Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

"Förhandlade" här om dagarna med Swedbank då det går ut sista oktober. Fick inte bättre än vad jag redan hade. Fick höra säljsnack osv att 120 punkter (+10 sen via LO) skulle vara jättebra nu när de sänkt listräntan.

Man är ju lite bekväm/lat av sig så gjorde det via telefon/internet. Kanske bättre förhandling om jag bokat möte på lokalkontoret?
Men bemötandet ökar ju inte min nöjdhet/förtroende för banken.

Så orkade inte tjorva, får ränterabatten i 18 mån. Är väl inte så intressant kund med 1,8m , ~80% belåningsgrad. Kommer ha 2,69% på oktobers betalning ännu, men sen 2,49%.

Men har allt rörligt så går ju byta bank när/om man får ork/feeling. Se vad snitträntor blir närmaste månaderna.

För litet lån för att få mycket bättre. Tror du ska vara rätt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns inte så mycket att byta till, när t.o.m. sbab passar på att öka sin marginal och dessutom mer än storbankerna.

Har Avanzas bolån, men det är ju långt ifrån alla som kan skaffa. Ett av få vettiga, som arbetar med påslag på styrräntan snarare än listräntor och förhandlingar där allt handlar om ens egna förhandlingsläge.

Helt rätt, hade velat se SBAB vara mer aggressiva i räntenivån. Detta fick min bägare att rinna över, ska nu överge det enkla och börja förhandla istället. Tänkte börja med LF då jag redan har min tjänstepension där, det borde vara en bra grund. Bostaden är värderad 3.5, har ett lån på 2.7 vilket ger 78% belåningsgrad. För litet lån för att nå 2.5%? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så sbab sänker bara 0,15 och storbankerna 0,2 när RB sänkte 0,25. Vad hände med att statligt ägda sbab skulle agera prispressande på marknaden? Men ja, tydligt exempel på att bankerna passar på att utöka sina marginaler, konkurransen är inte så stor som man skulle kunna tro.

Ja, dessvärre är det otroligt tydligt att konkurrensen är mycket bristfällig nu när räntorna går ner. Känns nästan omöjligt att få ens 0.5 procentenheter över styrräntan nu medan det var ganska standard när räntorna var höga. Oklart vad man kan göra som kund, oligopolet verkar vara välsmort.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

För litet lån för att få mycket bättre. Tror du ska vara rätt nöjd.

Mjo anat att det är åt det hållet, kanske ändå fick en okej deal förra året fast jag hade rätt bråttom. Gick från bud till inflytt på ~1.5 månad. Så frågade bara min dåvarande bank (och nuvarande) om lån. Ingick dessutom räntefri första månad (då det såldes av Swedbanks mäklarfirma) så bara det åt ju upp all eventuell punktskillnad under ett år.

Så utgick väl ifrån att jag inte fick någon bra deal. Sen nu på dagens räntenivåer (och mitt lånebelopp) skiljer det ju inte så mycket per månad med några punkter.

Däremot missnöjd med säljsnacket där de tycker man borde känna sig "älskad" för deras erbjudande. Nu förklarade de inte utförligt, men de ville påvisa att det var bra att få behålla samma rabatt efter sänkning av "listräntan". Listräntan som alla vet är "fake", om man nu inte har betalningsanmärkningar eller väldigt tight ekonomi.
Däremot förstår jag ju bluff/sälj -argumentet från deras sida om man pratar tex 4,0% och 120 punkter (1,2%) rabatt jämfört med 3,75% och 120 punkter. Ser ju ut som en större procentuell rabatt för låntagaren. Men det de undanhåller är ju att de själv "lånar" billigare, så deras förtjänst per krona blir ändå högre.
Sen att Swedbank tex har hela 0,15% (kanske sänks för var så redan innan sänkningen) på esparkonto tex säger ju sitt om bankernas girighet.

