Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar Bank har ännu inte justerat sin ränta efter riksbankens sänkning.
Jag misstänker att justeringen kommer tidigast den 1 oktober eftersom många har räntejusteringsdag kommande månadsskifte.

Permalänk
Medlem

Det är roligt att de måste anpassa sig efter "marknadsläget" osv när det kommer till bolåneräntor. Men de hade inga problem att sänka räntekonton med 0,25% direkt på dagen. Fick meddelande i bankappen bara 1 minut efter att riksbankens sändning hade startat att de nu sänker räntan på mitt sparkonto med 0,25%.

Men men, finns inte så mycket man kan göra.. Får inte bättre ränta någon annanstans.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så sbab sänker bara 0,15 och storbankerna 0,2 när RB sänkte 0,25. Vad hände med att statligt ägda sbab skulle agera prispressande på marknaden? Men ja, tydligt exempel på att bankerna passar på att utöka sina marginaler, konkurransen är inte så stor som man skulle kunna tro.

Konkurrens blir det först när kunder byter när de är missnöjda. Om jag minns rätt så håller relationen med banken bättre än svenskens förhållanden med frun, då finns det ingen anledning att minska vinsten för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Konkurrens blir det först när kunder byter när de är missnöjda. Om jag minns rätt så håller relationen med banken bättre än svenskens förhållanden med frun, då finns det ingen anledning att minska vinsten för banken.

Finns inte så mycket att byta till, när t.o.m. sbab passar på att öka sin marginal och dessutom mer än storbankerna.

Har Avanzas bolån, men det är ju långt ifrån alla som kan skaffa. Ett av få vettiga, som arbetar med påslag på styrräntan snarare än listräntor och förhandlingar där allt handlar om ens egna förhandlingsläge.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Hur funkar det med amorteringsfrihet vid föräldraledighet - bryr de sig om KALPen, eller är det bara ett slentrian "föräldraledig med minst 5 dagar/veckan = amorteringsfrihet godkänns om det efterfrågas"?

Just nu är vårt bolån på 28.7k/mån (17k ränta + 11.7k amortering). Med föräldraledighet så kommer min och min partners nettoinkomst att vara runt 73.5 tkr, vilket lämnar 44.8 tkr/mån.

Vi klarar ju oss på det (och spara några tusenlappar i månaden, även om 2 vuxna+barn+hund+2 bilar+hus kostar en del), men det hade varit trevligt att kunna investera pengarna istället för att amortera. Vi har runt 180 tkr på ett sparkonto och 20k på ett isk.

Ringde skandia där vi har bolånet men de sa mer "skicka in en anmälan så får vi se"...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Ringde skandia där vi har bolånet men de sa mer "skicka in en anmälan så får vi se"...

"Tillfälliga undantag från amorteringskravet: Ekonomisk oförutsedd händelse: Om din ekonomi har försämrats väsentligt på grund av till exempel sjukdom, arbetslöshet, föräldraledighet eller en skilsmässa."

Så ni uppfyller kravet på så sätt att ni har föräldrarledighet men ni kommer få nej, FI kräver att bankerna är restriktiva och "kunna spara istället för amortera" kommer de att skratta åt som anledning när de sitter vid eftermiddagsfikat på banken. Regeln är där för att överleva en tillfällig händelse, ni är inte ens i närheten av att ha svårt att få det att gå runt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

"Tillfälliga undantag från amorteringskravet: Ekonomisk oförutsedd händelse: Om din ekonomi har försämrats väsentligt på grund av till exempel sjukdom, arbetslöshet, föräldraledighet eller en skilsmässa."

Så ni uppfyller kravet på så sätt att ni har föräldrarledighet men ni kommer få nej, FI kräver att bankerna är restriktiva och "kunna spara istället för amortera" kommer de att skratta åt som anledning när de sitter vid eftermiddagsfikat på banken. Regeln är där för att överleva en tillfällig händelse, ni är inte ens i närheten av att ha svårt att få det att gå runt.

