Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Bromsar blir lätt dåliga oavsett bil, dom är väldigt utsatta där de sitter. Man kan göra mycket själv, när man byter mellan vinter och sommar däck kan man lätt smörja upp dom och lossa lite och motionera kolven och även ta en titt så damasken inte har skador eller hamnat fel som den gör ibland. Det är inget stort eller bökigt jobb och kan göras av alla.
En kollega med en tesla 3 gör så varje gång och han brukar få beröm för hans bromsar är så bra och fina.
Tycker man ska köra mer trumbromsar bak där mindre kraft behövs om möjligt de är lite mer skyddade i sin trumma och slits rätt lite också.

Blir det en tvåa oavsett felkod på alla bilar idag? Tur att jag bara har en bil med felkodsuttag :). Kan säga av egen erfarenhet att utan det uttaget missar dom VÄLDIGT mycket.

Tanken med tesla är väl att man ska sköta lite av underhållet själv? Det är väl därför man inte bryter garantin om man skruvar lite. Den är intressant för mig mkt PGA just det, samtidigt stör jag mig på att de ej erbjuder någon form av reparations handbok vad jag vet.
Vet även att speciellt tesla rostar väldigt mycket så vill man ha den mer än ca 5 år så är det en underredsbehandling eller 2 som gäller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad det gäller bromsar så kan man som ägare se till att använda dem emellanåt, hårt.
Så håller de sig fina.

Permalänk
Medlem

37k EUR för lilla batteriet i Tyskland. Dyrt värre
Hoppas verkligen de får ned priset på ID Polo

Permalänk
Medlem

Jag har en liten (eller flera) funderingar.
Kör idag en XC70 2016 (för familjebehoven och rullstol) samt en Ford Fiesta (Pendling och egna resor), båda är avbetalda och klara.

Har kollat lite på elbil som familjebil, frugan tycker mer eller mindre att det är en totalt onödig utgift, Hon älskar för övrigt Volvon, stor och rymlig och går bra. Saken är den att vi tankar den ungefär 1-3 ggr per månad, ca 1000kr/gång beroende på vart vi åker. Saken är också den att jag laddar gratis på jobbet obegränsat så har haft lite funderingar på det men kalkylen blir i slutändan att jag måste lägga till 7-8k/månaden i x antal år extra utöver soppan (för Volvon) för att betala av den.

Att räkna på en ny bil kanske helt enkelt inte är för oss? Vad tycker ni, alla säger att det lönar sig men gör det verkligen det i mitt fall?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jag har en liten (eller flera) funderingar.
Kör idag en XC70 2016 (för familjebehoven och rullstol) samt en Ford Fiesta (Pendling och egna resor), båda är avbetalda och klara.

Har kollat lite på elbil som familjebil, frugan tycker mer eller mindre att det är en totalt onödig utgift, Hon älskar för övrigt Volvon, stor och rymlig och går bra. Saken är den att vi tankar den ungefär 1-3 ggr per månad, ca 1000kr/gång beroende på vart vi åker. Saken är också den att jag laddar gratis på jobbet obegränsat så har haft lite funderingar på det men kalkylen blir i slutändan att jag måste lägga till 7-8k/månaden i x antal år extra utöver soppan (för Volvon) för att betala av den.

Att räkna på en ny bil kanske helt enkelt inte är för oss? Vad tycker ni, alla säger att det lönar sig men gör det verkligen det i mitt fall?

Om jag förstår dig rätt, du betalar 7-8k på lån och lägger 1-3k på bränsle varje månad för en 9 år gammal bil?
Eller tolkar jag det sista du skriver fel? Du skriver i första meningen att bilen är avbetald.

Isåfall är det väl inget snack om saken? En Model Y kan du väl t.ex. få ner till runt ~4300 med restvärdeslån och 2000 mil om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Om jag förstår dig rätt, du betalar 7-8k på lån och lägger 1-3k på bränsle varje månad för en 9 år gammal bil?
Eller tolkar jag det sista du skriver fel? Du skriver i första meningen att bilen är avbetald.

Isåfall är det väl inget snack om saken? En Model Y kan du väl t.ex. få ner till runt ~4300 med restvärdeslån och 2000 mil om året.

Förlåt, kanske blev lite oklart
Jag räknade på nya bilen jag fått offert på, allt från 7500-13500kr/mån betalning. Mina nuvarande är avbetalad sedan länge.

Edit: Model Y är väl lite för liten med en rullstol i skuffen tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

@Hanzooon han menar nog kalkylen med elbil

Även om räntan är 0% så blir det fortfarande en häftig värdeminskning.
Räknar man 55% återstående värde efter 3 år/ 6000 mil + alternativkostnaden för kontantinsatsen, så landar man på ca 8500kr i månaden (AWD LR med vinterhjul och inget annat, det är väl den modellen med 0% ränta)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fieskmask:

Förlåt, kanske blev lite oklart
Jag räknade på nya bilen jag fått offert på, allt från 7500-13500kr/mån betalning. Mina nuvarande är avbetalad sedan länge.

Edit: Model Y är väl lite för liten med en rullstol i skuffen tänker jag.

Jag skulle säga att det i princip omöjligt att få en helt ny bil att vara billigare än en 9 år gammal bil om man är ärlig och räknar med värdeminskningen. Kommer en ny elbil vara roligare, bättre och trevligare? Mycket sannolikt ja. Men kommer det bli billigare? Mycket sannolikt NEJ. En ny elbil är ofta billigare att äga än vad en ny bensinbil (i samma storlek och "klass" av bil) är.

Men om du köper en ny bil (oavsett bränsle) så får du räkna med att den tappar ungefär 40-50% av sitt värde de första 3 åren. Så rent krasst är det extremt osannolikt att en välskött begagnad bil kommer kosta lika mycket i värdeminskning och service.

Är du ute efter det mest ekonomiska valet, er nuvarande bil är välskött, regelbundet servad enligt tillverkarens rekommendationer och inte har några större problem: behåll den.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A