Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har aldrig använt något skal på någon telefon i hela mitt 38-åriga liv. Har aldrig fått någon spricka på varken framsida eller baksida. Jag tecknade Apple Care+ för min förra iPhone 16 men behövde förstås aldrig använda den. Har även tecknat nu på iPhone Air just för att det "bara" kostar 115kr/mån och så slipper man bry sig.

Har aldrig använt skärmskydd heller. Däremot har jag använt dBrand skin på en Samsung S9, iPhone 13 Mini och iPhone 16, så baksidan har varit repfri. Framsidan kan ha haft mikrorepor. Mina telefoner har varit väldigt fina.

Tack för input! Precis så som jag gjort med min Watch ultra som sagt och även om jag inte utnyttjat Apple care+ än så vet jag att om det händer något så får jag en ny enhet med expressutbyte. Och var första 1-2 mån som jag kände det ”nervöst” med den och var extra försiktig trots Apple care+, men släppte fort. Och som sagt, den är efter 2 år i nästintill perfekt skick.

Och jag känner nu att varför inte samma med telefon och känna den som den är tänkt, helt ren. Varför gömma min fina orangea. Så tecknade applecare+ per månad strax efter inlägget och tog av det billiga skärmskyddet och lämnar tillbaka mitt Techwoven imorgon. Märkte direkt utomhus nu i solsken att det reflekterade mindre utan skärmskyddet. Så nu ser man skärmen, och telefonen, som det är tänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Då gjorde du misstagen att:
1. Ringa istället för att anmäla digitalt
2. Anmäla innan du åtgärdat skadan, har du redan åtgärdat det är det svårt för dem att tvinga dig att skicka till GIAB (som de inte längre samarbetar med).

Jobbade med annat på Folksam ett tag och samarbetet mellan Folksam och GIAB var så värdelöst att när man pratade med skadereglerare som arbetade med sakskador så rekommenderade de själva att man fixade skadan innan man anmäler.

Nej, skämt åsido, fattar att AppleCare kan vara smidigt, personligen ser jag det som onödiga pengar men det beror såklart på vad man själv prioriterar och tycker är viktigt. Fattar att smidighet ofta är värt mycket som sagt.

Ja men då hade de teoretiskt sett kunnat neka mig ersättning och så hade man fått kämpa för att få rätt. Visst kanske de varit schyssta men det kan man inte veta i förväg och som aktuarie vill jag såklart göra rätt.

GIAB var helt värdelösa så är glad att det samarbetet avslutades, hade det inte gjorts hade jag bytt försäkringsbolag.

Tid är pengar så jag försöker ta bort alla problem som är billiga att ta bort då den tiden och hjärnenergin genererar mer värde på annat.

Permalänk
Medlem

Upptäckte varför min lur drog mycket batteri de första dagarna. Trots enbart ett sinkort så hade den primär och sekundär linje ut. Efter att jag stängt av den sekundära så beter sig telefonen normalt.
Kanske tips för andra i samma
Sits

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att gå från en pro till en ett modellår nyare pro är nog sällan något som ger en märkbar skillnad bortsett från designen. Det händer inte så mycket med telefoner nu för tiden. Du har ju lite mer prestanda och bättre kameror men det blir inte lika märkbart när den gamla också hade väldigt bra prestanda och kameror.

Allafall riktigt nöjd, har inte lyckats få ner ljuset på skärmen till minimum som på den gamla 16pro. Var ett elände att få upp den igen för skärmen vart ju näst intill helt svart utomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

Min vanliga iphone 17 (blå) blev skickad idag

Nice! När beställde du? Minns du vad det var för förväntad leveranstid?

Permalänk
Medlem

iPhone 17 Vs iPhone Air? My Honest Advice On Which One You Should Buy!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Noterade att 17 Pro 256 Orange/Blå finns i lager hos Tre. Någon som fått sin skickad?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Noterade att 17 Pro 256 Orange/Blå finns i lager hos Tre. Någon som fått sin skickad?

