Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

När jag bytte till Linux på huvud riggen för ungefär 2 månader sedan så trodde jag inte att Microsoft skulle börja med en kampanj med att förstärka det beslutet. Så jag känner mig bara nöjdare och nöjdare med det beslutet

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Drivrutiner lär ju föga hjälpa om ingen internetanslutning finns att ansluta till... Aka helt offline dator från början till skrot.

Du menar en dator som inte har någon ethernet eller Wi-Fi på moderkortet alls? Finns det ens?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om du ska spela och har lokalt konto eller inte tror inte de spelar så stor roll )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Helt sjukt, det beteendet borde regleras bort omgående. INGEN annan än MS vill ha eller har ett intresse i att logga in på MS servrar så fort man startar datorn.

Vad surrar du om? Jag hade känt mig helt handikappat om jag inte loggade in varje gång datorn startar.

• För mig är det lika självklart att Onedrive måste säkerhetkopiera filer som att iCloud måste göra det till min iPhone.

• Att använda Outlook är lika självklart som att använda mail app på telefon, vem går in via hemsida 2025??.

• Att ha Microsoft store att inställera program från är lika självklart som att använda Apptstore för att installera appar.

• Jag måste ha senaste dokument i Word, Excel etc på jobbet enkelt tillgänglig och oavsett enhet. Det får jag enkelt genom att vara inloggad bara.

• Microsoft To Do och OneNote och allt som syncas i realtid. Sen saker som platsigenkänning så widgets och appar etc fungerar som det ska.

Det känns helt klart som 80 och 70-tallister som gaggar om att man måste vara offline. Svårt att lära gammla hundar att sitta. 90-tallisterna som anpassar sig och dom som växer upp med datorer nu har ljusår försprång på er med allt som heter it.

Jag rekommenderar att ändra inställning jäkligt snabbt och börjar använda alla onlinefunktioner då det underlättar ditt liv väldigt mycket. Om du tror att din data spelar någon roll har du fel. Microsoft satsar miljarder och miljarder på säkerhet varje år. Finns inget säkrare bolag i världen när det gäller datahantering. Millitär och mångmiljardkoncerner använder Microsofts onlinetjänster.

Dina nerladdade filmer, sparade nakenbilder och lilla kundbas med kunddata på 50 miljoner i iCloud och Onedrive är ingen intresserad av. Hackar någon microsoft eller apple så letar man efter betydligt värdefullare grejer. Att koppla upp sig så man får sömlös synkronisering, kontinuitet och snart ai är en nobrainer 2025

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med att använda sig av microsoft konto till windows egentligen?

Läste att det fanns ett annat sätt att kringgå detta och det var med Tiny11builder. Känner dock inte till några andra fler alternativ.
Hur kommer det att påverka när det täpper igen det hålet?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

När jag bytte till Linux på huvud riggen för ungefär 2 månader sedan så trodde jag inte att Microsoft skulle börja med en kampanj med att förstärka det beslutet. Så jag känner mig bara nöjdare och nöjdare med det beslutet

Har bara huvuddatorn kvar att byta till.
Skönt att äntligen tagit steget över från `the dark side´.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt ms konto om man har win 11 lokalt konto installerat tidigare. Alltså måste man efter de nya uppdateringarna ha ett ms konto eller gäller den ursprungliga installeringen?. Inbillar mig att om man klonar systemdisk kontinuerligt för att slippa installera från scratch. Blir det fel på aktuellt system kopplas den senaste fungerande klonade och i mitt fall klonar jag tillbaka till defekta systemdisk. Detta förfarande borde vara vattentätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Man får väl skapa en dummy adress, aktivera Windows, sen byta till kolat konto och radera online-kontot. (Om det går)

Är personligen inte så anti ms konto. Vi är ju redan i fördärvet med datainsamling om allt vi gör. Dom flesta har ett Google konto, ett ms konto, ett meta konto osv . Så antingen går man helt av alla dessa plattformar och raderar allt. Eller så bara acceptera läget och hoppas man kan påverka lite på politisk nivå.

