Skulle ni ge era personuppgifter till företag som frågar efter det?

Permalänk
Medlem

Skulle ni ge era personuppgifter till företag som frågar efter det?

Hej.

Jag ställde den här frågan till mina svenska följare på Mastodon förra fredagen, som de även boosta'de vidare till fler svenska användare, och slutresultatet är överraskande. Utan att ge er direktlänken till omröstningen (så att ni inte blir påverkade eller liknande), vill jag nu se vad ni här på SweClockers Forum svarar på detta.

Samma regel där som här: en veckas väntetid innan jag kommer klassa resultaten som slutresultat.

Jag menar inte:

• synundersökningar,

• vara kund hos till exempel ICA,

• prenumerera på till exempel någon tidning,

• köpa något i en onlinebutik som är i samma land som man är i,

• hämta ut recept,

• med mera.

Vad jag menar är:

• Microsoft,

• Meta,

• e-posttjänster,

• Sifo,

• chattjänster som Messenger och Discord,

• musiktjänster som Spotify och Deezer,

• handlar från ett företag som inte är i samma land som en själv (till exempel Temu),

• med mera.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Nej, de du nämner behöver inget annat än email anser jag. Jag kan inte se vad för nytta jag skulle ha av att lämna ut alla dessa uppgifter till dem.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Vad får jag tillbaka, och vilka personuppgifter? Det beror lite på, men svarade "Nej" rent allmänt. E-post räknas som personuppgift om det kan leda tillbaka till mig som användare, svårt att inte ge ut en sådan om man skall teckna upp sig hos Capture One, Spotify, Apple etc.

Permalänk
Medlem

Det beror på sammanhanget för min del, men oftast inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Vad får jag tillbaka, och vilka personuppgifter? Det beror lite på, men svarade "Nej" rent allmänt.

Det är oftast riktad reklam man får ut av att ge företagen ens personuppgifter, främst hos Big Tech.

Skrivet av Ibis:

E-post räknas som personuppgift om det kan leda tillbaka till mig som användare, svårt att inte ge ut en sådan om man skall teckna upp sig hos Capture One, Spotify, Apple etc.

Man kan använda sig av aliases för att skydda sig via e-post

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett tredje val, beror på.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skulle vilja ha ett tredje val, beror på.

Samma omröstningsalternativ här som i omröstningen på Mastodon. Varför jag inte inkluderar "beror på" är för att det är en egentligen en ja- eller nej-fråga i sin helhet; antingen ger man företag sina personuppgifter, eller så ger man dom inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som en rätt vag fråga imo, kring något som inte är så svart-vitt som det presenteras, det beror helt på i vilket sammanhang de efterfrågar dem och i vilket syfte.

Inte direkt taget ur luften att vissa av exemplen behöver en del av mina uppgifter vid t.ex. betalning för prenumerationer eller tjänster, registrering av licenser osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Så namn kan anses som en personuppgift, jag har gett ut mitt fulla namn till min mail leverantör helt enkelt för att jag vill att det ska stå mitt namn när jag skickar mail till andra.

Jag tror att frågan är för bred och tolkas troligen olika.

Permalänk
Hedersmedlem

Har mycket svårt att tro att 88% (som det är just nu) här inte ger ut några uppgifter alls, inkl namn eller e-post, till något företag för att registrera sig för tjänster. Det är ju krav för väldigt många saker, kör man fake-namn då eller?

Med den frågeställningen är väl svaret "ja" för mig. Avstod dock röst nu för att det känns som en udda frågeställning just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns som en rätt vag fråga imo, kring något som inte är så svart-vitt som det presenteras, det beror helt på i vilket sammanhang de efterfrågar dem och i vilket syfte.

Inte direkt taget ur luften att vissa av exemplen behöver en del av mina uppgifter vid t.ex. betalning för prenumerationer eller tjänster, registrering av licenser osv.

Har uppdaterat exemplen innan frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har mycket svårt att tro att 88% (som det är just nu) här inte ger ut några uppgifter alls, inkl namn eller e-post, till något företag för att registrera sig för tjänster. Det är ju krav för väldigt många saker, kör man fake-namn då eller?

Med den frågeställningen är väl svaret "ja" för mig. Avstod dock röst nu för att det känns som en udda frågeställning just nu.

När en tjänst som jag inte litar på kräver mitt fullständiga namn (till exempel ted.com), använder jag ett fejkat namn, till exempel Air A. Företag som kräver ens korrekta uppgifter (till exempel Netflix när man ska prenumerera på deras tjänst), så är det ju ett krav att ge korrekta uppgifter.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

När en tjänst som jag inte litar på kräver mitt fullständiga namn (till exempel ted.com), använder jag ett fejkat namn, till exempel Air A. Företag som kräver ens korrekta uppgifter (till exempel Netflix när man ska prenumerera på deras tjänst), så är det ju ett krav att ge korrekta uppgifter.

