äntligen är nya servern klar, jäklar vilken tid det tagit, det sista med att lösa kylning drog ut på tiden då det var rätt långa avstånd mellan server och fläktar, så jag fick beställa ett gäng 1.5m fläkt kablar från Hongkong, sedan kom en resa i mellan. Nu ser det ut enligt följande, 2 fysiska servrar delar på 1 loop, radiator som sitter på toppen har 8 industri fläktar på sig, dessa är delade så varje server matar 4st, detta är gjort för att jag ska kunna koppla ur en server utan att stänga ner den andra, samma sak med slangarna, dom är förberedda med ventiler så man kan plocka bort en server i taget utan att behöva tömma systemen. Jag började det aningen dryga jobbet att flytta över saker till den nya servern, naturligtvis strular det som satan, särskilt mqtt i brige läge, det slutade med att jag endast kör mqtt som klient och låter solar assistant agera mqtt broker detta fungerar utmärkt.
sedan började jag jag flytta över z-wave enheterna, detta flöt på riktigt bra, dvs var det inte jätte många enheter men responsen är väldigt bra(en stund) jag kör en slzb mr1u för att driva zwa2, dvs slzb använder poe sedan ansluter jag zwa2 med usb. när jag flyttat sådär 25 enheter så slutade usb fungera eller rättare jag får ström till zwa2 men ingen data då den står som bortkopplad. jag har inte hittat en lösning för detta än, jag såg dock att man inte rekommenderar att köra zwa2 med usb c utan man bör köra usb c till usb A. så för att inte bli stående med två halv fungerade system pluggade jag in zwa2 direkt i servern, sedan beställde jag en slzb hubb i stället som dom precis släppt, ( https://smlight.tech/global/smhub ) fördelen med den är att den är modulär dvs du kan köra z-wav,zigbee,blåtand,ir,poe,usb till lan,4g,ups osv z-wave delen ska använda samma modell som zwa2 samt har den usb A i stället för usb c. när stödet kommer för multipla controllers till ha (inte slav utan båda går till samma js server, dom jobbar tydligen med det) tänker jag att man kommer kunna få väldigt bra täckning med en i varje enda av huset. när den nya hubben kommer så ska detta monteras på vinden, skulle även den usb porten strula så kommer jag gå på en svindyr usb till cat6a lösning som ska ha väldigt låg fördröjning på signalen upp till 100m, skulle även den strula blir det att sätta upp en rpi5 som kör z-wave js server åt ha,
den nya servern är ett jäkla lyft från den nuc jag använde tidigare, nu har jag bara testat lite grann med kamerorna men hitintills är responsen omedelbar när kameran triggar igenkännande när jag kör upp med bilen, bara hoppas det fortsätter så när allt är flyttat.