Windows 10 och ESU programmet

Permalänk
Medlem

Windows 10 och ESU programmet

Har nu fått att jag fram i "Uppdatering och säkerhet" i inställningar att jag kan registrera mig för ESU (säkerhetsuppdateringar ytterligare 1 år för Win 10).
När jag väljer att registrera mig så verkar det kosta 299kr men skulle det inte vara gratis i EU..?
Jag o datorn befinner oss i Sverige och är inloggad med MS-konto som är satt till region Sverige.
Vad är det jag missar och inte förstår...?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du sitter med en aktiv VPN anslutning ? Har inte själv fått ESU möjligheten ännu så har svårt att f.n komma med andra funderingar.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Som jag förstod saken när jag tittade så skulle man slippa att slanga data till Microsoft med backup, men fortfarande behöva logga in med MS-konto nog ofta för att hålla ESU aktivt för att nyttja gratisvarianten. Möjligheten att betala skulle vara kvar och då ska det räcka att logga in för köpet och aktivering av ESU på den specifika enheten, samt att man mot en betalning ska kunna aktivera det på ett antal datorer från samma MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Kan det vara så att du sitter med en aktiv VPN anslutning ? Har inte själv fått ESU möjligheten ännu så har svårt att f.n komma med andra funderingar.

Ingen VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som jag förstod saken när jag tittade så skulle man slippa att slanga data till Microsoft med backup, men fortfarande behöva logga in med MS-konto nog ofta för att hålla ESU aktivt för att nyttja gratisvarianten. Möjligheten att betala skulle vara kvar och då ska det räcka att logga in för köpet och aktivering av ESU på den specifika enheten, samt att man mot en betalning ska kunna aktivera det på ett antal datorer från samma MS-konto.

Ja detta är lite luddigt.
Behöver man inte ens registrera sig om man är i EU utan man får uppdateringar bara man är inloggad med MS-konto..?
Varför inte klart o tydligt redo göra vad som gäller..suck..

Permalänk
Medlem

Man behöver registrera sig och det och andra villkor framgår av sidan https://www.microsoft.com/sv-se/windows/extended-security-upd... .