Tror alla vid det här läget vet att om produkten är (typ) gratis så är det du som är produkten

Windows är ju iofs rätt långt från gratis, så det är inte ens "typ gratis" i mitt tycke iaf.

Sedan tycker iaf jag att ett resonemang i stil med "problemet finns redan, så det är ingen idé att streta emot, lika bra att okritiskt acceptera att problemet förvärras" känns väldigt ohållbart.

Det är ju också skillnad på att ha ett Microsoft-konto och att tvingas att använda detta konto till andra syften än att logga in på Microsoft-tjänster, som då t.ex. att öht få använda sin Windows-dator helt lokalt.
Något jag vill påpeka är just att problemet är bredare än en fråga om datainsamling, det är också en fråga om att avsäga sig ännu mer kontroll över sin möjlighet att fortsätta använda sin dator i oförutsedda situationer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du menar en dator som inte har någon ethernet eller Wi-Fi på moderkortet alls? Finns det ens?

Hur gör man om man inte har någon internetanslutning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Man trixar sig runt Microsofts önskemål så länge det går? (Verkar utifrån vad folk visat i tråden fortfarande inte vara några problem att ta sig runt med de nya ändringarna)
Om man gör som Microsoft säger så är man ju fast i installern tills man skaffat Internetanslutning.

Eller så kör man gammalt Windows eller icke-Windows

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Drivrutiner lär ju föga hjälpa om ingen internetanslutning finns att ansluta till... Aka helt offline dator från början till skrot.

Har inte alla en "USB till Ethernet"-adapter i bakfickan?

Har räddat Internet-uppkopplingen för mig ett antal ggr. Gjorde även att jag kunde flasha om mina routers med egenmoddad firmware för ett par dagar sedan.

Är inte ovanligt att jag behöver skapa min egna hotspot ute i Ingenmansland emellanåt. Räcker ofta med 3G för att autentisera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vad surrar du om? Jag hade känt mig helt handikappat om jag inte loggade in varje gång datorn startar.

• För mig är det lika självklart att Onedrive måste säkerhetkopiera filer som att iCloud måste göra det till min iPhone.

• Att använda Outlook är lika självklart som att använda mail app på telefon, vem går in via hemsida 2025??.

• Att ha Microsoft store att inställera program från är lika självklart som att använda Apptstore för att installera appar.

• Jag måste ha senaste dokument i Word, Excel etc på jobbet enkelt tillgänglig och oavsett enhet. Det får jag enkelt genom att vara inloggad bara.

• Microsoft To Do och OneNote och allt som syncas i realtid. Sen saker som platsigenkänning så widgets och appar etc fungerar som det ska.

Det känns helt klart som 80 och 70-tallister som gaggar om att man måste vara offline. Svårt att lära gammla hundar att sitta. 90-tallisterna som anpassar sig och dom som växer upp med datorer nu har ljusår försprång på er med allt som heter it.

Jag rekommenderar att ändra inställning jäkligt snabbt och börjar använda alla onlinefunktioner då det underlättar ditt liv väldigt mycket. Om du tror att din data spelar någon roll har du fel. Microsoft satsar miljarder och miljarder på säkerhet varje år. Finns inget säkrare bolag i världen när det gäller datahantering. Millitär och mångmiljardkoncerner använder Microsofts onlinetjänster.

Dina nerladdade filmer, sparade nakenbilder och lilla kundbas med kunddata på 50 miljoner i iCloud och Onedrive är ingen intresserad av. Hackar någon microsoft eller apple så letar man efter betydligt värdefullare grejer. Att koppla upp sig så man får sömlös synkronisering, kontinuitet och snart ai är en nobrainer 2025

Är detta sarkasm el inte? xD

Börjar nog blir för gammal..

Permalänk
Medlem

Skrivet av walkir:

Har inte alla en "USB till Ethernet"-adapter i bakfickan?

Har räddat Internet-uppkopplingen för mig ett antal ggr. Gjorde även att jag kunde flasha om mina routers med egenmoddad firmware för ett par dagar sedan.

