Hej! Nu sticker jag ut mitt fula tryne här ett slag.
I januari 2021 insåg jag att räntorna inte kunde bli lägre. Och då är det ju dumt att inte binda tänkte jag.
Jag har inte så stora lån och ligger på en låg belåningsgrad så jag hade typ, 1,6% i ränta hos SEB.
Så jag bytte till SBAB och låste på 10 år tills 2031 med 1,76% ränta.
Oavsett om det är bra eller dåligt att binda tror jag inte räntorna kommer gå ner till 1,76% ränta igen inom överskådlig framtid. Man måste komma ihåg att huspriserna låg stilla mellan 1850 och 1950. I ca 100 år.
Jag skrev om detta i denna tråd vid tillfället och föreslog att folk i tråden också skulle binda.
Jisses vilka påhopp jag fick. En utskällning, massor av svar som ”det var det sämsta råd jag någonsin hört” osv…. 😂
Så jag sa inget mera. Men ibland, då och då, sticker jag ut mitt fula tryne här och gottar mig lite. Jag tror inte det är så hemskt egentligen eller hur 😋
Men poängen då?
Marknaden är otroligt korkad och det är inte så svårt att slå den.
Ukrainakrig - folk sålde tillgångar i panik.
Trump blev president - folk sålde tillgångar i panik.
Lyfter man sin blick så måste man ju då fundera på vart folk skulle ha sina realiserade tillgångar? I madrassen? Och hur länge?
Alltså man måste lyfta sin blick och inte lyssna på marknaden. Det har funkat väldigt bra för mig i alla fall.
PS. Ursäkta den raljanta stilen DS.