Sa redan för ett år sedan då banken undrade var jag hade insats etc, att det hade jag bland annat då på SBAB för att Swedbank gav värdelös ränta.

Men man är utsatt, är det inte så att man kan (och vill) lösa lånet iaf till 50% (är väl vad avanza etc går efter?) så är man utelämnad till storbankernas villkor. Huvudsakligen så bryr de sig inte så mycket, för du har inget val när du väl sitter där.

Och staten (oavsett färg) fortsätter subventionera bankerna indirekt via ränteavdrag, galet

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Helt rätt, hade velat se SBAB vara mer aggressiva i räntenivån. Detta fick min bägare att rinna över, ska nu överge det enkla och börja förhandla istället. Tänkte börja med LF då jag redan har min tjänstepension där, det borde vara en bra grund. Bostaden är värderad 3.5, har ett lån på 2.7 vilket ger 78% belåningsgrad. För litet lån för att nå 2.5%? Vad tror ni?

SBAB har bara gett värdelösa erbjudanden för mig de gånger jag kikat. Helt off jämfört med andra, så man undrar ju vad de har för parametrar. Eller om det är ett spel för gallerian. Uppenbarligen finns det väl sweetspots då vissa tar SBAB.
Men att de ska sätta press på storbankerna låter som ett skämt, då de om något borde ge okej räntor till "Svenssons" som storbankera halvt skiter i.

Angående vad jag skrivit något inlägg bort så borde du kunna nå 2,5% så borde det inte alls vara omöjligt. Givetvis beroende på parametrarna. Har det på 1,8 i lån, ~80% belåningsgrad.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

SBAB har bara gett värdelösa erbjudanden för mig de gånger jag kikat. Helt off jämfört med andra, så man undrar ju vad de har för parametrar. Eller om det är ett spel för gallerian. Uppenbarligen finns det väl sweetspots då vissa tar SBAB.
Men att de ska sätta press på storbankerna låter som ett skämt, då de om något borde ge okej räntor till "Svenssons" som storbankera halvt skiter i.

Angående vad jag skrivit något inlägg bort så borde du kunna nå 2,5% så borde det inte alls vara omöjligt. Givetvis beroende på parametrarna. Har det på 1,8 i lån, ~80% belåningsgrad.

Jag får 2.53% hos sbabs räntesnurra lån 1.8M belåningsgrad 58%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju låg belåningsgrad men du lär ju få mycket bättre av övriga banker?

Kollade nu på SBAB, de verkar inte gilla att man har "billig" fastighet. Kommer inte under 2,7% oavsett belåningsgrad. Ej bockat i grönt bolån.

Värde: 2,3miljoner
Lån; Ränta
1.8 - 2,92
1.7 - 2,78
1.6 - 2,73
1.5 - 2,73
1.4 - 2,75
1.3 - 2,70

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Skrivet av Kotan:

Du har ju låg belåningsgrad men du lär ju få mycket bättre av övriga banker?

Kollade nu på SBAB, de verkar inte gilla att man har "billig" fastighet. Kommer inte under 2,7% oavsett belåningsgrad. Ej bockat i grönt bolån.

Värde: 2,3miljoner
Lån; Ränta
1.8 - 2,92
1.7 - 2,78
1.6 - 2,73
1.5 - 2,73
1.4 - 2,75
1.3 - 2,70

Jag får 2,55% hos SBAB. 6,5 MSEK lån, 65% belåning. Har 2,22% hos Swedbank. Milsvid skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag får 2,55% hos SBAB. 6,5 MSEK lån, 65% belåning. Har 2,22% hos Swedbank. Milsvid skillnad.

Är du helkund hos Swedbank, med sparande, tjänstepension osv eller är det bara bolån?

Permalänk
Medlem

Är kund hos SEB. Får 2,59 % rörligt, 2.6m lån ca 80 % belåningsgrad. Skulle gärna binda men det "bästa" dom kan göra är 2,99 % på både 1/2 år.

