart testa denna option och behålla flikarna tillsvidare och se om det är bästa kompromissen...

Ett alternativt arbetssätt om man av någon anledning inte vill eller ändra options, är att man gör som vana att stänga ner varje individuell flik istället för stänger hela notepad. Då ska den fråga om du vill spara per flik istället för att bara stänga ner allt.
(du kan stänga flikar med krysset som finns per flik eller via standardgenvägen ctrl+w för att stänga en flik)

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.