Snabbkoll: Använder du överspänningsskydd?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en deep-dive och letade information om just detta för några år sedan för att jag ville skydda datorn från just åsknedslag.

Det som jag lärde mig, till mitt minne om det nu stämmer, är att alla sorts "skydd" som sitter emellan sladd och vägguttag är i stort sett värdelösa för detta ändamål, eftersom ett åsknedslag som kommer grilla datorn kommer också grilla all elektronik "längs vägen" med, på grund av den extrema kraften på laddningen i åsknedslaget om den nu väl färdas via vägguttaget.

Bästa lösningen var alltid att försöka avleda att nedslaget färdas via vägguttaget från första början, genom att använda åskledare som kan leda den ned i marken istället. Dvs en vanlig "säkrad" grendosa har ingen chans öht mot kraften av ett åsknedslag om den väl färdas via uttaget. Därav var överspänningsskydd i skåpet också bättre än grendosor, men kan fortfarande inte säkra helt från ett direkt åsknedslag.

Det var min förståelse i alla fall, och blev anledningen varför jag aldrig köpte något liknande, och bor ju i hyresrätt ändå så... Men om någon har bättre koll får ni gärna rätta mig!

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

Jag gjorde en deep-dive och letade information om just detta för några år sedan för att jag ville skydda datorn från just åsknedslag.

Det som jag lärde mig, till mitt minne om det nu stämmer, är att alla sorts "skydd" som sitter emellan sladd och vägguttag är i stort sett värdelösa för detta ändamål, eftersom ett åsknedslag som kommer grilla datorn kommer också grilla all elektronik "längs vägen" med, på grund av den extrema kraften på laddningen i åsknedslaget om den nu väl färdas via vägguttaget.

Bästa lösningen var alltid att försöka avleda att nedslaget färdas via vägguttaget från första början, genom att använda åskledare som kan leda den ned i marken istället. Dvs en vanlig "säkrad" grendosa har ingen chans öht mot kraften av ett åsknedslag om den väl färdas via uttaget. Därav var överspänningsskydd i skåpet också bättre än grendosor, men kan fortfarande inte säkra helt från ett direkt åsknedslag.

Det var min förståelse i alla fall, och blev anledningen varför jag aldrig köpte något liknande, och bor ju i hyresrätt ändå så... Men om någon har bättre koll får ni gärna rätta mig!

Just en direkt blixt kan man inte värja sig mot, men strömspikar som har andra orsaker eller hör ihop med åska kan man motverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ledningars dragning spelar ingen större roll såvida det inte verkligen slår ned i dem. Vilket inte är det mest sannolika.

Spelar ingen större roll om det är kablar i luften eller ej lokalt såvida det inte just slår ner där. Det är just det som en PFC (vilket en UPS inte nödvändigtvis behöver innehålla) kan skydda mot. Slår blixten ner så att en rejäl urladdning går genom det lokala systemet spelar det knappt någon roll alls om det finns ett skydd där ändå. Det är bara "mindre" strömrusningar från nedväxlings och distributionscentraler som förhoppningsvis kan säkras mot. Och kablarna till första är sällan något som inte går i luften ändå. Samt kokala urladdning som kan passera det lokala systemet direkt, tex via krypströmmar till kontakter utomhus etc vilket blir mer sannolikt eftersom det ofta regnar när det åskar.

Låter som ett väl tungt jobb för en enkel PFC. Men kanske räcker det att skydda elektronikdelen iaf.

Ledningarna spelar enorm roll! I Fagersta/Norberg va det enorma problem för 5-8 år sen just då dom hade luftgående 230v/400v ledningar vilket åskan älskade att slå ner i.