Fast det förutsätter ju också att man har något att ansluta till. Lät på @Rouge of Darkness som att scenariot var just att man inte hade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast det förutsätter ju också att man har något att ansluta till. Lät på @Rouge of Darkness som att scenariot var just att man inte hade det.

"Do you guys not have phones?"

Tänk som Blizzard, så blir livet svårare!

Har svurit ett antal ggr när Diablo II Resurrected på Switch 1 vill koppla upp mot Battle.Net för att kunna spela "offline". Men oftast just löst det med att plocka fram telefonen och dela nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Ett USB-minne med drivrutinen på som man sedan under första uppstartsguiden använder för att få igång Wi-Fi eller Ethernet enheten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Främsta anledningen till att använda Graphene eller Postmarket är för att slippa Google.
Framför allt vill man slippa Google Play, vilket man gör genom att använda F-droid.
Om F-droid försvinner blir det i praktiken meningslöst att köra customROM som Graphene, eftersom man då MÅSTE använda Google Play.

Jag tror säkert att folk kommer att försöka gå runt problemet.
Förhoppningsvis kommer Graphene hitta ett sätt att installera appar som inte är reggade hos Google.
Men problemet är att det bara hjälper de som kör GrapheneOS och andra CustomROM.
Kör man F-droid på en vanlig Android kommer man inte kunna installera saker.
Det är lite samma sak som när Google Chrome införde V3 och i praktiken hindrade uBlock Origin att köras.
Det hjälper inte att uBlock origin fungerar utmärkt i Firefox, när Firefox har mindre än 3 % av browsermarknaden och Chrome har mer än 70 %.
Jag har ingen aning om hur stor andel av F-droidanvändarna kör ren Android och hur stor andel som kör CustomROM, men om majoriteten kör Android kommer F-droids marknad mer än halveras och F-droid kanske går i graven.

Jag vet inte vad främsta anledningen till att köra alternativa OS är. Skiljer sig nog beroende på person. Själv gör jag det för att slippa beroende av Google (annat än AOSP). Jag använder inte F-Droid. Allt installeras antingen genom Obtainium eller så självuppdateras apparna. Just BankID och swish körs genom en avskärmad instans av Google Play (tyvärr). Hade gärna sluppit det såklart. Förstörs mitt upplägg kommer jag gå över till ren Linux, sannolikt på Fairphone. Går ju att köra Androidappar där om man så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

RAID1, och yes kör AMDs software-RAID. Nyfiken på vilka problem som finns med den? (Utöver att det kan bli svårt med recovery om moderkortet totalt rasar, möjligtvis. (Precis som med riktig HW-RAID också.) Det är mer för diskarnas skull, de rasar "lite" oftare än moderkort, är min erfarenhet.) Och om man ska multiboota är det ju en huvudvärk oavsett. Linux hatar den inbyggda UEFI-raiden, Windows är allergiskt mot ZFS. Men för all del, kommer du med en lösning som både är enkel att sätta upp, konfigurera och sen fungerar på ett par minuter så är jag inte den som är den. Har dock inte sett röken av något sådant på Linux-sidan eller som funkar för dual-boot.

Det här (funktionaliteten med SW-RAID) är ju ändå något som är inbakat i moderkortet, i hårdvaran man kör operativsystem på. Att Linux mer eller mindre vägrar fungera med det känner jag snarare är ett problem med det senare än det tidigare.

Och ptja... visst, har du något förslag på Linux-verktyg som kan redigera minnesadresser on the fly likt CheatEngine, på ett i närheten av lika enkelt sätt? Samma sak gäller hårdvaruidentifiering och -övervakning - har du något exempel på något som ger lika lätt tillgänglig och lätt överskådlig information som HWiNFO eller AIDA64? Jag har då inte hittat något i närheten.

Skulle kontra med att det är precis lika vanligt åt andra hållet, att Linux-användare har precis lika svårt som Windows-användare att se utanför sin egna bubbla och se andra användningsscenarier än sitt eget. Känns mänskligt snarare än kopplat till operativsystem.

