Openprinter är skrivaren med öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Openprinter är skrivaren med öppen källkod

DRM-fria bläckpatroner och enkel att reparera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längesen man slutade med bläckstråleskrivare och gick över till laserskrivare. Jag var less på bläckpatroner som torkade ihop mellan varven man behövde skrivaren…

Men bra initiativ med Openprinter!

Permalänk
Medlem

Är dessa lagliga? Jag hade för mig att alla skrivare behövde firmware att köra för att det ska gå att spåra individuella skivare/enheter med gula prickar i utskrifterna och blockera sedlar och andra känsliga saker att skrivas ut

Gör de en laservariant så köper jag direkt

Permalänk
Medlem

ca 70kr per toner (~750 sidor).. Min gamla HP levererar fortfarande

Troligen så kommer någon av jättarna köpa upp eller stämma bort dom från marknaden, aldrig att dom ger bort den kassakon utan en fajt

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Köpte en HP för några år sedan, krav på online, registrering och byte av lasertoner efter någon månad gjorde att den åkte ut snabbt!

Sen dess skriver jag ut de få papper jag behöver på biblioteket istället.

Men nu blev jag intresserad.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Ser gärna att dom adopterar Epsons eco-tank system så man bara kan dumpa in bläck utan att klydda med patroner.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

ca 70kr per toner (~750 sidor).. Min gamla HP levererar fortfarande

Troligen så kommer någon av jättarna köpa upp eller stämma bort dom från marknaden, aldrig att dom ger bort den kassakon utan en fajt

Tror inte riktigt skrivare är en Kassako nu för tiden...
Det är väl därför så många märken som gör skrivare håller på med så mycket fulspel.
DRM på patroner, Internet aktivering och såklart prenumerationer.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt koncept, kan tänka mig att köpa en bara för att stötta idén. Verkligen avskyr de rovlystna skrivarbolagen.

Med det sagt är jag egentligen nöjd med min Epson Ecotank, bara att fylla på (med färg från valfritt ursprung) vid behov. Och skrivarhuvudet torkar väldigt sällan trots att den används i frekvent.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Bra initiativ!

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Fantastiskt koncept, kan tänka mig att köpa en bara för att stötta idén. Verkligen avskyr de rovlystna skrivarbolagen.

Med det sagt är jag egentligen nöjd med min Epson Ecotank, bara att fylla på (med färg från valfritt ursprung) vid behov. Och skrivarhuvudet torkar väldigt sällan trots att den används i frekvent.

Det är nog för att den används frekvent som skrivarhuvudena inte torkar.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Hedersmedlem

Bara sådär 10-20 år för sent..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

har också en epson ecotank, det är bara skriva ut flera gånger test arket om huvudet har torkat, blev väl typ 20 gånger eller något. test arket är inte direkt så ifyllt, det är ett a4 papper med 100 streck typ

men man kan skriva ut typ 5000+ sidor med en fyllning, höll på med internet handel två år och behövde aldrig fylla på.
kanske 10-20 etiiketter jag skrev ut i veckan.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

2019 köpte jag en HP skrivare för 199 kr på ICA Maxi, eftersom på kartongen stod det att man får skriva ut 15 gratis sidor (+5 buffert) i månaden med deras Instant Ink prenumerationsplan.

Lät för bra för att vara sant, men för 199 kr tänkte jag att man kan väl testa..

Nu så här 6 år senare har jag än inte betalat en enda krona, och HP fortsätter att skicka ut gratis patroner till mig rätt ner i brevlådan när de börjar ta slut 🤷

Kan nog vara bland de bästa affärerna jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

2019 köpte jag en HP skrivare för 199 kr på ICA Maxi, eftersom på kartongen stod det att man får skriva ut 15 gratis sidor (+5 buffert) i månaden med deras Instant Ink prenumerationsplan.

Lät för bra för att vara sant, men för 199 kr tänkte jag att man kan väl testa..

Nu så här 6 år senare har jag än inte betalat en enda krona, och HP fortsätter att skicka ut gratis patroner till mig rätt ner i brevlådan när de börjar ta slut 🤷

Kan nog vara bland de bästa affärerna jag gjort!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Gratulerar till ett bra köp!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Bara sådär 10-20 år för sent..

