Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Ja det gör ju skillnad på prov och fast men här är ju valen ”fast anställning kortare än 6 månader” och ”längre än 6 månader”

Det jag tänker också, låter ju konstigt

Under 6 månader även som "fast" är du enklare att sparka antar jag?
Det heter ju tillsvidare aven fast du har "provanställning" inom vissa yrken.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Under 6 månader även som "fast" är du enklare att sparka antar jag?
Det heter ju tillsvidare aven fast du har "provanställning" inom vissa yrken.

Aldrig hör talas om något av de du skriver.
Fast är ju fast och prov är alltid prov, det framgår ju av anställningsavtalet

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

En fundering.

Har precis bytt jobb, dock fått fast anställning direkt.
Har höjt lönen med 12.000kr/mån jämfört med tidigare jobb.

Vi kollar på bostädee och nuvarande lånelöfte är på 5.995.000, önskar ev komma uppåt 6.500.000.
När man ska söka bolån eller lånelöfte kan man ju välja ”fast anställnkng kortare än 6 månader” och ”fast anställning längre än 6 månader”.

Vad och hur mycket påverkar det? Någon som vet?

Skrivet av Waliant:

Det där måste ju ha med provanställning att göra , även om det är inkorrekt formulerat. En fast anställning är en fast anställning.

Skrivet av Inteno:

Ja det gör ju skillnad på prov och fast men här är ju valen ”fast anställning kortare än 6 månader” och ”längre än 6 månader”

Det jag tänker också, låter ju konstigt

Jag har precis bytt jobb, men har ingen provanställning. Jag tror mest att det triggar en extra kontroll. Att jag bytt jobb har inte påverkat mitt låneutrymme negativt. Nu har jag inte ändrat min lön så mycket som 12k, så min UC ser ut ungefär som jag har angett i ansökan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Inteno:

När jag jobbade på lager stod det tillsvidare men på baksidan stod det att första 6 månader kan arbetsgivaren säga upp dig med kortare uppsägningstid.och utan anledning. Detta var på Schenker.

Nu jobbar jag inom el och då finns inte provanställning längre då några firmor, nyttjade personal som projektanställning istället och wparkare folk innan 6 månader

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Värdera om huset är inget du gör själv. Banken kan göra en egen omvärdering via statistik eller kan du kontakta en mäklare och få värdering som en tjänst. Om du inte gjort något speciellt med bostaden så är det nog svårt att få till ett avsevärt högre värde, typ byggt till, byggt pool, renoverat badrum, kök osv.

Det du däremot ska förhandla är ju räntan. Det finns mycket information här om vad folk får för räntor osv som ska kunna ge dig ett hum. Och du kan alltid fylla i dina uppgifter på SBAB's hemsida och se vad de erbjuder.

Ja, jag förstår att jag inte sätter värderingen på huset men de ställen jag har kollat på vill iallafall ha en uppskattad värdering. Jag kanske har misstolkat. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag står i ett läge här om jag ska köra rörligt eller bundet. Första gången jag skaffar bolån. Någon som har tips på vad som kan vara bra att välja i nuläget?

Hur ser din ekonomiska situation ut? Jag personligen har obundet, historiskt har det varit bra (svårt att tima när man ska binda och hur länge). Vill du ha en bra uppskattning på vad ditt lån ska kosta över 1-3-5-10 år så bind räntan. Lite dyrare (mest troligt) men då vet du.
Börjar du med obundet så kan du binda det när som helst, kanske en bra start?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Ja, jag förstår att jag inte sätter värderingen på huset men de ställen jag har kollat på vill iallafall ha en uppskattad värdering. Jag kanske har misstolkat. Tack!

Du har väl ett amorteringsgrundande värde på lånet i dag? Där är väl en redan en värdering gjord iom lånade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Precis. Det finns endast 2 anställningsformer i Sverige.
Tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning.
Sen kan folk i mun kalla dessa allt möjligt.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fika:

Du har väl ett amorteringsgrundande värde på lånet i dag? Där är väl en redan en värdering gjord iom lånade pengar.

