Enklare att få fortsatta Windows 10-uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

EES området? Det står EAA området? Vad är det för skillnad egentligen mellan EES och EAA?

Var står EAA?
(eller har de uppdaterat efter du postat?)

EES står för Entry/Exit System och är knutet till gränskontroll och Schengenområdet. Det digitaliserar gränskomtroller.
EAA står för European Accessibility Act och har med handikappanpassning att göra, d.v.s. hur folk med rullstolar o. liknande kan ta sig fram i EU.

EES/Schengen är INTE detsamma som EU, t.ex. är Norge inte med i EU, men är med i EES, medan Irland är med i EU, men inte i EES.

Jag har ingen aning om vilka länder som använder EAA, men jag killgissar hela EU och inga länder utanför EU, d.v.s. Irland är med, men inte Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

EES området? Det står EAA området? Vad är det för skillnad egentligen mellan EES och EAA?

Skrivet av anthra:

Var står EAA?

EES står för Entry/Exit System och är knutet till gränskontroll och Schengenområdet. Det digitaliserar gränskomtroller.
EAA står för European Accessibility Act och har med handikappanpassning att göra, d.v.s. hur folk med rullstolar o. liknande kan ta sig fram i EU.

EES/Schengen är INTE detsamma som EU, t.ex. är Norge inte med i EU, men är med i EES, medan Irland är med i EU, men inte i EES.

Jag har ingen aning om vilka länder som använder EAA, men jag killgissar hela EU och inga länder utanför EU, d.v.s. Irland är med, men inte Norge.

EEA, inte EAA.

Och som konstaterat (efter att man rättat förkortningen till det som faktiskt står, dvs EEA och EES på olika ställen) så handlar det ju bara om två förkortningar för samma sak på olika språk:

Skrivet av jnsson:

Troligtvis bara olika beroende på språk

Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
European Economic Area

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Sorry.
Uttryckte mig dåligt.
Vad jag menade var:

1. LTSC är en "minimal" installation.
2. Microsoft kommer bara uppdatera komponenter i den minimala installationen.
3. Istallerar man Windowskomponenter (från t.ex. Home) är dessa inte supporterade av LTSC; de kommer att fungera, men inte få några uppdateringar.

Det betyder att hittas en säkerhetsbug i en Windowskomponent som du installerat manuellt och som inte finns i LTSC , så kommer den inte få någon fix.

LTSC är säker så länge man kör en ren LTSC.
Men så fort man börjar installera saker från Home är man på nästan samma säkerhetsnivå som om man skulle ha fortsatt med Home utan att ha installerat LTSC.

Då hänger jag med i ditt tänk, men anser dock inte att LTSC skiljer sig nämnvärt från Home/Pro innehållsmässigt. Snarare så att antalet tjänster är fler, om än inaktiverade som standard.

Visst saknas Windows Store samt merparten av apparna, men dessa uppdateras via just Windows Store i sig.

I övrigt har jag WinGet i Windows 10 som kan uppdatera "allt" i systemet via ett kommando (bokstavligt talat).

Ser Tiny10/Tiny11 som betydligt större säkerhetsrisk om man inte hanterar dessa releaser rätt.

För egen del så är min WIM-fil för installationen i stort sett orörd, bortsett att jag patchat den med en nyare kumulativ uppdatering (för att göra WinSxS glad). Microsoft verkar inte ha så bra koll på sina images, då det finns 1000-tals varianter av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Var står EAA?

Skrev fel EEA.
We are pleased to learn that Microsoft will provide a no-cost Extended Security Updates (ESU) option for Windows 10 consumer users in the European Economic Area (EEA).

EES står för Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och inrättades 1994. På engelska benämns det EEA, European Economic Area.

Alla dessa förkortningar...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag visste att det lät för bra för att vara sant...

“Enroll with your Microsoft account. Sign in to your PC with a Microsoft account (MSA) and stay signed in to receive ESU updates at no additional cost. If your MSA is not used to sign in for a period of up to 60 days, ESU updates will be discontinued, and you’ll need to re-enroll by signing in using the same MSA.

Så man måste skaffa ett jävla konto i alla fall

Är ju fort fixat att regga ett skräpkonto. Man loggar in med sitt lokala konto som vanligt och varannan månad loggar man in/ut på skräpkontot. Dock lite oroväckande formulering, "If your MSA is not used to sign in for a period of up to 60 days, ESU updates will be discontinued".

"Period of 60 days" hade betytt att man har 60 dgr på sig mellan inloggningarna. "Up to 60 days" ger ingen annan info än att man garanterat är avstängd från uppdateringar efter 60 dagar, men kan bli avstängd när som helst, t ex efter en vecka.

Jag tänker iaf prova med att logga in/ut vid varje uppdatering (2:a tisdagen varje månad). Det borde uppfylla villkoren och tar en minut eller två.