Jag vet varför undantaget finns, det var inte det som var frågan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med amorteringsfrihet vid föräldraledighet - bryr de sig om KALPen, eller är det bara ett slentrian "föräldraledig med minst 5 dagar/veckan = amorteringsfrihet godkänns om det efterfrågas"?

Just nu är vårt bolån på 28.7k/mån (17k ränta + 11.7k amortering). Med föräldraledighet så kommer min och min partners nettoinkomst att vara runt 73.5 tkr, vilket lämnar 44.8 tkr/mån.

Vi klarar ju oss på det (och spara några tusenlappar i månaden, även om 2 vuxna+barn+hund+2 bilar+hus kostar en del), men det hade varit trevligt att kunna investera pengarna istället för att amortera. Vi har runt 180 tkr på ett sparkonto och 20k på ett isk.

Nu har ni förvisso ganska mycket högre nettoinkomst under föräldrarledigheten, så det skiljer sig säkert, och olika banker ser föräldrarledighet med olika grad av "rätt" till amorteringsfrihet. Härjade en hel del med Swedbank då de först "lovat muntligt över telefon" att amorteringsfriheten inte skulle bli några problem - vilket det sen blev trots oerhört mycket sämre siffror än er, men jag kom sen på att jag i ansökan helt enkelt endast angav min inkomst och inte sambons alls i kalkylen. Detta med motiveringen att vi ville spara så många dagar som möjligt första året för att jag sen skulle kunna vara hemma längre med barnet, man behöver ju inte ta ut en enda dag första året, och DÅ godkändes det hela. Swedbank verkar notoriskt trä-iga med detta dock, en polare med Handelsbanken blev direkt utan problem lovad amorteringsfrihet hela föräldrarledigheten om så behövdes.

Påtal om räntor, snitträntorna verkar nu enligt Compricer högre än innan senaste sänkningen?! Är det någon som förhandlat om/kollat ränterabatter sedan senaste sänkningen? Vi får fortf. bara 1.1 i rabatt, vilket innebär rörlig på 2.69%, dock 84% belåningsgrad och nästan 4MSEK i lån. Känns som att Swedbank stramat åt en hel del eftersom många verkar legat på runt 2.69 eller bättre redan INNAN senaste sänkning, och således hamnar på 2.49 efter justering. Kommer troligtvis lämna Swedbank så småningom för bolånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Länsförsäkringar Bank har ännu inte justerat sin ränta efter riksbankens sänkning.
Jag misstänker att justeringen kommer tidigast den 1 oktober eftersom många har räntejusteringsdag kommande månadsskifte.

Har irriterat mig på detta sedan Riksbanken kom med sitt besked. Nu är vi sista dagen i månaden och de har fortfarande inte gjort något. För egen del kommer utebliven sänkning kosta mig nästan 3 000 kr, vilket så klart inte är något problem men irritationsfaktorn är djävligt hög. Kan ge mig fan på att sänkningen kommer imorgon, precis som du var inne på.

LF har irriterat mig på flera fronter sedan vi bytte bank förra året, så det blir nog ett bank-/långivarbyte så fort en provanställning i hushållet är klar.

Fel belopp
Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Har irriterat mig på detta sedan Riksbanken kom med sitt besked. Nu är vi sista dagen i månaden och de har fortfarande inte gjort något. För egen del kommer utebliven sänkning kosta mig nästan 3 000 kr, vilket så klart inte är något problem men irritationsfaktorn är djävligt hög. Kan ge mig fan på att sänkningen kommer imorgon, precis som du var inne på.

LF har irriterat mig på flera fronter sedan vi bytte bank förra året, så det blir nog ett bank-/långivarbyte så fort en provanställning i hushållet är klar.

Japp håller med, nu har till och med Skandia sänkt räntan, men inte LF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Ja, det är klart att de väntar några dagar så att de som skulle få sänkt ränta tickar på med go marginal ytterligare tre månader. Minns att när riksbanken höjde räntan. Då höjde de flesta banker samma dag när det var nära brytpunkten för att sätta ny ränta för nästa 3-månadersperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Japp håller med, nu har till och med Skandia sänkt räntan, men inte LF.