Jag trodde typ ingen körde hårdvaru-RAID nu för tiden. Men förstår fördelen för dual-boot. Sedan hade jag inte velat lägga till en sak som kan gå sönder/strula (moderkortet i detta fallet).

Och gällande bubblor så tror jag i regel att gemene Linux-användare har väldigt mycket bättre koll på Windows än vice versa (för att få kan undvika att bli exponerade för Windows vid något tillfälle i livet).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant vad Windows-användare står ut med. Utöver det som nyheten handlar om så spionerar ditt OS på dig, Windows installerar appar lite som dom vill på din dator, i vissa fall visas väl till och med reklam? Osv.

Jag är sonika imponerad och skrämd av er tolerans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Är detta sarkasm el inte? xD

Börjar nog blir för gammal..

Ingen sarkasm. För mig var jag skeptisk i början till allt detta som många är ännu. Men jag tog mig tid framför youtube och eget pillande ganska många timmar för flera år sen och är faktiskt jävligt nöjd med alla dessa onlinetjänster idag man får när man loggar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu har jag absolut noll koll på hur microsoft sköter sina versioner men det är inte olika "branch" mellan 26200 och 26120?
Jag kan tänka mig att olika "branch" har olika saker i både nyare och äldre versioner så ska du verkligen testa en sak som sägs inte fungera på en viss version så är det exakt den versionen du måste testa och inte en senare eller nyare version som är långt ifrån säker att innehålla precis samma saker. Asus har t.ex 3004.388.10 och 3006.102.5 som är helt skilda versioner när det gäller deras router GT-AX6000.

Du har säkert bättre koll än mig, jag bara antog och tji fick jag så, det är helt mitt fel.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ingen sarkasm. För mig var jag skeptisk i början till allt detta som många är ännu. Men jag tog mig tid framför youtube och eget pillande ganska många timmar för flera år sen och är faktiskt jävligt nöjd med alla dessa onlinetjänster idag man får när man loggar in.

Tråkigt och höra att du känner dig handikappad om du inte kan logga in på datorn.
Är glad för din skull att du har användning av alla dessa online tjänster och appar.
Men jag tror att det finns många som mig själv som inte använder någon av dessa tjänster/appar.

Jag själv använder inte någon av apparna du har nämnt tidigare (onedrive/icloud, outlook, microsoft store/appstore, word/excel, onenote/microsoft to do eller platsigenkänning)

Finns helt enkelt bättre alternativ i flesta fall (med bättre menar jag oftast opensource)
Är helt enkelt inte intresserad av microsofts lösningar utöver os.

Tror inte det handlar om att "svårt att lära gamla hundar att sitta" el att man ska "ändra inställning jäkligt snabbt"
Handlar mer om vad man har för behov. Jag behöver inte synca något i mitt liv, behöver inte logga in på min dator för att inte känna mig handikappad.

Alla är vi olika med olika behov.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har reflekterat över vilken/vilka grupper det första kontot som skapas har och vad de övriga tillagda kontona har för gruppbehörighet!
Jag har kollat. Det första kontot tillhör endast gruppen administratör. Övriga konton börjar alltid som användare och det ligger kvar även om man ändrar kontot till att bli administratör.
Jag kan inte förstå varför ett rent adminkonto ska vara ett Microsoftkonto, det ska vara lokalt.

Jag har ett Micrososftkonto men det börjar alltid som nytt lokalt konto där jag ställer in allt som jag vill ha det. Har alltså två konton, ett rent lokalt och ett MSA som börjar som lokalt. Att båda sedan är administratörer är av bekvämlighet.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

[quote postid="21004572" userid="3175" name="monoleg"]

Finns helt enkelt bättre alternativ i flesta fall (med bättre menar jag oftast opensource)

Skulle säga att allt open source är i 99.9% av fallen sämre än Microsofts lösningar. Få företag i världen har lika klockrena, välfungerande och välpolerade produkter som Microsoft som uppdateras kontinueligt år efter år, månad efter månad.

Visst kan man klaga på någon bugg här och där. Men då måste man ju hylla allt bra också.