Någon som har uppfattning om det? Känns som att SEB ligger väldigt högt på 1/2år snitträntor jämfört med t.ex. länsförsäk/Skandia.

Blir lite mycket med 40p diff mellan rörligt/1år. Men blir enklare med jämkning etc så brukar föredra ha bundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Skrivet av Mr_Flash:

Är du helkund hos Swedbank, med sparande, tjänstepension osv eller är det bara bolån?

2,22% rörlig hos swedbank är bra, snyggt jobbat! Antar att du är en bra kund på andra sätt också då för dom?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Swedbank nekade mitt lånelöfte när jag skulle köpa så jag vet inte vad jag tycker om dem, brukar sällan vara billigast om man inte är helkund och blir rånad på deras avgifter.

Gick in med 0.8M kontant men var ändå en för stor "risk"...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Helkund kan man nog säga. Bolån och försäkringar mest. Ingen tjänstepension, de är för dyra. Inget sparande heller.

Skrivet av Mindfighter:

2,22% rörlig hos swedbank är bra, snyggt jobbat! Antar att du är en bra kund på andra sätt också då för dom?

Har en hel del försäkringar. Men tror mest det är storleken på lånet, och att vi har höga inkomster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Helkund kan man nog säga. Bolån och försäkringar mest. Ingen tjänstepension, de är för dyra. Inget sparande heller.

Har en hel del försäkringar. Men tror mest det är storleken på lånet, och att vi har höga inkomster.

Ja, ju mindre risk banken tar och vad de ser för intäkter på helheten (kronor in för dom i slutet av månaden) är viktiga faktorer för att komma långt i förhandlingen. Nackdelen är givetvis att försäkringar och andra tjänster kanske är sämre/dyrare och det man vinner på lånet förlorar man i andra änden, men det där är ju en kalkyl för var och en att göra.

Själv är jag glad att jag till slut nådde upp (flyttat all tjp som gick att flytta dit) så jag kunde ta avanzas bolån. Så styrräntans sänkning slog igenom direkt idag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Vilken chock att LF väntade till 2/10 för att uppdatera sin ränta. (-0.20%.) - tur att min tremånaders justeras 31/10 (men det var likadant vid förra räntesänkningen.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vadå tajma i efterhand, jag syftar såklart på att binda utefter hur man tror att utvecklingen sannolikt kommer vara. Det är såklart ingen exakt vetenskap men man behöver heller inte vara raketforskare för att förstå hur styrräntan fungerar, det är ju i princip bara att titta på den makroekonomiska utvecklingen och satsa mot riksbankens prognoser så hamnar man hyfsat rätt (kolla på "igelkotten" 🦔).

Jag köpte min första bostad 2007 när räntan var rätt hög. Hade rörligt till ca 2009/2010 då band jag på 5 år. Sedan hade jag rörligt igen till början av 2022 när jag band igen på 5 år. Menar du att det hade varit bättre att ha haft rörligt hela tiden?

"Jag köpte nvidia före uppgången och är nu 1000% plus, menar du att det vore bättre att ha köpt intel istället??"

Det är exakt vad du skrev

Att binda räntan är en försäkring mot sämre tider, och för det betalar du ett premium. Att tro att sina egna prognoser är bättre än bankernas är fånigt. Om du verkligen är övertygad om att du är bättre på att förutspå räntor än marknaden är så är det väl bara börja investera i just räntemarknaden...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

"Jag köpte nvidia före uppgången och är nu 1000% plus, menar du att det vore bättre att ha köpt intel istället??"

Att binda räntan är en försäkring mot sämre tider, och för det betalar du ett premium. Att tro att sina egna prognoser är bättre än bankernas är fånigt. Om du verkligen är övertygad om att du är bättre på att förutspå räntor än marknaden är så är det väl bara börja investera i just räntemarknaden...