Och nu har även Landshypotek sänkt
Men inte LF.

Permalänk
Medlem

Är det dags art binda nu? Tror inte på mer sänkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Sällan läge att binda, premien man betalar idag för bundet är dessutom rätt hög så det ska till snabba räntehöjningar för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Tänkte samma för två veckor sedan. Sen sänkte dom igen.
Räntan ska väl egentligen ligga mellan 3% och 4%. Det har bankerna räknat in i sina långa räntor.
Konjunkturinstitutet håller med dig att nu är det färdigsänkt.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Räntan ska väl egentligen ligga mellan 3% och 4%. Det har bankerna räknat in i sina långa räntor.

Alla tror en sak till alla tror en annan.

Jag har svårt för att se hur man kan ha gått igenom den senaste höjnings/sänkningscykeln och dragit slutsatsen att kommunikationen har varit självsäker och konsekvent.

Räntebotten har som högst påståtts vara typ 3.25-2.75% enligt många institutioner. Och nu sitter vi här med 1.75% i styrränta.
Säger inte att de sänker mer, men jag skulle verkligen inte säga att de inte gör det heller.
Historiskt har det inte varit lönsamt(med god marginal) att binda. Enligt mig är det bara om man verkligen är rädd för att bli av med bostaden om det går upp +3-4% som man borde binda.

Permalänk
Skrivet av Bodorio:

Alla tror en sak till alla tror en annan.

Jag har svårt för att se hur man kan ha gått igenom den senaste höjnings/sänkningscykeln och dragit slutsatsen att kommunikationen har varit självsäker och konsekvent.

Räntebotten har som högst påståtts vara typ 3.25-2.75% enligt många institutioner. Och nu sitter vi här med 1.75% i styrränta.
Säger inte att de sänker mer, men jag skulle verkligen inte säga att de inte gör det heller.
Historiskt har det inte varit lönsamt(med god marginal) att binda. Enligt mig är det bara om man verkligen är rädd för att bli av med bostaden om det går upp +3-4% som man borde binda.

Har man tajmat hyfsat så har det varit extremt lönsamt att binda räntan senaste 6 åren. Därmed inte sagt att det är rätt att binda precis just nu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Sällan läge att binda, premien man betalar idag för bundet är dessutom rätt hög så det ska till snabba räntehöjningar för att det ska vara värt det.

Är 2,72 % 1 år bunden hög premie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Då tänkte jag inte så. Visste att det skulle komma en sänkning till. Det finns inget som talar för mer sänkning men däremot höjning successivt.
Tror att jag tar ett år bunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Ja det tycker jag, bundet 1 år verkar ligga kring 0,25-0,3% högre än rörligt gör just nu (jag har t.ex. 2,35% rörligt med senaste sänkningen). Det måste i princip till att man börjar höja ränta inom ett par månader för att det ska bli billigare med 1 års bundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har man tajmat hyfsat så har det varit extremt lönsamt att binda räntan senaste 6 åren. Därmed inte sagt att det är rätt att binda precis just nu.

Inte 6 år, 3år och några månader.
Tajma i efterhand kan man göra med allting. Själv hade jag gärna tajmat Nvidias uppgång.
Statistiskt är det, med god marginal, inte värt det att binda om man med lätthet kan betala räkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Det finns inget som talar för mer sänkning men däremot höjning successivt.

Inflationssiffrornas komponenter är något riksbanken är glad över. Den ökningen vi sett i inflation under sommaren kan man med god anledning avfärda som temporär, liksom den som förväntas senare i höst.

Konjunkturen är däremot något man är mer stressad över. Den "borde" ha tagit fart mer av räntesänkningarna, men laggar fortfarande efter starkt. Saker som ökad detaljhandel i Sverige är bara en liten grön blipp bland en mängd indikatorer som konstant hamnar lägre än väntat.