Under två år på mitt föra jobb (larm tekniker) så va jag mycket där och bytte ut larm delar och va så pass stort problem att dom började med ett ganska stort arbete med att gräva ner alla ledningar. (vilket är ett väldigt stort arbete när det är ute på landsbygden och det är många tusen kabel som ska grävas ner)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Batterierna på dem är typiskt bara avsedd för stort uttag under kort tid. Några minuter nog för att märka avbrottet och hinna spara och stänga av datorn korrekt i princip. Helst bör det göras automatiskt, vilket många UPS stödjer. Men då måste man såklart ha kontrollmjukvaran på datorn för det.

Batterierna är också vanligtvis av en typ som inte gillar full urladdning. Så använder man inte kontrollerad nedstängning så ökar såklart risken för en förstörd enhet.

Den dog i samma ögonblick, samma sekund, som strömmen bröts, dvs den klarade inte det den uttryckligen hade som primär funktion. Det var en last på ca 40 W inkopplat på den, och den har drygt 80 Wh batterikapacitet, så även med urladdning till 50 % (ok för blysyrebatteri) skulle den ha klarat en timme.

Strömmen bröts av elnätsbolaget som bytte elmätarna i huset, så det var ingen katastrofal yttre händelse. Jag hade tänkt stänga av allt innan, men de dök upp och gjorde det utan förvarning några minuter över sju på morgonen, flera timmar tidigare än tidsspannet vi hade fått info om via BRF:en.

Och efter var den stendöd. Har inte gått att få liv i igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en qnap(hade blivit synology om de skött sig). Den var ite så bökig som folk verkar vilja få det till, lite mer pill men inte mycket.
Jag ska nog skaffa en UPS till den. Har byggt ett backup system fast till värmepumparna främst och kylskåp och sådant. Körde den nu i 24 timmar och den klarade båda luft luft pumparna i 24 timmar med hela 7% SOC kvar.
Fick denna av min bror för flera år sedan, ska kolla upp den om qnapen stödjer den så kanske den fungerar, den piper argt när man startar den för att den inte har något batteri men det är lätt fixat.

Bonus bild på ups systemet, skulle nog säga att den nu är helt färdigt och fullt fungerande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag drar ut sladden till min stationära dator när det åskar.

Permalänk
Medlem

Skyddar inte mot direkta nedslag ändå.
Mer mot små störningar och väldigt små "spikar".

Hade några APC grenuttag innan, men används typ inte. Ser ingen mening med det.

Sen har jag aldrig varit med om ett åsknedslag som gått in i boendet i mitt liv. Dock bott i lägenhet mestadels av mitt liv.
Händer det EXTREMT osannolika så får det helt enkelt hända typ.

Drar aldrig ur något heller om det åskar, av samma anledning som ovan.

Permalänk
Medlem

Typiskt, nu när man äntligen fått ekorr-skydd och sparv-avvisande ultraljud på plats så är det dags för nästa säkerhetspryl...

Permalänk

Givetvis inte, det är ju lite som att äta godis med pappret på.

Permalänk
Medlem

Kör UPS på router och server. Mest för säker avstängning av server så hårddiskarna inte gör sönder.

Permalänk
Medlem

Kör flera st överspänningskydd(APC, monster) till Datorn samt TV + högtalare, ser det som ett extra skydd, min brors hemmabioförstärkare förstördes pga strömfel.
Har själv inte drabbats av något men förr i tiden så stängde jag av allt så fort åskan var framme även om jag inte bor högt upp.

Permalänk
Medlem

Kör med ett grenuttag med överspänningsskydd till mina datorer inköpta från Inet för länge sedan. Vet ej om det skyddar något alls dock men tänkte att det var bättre än inget.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

”Jag kör oskyddat” 😂😂

Permalänk
Medlem

Har överspänningsskydd i grenkontakter till datorgrejer, men mest för att de grenkontakterna har varit av bra kvalitet i övrigt. Ingen aning om vad det var för märke, köpta på Clas Ohlson nån gång.