Om man inte lär sig använda produkterna ordentligt så är det klart att man klagar på att det är skräp som finns där. Det skräpet var jag skeptiskt till, innan jag tog mig tiden att lära det ordentligt. Idag så inser jag hur mycket Microsoft underlättar mitt liv och värderar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

[quote postid="21004572" userid="3175" name="monoleg"]

Skulle säga att allt open source är i 99.9% av fallen sämre än Microsofts lösningar. Få företag i världen har lika klockrena, välfungerande och välpolerade produkter som Microsoft som uppdateras kontinueligt år efter år, månad efter månad.

Visst kan man klaga på någon bugg här och där. Men då måste man ju hylla allt bra också.

Om man inte lär sig använda produkterna ordentligt så är det klart att man klagar på att det är skräp som finns där. Det skräpet var jag skeptiskt till, innan jag tog mig tiden att lära det ordentligt. Idag så inser jag hur mycket Microsoft underlättar mitt liv och värderar det.

Min synpunkt på det hela är finns det inte ett behov så finns det inte, spelar ingen roll för min del hur bra produkten är, hur ofta den uppdateras eller hur smidigt det är att använda.

Har man ingen anledning att använda dom lösningar/produkter du har skrivit tidigare om så har man inte. Så enkelt är det.

Som sagt, likadant med att ha ett ms online konto för att logga in på datorn. Finns ingen bra anledning (för mig) att ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Nej, det kan ju tyckas konstigt.

Men som vanligt är det lite skriverier såhär i början... sen försvinner det. Eftersom det är ett ickeproblem egentligen.

Tänk om samma tid/energi kunde läggas på verkliga problem istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag trodde typ ingen körde hårdvaru-RAID nu för tiden. Men förstår fördelen för dual-boot. Sedan hade jag inte velat lägga till en sak som kan gå sönder/strula (moderkortet i detta fallet).

Och gällande bubblor så tror jag i regel att gemene Linux-användare har väldigt mycket bättre koll på Windows än vice versa (för att få kan undvika att bli exponerade för Windows vid något tillfälle i livet).

Ja, att just lösa det med dual boot är... inte helt enkelt. Som sagt, EXT, ZFS eller BTRFS, då blir Windows mer eller mindre omöjligt. Och Microsofts Storage Spaces, då är man i stället låst dit. Så jag hade ju förhoppningen att moderkortets inbyggda lösning skulle lira bra med både Windows och Linux, men ack, det är krångligt att lösa med det senare.

Hade jag haft en ledig kortplats (det har jag inte) hade jag nog kört en ASM1062R-lösning. Men då kommer vi in på risken med att hårdvaran dör där också - men som sagt, jag ser det som skapligt mycket mer sannolikt att en disk dör än ett moderkort, förvisso än mindre sannolikt skulle jag nog säga det är att ett kontrollerkort dör. ^^

Apropå bubblor (se mer nedan): tja, det finns ju "några" fler Windows-användare när det kommer till datorer (ja, de flesta använder något Linux-baserat (eller unix-likes som BSD) på andra enheter så som mobiltelefon, TV och NAS, men vi behöver inte spåra ur för mycket) än Linux-användare, så det riskerar bli lite missvisande att jämföra.

Står nog fast vid tanken att problemet är mer baserat i det personliga än det tekniska, sen tror jag nog du har en poäng med att många Linux-användare aktivt gjort valet att köra Linux och att det indikerar en viss medvetenhet som man kanske inte ser lika ofta hos sådana som kör default (primärt Windows enligt länkade statistik, men jag tror personligen det är lika vanligt förekommande hos MacOS-användare).

Skrivet av bimbim:

Jag tycker det är intressant vad Windows-användare står ut med. Utöver det som nyheten handlar om så spionerar ditt OS på dig, Windows installerar appar lite som dom vill på din dator, i vissa fall visas väl till och med reklam? Osv.

Jag är sonika imponerad och skrämd av er tolerans.