Jo, visserligen, i vissa sådana fall kör jag fake-uppgifter med throwaway-email. Speciellt om det är för att registrera sig för att få något som är gratis.
Men det är sällan till några större företag, men till de mindre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är oftast riktad reklam man får ut av att ge företagen ens personuppgifter, främst hos Big Tech.

Man kan använda sig av aliases för att skydda sig via e-post

Det jag är ute efter är att det inte är så enkelt alla gånger. Här på Sweclockers får jag tillgång till forum och marknadsplats, bland mycket annat, genom att dela med mig av mina personuppgifter.

Få företag delar sällan BARA reklam i utbyte, då hade nog få gått med på något.

Permalänk

Jag undviker lämna personuppgifter den grad jag kan, jag undviker att göra affärer med företag som jag ej litar på. Jag är inte på något sätt extrem, bara varsam. Om musiktjänster etc, de behöver en e-post och ett betalmedel, från betalmedlet kan de se mer info. Men är man så försiktig att man inte ens vill ge dem ett betalmedel, ja då blir man av med väldigt mycket roligt i livet. Och syftet är väl att maximera ens välmåendet?

Det stora problemet ser jag dock arbetsmarknaden.
Arbetsförmedlingen har höga krav på att man ska söka många arbeten i månaden och minst ett arbete måste vara utanför ens pendlingsavstånd. Man kan ha olika saker om detta, det är dock en politisk diskussion som man vi ej får ha här.

Men låt oss anta konjunkturen blir ännu sämre, då kommer många med idag fina arbeten kanske bli arbetslösa. Ska dessa då tvingas skicka in ansökningar med mycket känslig information till ena och andra företag och rekrytingsföretag som de ej känner till så väl? Min fördom emot folk att de precis gör detta. Sedan har jag fördomar emot arbetsförmedlingen och a-kassan att de saknar förståelse för att någon inte lämnar ut all information till jobb som de söker emot och företaget kan klaga på att man vägrar lämna viss information. Och dessa ”myndigheter” kan anse att man inte anstränger sig för att få ett nytt arbete.

Resten som ni nämnde i tråden kan man enkelt själv styra. Man väljer själv vill jag skaffa ett abonnemang där eller inte. Tackar man nej, så är det ingen mer än en själv som klagar.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket av det här är väl en gråzon.
Är det superkonstigt om man anger för/efternamn på meta exempelvis? Trodde till och med att det var ett krav (även om jag inte har facebook sedan länge).
Även hos sin mail-leverantör?
Eller namn och dessutom adress till ett utländskt företag som ska skicka paket till en?
(de här är liksom med på andra delen av din lista).

Sedan är väl frågan om man vill dela med sig om personuppgifter till exempelvis steam eller microsoft där man betalar för deras tjänster löpande. Här kan det väl istället handla om att man lagt så pass mycket pengar där att det finns ett stort intresse att kunna rädda kontot om något sker.
Säg att man tjänar sina pengar via youtube. Är det kanske lämpligt att man har registrerat sitt riktiga namn där då om något händer? Antagligen...
Falska uppgifter vid problem ;). Gäller väl egentligen även mailadressen som då är knutet till typ alla ens andra konton online (läskiga tanke).
Men ja - då handlar det väl mer om att man ändå litar på företaget. I know.

Men ja. Man får nog se att det finns en gråzon när man litar på företag här också. Svårt att dela upp det så svartvitt.

Själv ger jag inte ut mina uppgifter när netonnet vill ha dem i kassan vid köp, jag signar inte upp på kundklubbar generellt (undantag ICA och inet typ). Och de onlinebutiker som kräver konto för att se produkterna - ja där har jag inte konto.
Vet inte om jag använt riktigt namn på paypal och har fyllt i en hel del hittepåuppgifter om mig själv både här och där.
Så jag förstår ju vad du säger

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag riktigt förstår frågan, det är väl närmast omöjligt att skaffa konto hos någon av de leverantörer som nämns utan att tillhandahålla någon personuppgift?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Samma omröstningsalternativ här som i omröstningen på Mastodon. Varför jag inte inkluderar "beror på" är för att det är en egentligen en ja- eller nej-fråga i sin helhet; antingen ger man företag sina personuppgifter, eller så ger man dom inte.

Nej, för mig är detta inte en enkel ja eller nej fråga. För mig beror det helt på vilken tjänst/företag det är.

Skrivet av Daemon:

Ja, jag tycker också det alternativt alldeles för bred fråga.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Borde svara "ja", men tycker "nej", så jag avstår.
Det beror helt på! Har t.ex. inget Microsoft-konto och vill heller inte signa på Youtube eller Discord bara för att vara med på Inets tävlingar. Ju mindre exponeringar, desto bättre.

