Hur förlänger du livslängden på datorn?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hur förlänger du livslängden på datorn?

Jag måste erkänna att jag är rätt dålig på att ta hand om min dator. Det blir oftast bara att jag rycker ut damm när de börjar likna en liten hamster som flyttat in bakom gallret, men precis innan de blivit självmedvetna och gjort revolt. Annars rullar den på tills den gnäller högt nog för att jag ska motivera nästa inköp.

Vad gör ni som faktiskt är mer noga? Byter ni kylpasta regelbundet, blåser rent fläktar, städar systemet och så vidare? Eller är det mest placebo och de få graderna kallare hårdvara gör ändå ingen skillnad - man byter ut komponenterna för frekvent ändå.

Permalänk

Jag är lat och gör knappt någonting annat än att öppna och blåsa ut dammet då och då. Eventuell prestandaförsämring över tid, om man inte är extremt lortig, sker så långsamt och gradvis att den inte märks i verkligheten förrän det realistiskt sett troligen är dags att byta något ändå.

Permalänk
Medlem

Blåser ur det lilla damm som samlas med oregelbundna mellanrum, kanske en gång per år. Inget annat behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag gör inte något speciellt. Försöker ha ett positivt lufttryck på fläktarna i chassit för att minimera mängden damm som tar sig in via springorna i chassit istället för dammfiltren. Men vet faktiskt inte om det gör så stor skillnad då jag ej testat något annat.
Sen rengör jag dammfiltren när man städar lite noggrannare i lägenheten och blåser ibland igenom ur datorn helt för att få bort annat damm.

Kylpasta byter jag nästan aldrig. Såklart vid byte av någonting som kräver det som CPU / kylare, men också om jag byter chassi för att få en bra "baseline" i det nya.

Fungerar väldigt bra och har väldigt sällan problem med att det är för mycket damm i chassit eller påverkan på temperaturerna. Men förmodligen är det som du skriver att man byter ut komponenterna innan det blir för stora problem med detta. Alltid kul att läsa om någon har tips eller tricks som fungerar bra dock

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Historiskt sett har jag alltid bytt grejer före det är dags att byta pasta. Nu när grafikkorten drar så förbannat med ström har jag dock bytt pasta (eller ja tekniskt sett bytte jag till vattenkylning) då fläktarna börja vråla mer och mer när man spelar.

Men börjar inte datorn låta som en jetmotor så händer det oftast inte mer än att ja blåser ur den med kompressorn lite då och då.

Permalänk
Medlem

Bytade hårddisk förra året, passade på att ta ut den och blåsa rent, den såg inte så tokig ut. Inga husdjur och rätt städat hemma. Dessutom bra filter på chassit.
Men när jag öppnade garaget och började blåsa! 😅
Jag var rädd att grannarna skulle ringa brandkåren.

Permalänk
Medlem

Gör inte hellre några större mirakel utan blåser rent på dam när man städar, Windows brukar blåsas rent vid utbyte av viktigare komponenter annars en gång i halvåret om lusten faller på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag gör ingenting. Ingen dator jag ägt har dött av brist på underhåll.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Dammtorkar med en fuktig trasa, åtminstone chassiplåtens insida och fläktarna. Blir det nödvändigt (oftast när jag får ett kort från någon) så plockar jag bort klockbatteriet och spolar av det i duschen, sedan får det torka en vecka. Använder aldrig tvättmedel då jag inbillar mig att det eventuellt får fukten att krypa alltför långt in i spolar etc. Vatten har trotts allt en rätt bra ytspänning i sin naturliga form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Dammtorkar med en fuktig trasa, åtminstone chassiplåtens insida och fläktarna. Blir det nödvändigt (oftast när jag får ett kort från någon) så plockar jag bort klockbatteriet och spolar av det i duschen, sedan får det torka en vecka. Använder aldrig tvättmedel då jag inbillar mig att det eventuellt får fukten att krypa alltför långt in i spolar etc. Vatten har trotts allt en rätt bra ytspänning i sin naturliga form.

Förlåt, men du tvättar klockbatteriet!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hur ska det annars hålla?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av cyklonen:

Det gör väl alla? Gör inte du det??