Det går ju att välja sina tillfällen.
Senast band jag på fyra år till 1,39% istället för att ha ~1,19% rörligt.
Det var ju ganska uppenbart då att räntan inte kunde bli lägre och kostnaden för att binda var marginell.
Hade något liknande innan med tre års bindningstid.

Jag kommer däremot gå över till rörligt tillsvidare när det här löper ut i december, om inget oväntat händer innan dess.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det han och vissa säger är ju att "det är aldrig bättre att försäkra mot sämre tider utan att ha rörligt hela tiden, även om man tror att det är kommande sämre tider framöver i närtid". Vilket jag invänder emot. Tror man att räntorna kommer stiga mer än premium för bunden ränta är, så är det såklart klokare att binda. Det är min enda poäng. Så har jag gjort och det har lönat sig. Räntemarknaden är betydligt enklare att bedöma än aktiemarknaden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Behöver värdera om vår villa för att höja bolånet inför en utbyggnad. Någon med färsk erfarenhet kring vad det kostar hos olika mäklare och någon rekommendation? Räcker inte med en muntlig värdering, behöver skriftlig.

Permalänk
Medlem

Det han och vissa säger är ju att "det är aldrig bättre att försäkra mot sämre tider utan att ha rörligt hela tiden, även om man tror att det är kommande sämre tider framöver i närtid". Vilket jag invänder emot. Tror man att räntorna kommer stiga mer än premium för bunden ränta är, så är det såklart klokare att binda. Det är min enda poäng. Så har jag gjort och det har lönat sig. Räntemarknaden är betydligt enklare att bedöma än aktiemarknaden.

Jag kan bara gratulera att du har lyckats. Du valde båda gångerna 5år, hur tänker du kring det?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Json_81:

Det går ju att välja sina tillfällen.
Senast band jag på fyra år till 1,39% istället för att ha ~1,19% rörligt.
Det var ju ganska uppenbart då att räntan inte kunde bli lägre och kostnaden för att binda var marginell.
Hade något liknande innan med tre års bindningstid.

Jag kommer däremot gå över till rörligt tillsvidare när det här löper ut i december, om inget oväntat händer innan dess.

Tror att ni har mycket att tjäna som analytiker på valfri bank!

Permalänk
Skrivet av varget:

Jag kan bara gratulera att du har lyckats. Du valde båda gångerna 5år, hur tänker du kring det?

Det var såklart en chansning men jag var båda gångerna orolig för att kommande "kris" skulle vara mer än 3år. Såklart finns det alltid en nivå av osäkerhet/gissning men man kan ju alltid tydligt se vad det är riksbanken försöker "kämpa emot", inflation och lågkpnjunktur/stagflation. Den största osäkerheten när man binder lån är ju hur det makroekonomiska läget kommer se ut några år fram i tiden eller när ens bindningstid går ut, det är mycket svårare (eller nästan omöjligt) att bedöma än hur läget är just nu och kommande året..

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jobbar redan som analytiker med annat

Men oavsett det så tycker jag dit uttalande är tramsigt.
Som jag skrev så var det uppenbart att räntan inte kunde bli lägre då.
Den kunde antingen fortsätta på ungefär samma nivå eller gå upp.
Det var väldigt lätt att analysera. Bankerna bedömde att vi skulle fortsätta på ungefär samma nivå och det blev då väldigt billigt att binda på lång tid.
Det kostade några tiondelar att försäkra sig mot det som faktiskt hände denna gången, en 3-4 gånger så hög ränta.

Att försöka bedöma om vi ska upp, ner eller ligga kvar nu är väldigt mycket svårare samtidigt som det kan bli betydligt dyrare att binda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Kanske, men bankerna konkurrerar ju också mot andra banker med sin räntesättning, jag behöver bara ta hänsyn till vad som är mest gynnsamt för min egen lilla privatekonomi.

Det tillsammans med att bankerna, liksom riksbanken själva, sätter för stor tilltro till hur mycket riksbanken egentligen kan påverka inflationen m.m och att de I princip alltid är för långsamma med att reagera och att effekten av deras justering av styrräntan oftast syns först ett år eller senare efter de gjort räntejusteringen gör att bankerna också har ett mer begränsat handlingsutrymme än vad jag som privatperson har.