Ja, så har jag också resonerat. Jag har nog bara övertänkt hela grejen, tack!

Permalänk
Medlem

Om man köper en fastighet av en släkting hur gör man med handpenningen? Fastighet 1M, handpenning 150k. Släktingen säger att jag inte behöver betala dessa utan nöjer sig med 850k.

Hur gör man med bolånet för att slippa betala in dessa 150k?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdtranZ:

Om man köper en fastighet av en släkting hur gör man med handpenningen? Fastighet 1M, handpenning 150k. Släktingen säger att jag inte behöver betala dessa utan nöjer sig med 850k.

Hur gör man med bolånet för att slippa betala in dessa 150k?

Det är bättre att skriva kontraktet så som transaktionerna kommer att gå till, samt med det rätta värdet på huset, dvs det som du köpt huset för. Finns det en värdering på 1M, eller var kommer den siffran ifrån? För om du bara ska betala 850k så är det ju värdet ni kommit överens om i så fall. Vill du låna pengar på andra nivåer än vad du faktiskt betalat för huset så kan du ordna med en värdering på huset och använda det som belåningsunderlag istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är bättre att skriva kontraktet så som transaktionerna kommer att gå till, samt med det rätta värdet på huset, dvs det som du köpt huset för. Finns det en värdering på 1M, eller var kommer den siffran ifrån? För om du bara ska betala 850k så är det ju värdet ni kommit överens om i så fall. Vill du låna pengar på andra nivåer än vad du faktiskt betalat för huset så kan du ordna med en värdering på huset och använda det som belåningsunderlag istället.

Ja det är värderingen på huset, men har ingen handpenning just nu så man kan väl säga att släkten "skänker" dessa. Om jag skriver kontrakt på 1M så måste jag ju betala in 150k till banken/mäklaren i handpenning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Ja det är värderingen på huset, men har ingen handpenning just nu så man kan väl säga att släkten "skänker" dessa. Om jag skriver kontrakt på 1M så måste jag ju betala in 150k till banken/mäklaren i handpenning.

Du är lite otydlig kring upplägget, kan du förklara lite tydligare?

Skänker släktingen bostaden till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Du får väll "låna" pengar av din släkting för att betala denna handpenning.
Det är kanske inte helt rätt till då du egentligen inte har råd att köpa huset som det låter.

Men om inte du har 150k på kontot och vill behålla värderingen på huset så är det en workaround.
Ha du pratat med banken om lån? För jag gissar att du vill låna 850k. Får du ta det lånet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westy90:

Du är lite otydlig kring upplägget, kan du förklara lite tydligare?

Skänker släktingen bostaden till dig?

Det var väl inte så otydligt? Jag vill köpa släktingens bostad som är värderad 1M och just nu har jag ingen handpenning att erlägga. Finns det någon workaround? tex släktingen säger att denne fått handpenningen av mig redan och behöver då bera betala 850k.

Skrivet av SunQ:

Du får väll "låna" pengar av din släkting för att betala denna handpenning.
Det är kanske inte helt rätt till då du egentligen inte har råd att köpa huset som det låter.

Men om inte du har 150k på kontot och vill behålla värderingen på huset så är det en workaround.
Ha du pratat med banken om lån? För jag gissar att du vill låna 850k. Får du ta det lånet?

Ja jag får ju låna ännu högre än 850k problemet är ju handpenningen. En eventuell workaround jag kommer på är ju att jag tar ett privatlån från annan bank, och sedan betalar in dessa 150k som handpenning och när släktingen sedan får utbetalt 1M så kan denne swisha tillbaka mig. Kanske finns smidigare sätt? kanske något gåvobrev där jag får/slipper betala handpennigen?

Permalänk
Skrivet av AdtranZ:

Det var väl inte så otydligt? Jag vill köpa släktingens bostad som är värderad 1M och just nu har jag ingen handpenning att erlägga. Finns det någon workaround? tex släktingen säger att denne fått handpenningen av mig redan och behöver då bera betala 850k.