För den som inte visste: de är inte till för att skydda mot blixtnedslag. Det handlar om att skydda om man får en kortare strömspik från elnätet. Inte speciellt vanligt i Sverige alls, och än mindre om man bor i stan. Nu skall de ju äntligen gräva ner alla luftledningar till stugan, så då försvinner väl risken där också.

UPS har jag aldrig haft. De datorer jag använder mest idag är laptoppar, så det är lite meningslöst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Röstade nej, men kom på att jag har det i grenuttagen. Vet inte ur bra de är, inte mycket dyrare än vanlig förgreningsdosa, tar bara lite mer plats, så värt det oavsett.
Bilden till omröstningen lurade min hjärna att det handlade om tyngre grejer.

Vill man ha skydd mot just blixtnedslag som nämns i tråden är väl det bästa och mest kostnadseffektiva att ha en passiv i säkringsskåpet(?)
Skyddar ju allt också, inte bara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Har en enklare PFC. Man har ju set hur den håller på och säger ka-klunk ibland när det åskar. Gissar dock att det mer är än åsknedlaget i sig är en reaktion på att alla i husen runt om drar ur sladden till TVn samtidigt. ;D

Batterierna på dem är typiskt bara avsedd för stort uttag under kort tid. Några minuter nog för att märka avbrottet och hinna spara och stänga av datorn korrekt i princip. Helst bör det göras automatiskt, vilket många UPS stödjer. Men då måste man såklart ha kontrollmjukvaran på datorn för det.

Batterierna är också vanligtvis av en typ som inte gillar full urladdning. Så använder man inte kontrollerad nedstängning så ökar såklart risken för en förstörd enhet.

Ledningars dragning spelar ingen större roll såvida det inte verkligen slår ned i dem. Vilket inte är det mest sannolika.

Spelar ingen större roll om det är kablar i luften eller ej lokalt såvida det inte just slår ner där. Det är just det som en PFC (vilket en UPS inte nödvändigtvis behöver innehålla) kan skydda mot. Slår blixten ner så att en rejäl urladdning går genom det lokala systemet spelar det knappt någon roll alls om det finns ett skydd där ändå. Det är bara "mindre" strömrusningar från nedväxlings och distributionscentraler som förhoppningsvis kan säkras mot. Och kablarna till första är sällan något som inte går i luften ändå. Samt kokala urladdning som kan passera det lokala systemet direkt, tex via krypströmmar till kontakter utomhus etc vilket blir mer sannolikt eftersom det ofta regnar när det åskar.

Låter som ett väl tungt jobb för en enkel PFC. Men kanske räcker det att skydda elektronikdelen iaf.

Man får vad man betalar för gäller i vanlig ordning. Visst, även de simplaste väggpluggskydden ger någon form av avledning mot mindre transienter. Men inget mot helt enkelt bara "dålig ström" vilket åtminstone rent statiskt säkert skördar fler offer än blixten. Men det märks åas kanske inte då det bara bidrar till att saker dör i förtid i det tysta.

Vad marknadsföring säger ska man nog inte förlita sig på. För det som marknadsförs bäst är ju de där vägplugharna med en komponent mellan pluggarna fastskruvad.

Precis, men du har ju bra poänger.
Min APc Surge arrest som kostade typ 399:- är alltså varken bra för ”dålig ström” eller blixtnedslag.

Kollar man deras hemsida står det såhär:

Katastrofskydd - åskskyddets komponenter som metalloxidvaristorer och värmesäkringar säkerställer omedelbar reaktion vid blixtnedslag och ledningsfel. Om åskskyddets komponenter skulle skadas av en strömspik eller spänningstranseint så når störningen ändå inte utrustningen.

Hur ska en lekman förstå att det inte kommer hjälpa ett skit om blixten slår ner ”för nära”?

Hur ska man förstå skillnaden på det du kallar för ”dålig ström” och en transient?