Men visst, jag har flera gånger fått kommentaren från min bankman att "vad bra att du band räntan när du gjorde" trots att de försökte övertala mig att inte göra det utan behålla rörlig ränta.

Det enda jag är lite bitter över är att jag inte band räntan till 1,29% på 10 år när man kunde göra det en kort tid 2019, jag funderade starkt på det men slog aldrig till 😆

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Json_81:

Det var väldigt lätt att analysera. Bankerna bedömde att vi skulle fortsätta på ungefär samma nivå och det blev då väldigt billigt att binda på lång tid.
Det kostade några tiondelar att försäkra sig mot det som faktiskt hände denna gången, en 3-4 gånger så hög ränta.

Att försöka bedöma om vi ska upp, ner eller ligga kvar nu är väldigt mycket svårare samtidigt som det kan bli betydligt dyrare att binda.

Visst att räntan inte kunde ner mycket, men frågan var väl snarare när den skulle sticka upp och hur länge den skulle vara högre.
Visst, lite löjligt uttalande av mig men inte i närheten av så löjligt som "så här gjorde jag för X år sedan och det gick precis som jag trodde".

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Visst att räntan inte kunde ner mycket, men frågan var väl snarare när den skulle sticka upp och hur länge den skulle vara högre.
Visst, lite löjligt uttalande av mig men inte i närheten av så löjligt som "så här gjorde jag för X år sedan och det gick precis som jag trodde".

Så var det ingen av oss som sa, vi invände mot att det alltid skulle vara billigare att ha rörligt.
Jag trodde inte att räntan skulle dra iväg som den gjorde vilket jag inte heller påstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Frågan är hur sannolikheterna för olika utfall ser ut, räntan är inte likformigt fördelad så det finns helt klart tillfällen då det är bättre eller sämre att binda. När man kunde binda räntan på samma nivå som rörlig ränta på dryga 1% så var det få av de jag känner som också jobbade kvantitativt inom finansområdet som låg kvar med rörligt av just den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Behöver värdera om vår villa för att höja bolånet inför en utbyggnad. Någon med färsk erfarenhet kring vad det kostar hos olika mäklare och någon rekommendation? Räcker inte med en muntlig värdering, behöver skriftlig.

Bankerna brukar vilja ha en mäklare de litar på, så kolla med banken vem de rekommenderar (om de inte har "eget" fastighetsmäkleri som swedbank litar på fastighetsbyrån t.ex. ). Pris beror på hur het marknaden är där man bor, jag fick min skriftliga värdering gratis, de såg det som marknadsföring eftersom de ville ligga bra till när jag ska sälja.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske, men bankerna konkurrerar ju också mot andra banker med sin räntesättning, jag behöver bara ta hänsyn till vad som är mest gynnsamt för min egen lilla privatekonomi.

Det tillsammans med att bankerna, liksom riksbanken själva, sätter för stor tilltro till hur mycket riksbanken egentligen kan påverka inflationen m.m och att de I princip alltid är för långsamma med att reagera och att effekten av deras justering av styrräntan oftast syns först ett år eller senare efter de gjort räntejusteringen gör att bankerna också har ett mer begränsat handlingsutrymme än vad jag som privatperson har.

Men visst, jag har flera gånger fått kommentaren från min bankman att "vad bra att du band räntan när du gjorde" trots att de försökte övertala mig att inte göra det utan behålla rörlig ränta.

Det enda jag är lite bitter över är att jag inte band räntan till 1,29% på 10 år när man kunde göra det en kort tid 2019, jag funderade starkt på det men slog aldrig till 😆

Skrivet av PuMaH:

Skrivet av Json_81:

Så var det ingen av oss som sa, vi invände mot att det alltid skulle vara billigare att ha rörligt.
Jag trodde inte att räntan skulle dra iväg som den gjorde vilket jag inte heller påstått.