Vart ser du att de finns i lager? Står "Snart i lager. Leveranstid: Obekräftad från leverantörer" för mig för alla modeller och färger. Har en Silver 256 Pro som jag väntar på från Tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Inte nu iaf? Kanske var någon bugg? Min 17 pro ligger kvar som "Orderstatus: Beställning mottagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilNordlund:

Vart ser du att de finns i lager? Står "Snart i lager. Leveranstid: Obekräftad från leverantörer" för mig för alla modeller och färger. Har en Silver 256 Pro som jag väntar på från Tre.

Skrivet av woxiz:

Inte nu iaf? Kanske var någon bugg? Min 17 pro ligger kvar som "Orderstatus: Beställning mottagen"

Hejsan hoppsan de försvann nog direkt då. Kan mycket väl buggat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, blev en iPhone 17 Pro Max i silver från Halebop. Första gången iPhone sen iPhone 4-5.

Kommer från en Galaxy S21 Ultra så Pro Max är nästan exakt samma storlek, va lite 50/50 om jag skulle ta vanliga Pro eller inte.

Permalänk
Medlem

@woxiz @EmilNordlund
När la ni era beställningar förresten? Beställde min 17 Pro Silver 20e september.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Clasito:

@woxiz @EmilNordlund
När la ni era beställningar förresten? Beställde min 17 Pro Silver 20e september.

26 Sept

Permalänk
Medlem

Apple OS 26.0.1 är släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@woxiz @EmilNordlund

16 september

Permalänk

Nu ser det ut som att Tre fått in alla färger i Pro Max, samt Orange och Blå i vanliga Pro! Bör väl skickar ut idag då för de med dessa färger

Permalänk
Medlem

iOS 26 är så grovt ofärdigt att jag väntar med köp. Kan jag passa på att spara också.

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

iOS 26 är så grovt ofärdigt att jag väntar med köp. Kan jag passa på att spara också.

Ja, har sedan jag hämtade telefonen (Air) i torsdags upplevt det som avsevärt mer buggigt än vad jag någonsin upplevt min senaste Android-telefon (Pixel 8 Pro) varit, även om man tänker på tillfällen vid större OS-uppgraderingar.

Dock inte alls på den nivån att jag skulle avstå köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilNordlund:

Nu ser det ut som att Tre fått in alla färger i Pro Max, samt Orange och Blå i vanliga Pro! Bör väl skickar ut idag då för de med dessa färger

Ser inte det. Nästa person som skriver det får ta en printscreen.

Kan ju vara att varje leverans de får in går snabbt in i systemet och när de bokar leverans för de som står på kö försvinner de igen från lagerstatusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilNordlund:

Surt att Silver 256 för 17 Pro inte ens visas som ett alternativ på sidan. Måste vara enorm backlog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxiz:

Ser inte det. Nästa person som skriver det får ta en printscreen.

Kan ju vara att varje leverans de får in går snabbt in i systemet och när de bokar leverans för de som står på kö försvinner de igen från lagerstatusen.

Tror det är så. Jag har sett status ändras kvickt på alla modellerna och oftast gäller det nån minut bara.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Surt att Silver 256 för 17 Pro inte ens visas som ett alternativ på sidan. Måste vara enorm backlog.

Ja det måste ju vara så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Antagligen… förvisso beställt från Halebop men lade beställningen den 12/9 och är beräknad ”någon gång i oktober” för leverans.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Blå var tydligen den färg som flest hade förbokat men många verkar ha velat byta till silver pga "scratchgate".

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Är så jäkla nöjd med min iphone air, så jäkla skön att hålla i och använda, otroligt bra skärm och allt bara funkar och flyter på.

Batteritiden är helt otrolig för en så här lätt och tunn telefon. Förstår verkligen inte hur den lyckas med det hela. Lätt den bästa telefonen man kan få tag i om man klarar sig utan de extra kameralinserna för fisheye och zoom.