Permalänk

Alla vet ju att strilande vatten är det bästa sättet att underhålla cmos batteriers liv efter att man laddat dem i kylen efter mikron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tvättar du INTE klockbatteriet?!? är du GALEN? Det kan ju bli modermodemskortslutning då.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bra fångat syftningsfel! Om inte batteriet blir rent genom att dra det över tischan så är det nog dags att byta det. Moderkortet åker i duschen utan minsta tvekan om det är riktigt dammigt! (Skräp som kommer utifrån.)

Permalänk
Medlem

Byter kylpasta på gpu, märks faktiskt stor skillnad mot fabrikspastan som torkar ut efter bara nåt år.
Använder uppskalningsteknik, det är egentligen dags för ny burk helt och hållet men jag tror den kommer klara sig några år till tack vare det.
Blåser ur damm några gånger per år, någon gång under dess livstid lite noggrannare som att borsta av fläktar och kylflänsar.
Omformatering av OS var eller varannat år.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite som julstädningen (som jag inte gör heller)..

Ibland när det är illa eller jag byter ngn komponent så blir det en runda med tryckluften.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Uppgraderar gpu,n.

Permalänk
Medlem

Blåser ur damm och annat med jämna mellanrum. Kanske en gång i månaden.
Och jag stänger av datorn när den inte används vilket verkar vara ovanligt. Men ser ingen anledning till att låta den stå på i onödan och förbruka livstid. Tar inte många sekunder att starta ändå.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Kan väl säga så här. Fungerar saker - rör dem inte i onödan! Håller man på med datorer som de verktyg de är så använder man dem tills de slutat fungera. I värsta fall blåser man ur dammet när något korkat igen. När de väl slutat fungera undersöker man varför. Kan man fixa problemet så fixar man problemet. I annat fall bygger man nytt.

Däremot, om man är mer mån om att datorn ser bra ut med allt bling bling och alla glaspaneler och OLED på AIO-pumpen så håller man rent och snyggt så gott det går. Problemet är att då bryter man grundregeln - att inte i onödan röra något som fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag förlänger genom att när jag tycker det är tid att köpa nya grejer ha en kundvagn på inet med komponenter för en helt ny dator, sen kommer en period på 1-2 år där mitt velande och läsande av recensioner av olika komponenter får mig att byta ut delar om och om igen innan jag slår till.

Permalänk
Skrivet av Qzetin:

Byter kylpasta på gpu, märks faktiskt stor skillnad mot fabrikspastan som torkar ut efter bara nåt år.
Använder uppskalningsteknik, det är egentligen dags för ny burk helt och hållet men jag tror den kommer klara sig några år till tack vare det.
Blåser ur damm några gånger per år, någon gång under dess livstid lite noggrannare som att borsta av fläktar och kylflänsar.
Omformatering av OS var eller varannat år.

Hur borstar man av fläktblad och kretskort? Behöver man inte en ESD-säkrad borste?

Permalänk
Musikälskare

Luft på burk + dammsugare en gång var 6e månad ungefär, funkar prima

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur borstar man av fläktblad och kretskort? Behöver man inte en ESD-säkrad borste?

Jag kör en batteridriven blås, alternativ för luft på burk och det brukar följa med borstmunstycke på såna.
Fungerar också med luft på burk + pensel, körde så innan.
Får lossa vissa fläktar för att komma åt, har varit med om damm fastnar ganska ordentligt på ena sidan och skapar obalans och missljud, sitter så pass ibland att bara borstning får bort det.
Kretskort brukar jag inte mer än blåsa på.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran är det som är mest känsligt att degraderas över tid. Jag brukar regelbundet kolla att alla program är uppdaterade och fungerar som de ska, kollar windows eventlog, msconfig, taskmanager, autostart, services.msc så inget onödigt ligger och kör i bakgrunden

Permalänk

Använder vattenkylning så radiatorn är direkt vid utblåset. Så kommer in friskluft över alla komponenter . Och vattenkylningen transporterar mestadels av värmen direkt till radiatorn och ut direkt istället för all låta värme vispas runt i chassit och värma upp allt annat. Visst hårddisk och ram samt vmoss på moderkortet alstrar lite men blir ganska lätt kylt när inte CPU eller GPU värmer upp pga vattnet transporter bort värmen. Nätagg frisk luft från botten och direkt ut på baksidan.

