MSI: Zen 6 använder AM5-plattformen

Permalänk
Melding Plague

MSI: Zen 6 använder AM5-plattformen

Bekräftar nyheten i en kommentar på MSI:s Discord-server.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var rätt väntat, AM5 är fortfarande ung och tror inte det blir ny sockel förrän DDR6 kommer.

Hoppas på större förändringar när väl AM6 kommer, som fler pcie lanes även på budget sidan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet, detta var redan bekräftat och lovat av AMD redan från början, något annat vore väldigt dumt och skulle betyda att vi knappt fick något på AM5. Den tvivelaktiga var om Zen 7 vilket enligt läckor också kommer bli på AM5, fast även det är ju förväntat då AMD i sin översikt visade på nya AM5 processorer "2027+". Det är ju bra så det blir lika långlivad som AM4 samt att Zen5 ju inte är någon märkbar uppgradering generellt från Zen4.

Permalänk
Medlem

Allt annat hade varit galet. Det är väl inte ens någon DDR6 på väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Allt annat hade varit galet. Det är väl inte ens någon DDR6 på väg?

DDR6 är väldigt mycket på väg, men inte här än på ett tag. Första produkterna väntas komma under 2027.

Permalänk
Medlem

gäller det alla am5 kort? kommer det fungera på 600 serien också, tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

gäller det alla am5 kort? kommer det fungera på 600 serien också, tro?

För AM4 fick samtliga kretsar stöd för nyare CPUer. Dock i olika snabb utrullning beroende på partnertillverkare och krets/modell.
Dem prioriterar nog oftast premiumkretsarna först då det är den kundkretsen som mest troligen uppgraderar och redan har betalat en prmeium och därmed förväntar sig snabbare leverans av nya BIOS.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra, men inte viktigt. Verkligen enda gången jag uppgraderat på samma plattform är från C2D till C2Q. När det väl är dags för ny CPU tycker jag ändå moderkortet behöver bytas, och jag uppgraderar hyfsat ofta.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker det är bra, men inte viktigt. Verkligen enda gången jag uppgraderat på samma plattform är från C2D till C2Q. När det väl är dags för ny CPU tycker jag ändå moderkortet behöver bytas, och jag uppgraderar hyfsat ofta.

Ja jag kommer nog gå from AM5 till AM5 men byta moderkort då med, 7600 till 11800x3d eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är av samma åsikt, det är dock ytterst få som tycker så på SweC.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.