Permalänk
Medlem

Är så jäkla missnöjd med min iPhone Air om batteriet faktiskt är så dåligt som det har varit idag. Jag har knappt använt telefonen men trots det så är det bara 11% kvar.

Vaknade 06:30, har använt Safari i 51 minuter, 18 minuter TikTok och har skrivit några sms. I övrigt har jag knappt använt telefonen överhuvudtaget. Började på 80% och i skrivande stund har jag 11%. Riktigt värdelöst!

Allt som allt så är det 2 timmar och 42 minuter skärmtid på något vis. Otroligt dåligt! Förstår verkligen inte hur det kan vara så sjukt kasst.

Spotify har varit igång i ca 3 timmar men då har jag bara startat musiken via telefonen och använt Spotify Connect för att spela upp musiken på kökshögtalarna.

Även med dessa 3 timmar av "inaktiv musik" så är det ju helt värdelös batteritid!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag är sjukt missnöjd med iPhone Air om batteriet faktiskt är så dåligt som det har varit idag. Jag har knappt använt telefonen men trots det så är det bara 11% kvar.

Vaknade 06:30, har använt Safari i 51 minuter, 18 minuter TikTok och har skrivit några sms. I övrigt har jag knappt använt telefonen överhuvudtaget. Började på 80% och i skrivande stund har jag 11%. Riktigt värdelöst!

Allt som allt så är det 2 timmar och 42 minuter skärmtid på något vis. Otroligt dåligt! Förstår verkligen inte hur det kan vara så sjukt kasst.
<Uppladdad bildlänk>

Spotify har varit igång i ca 3 timmar men då har jag bara startat musiken via telefonen och använt Spotify Connect för att spela upp musiken på kökshögtalarna.

Även med dessa 3 timmar av "inaktiv musik" så är det ju helt värdelös batteritid!

<Uppladdad bildlänk>

Gissar på att den kör en massa skit i bakgrunden nu när telefonen är ny. Ibland kan det krångla så det tar längre tid än normalt innan den är klar med allt. Om det inte blivit bättre inom några dagar skulle jag kontakta Apple, för det där låter inte normalt. Min Iphone 13 med 85% batterihälsa klarar gissningsvis 8-10 timmar slösurf. Jag pendlar ca 3 timmar om dagen, använder såklart telefonen under hela dagen, och brukar inte ladda förrän sent på kvällen - då ligger jag i regel runt 15-20%. Iphone Air ska ha bättre batteritid än en ny Iphone 13. Apple brukar ha ärliga siffror när det gäller detta.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyss från en 12 till en 13 PRO Max (begagnad) - vilket lyft det var i batteritid! Klarar mig typ 1.5-2 dagar nu.

Har svårt att motivera priset på att köpa den senaste modellen, speciellt när de tidigare modellerna är riktigt bra fortfarande och har stöd för senaste IOS ett bra tag fram

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är så jäkla missnöjd med min iPhone Air om batteriet faktiskt är så dåligt som det har varit idag. Jag har knappt använt telefonen men trots det så är det bara 11% kvar.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad konstigt att det skiljer sig så!

Jag har idag använt telefonen mer än vanligt idag och även kört en uppdatering på det. Hade mobilen på trådlös laddare i bilen i runt 5 min, men hotspot jämnar ut det kan man säga.

Din idle time känns lite hög men annars känns det väldigt märkligt. Du ser inte om det är nån widget som ligger och suger batteri, jag hade problem med det första dagen.

Edit: såg nu att det är samma snubbe som haft problem sen förra veckan. Det måste vara nåt fel på ditt exemplar, det där är inte normalt.

Permalänk
Medlem

Bytte min order från Pro till Pro Max så hamnade sist i kön, 16:e oktober för jag min. Valde Pro Max efter att ha använt en större Android ett tag och insett hur otroligt mycket trevligare det är att använda i princip alla appar i större bild, men allra främst YouTube och annan streamning.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer