SweClockers drop!

Enklare att få fortsatta Windows 10-uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Tänk på att installerar man någon Windowskomponent som saknas i grundinstallationen av LTSC, så är den INTE supporterad!

Vad menar du att inte skulle fungera i LTSC? Har kört LTSC sedan 2022 här och aldrig råkat ut för att något inte fungerar, förutom det jag själv valt bort.

För övrigt så kan man köra Windows 11 LTSC som officiellt har betydligt lägre krav än vanliga 24H2.

Tycker ärligt talat att valet mellan Windows 10 IoT LTSC 2021 och Windows 11 IoT LTSC 2024 kan kvitta just nu.

Det är LTSC 2019 som är den stora vinsten resursmässigt och prestandamässigt, men även där utmaningarna finns (inget Edge, WebView2 etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Steam stödde W7, W8 och W8.1 till förra året, trots att W10 kom och ersatte 2015, så jag skulle inte tro att de tar bort stödet för W10 om bara ett par år.

8.1 var väl en Windowsversion som supportades till 2023 av Microsoft, och Windows 7 till 2020. Så jag tänker mig att man kan se det som en ungefärlig måttstock för hur långt tålamodet kan vara med "övergivna" versioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

8.1 var väl en Windowsversion som supportades till 2023 av Microsoft, och Windows 7 till 2020. Så jag tänker mig att man kan se det som en ungefärlig måttstock för hur långt tålamodet kan vara med "övergivna" versioner.

Just Windows 8.1 verkar dock varit hatat av alls utom mig, medan ett par program supportar Windows 7 än idag. Windows Server 2008 R2 (dvs Windows 7) supportas fortfarande av Microsoft med månatliga rollups, vilket gör att även Firefox ESR behåller support för 7:an i något år till.

Det var ganska exakt ett år sedan Windows 7 SP1 32-bit fick sin sista uppdatering i form av Embedded-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Så, hur hittar någon till ESU programmet som man klickar i? Bror min som behöver veta

Det kommer dyka upp en knapp i windows update. Jag fick nyligen följande informationsruta där:

" Enrollment for windows 10 extended support security updates will be coming soon"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det finns ju inga tekniska hinder för Steam. Det är ju inte så att operativsystem degenererar och blir oanvändbara över tid. Kod som funkar i dag kommer också funka om 50 år på samma system. Steam är ju mer eller mindre en webbsida som körs som ett program, så extremt basic basic.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kommer dyka upp en knapp i windows update. Jag fick nyligen följande informationsruta där:

" Enrollment for windows 10 extended support security updates will be coming soon"

Ja se på fanken, det dök till slut upp en länk med texten "Läs mer om Windows 10 supporten upphör[sic]" i Windows update på en Windows 10:a som jag på sätt och vis känner lite ansvar för. (Ingen enroll än.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det finns ju inga tekniska hinder för Steam. Det är ju inte så att operativsystem degenererar och blir oanvändbara över tid. Kod som funkar i dag kommer också funka om 50 år på samma system. Steam är ju mer eller mindre en webbsida som körs som ett program, så extremt basic basic.

Ja bara för att ett os inte supirtas längre betyder inte att det inte funkar.
Folk kör ju doom på brödrostar och jag tror, inte helt säker på att dessa aldrig haft support 😉
Misstänker att steam kommer köra på till minst 2030.
Såg nu på nvidias sida att de har drivrutiner till windows 7 än.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jadu, det finns ju produkter som använder sig utav windows 10 som fortfarande säljs.
Mitt företag köpte in en fältdator till min gps och totalstation i juli i år. Dessa är till för att mäta in eller sätta ut positioner och höjder på både byggen och vanliga gränsmarkeringar till fastigheter.

Fältdatorn är egentligen bara en dator med fysiskt tangentbord som kopplas upp till gps:en och stationen via bluetooth eller wifi. Det som kommit upp nu är att de som hyr sina produkter får kostnadsfria uppdateringar, medan de som köpt sina tsc7:or får betala extra trots att produkten bara är köpt några månader innan windows 10 slutar med sina uppdateringar. Nu kan man ju undra varför dessa fältdatorer inte kommer med windows11 istället? Jag gissar på att det finns en och annan funktion som då lär sluta funka.

Detta är ju bara ett exempel av många. Jag ser ibland grävmaskinsystem som också drivs i windowsmiljö och som ständigt är uppkopplade mot molnet för att kunna ta emot filer. Att enbart stirra sig blind på just datorer som står hemma eller på kontor är lite knas tror jag då windows 10 finns på långt många fler ställen där det inte bara är att uppdatera utan att funktioner slutar fungera.

Väldigt tydligt förklarat (y), bock och tack.

Permalänk
Medlem

Jag kör hellre utan säkerhetsuppdateringar än ett Microsoftkonto. Inga tvångskonton tack!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag kör hellre utan säkerhetsuppdateringar än ett Microsoftkonto. Inga tvångskonton tack!

Tror att det kommer gå att installera alla säkerhetsuppdateringar manuellt härifrån (exempel för 22H2):
https://catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB5066198

Annars är nog LTSC-spåret bäst om man inte kan/vill köra Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast webbsidan är ju inte statisk och en lokal del av Steam, den hämtas ju direkt från Internet och fortsätter att förändras över tid utifrån vad som kan förväntas av en någorlunda modern webbläsare.
Och Valve utvecklar ju inte någon webbläsare själva, utan sitter i någons knä i frågan vad som finns tillgängligt till Windows 10.

Så jag köper inte det där resonemanget helt och hållet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vad menar du att inte skulle fungera i LTSC? Har kört LTSC sedan 2022 här och aldrig råkat ut för att något inte fungerar, förutom det jag själv valt bort.

För övrigt så kan man köra Windows 11 LTSC som officiellt har betydligt lägre krav än vanliga 24H2.

Tycker ärligt talat att valet mellan Windows 10 IoT LTSC 2021 och Windows 11 IoT LTSC 2024 kan kvitta just nu.

Det är LTSC 2019 som är den stora vinsten resursmässigt och prestandamässigt, men även där utmaningarna finns (inget Edge, WebView2 etc.).

Vad spelar det för roll när inte ens en tiondel av alla Windowsanvändare har tillgång till LTSC? Är bara skryt från er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad spelar det för roll när inte ens en tiondel av alla Windowsanvändare har tillgång till LTSC? Är bara skryt från er?

Läs igenom hela tråden igen Sen kan du köra Evaluation i oändlighet om du så vill

https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/download-windows-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast webbsidan är ju inte statisk och en lokal del av Steam, den hämtas ju direkt från Internet och fortsätter att förändras över tid utifrån vad som kan förväntas av en någorlunda modern webbläsare.
Och Valve utvecklar ju inte någon webbläsare själva, utan sitter i någons knä i frågan vad som finns tillgängligt till Windows 10.

Så jag köper inte det där resonemanget helt och hållet.

De lär nog också titta på användarantal, om 60% av deras spelare sitter på windows 10 år 2030 så kommer det nog finnas kvar support ett tag till.
Mycket möjligt att valve betalar för vissa tjänster men vem de än är så lär dom supporta win10 så länge valve vill så länge de betalar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbs S:

Hade gärna uppgraderat, om Microsoft bara hade accepterat min processor.
Jag planerar att använda min dator så länge som den duger.

Skrivet av jnsson:

Du kan alltid uppgradera ändå, så länge din processor är mer än 15 år gammal. Bara använda rufus och ta bort systemkraven, det har jag gjort på flera enheter

Största problemet är att de i 22 eller 23h2 började gå över till nyare instruktioner på CPU. Och inom 1-2 större versioner planerar de att ta bort nyare än så. Dvs Intel 7000 blir äldsta med stöd för de funktioner som krävs för att ens boota och köra win11. Därför de lagt sig på 8000 serien tex.

Det fungerar för nu men inte säkert att det gör det vid uppdateringar. Vad jag läst.

Men sen kan man ju ofta stanna på en äldre featureupdate och få säkerhetsuppdateringarna ändå tänker jag eller köra Win10 LTS med MAS...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Största problemet är att de i 22 eller 23h2 började gå över till nyare instruktioner på CPU. Och inom 1-2 större versioner planerar de att ta bort nyare än så. Dvs Intel 7000 blir äldsta med stöd för de funktioner som krävs för att ens boota och köra win11. Därför de lagt sig på 8000 serien tex.

Det fungerar för nu men inte säkert att det gör det vid uppdateringar. Vad jag läst.

Men sen kan man ju ofta stanna på en äldre featureupdate och få säkerhetsuppdateringarna ändå tänker jag eller köra Win10 LTS med MAS...

Det var i 24H2 som de gick över till "nyare" instruktioner. Har inte läst något om att de planerar o ta bort/kräva ännu mer, har du någon källa på det? För jag är med i beta testning och har inte läst något sånt i någon release note

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var i 24H2 som de gick över till "nyare" instruktioner. Har inte läst något om att de planerar o ta bort/kräva ännu mer, har du någon källa på det? För jag är med i beta testning och har inte läst något sånt i någon release note

Jag tyckte jag hade läst det i nån artikel. Men då kanske jag mixade ihop det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Win11 inofficiellt på alla mina gamla datorer nu eftersom det oavsett vad bara är en tidsfråga innan Win10 slutar uppdateras.
När nya versioner av Win11 väl börjar kräva nyare instruktionsuppsättningar får jag lösa det då.

Permalänk
Medlem

Jag visste att det lät för bra för att vara sant...

“Enroll with your Microsoft account. Sign in to your PC with a Microsoft account (MSA) and stay signed in to receive ESU updates at no additional cost. If your MSA is not used to sign in for a period of up to 60 days, ESU updates will be discontinued, and you’ll need to re-enroll by signing in using the same MSA.

One-time purchase. If you prefer not to stay signed in with your MSA, you can enroll in ESU with a one-time purchase of $30 USD (or local currency equivalent) plus applicable tax. To use this option, you must first sign in with your MSA to enroll. After you enroll, you can continue to use a local account.”

Så man måste skaffa ett jävla konto i alla fall

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag visste att det lät för bra för att vara sant...

“Enroll with your Microsoft account. Sign in to your PC with a Microsoft account (MSA) and stay signed in to receive ESU updates at no additional cost. If your MSA is not used to sign in for a period of up to 60 days, ESU updates will be discontinued, and you’ll need to re-enroll by signing in using the same MSA.

One-time purchase. If you prefer not to stay signed in with your MSA, you can enroll in ESU with a one-time purchase of $30 USD (or local currency equivalent) plus applicable tax. To use this option, you must first sign in with your MSA to enroll. After you enroll, you can continue to use a local account.”

Så man måste skaffa ett jävla konto i alla fall

Vad jag läst så kan du skaffa ett throwaway konto för att aktivera updates. Sen kan du logga ut och in på din lokala user om du nu önskar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De lär nog också titta på användarantal, om 60% av deras spelare sitter på windows 10 år 2030 så kommer det nog finnas kvar support ett tag till.
Mycket möjligt att valve betalar för vissa tjänster men vem de än är så lär dom supporta win10 så länge valve vill så länge de betalar.

Ja, hur stor användarbas som finns kvar lär ju avgöra hur intressant det är att behålla stödet.

Vad gäller 60% Win10 år 2030 så får man väl konstatera att Valves survey visar 63% Win11 / 36% Win10 nu.

Visa signatur