Ja jag får ju låna ännu högre än 850k problemet är ju handpenningen. En eventuell workaround jag kommer på är ju att jag tar ett privatlån från annan bank, och sedan betalar in dessa 150k som handpenning och när släktingen sedan får utbetalt 1M så kan denne swisha tillbaka mig. Kanske finns smidigare sätt? kanske något gåvobrev där jag får/slipper betala handpennigen?

Håller med om att det inte är otydligt beskrivet men jag förstår ändå inte riktigt problemet. Handpenningen är det ju bara säljaren som bryr sig om egentligen, det är väl bara att strunta i den om din släkting låter dig slippa betala den? Banken bryr sig garanterat inte om du får köpa ett hus värt en miljon för 850.000 och de kan låta dig låna 850.000 utan handpenning utan problem.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AdtranZ:

Är det en mäklare inblandad? Prata i så fall med mäklaren om hur ni ska göra. Det är ju ingen mening att skyffla pengar fram och tillbaka. Om det inte är en mäklare inblandad så bör ni i alla fall ha en jurist som ser till att papperna blir rätt. Prata då med denne.

Om ni har en skriftlig värdering på att huset är värt 1MSEK, så spelar det egentligen ingen roll vad du faktiskt köper det för. Banken bör acceptera denna värdering som värde på bostaden. Om du med värdering menar att en mäklare varit där och sagt ett riktpris för en försäljning så är det inte värt vatten.

Undvik egna ful-lösningar. Även om chansen är liten att någon ska rota i detta så är det en onödig risk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Undvik egna ful-lösningar. Även om chansen är liten att någon ska rota i detta så är det en onödig risk.

Risk om negativt, chans om positivt.

Förlåt..

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Alltså, banken kommer låna ut 850k för bostaden (förutsatt att den är värd 1M enligt banken). Vill släktingen sälja den för 850k finns det inget problem att lösa lol

Möjligtvis kommer inte banken gå med på att den är värd 1M ifall du får köpa den för 850k, bäst är nog att fråga banken om detta istället för att försöka trixa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Om din släkting har pengarna och litar på dig så kan hen föra över dessa till dig som en gåva och sen får tillbaka dem i försäljningen. Jag tror alla banker är rätt trubbiga kring kontantinsats då det är ett lagstadgat krav för att få ge bolån.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

Jag och min fru fick köpt huset för under marknardsvärde men fick låna 85% av värderingen. På så sätt behövde vi bara gå in med en liten mängd pengar som handpenning. Bör ju fungera för dig också att du får låna 85% av 1m men att köpeskillingen är 850k.
Fungerade för oss då banken ansåg att köpeskillingen inte var baserat på marknadsvärde då huset aldrig varit ute på öppna marknaden till försäljning.

Håll inte på att föra över pengar hit och dit mellan er, det kommer försvinna pengar på vägen pga skatt. Byt bank om de inte vill lösa ditt problem.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Om din släkting har pengarna och litar på dig så kan hen föra över dessa till dig som en gåva och sen får tillbaka dem i försäljningen. Jag tror alla banker är rätt trubbiga kring kontantinsats då det är ett lagstadgat krav för att få ge bolån.

Det finns inte alls något lagkrav på kontantinsats/handpenning. Det enda det finns lagkrav på att bankerna inte får ge lån på över 85% av bostadens värde, men det är inte alls samma sak. Dvs det är helt onödigt att hålla på att föra över pengar fram och tillbaka från säljaren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Omförhandling av bostadslånet. Erbjuds samma ränta på 3-månaders och 1 år. Hur bör jag tänka, spelar det ens någon roll? Är för dåligt insatt i vad riksbanken spår framöver.

En fjärdedel är bundet ett år till vilket öppnar för ev flytt nästa höst. Därför är bara rörligt och ett år bundet aktuellt för resten av lånet just nu.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Specias:

Jag står i ett läge här om jag ska köra rörligt eller bundet. Första gången jag skaffar bolån. Någon som har tips på vad som kan vara bra att välja i nuläget?

