Permalänk
Medlem

Laptop till föräldrar

Hej! Jag kan inte så mycket om detta och skulle uppskatta lite råd.

Mina föräldrar ska köpa en ny laptop med Windows, kravet är skärm på minst 15”. Den ska användas för att kolla mail, betala räkningar, Facebook, nåt YouTube-klipp, kolla recept.. dvs inga avancerade grejer

Budgeten är låg, max ca 4500kr, men kraven är inte så höga och de är inte ute efter att få så mycket det bara går för denna peng, de vill helt enkelt bara ha något som känns rimligt samt att det ska vara ett snabbt och smidigt köp.

De har kikat på dessa två modeller, kan någon av dem duga?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Permalänk
Medlem

Båda har riktigt låg prestanda, men det är nog inte det viktigaste. Försök eventuellt kolla på någon i butik och känn hur kvalitet på tangentbord och musplatta känns.
Den från Power kan nog funka till de tänkta användningsområdena, men den från Netonnet med Celeron N4500-processor är verkligen bottenskrapet av prestanda. Vilken som helst dator med i3, i5 eller Ryzen-processor från de sista 10 åren är mycket snabbare än den.
Det är lätt att tro att bara för att man köper en "ny dator" så kommer den vara snabbare, men så är det verkligen inte. Det finns förvånansvärt många nya datorer med extremt långsam processor tyvärr.
Vad har de för dator nu?
Kan de eventuellt överväga alternativa lösningar? Till kraven du skriver kanske till och med en surfplatta med extra tangentbord är bättre?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt och tydligt svar! Det är en djungel när man inte har koll… Att det är laptop är ett krav, de är inte så öppna för ”nya grejer” 😅 Nuvarande dator är uppemot 10 år gammal, vet inte vad det är, men budgeten var lite högre då vill jag minnas. Bra tips att känna på några i butik, ska göra detta!

Permalänk
Medlem

Snabb koll bland de vanligaste butikerna så hittade jag denna som var bäst utifrån maxpris:
https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/barbar-d...

Helt ok processor, 256 GB M2 SSD, Full HD (1080p). Dock 8 GB fastlöddat RAM-minne (d.v.s. inte uppgraderingsbart), men borde räcka för det dina föräldrar ska göra.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Köpte en laptop för en äldre släktings räkning för ett tag sedan, någon form av minst i3 (eller i5 eller motsvarande) och 8GB RAM, samt "riktig" SSD var ett krav vi landade i. Och 1920x1080, mindre är inte rimligt på 15" i dagsläget. Med det uppfyllt var den Acer vi köpte för vardagliga ändamål (räkningar, web etc) i flera avseenden bättre än min (visserligen gamla) stationära dator jag använde varje dag så...

Ett tips kan vara att, som nämnts ovan, känna i butik - åtminstone om man ska använda styrplattan. "knapparna" och känslan i dessa kan variera mycket. På många vis är mus enklare att använda, enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

PointMan: Tack för sökning och tips om rimlig dator, ska kika på denna

Pirum: Tack för svar och tips! Värdefullt när man inte har koll själv

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig en begagnad ta en titt på denna: https://billigadatorer.se/shop/155-lenovo-thinkpad-t14s-gen-2...
Har handlat från butiken tidigare utan några problem.
Du får en intel i7, 16GB DDR4, 512GB Nvme med windows 11 installerat för 3650:-

Ända problemet är ju 14" skärm.
Men mycket prestanda för pengarna i min mening.

Permalänk
Medlem

Monoleg: tack! Beg kan absolut vara ett alternativ, har inte ens tänkt på det