Och vidare:
Jag vill inte att man dyra elektronik ska kunna gå sönder någonsin. Vad behöver jag göra för att skydda mig? Köpa prylar för 2 miljoner? Är det därför det inte marknadsförs system, för att systemen är för dyra kontra det man som privatperson skyddar?

Permalänk
Medlem

Japp, inbyggt i APC-UPS - den testas minst en gång om året (när det är dags att motionera jordfelsbrytare) och fixar transienter som inte är av modell typ åsknedslag rakt i inkommande el i huset. Om jag ställer in högsta känslighet på den så brukar den ta över lite titt som tätt när det är lite rejälare åskväder.

Till mindre viktiga prylar har jag ett par Monster Power-grendosor som ska ha visst skydd, men oklart hur bra de faktiskt är i praktiken.

En grej som faktiskt kan vara värd att nämna är att försäkringsbolag brukar gilla att man har sådana, vid en vattenskada för ett antal år sedan ersattes ett överspänningsskydd med fullpris trots att det var flera år gammalt just för att det sågs som en skademinskade/riskminskande pryl.

Permalänk

Jag har inget överspänningsskydd mer än den tolerans som finns i nätaggregatet. Jag vet ändå inte vilken typ av överspänning jag ska skydda mig mot.

Jag bor i en stad och då är nog risken för överspänningar minimal.
Den enda överspänningen som skulle kunna innebära problem är kanske den orsakad av åskan, men jag tänker att den där blixten som hoppar flera kilometer och kan spränga både träd och ställverk kan inte jag som privatperson skydda mig mot bara genom att köpa ett grenuttag som fått lite extra marknadsföring.

Nä det får vara, mina backuper är ändå urkopplade, så det viktigaste finns kvar även efter brand, åska och stöld.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Är det ens meningsfullt att ha överspänningsskydd innan grendosan till datorn, om man har en TP sladd som går till utrusning som inte är skyddad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Jag har inget överspänningsskydd mer än den tolerans som finns i nätaggregatet. Jag vet ändå inte vilken typ av överspänning jag ska skydda mig mot.

Jag bor i en stad och då är nog risken för överspänningar minimal.
Den enda överspänningen som skulle kunna innebära problem är kanske den orsakad av åskan, men jag tänker att den där blixten som hoppar flera kilometer och kan spränga både träd och ställverk kan inte jag som privatperson skydda mig mot bara genom att köpa ett grenuttag som fått lite extra marknadsföring.

Nä det får vara, mina backuper är ändå urkopplade, så det viktigaste finns kvar även efter brand, åska och stöld.

Nu är det ju liksom inte antingen eller. Transienter kan vara små eller stora, eller allt däremellan.

Skrivet av Dyluck:

Är det ens meningsfullt att ha överspänningsskydd innan grendosan till datorn, om man har en TP sladd som går till utrusning som inte är skyddad?

Just Ethernet har transformatorer i signalkedjan. Finns även på lite andra ställen (ljud är en klassiker), för att minska störningar och leverera visst skydd mot ex. överspänning.

Så svaret är väl "det beror på" - både var kedjans svagaste länk är men också vilken väg en ev. transient skulle ta. (Till jord, alltså.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Min APc Surge arrest som kostade typ 399:- är alltså varken bra för ”dålig ström” eller blixtnedslag.

Katastrofskydd - åskskyddets komponenter som metalloxidvaristorer och värmesäkringar säkerställer omedelbar reaktion vid blixtnedslag och ledningsfel. Om åskskyddets komponenter skulle skadas av en strömspik eller spänningstranseint så når störningen ändå inte utrustningen.

Hur ska en lekman förstå att det inte kommer hjälpa ett skit om blixten slår ner ”för nära”?

Hur ska man förstå skillnaden på det du kallar för ”dålig ström” och en transient?

Och vidare:
Jag vill inte att man dyra elektronik ska kunna gå sönder någonsin. Vad behöver jag göra för att skydda mig? Köpa prylar för 2 miljoner? Är det därför det inte marknadsförs system, för att systemen är för dyra kontra det man som privatperson skyddar?