Precis detsamma kan väl sägas om folk som kör orootade Android-lurar och/eller med default-OS (inte minst beroende på tillverkare)? Eller minst likaväl Apple-produkter? Det finns "några" stycken sådana, även bland sådana som undviker Windows.

Så även där skulle jag säga att det handlar om mänskliga faktorer snarare än om tekniska. Det går att minska telemetrin o.s.v. i Windows också, men det kräver medvetenhet och att man faktiskt aktivt gör det. Från de inbyggda valen som finns, till att köra en custom install med Rufus, ExplorerPatcher, lite register-tweaks o.s.v., o.s.v..

Integritet och "tolerans" är inte något svartvitt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Iofs Onedrive kunde varit enklare att sätta upp. Jag har kört det till och från sedan det hette Live Folders/Skydrive och fattar ändå inte alltid.
Kanske gammal och trög. Har exempelvis satt upp 3 olika datorer (1 win 11, 2 win 10) med konton för mig, 3 konton åt barnen (med förhoppning om att sparfiler etc ska syncas), 1 gemensamt barnkonto och ett spelkonto för mig.

Jag vill att vissa saker ska backupas till Onedrive, men inte syncas till övriga datorer. Skrivbordet exempelvis. Andra mappar ska syncas mellan datorer, exempelvis Dokument. Filhistorik ska vara på, och inkludera någon folder från user\Appdata, samt vissa Onedrive-foldrar. Osv. Kanske för krångligt scenario men om man bara kunde få 1 sida att ställa in allt på så...

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är absolut så att deras största vinst kommer genom att alla lär sig windows hemma så det blir ett krav i arbetslivet att företagen använder sig av windows.

The first sample is always free som det sägs om drogmissbruk!

Jepp, förmodligen en rätt bra liknelse, och även om jag tror MS snarast ser Windows som ett medel att valla in företagen i sin molnfålla numera, så är det ju knappast någon nackdel om så många som möjligt har så stor vana vid plattformen som möjligt.

Adobe tackade väl till och med piraterna för miljarderna i någon svag stund. Back in the day använde de flesta större bildredigeringssviter hårdvarudonglar och sådant som kopieringsskydd. Photoshop körde med nycklar och var lätt att piratkopiera. De kids som satt hemma och kluddade i sin piratkopia av det växte upp och bestämde ganska snart vilka programvaror som skulle köpas in på reklambyrån eller vad det nu var. Att Adobe sedan blev en elefant som slutade utvecklas och bet sig kvar genom att köpa upp och lägga ner konkurrerande verksamheter är en annan historia

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Min synpunkt på det hela är finns det inte ett behov så finns det inte, spelar ingen roll för min del hur bra produkten är, hur ofta den uppdateras eller hur smidigt det är att använda.

Har man ingen anledning att använda dom lösningar/produkter du har skrivit tidigare om så har man inte. Så enkelt är det.

Som sagt, likadant med att ha ett ms online konto för att logga in på datorn. Finns ingen bra anledning (för mig) att ha det.

Exakt, att använda Pyttemjuks appar är lite som att sätta sig i en rullstol när man inte är invalidiserad.
Brutalt grym rullstol, men den kommer fortfarande inte kunna ersätta fullt fungerande ben.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är förvisso sant, men det är fortfarande Windows på speldatorn för att det är lättare så. Den dagen det inte längre är lättare så får det blir något annat.

1) Jo, vi klagade på den rutan också
2) Åtminstone på iOS så går det fortfarande att hoppa över registreringen. Jodå den gnäller, men man kan hoppa över det.

För övrigt tror jag att MS kommer att få på näsan för brott mot DMA om de gör det här, men det får vi väl se.

Fast hoppa över registreringen i iOS är ju en sanning med modifikation. Du kan inte använda den smarta delen av en smartphone utan ett konto. Du kan i princip bara ringa och skicka sms. BankID? Måste ha ett konto för att ladda ner appen. Swish? Samma sak där osv.

Ska du ha en smartphone utan att kunna ladda ner appar kan du ju lika gärna köpa en dumphone och fortsätta ringa och smsa dina vänner/familj med.

Visa signatur

/car2ns