Skrivet av Aktsu:

Frågan är hur sannolikheterna för olika utfall ser ut, räntan är inte likformigt fördelad så det finns helt klart tillfällen då det är bättre eller sämre att binda. När man kunde binda räntan på samma nivå som rörlig ränta på dryga 1% så var det få av de jag känner som också jobbade kvantitativt inom finansområdet som låg kvar med rörligt av just den anledningen.

Hej! Nu sticker jag ut mitt fula tryne här ett slag.
I januari 2021 insåg jag att räntorna inte kunde bli lägre. Och då är det ju dumt att inte binda tänkte jag.
Jag har inte så stora lån och ligger på en låg belåningsgrad så jag hade typ, 1,6% i ränta hos SEB.
Så jag bytte till SBAB och låste på 10 år tills 2031 med 1,76% ränta.
Oavsett om det är bra eller dåligt att binda tror jag inte räntorna kommer gå ner till 1,76% ränta igen inom överskådlig framtid. Man måste komma ihåg att huspriserna låg stilla mellan 1850 och 1950. I ca 100 år.

Jag skrev om detta i denna tråd vid tillfället och föreslog att folk i tråden också skulle binda.
Jisses vilka påhopp jag fick. En utskällning, massor av svar som ”det var det sämsta råd jag någonsin hört” osv…. 😂
Så jag sa inget mera. Men ibland, då och då, sticker jag ut mitt fula tryne här och gottar mig lite. Jag tror inte det är så hemskt egentligen eller hur 😋

Men poängen då?
Marknaden är otroligt korkad och det är inte så svårt att slå den.
Ukrainakrig - folk sålde tillgångar i panik.
Trump blev president - folk sålde tillgångar i panik.

Lyfter man sin blick så måste man ju då fundera på vart folk skulle ha sina realiserade tillgångar? I madrassen? Och hur länge?
Alltså man måste lyfta sin blick och inte lyssna på marknaden. Det har funkat väldigt bra för mig i alla fall.

PS. Ursäkta den raljanta stilen DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hej! Nu sticker jag ut mitt fula tryne här ett slag.
I januari 2021 insåg jag att räntorna inte kunde bli lägre. Och då är det ju dumt att inte binda tänkte jag.
Jag har inte så stora lån och ligger på en låg belåningsgrad så jag hade typ, 1,6% i ränta hos SEB.
Så jag bytte till SBAB och låste på 10 år tills 2031 med 1,76% ränta.
Oavsett om det är bra eller dåligt att binda tror jag inte räntorna kommer gå ner till 1,76% ränta igen inom överskådlig framtid. Man måste komma ihåg att huspriserna låg stilla mellan 1850 och 1950. I ca 100 år.

Jag skrev om detta i denna tråd vid tillfället och föreslog att folk i tråden också skulle binda.
Jisses vilka påhopp jag fick. En utskällning, massor av svar som ”det var det sämsta råd jag någonsin hört” osv…. 😂
Så jag sa inget mera. Men ibland, då och då, sticker jag ut mitt fula tryne här och gottar mig lite. Jag tror inte det är så hemskt egentligen eller hur 😋

Men poängen då?
Marknaden är otroligt korkad och det är inte så svårt att slå den.
Ukrainakrig - folk sålde tillgångar i panik.
Trump blev president - folk sålde tillgångar i panik.

Lyfter man sin blick så måste man ju då fundera på vart folk skulle ha sina realiserade tillgångar? I madrassen? Och hur länge?
Alltså man måste lyfta sin blick och inte lyssna på marknaden. Det har funkat väldigt bra för mig i alla fall.

PS. Ursäkta den raljanta stilen DS.

Det är klart det var rätt i efterhand. Men en insikt att räntorna inte kunde bli lägre 2021 var ett bet, inget säkert. Som blev rätt, grattis!