För absolut skydd vid direktnedslag vid åskväder måste man dra ur och helst då ha kablarna några meter från uttagen. Överspänningsskydd skyddar mest mot transienter, så om åskan slår ner en bit bort kan det ge ett skydd. Tänker att vissa nyare PSU:er har inbyggda överspänningsskydd som skyddar på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja använda överspänningsskydd, men min lägenhet har inte jordade eluttag så överspänningsskydd fungerar inte.

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Nu är det ju liksom inte antingen eller. Transienter kan vara små eller stora, eller allt däremellan.

Har inte påstått något annat heller heller. Men elkvalitét och åsknedslag bör nog hållas isär.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

efter att åskan slog ner i trädgården när vi precis byggt huset gick mycket elektronik söner då satte vi in thor åskskydd/överslagsskydd, vi satte ups mot datorer och servrar samt överspänningsskydd mot allt som tv,sterio osv. åskan har sedan dess slagit ner ett par gånger till i trädgården men då har vi bara behövt byta patroner till skyddet utan några andra skador. (man får byta patron efter typ 4-5 nedslag/överslag vi har bytt 1 gång än så länge på 15år)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Har inte påstått något annat heller heller. Men elkvalitét och åsknedslag bör nog hållas isär.

Fair.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Inget alls för min del, det när det kommer till el i omnejd är nergrävt så risken är otroligt liten samt bort precis vid ett vattentorn som står på högsta punkten orten så är inte direkt orolig.

Däremot skulle jag vara i behov av skydd mot underspänning då vi haft problem med en av faserna till värmepumpen! Förhoppningsvis var det bara dåligt ansluten nolla men hade nog varit intressant att kunna hålla koll på hur balanserat allt i huset är mellan faserna

Skaffa perific 🙂 men dåligt ansluten nolla låter läskigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av hs366:

I recently installed a solar panel system and believe I have surge protection (överspänningsskydd) in place. Does this mean all the equipment in my home is fully protected?<Uppladdad bildlänk>
sorry for English ^^

Without seeing the whole installation I'd say no.
The protection you got there looks to be for the solar panels only.

- not too high ac current or too much DC from panels

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Och vidare:

Haha jag har samma tankar!

Vad är det egentligen som krävs för att man ska kunna skydda sig? Det är ju helt sjukt att man köper en massa super-dyr känslig elektronik som typ kan gå sönder närsomhelst utan att man vet om det!?

OT: Har funderat på att köpa en "vattenfelsbrytare" för badrummet. För vattenskador - DÄR snackar vi högspänning på kostnadskontot PÅ RIKTIGT!

Permalänk

Jag ser stora likheter emot diverse pepprat som påstår sig lindra förkylning, om 100år kanske det finns något som botar.
Det är en massa påhitt och man kan inte riktigt lita på det, men viss sanning finns när det gäller lindra förkyllningssymptonen.

Exakt samma överspänningsskydd. Där det populära argumentet emot är liknande att om man sitter vid datorn och åska slår rakt ner i en själv så hjälper inte överspänningsskydd på datorn.. Vilket knappast någon heller tror.
Frågan är om åska slår ner kanske 5km bort i en elledning, väldigt många hus och annat är mellan detta och en. Kan då ett överspänningsskydd hjälpa emot den överspänningen som blir? Förr i tiden hade väldigt många elledning precis utanför huset, idag så kan folk ha flera mil till närmsta elledning i luften. Såklart också kan ta sig in på andra sätt.

Problemet är att jag känner jag har ingen information om hur bra överspänningsskydd är, jag har dock billiga överspänningsskydd som kanske kan hjälpa. Jag vet inte, de är dock inte dyra och det är seriösa märken så helt kassa borde de ej vara.

Permalänk
Medlem

Livet är alltid lite mer spännande utan kondom

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W