Permalänk
Medlem

Nyinstallerat fiber - bara 1000/1000

Tjo,

Min nya hyresvärd har dragit i fiber i byggnaden - trevligt 2025. Men när man ska gå in och aktivera och beställa bredband från Telia så finns det enbart 1000/1000.

Självklart najs men nu behöver inte jag så pass utan vill hellre ha t.ex 250 eller 500 och en lite mindre kostnad i månaden.

Någon som vet eller varit med om detta med Telia? Jag ringde deras säljavdelning och de kunde inte heller svara på det..

Min gissning är att det handlar om gruppavtalet för TV som min hyresvärd satt ihop med Telia - och med tanke på hur snål han är så är det antagligen en kostnadsfråga. Gruppavtalet är billigare för hyresvärd om de låser möjligt abonnemang till dyraste?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Om du går i på BYT HASTIGHET fliken bor i lägenhet med gruppavtal och får upp olika där iaf utan bindningstid och sidan för.bindning

Permalänk
Medlem

@Electrix snacka med hyresvärd istället för att ringa Telia. Det där priset är typ det man har med individuell anslutning, kan hyresvärd fixa gruppavtal för alla så är det alltid värt mer oavsett om hastigheten blir sämre eftersom priset blir så pass mycket billigare.

Det finns många trådar här på forumet om sådant, någon form av gruppanslutning gör att man i grova drag nästan alltid sparar minst 50% eller mer på priset per månad om man jämför med att ha individuellt avtal. Visst kan man bli låst till en ISP i ett viss antal år men det är värt det alla gånger om man ser till hur mycket pengar man kan spara varje år jämfört med individuellt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Tjo,

Min nya hyresvärd har dragit i fiber i byggnaden - trevligt 2025. Men när man ska gå in och aktivera och beställa bredband från Telia så finns det enbart 1000/1000.

Självklart najs men nu behöver inte jag så pass utan vill hellre ha t.ex 250 eller 500 och en lite mindre kostnad i månaden.

Någon som vet eller varit med om detta med Telia? Jag ringde deras säljavdelning och de kunde inte heller svara på det..

Min gissning är att det handlar om gruppavtalet som min hyresvärd satt ihop med Telia - och med tanke på hur snål han är så är det antagligen en kostnadsfråga. Gruppavtalet är billigare för hyresvärd om de låser möjligt abonnemang till dyraste?

<Uppladdad bildlänk>

Tråkiga är att det är öppet fiber priser. Din hyresvärd har skrivit på att dom betalar allt vid indragningen. Så ni har noll rabatt

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs men det borde inte vara hinder för att fixa gruppavtal. Iofs har jag hört att en del hyresvärdar inte är intresserade av att hjälpa sina hyresgäster med bra pris utan man är mer intresserade av att slippa allt som har att göra med själva fibernätet (eller datanätet) och kör med service avtal samt att folk får teckna egna avtal för uppkoppling. Vilket blir samma sak som att skaffa en uppkoppling som privatperson mot ett stadsnät, det i sin tur gör att det kan bli dyrt om man är ansluten till ett dåligt stadsnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@AkUs men det borde inte vara hinder för att fixa gruppavtal. Iofs har jag hört att en del hyresvärdar inte är intresserade av att hjälpa sina hyresgäster med bra pris utan man är mer intresserade av att slippa allt som har att göra med själva fibernätet (eller datanätet) och kör med service avtal samt att folk får teckna egna avtal för uppkoppling. Vilket blir samma sak som att skaffa en uppkoppling som privatperson mot ett stadsnät, det i sin tur gör att det kan bli dyrt om man är ansluten till ett dåligt stadsnät.

Nä allt är möjligt. Jag vet ett exempel där 2 BRF i kvarteret brevid varandra skrev med samma ISP samtidigt:

BRF1: I styrelsen satt en erfaren IT-konsult. Föreningen gick in med pengar att köpa hårdvaran och förhandlade stenhårt.
Dom fick 1000/1000 i väggen utan krav på andra tjänster och 2 fasta IP per/lägenhet för 99:- på hyran.

BRF2: Äldre kvinnor som ville göra om rabatterna för 1,4 miljoner kronor istället typ. Dom fick 100/100 med krav på mediafördelare och att fast tele skulle släckas och flytta till deras IP-telefoni med jätte dåliga vilkor/Minuten taxor. Dessutom fick dom ge 300-ish per lägenhet för dom 100/100.

Självklart kan man vid gruppanslutning få bättre villkor. Denna hyresvärden har helt enkelt sagt. "Mina boende vill ha fiber, gör vad ni vill".

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kanske borde förtydliga (trodde det syntes mer genom skärmdumpen) men gruppavtalet är enbart för TV Bas-paket. Det är inget gruppavtal på bredbandet.

Detta förklarar dock inte direkt mer varför man bara kan välja 1000/1000?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Gruppavtalet är billigare för hyresvärd om de låser möjligt abonnemang till dyraste?

Nej, gruppavtal är i princip alltid mycket billigare eftersom man normalt undviker alla dyra mellanhänder (stadsnäten) och samtidigt från ISP:ns sida får ett flertal stabila kunder (med minimerad administration). ISP:erna kan med andra ord, enligt de själva (har hört detta från flera ställen), tjäna lika mycket eller mer på att sälja dig 1000/1000 via gruppavtal för 100-200 kr/månad (beroende på ort) som de gör när de säljer dig samma tjänst via stadsnätet för 400-600 kr/månad. Gruppavtal är normalt ett win-win-win-scenario, förutsatt att man tecknar det med en vettig ISP.

Nu ser det ju dock inte ut som att det är ett traditionellt gruppavtal som tecknats, med tanke på priserna.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr tjänar de ju bäst på 1000/1000 så det är därför.

Permalänk
Medlem

Fastighetsägaren har avtal med nätägaren/kommunikationsoperatören så det är bra att rikta frågan till ägaren. Ibland är det bara något som inte blivit färdigt/rätt.

Permalänk
Medlem

@AkUs va, ser man på så tokigt det kan bli. Blommorna var viktigare än livsnödvändigt bredband som man i stort sett måste ha idag för att kunna klara sig i det digitala samhället. Galet.

@blunden intressant, så det är därför det har blivit så dyrt numera. Det är mellanhänderna (eller fula stadsnät) som ska få ut så mycket pengar som möjligt. Det förklarar varför vissa stadsnät fortfarande har i stort sett samma pris, 100/100 för i runda slängar 320kr per månad.

Känns riktigt surt att behöva betala typ dubbla månadsavgiften, det blir en hel del pengar på 10år som man kunde använt till annat

Med andra ord är det ett privilegium att ha kostnad på 100-250kr per månad för ganska snabbt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

<Uppladdad bildlänk>

Med prissättningarna som görs nu för tiden så sparar du oftast väldigt lite på att gå ner i hastighet i många nät till skillnad för hur det brukade vara. Vet inte hur det ser ut just hos dig men jag sparar 30kr per månad om jag sänker från 1000 till 250.

Permalänk
Medlem

@Bizzro precis, det är ju detta som är löjligt. Snart behöver man inte ens sälja olika hastigheter eftersom alla hastigheter snart har samma pris.

Sedan dök denna upp i reklamfönstret, inget som drabbar mig men jag förstår varför Bahnhof är sura eftersom det även i sin tur skapar fula avtal och monopol för olika ISPs.

https://bredbandsupproret.se/?mtm_campaign=sweclockers