Anledningen till att många(te.x nordea,KI) säger räntebotten handlar mycket om vad man förväntar sig att ränterörelser har för effekt snarare än vad man sett de ha hittills. Ett misstag som gjorts för många gånger sen 2022 kan jag tycka.

Så jag skulle inte hålla med om det du skrev. Det kan skrämma folk att tro lite mer på bundet än rörligt, kände mig tvungen att svara på det. Bundet kan vara rätt nu, men jag skulle inte satsa alla mina pengar på det.

Permalänk
Skrivet av Bodorio:

Inte 6 år, 3år och några månader.
Tajma i efterhand kan man göra med allting. Själv hade jag gärna tajmat Nvidias uppgång.
Statistiskt är det, med god marginal, inte värt det att binda om man med lätthet kan betala räkningarna.

Vadå tajma i efterhand, jag syftar såklart på att binda utefter hur man tror att utvecklingen sannolikt kommer vara. Det är såklart ingen exakt vetenskap men man behöver heller inte vara raketforskare för att förstå hur styrräntan fungerar, det är ju i princip bara att titta på den makroekonomiska utvecklingen och satsa mot riksbankens prognoser så hamnar man hyfsat rätt (kolla på "igelkotten" 🦔).

Jag köpte min första bostad 2007 när räntan var rätt hög. Hade rörligt till ca 2009/2010 då band jag på 5 år. Sedan hade jag rörligt igen till början av 2022 när jag band igen på 5 år. Menar du att det hade varit bättre att ha haft rörligt hela tiden?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Och nu har även Landshypotek sänkt
Men inte LF.

De sänker på torsdag till 3,84. Pratade precis med dem om bolån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

De sänker på torsdag. Pratade precis med dem om bolån

Tur det. De kanske går i konkurs annars..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

När jag var föräldraledig för ca 2 år sen räckte det med ett meddelande till SBAB att jag går snart på föräldraledighet och önskar pausa amorteringen. Blev godkänt 1 år direkt har jag för mig. Men det kanske blivit svårare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

De sänker på torsdag till 3,84. Pratade precis med dem om bolån

Märkligt. Man kan undra varför de dröjer. /s

Vänligen,
en vars tremånadersräntes-bolån hos LF "binds" om idag.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tikataka:

Om du binder nu så är det ju högt, banken har räntenetto på ett sånt lån på typ 100-120 punkter.

Nettot har legat på 60-80 punkter under våren.

Jag band 1 år på 2.75% i april. Två sänkningar sen dess.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Utan att jämför mot vad du får för erbjudande på 3 månaders är det väl svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Påtal om räntor, snitträntorna verkar nu enligt Compricer högre än innan senaste sänkningen?! Är det någon som förhandlat om/kollat ränterabatter sedan senaste sänkningen? Vi får fortf. bara 1.1 i rabatt, vilket innebär rörlig på 2.69%, dock 84% belåningsgrad och nästan 4MSEK i lån. Känns som att Swedbank stramat åt en hel del eftersom många verkar legat på runt 2.69 eller bättre redan INNAN senaste sänkning, och således hamnar på 2.49 efter justering. Kommer troligtvis lämna Swedbank så småningom för bolånet.

"Förhandlade" här om dagarna med Swedbank då det går ut sista oktober. Fick inte bättre än vad jag redan hade. Fick höra säljsnack osv att 120 punkter (+10 sen via LO) skulle vara jättebra nu när de sänkt listräntan.

Man är ju lite bekväm/lat av sig så gjorde det via telefon/internet. Kanske bättre förhandling om jag bokat möte på lokalkontoret?
Men bemötandet ökar ju inte min nöjdhet/förtroende för banken.

Så orkade inte tjorva, får ränterabatten i 18 mån. Är väl inte så intressant kund med 1,8m , ~80% belåningsgrad. Kommer ha 2,69% på oktobers betalning ännu, men sen 2,49%.

Men har allt rörligt så går ju byta bank när/om man får ork/feeling. Se vad snitträntor blir närmaste månaderna.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.