Permalänk
Medlem

Efter att inlägget blev redigerat får jag ändra mig lite. Angående det här med att handla på utländska sajter, då blir svaret ja. Jag har köpt grejer via utländska sajter och då går det ju inte undkomma att ange personuppgifter om man vill ha grejerna man beställt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Google, Meta och Microsoft (LinkedIn) har redan bättre koll på mig än vad jag har själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Vet inte om jag riktigt förstår frågan, det är väl närmast omöjligt att skaffa konto hos någon av de leverantörer som nämns utan att tillhandahålla någon personuppgift?

Det är inte omöjligt, men det är svårt. Förr skaffade man konton med hjälp av ett användarnamn och lösenord.

Nu för tiden nästan kräver alla sociala medier (Facebook, Instagram, TikTok, med flera) och andra företag (Microsoft, Apple, Samsung, med flera) att du ska ge dom ditt mobilnummer, fullständiga namn, e-postadress, bostadsadress, med mera. Uppgifter som är totalt onödiga, men som företagen kräver för att bygga upp en personlighetsbild om dig. Och om du har glömt bort något av dina inloggningsuppgifter, kräver många av dom (främst Meta och Discord) att du ska ge dom ditt id-kort eller körkort för identifiering.

Totalt onödiga uppgifter om du frågar mig, för de har noll användning av dom såvida du inte köper något från dom, men då ska de inte heller kräva id-kort eller körkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde det behövas? Beror på typ av tjänst/nej
Bryr jag mig? Nej.
Min fysiska identitet är redan blottad mha offentlighetsprincipen, att den går att knyta till min "öppna" profil online är inget jag bryr mig något om.

Saker jag vill hålla privat har jag på andra profiler...

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Generellt så blir det ett nej på den frågan. Handlar jag fysiska saker av ett företag så behöver jag såklart ge mina personuppgifter för att kunna betala och få det jag köpt skickat till mig, men frågar ett företag om mina personuppgifter utan att de riktigt måste ha dessa så vägrar jag och vänder mig någon annanstans.
T.ex. på Discord eller Twitch där vissa servrar/kanaler kräver att man ger Discord sitt mobilnummer för att kunna skriva så väljer jag att inte gå med i servern/kanalen, det finns så mycket innehåll där jag inte behöver ge mina personuppgifter så är inget jag riktigt påverkas av.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

T.ex. på Discord eller Twitch där vissa servrar/kanaler kräver att man ger Discord sitt mobilnummer för att kunna skriva så väljer jag att inte gå med i servern/kanalen, det finns så mycket innehåll där jag inte behöver ge mina personuppgifter så är inget jag riktigt påverkas av.

Och vad händer om Discord och/eller Twitch tvingar dig att ange ditt mobilnummer för att kunna använda ditt konto?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Och vad händer om Discord och/eller Twitch tvingar dig att ange ditt mobilnummer för att kunna använda ditt konto?

tyckte jag var ganska tydlig:

Skrivet av d0b:

frågar ett företag om mina personuppgifter utan att de riktigt måste ha dessa så vägrar jag och vänder mig någon annanstans.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på sammanhanget och om det verkligen behövs snarare än siten.
Undviker även att spara uppgifter på en del siter där de kan behöva uppgifter men absolut inte har något behov av att spara nått för att "förenkla" tex Klarna är ett företag jag har extremt lågt förtroende för och de vill alltid spara uppgifter som de kan missbruka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

tyckte jag var ganska tydlig

Jag missade det helt, och läste "bara" det som jag citerade Bra att du skulle då bojkotta Discord och/eller Twitch för och välja en annan tjänst (till exempel Mumble, Jitsi Meet, och/eller OBS Studio).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personuppgifter är allt ifrån namn till personnummer. Stort jäkla omfång där.

Mitt personnummer lämnar jag inte ut när det inte behövs, finns ju ingen anledning.

Namn skiter jag fullständigt i att ge ut, spelar 0 roll.
Adress när det behövs.
Mobilnummer har jag två st, och det är enbart för jag inte vill ha onödiga samtal, allt jag reggar mig på gör jag med 2a numret helt enkelt.
Sen har jag självklart flera mail av samma anledning.

Inget konstigt helt enkelt, ingen tinfoil hat eller annat skit på sig behövs
Men vill man leva som en eremit är det upp till de personerna

Permalänk
Medlem

Vad vill du ha ut av undersökningen, allt möjligt är en personuppgift: mailadress, postadress, namn o.s.v. Klart jag skulle lämna ut vissa personuppgifter till företag om jag vill använda deras tjänst. Så får erkänna att jag blir grymt förvånad över att 82% här har svarat nej, men det visar kanske mest på att folk inte vet vad som är en personuppgift mer än något annat? Handlar man från temu lär man ju ange sin adress för att kunna motta varan t.ex.

Visa signatur

Amd o Apple