Svårt att säga bara rakt ut.
Mycket hänger på:
Vilka räntor du kan få.
Hur ekonomin ser ut annars.

Jag valde 1 år bundet i April på hela lånet, fick 2.75% i räntesats på hela lånet.
Det har varit två sänkningar sen dess, det ser inte ut som att vi kommer få några fler sänkningar i närtid och troligen i bottenskikten av räntecykeln (dvs nästa rörelse blir nog en höjning och då om ett-par år).

Kan du få väldig bra ränta på 1-3 år så kan man väl överväga det. Jag hade väntat mig typ 2.45-2.35% för mitt lån och ekonomi om jag ställer frågan idag.

Skrivet av DOGE:

Omförhandling av bostadslånet. Erbjuds samma ränta på 3-månaders och 1 år. Hur bör jag tänka, spelar det ens någon roll? Är för dåligt insatt i vad riksbanken spår framöver.

En fjärdedel är bundet ett år till vilket öppnar för ev flytt nästa höst. Därför är bara rörligt och ett år bundet aktuellt för resten av lånet just nu.

@DOGE, vad kostar det bundna? Är det rimligt att kolla ränteskillnadsersättningsbelopp och flytta till annan aktör? Det är nog aktuellt för rätt många om det bundna är pissig ränta och banken erbjuder dålig rabatt på resterande del.

Jag tror inte du ska räkna med några direkta framtida sänkningar eller höjningar. Det gör iaf inte jag.
Vad kostar 1 vs 3 mån? Är det samma så kan man gott binda. Är 1 åringen dyrare så hade jag inte bundit. De flesta bankerna har inte pillat ner ett åringen ordentligt för att matcha marknaden och räntesänkningarna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Välja mellan 3 mån eller 1 år spelar väldigt liten roll i nuläget skulle jag tro. Vad riksbanken spår är också ganska irrelevant, de har oftare fel än vad de har rätt (se "igelkotten"). Bättre att bestämma dig för vad du själv tror kommer hända i världsläget samt ekonomin i USA, Europa och Sverige det närmsta året och agera efter det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det finns inte alls något lagkrav på kontantinsats/handpenning. Det enda det finns lagkrav på att bankerna inte får ge lån på över 85% av bostadens värde, men det är inte alls samma sak. Dvs det är helt onödigt att hålla på att föra över pengar fram och tillbaka från säljaren.

Aha, det verkar stämma. Men misstänker att bankerna kommer krångla kring värderingen. Googlat lite men inte hittat något vettigt.

Skrivet av DOGE:

Bind aldrig på olika löptider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Aldrig är ett långt ord, det beror på vad man vill skydda sig mot. Om man värderar förhandlingsläge mot banken så ska man inte binda på olika bindningstider, vill man skydda sig mot stora svängningar i utgifter så kan det finnas poäng i att ha olika bindningstider så bara en del i taget löper ut. (vilket kanske är vad man vill skydda sig mot med bundna lån, kan man hantera svängningarna i sin ekonomi så har rörligt lönat sig över tid i stort sett jämt)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

kan man hantera svängningarna i sin ekonomi så har rörligt lönat sig över tid i stort sett jämt)

Och detta beror inte bara på tur, vid längre räntor så tar banken en riskpremie för att de kan "gissa fel" om utvecklingen framöver. Så tål ekonomin svängningar så vill det till mycket skit på att rörlig ränta över sin bostadskarriär inte skall vara billigaste alternativet.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Aha, det verkar stämma. Men misstänker att bankerna kommer krångla kring värderingen. Googlat lite men inte hittat något vettigt.

Varför skulle det krångla med värderingen, om han kan fixa en ordentlig värdering son säger att den är värd minst 1 milj?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför skulle det krångla med värderingen, om han kan fixa en ordentlig värdering son säger att den är värd minst 1 milj?

Eftersom det är ett köp och inte gåva så kan banken helt klart motsätta sig värderingen. De kan ju anse att om han får köpa den för 850tkr så är det också vad den ska värderas till. Beroende på vad liknande objekt så,ta för i området, vilka mäklare banken godkänner etc.