Precis min tanke...

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

De ska alltså använda HP patroner så förstår inte riktigt anledningen. HP-302 som de ska använda är svindyra.
https://www.kjell.com/se/produkter/kontor/skrivare-tillbehor/...
Om jag förstått det rätt så går dessa redan att återfylla om man vill dribbla runt med bläck.

Jag kör som många andra laser sedan 10+ år tillbaka.
Enda fördel jag ser är storleken. Vill gärna ha en mindre skrivare.
Men är man villig att nedgradera till bläck så finns det ju redan små smidiga bläckstråleskrivare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag använder den högst sporadiskt. Använde den t.ex. inte på hela sommaren, men utskrifterna vad ändå helt ok nu här om veckan. Visst blev de bättre efter en rengöring av skrivarhuvudet, men helt ok innan också. Inte alls lika illa som billigare bläckstråleskrivare som jag haft förut, som mer eller mindre knalldog om de inte användes regelbundet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ultraljudstvätt ska kunna rengöra skrivarhuvuden om de cloggat ihop. Jag har en sån, och även speciell rengöringslösning men inte hunnit testa det än. Har en rätt dyr och fin Epson fotoskrivare som dog torkdöden för några år sen jag ska testa att återuppliva.

I övrigt så kör jag numera en Brother kontorslaser med allt-i-ett (skanner, kopiering, skrivare, (fax)). Den har toner som räknar antalet utskrifter och meddelar att "ja nu är det slut" trots att det inte är det. Via en liten halvgömd meny så kan man dock resetta räkneverket och verkligen tömma tonern innan man byter. Visst kan det bli konstiga utskriftsfel mot slutet av tonern, bl.a att det smetar som får en att tro att det är nåt annat fel, så på ett sätt kan man förstå att de tar en säkerhetsmarginal där. Men nu när jag vet det så är det ju inga problem. Försvinner färgen eller smetar = by tonern. Sparat rätt stora slantar på att göra den resetten. Tack för det Brother!

Bläckstråle som diy-projekt kanske vore nåt. Slakta en gammal skrivare och gör om styrkretsarna till nåt eget. Borde ju funka, och nu finns ju firmware att hitta i det nämnda projektet! Ivart fall att utgå från.

Permalänk
Medlem

Klart intressant att ha papper på rulle och kapa till önskad storlek istället för att ha flera bibbor med papper man ska byta. Lite frågande till vad HP säger om att deras patron används däremot. Följer detta med intresse!

Permalänk
Skrivet av doctor_N:

Klart intressant att ha papper på rulle och kapa till önskad storlek istället för att ha flera bibbor med papper man ska byta. Lite frågande till vad HP säger om att deras patron används däremot. Följer detta med intresse!

Tur att man kommer kunna ha vanliga A4-papper också. Annars får man köra med toalettpapper om det krisar. Nöden har ju ingen lag...

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Tror inte riktigt skrivare är en Kassako nu för tiden...
Det är väl därför så många märken som gör skrivare håller på med så mycket fulspel.
DRM på patroner, Internet aktivering och såklart prenumerationer.

Det sägs ju i alla fall att pappersåtgången ökat varje år sedan begreppet "det papperslösa kontoret" myntades. Får för mig det främst är i hemmamiljö som datorer och skrivare ersatts av telefoner och molntjänster.

På mitt jobb printas det i alla fall oerhört mycket, och märkligt nog är det där med skrivare en pryl som inte centraliserats alls. Olika sorter med olika tonerkassetter blandat, och det är i stort sett fritt fram att beställa nya skrivare som man vill. Det verkar inte finnas någon budget alls, och ingen ifrågasätter varken kostnaderna eller oredan det skapar. Har sett flera exempel på att man försökt ladda fel sorts patron, vilket innebär att den läggs tillbaka i sin öppnade kartong, som ingen vill använda sedan, och den slängs efter ett tag. Vansinnigt typ.

Personligen har jag en liten billig svartvit laserskrivare, HP Laserjet 1102 Pro eller vad den heter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Detta är något jag undrat länge över varför det inte har varit en grej. Äntligen måste jag säga.