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Jag ställer ner grafikinställningarna och det gör att jag kan behålla datorn länge.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Crucial P3 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 11

Permalänk
Medlem

Blåser ut damm, byter ut komponenter lite i taget så man får en illusion (?) av att det är bättre att uppgradera den gamla härken än att sälja den och köpa en nyare (begagnad) burk.

Med i7 2600k överklockad kändes inte generationerna efter värda att uppgradera till, skulle bli mycket jobb för lite ull.

Man får räkna in tid också. Jag använde min 2011 års burk tills alldeles nyligen, köpte under åren mer RAM, mer SSD, bättre (begagnat) grafikkort, ny PSU då den gamla gick sönder, fast det någon gång kanske hade varit lika billigt att uppgradera hela datorn några (begagnade) generationer - för att det skulle ta så mycket tid att få datorn med hackintosh etc att fungera som den skulle med allt överflyttat.

Till sist uppgraderade jag nyligen mb+cpu+ram (allt nytt) men behöll resten, hade kollat mb etc innan så samma dag jag bytte sakerna hade jag Win11, Linux och MacOS igång (och uppdaterat till Sequoia).

Senast jag köpte en komplett ny stationär dator (om än i delar) var typ 2006. Annars har jag uppdaterat pö om pö, ibland med lite större pö. Så det är så jag får grejor att hålla och vara med längre.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har tidigare i livet krånglat med rengöring av det mesta i datorn från damm när man märkt av att temperaturerna ökat och fläktarna går på högre varv, då har allt varit täckt av fint damm och dammråttor. Inget kul...

Tror knappast att det är ett placebo, då det mesta verkar villja ge sig/gå sönder med högre temperaturer, har varit allt från fläktar, hårddiskar moderkort (symptom trasiga elektrolyt kondingar) till CPU'er och GPU'er. Däremot så verkar RAM moduler tåla det mesta.

Numera så väljer jag chassi med omsorg, undviker alltid chassi som liknar en bur med hundraelva hål, det skall vara möjligt att bygga ett litet övertryck, vilket utesluter stora chassin då det kräver kraftigare eller fler fläktar för fungerande övertryck.
Samt att jag bygger ett filter framför dom fläktar som bidrar med övertryck, alltså dom fläktar som blåser in i chassit.Filter bygger jag för det mesta själv.
Senaste filtret byggde jag genom att först sätta/sträcka ett tunt genomsläppligt tyg och fortsatte med filtervadd utanför, tyget plockar det fina dammet och vadden plockar dammråttorna, okej, dom fläktarna får jobba en aning mer, men allt håller sig rent, fint och svalt.
Ser även alltid till att PC'n aldrig står på golvet, så antingen att den hänger under bordet eller helt enkelt står på det.
Att ha PC'n på golvet är nog det sämsta man kan göra, då den konkurrerar med dammsugaren, tävlar om vem som sugit upp mest damm.

Filtret behöver kanske rengöras vartannat år (vilket var planen vid bygget, se nedan), för övriga komponenter är det i princip aldrig. Ändå så har jag numera en PC i 7~12-år innan det blir ett byte. Kan vara att jag utökar lagring eller arbetsminne vid något tillfälle, i övrigt orört...
Efter dom åren kan man skönja något fint damm, något det inte ens tog en månad i tidigare byggen utan filter.

Slog mig precis, nuvarande PC byggde jag 2021. Där har jag inte ens rengjort filter eller ens öppnat den, chassit har en glassida.
Däremot kommer den nog snart att öppnas ändå, då jag tänkt utöka RAM och HD.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Angående klockbatteri så brukar de hålla i ca 5 år. Så jag köper nytt batteri och byter det efter sisådär 3 år så håller den i 5 år till. Bra att fota alla inställningar i bios innan batteriet tar slut utifall inställningarna tappas.

Gör rent dammfilter och blåser rent när jag hör att fläktarna går hårdare än vanligt. Kylpasta byter jag bara om jag måste ta loss kylaren.