Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Bromsar blir lätt dåliga oavsett bil, dom är väldigt utsatta där de sitter. Man kan göra mycket själv, när man byter mellan vinter och sommar däck kan man lätt smörja upp dom och lossa lite och motionera kolven och även ta en titt så damasken inte har skador eller hamnat fel som den gör ibland. Det är inget stort eller bökigt jobb och kan göras av alla.
En kollega med en tesla 3 gör så varje gång och han brukar få beröm för hans bromsar är så bra och fina.
Tycker man ska köra mer trumbromsar bak där mindre kraft behövs om möjligt de är lite mer skyddade i sin trumma och slits rätt lite också.

Blir det en tvåa oavsett felkod på alla bilar idag? Tur att jag bara har en bil med felkodsuttag :). Kan säga av egen erfarenhet att utan det uttaget missar dom VÄLDIGT mycket.

Tanken med tesla är väl att man ska sköta lite av underhållet själv? Det är väl därför man inte bryter garantin om man skruvar lite. Den är intressant för mig mkt PGA just det, samtidigt stör jag mig på att de ej erbjuder någon form av reparations handbok vad jag vet.
Vet även att speciellt tesla rostar väldigt mycket så vill man ha den mer än ca 5 år så är det en underredsbehandling eller 2 som gäller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad det gäller bromsar så kan man som ägare se till att använda dem emellanåt, hårt.
Så håller de sig fina.

Permalänk
Medlem

37k EUR för lilla batteriet i Tyskland. Dyrt värre
Hoppas verkligen de får ned priset på ID Polo

Permalänk
Medlem

Jag har en liten (eller flera) funderingar.
Kör idag en XC70 2016 (för familjebehoven och rullstol) samt en Ford Fiesta (Pendling och egna resor), båda är avbetalda och klara.

Har kollat lite på elbil som familjebil, frugan tycker mer eller mindre att det är en totalt onödig utgift, Hon älskar för övrigt Volvon, stor och rymlig och går bra. Saken är den att vi tankar den ungefär 1-3 ggr per månad, ca 1000kr/gång beroende på vart vi åker. Saken är också den att jag laddar gratis på jobbet obegränsat så har haft lite funderingar på det men kalkylen blir i slutändan att jag måste lägga till 7-8k/månaden i x antal år extra utöver soppan (för Volvon) för att betala av den.

Att räkna på en ny bil kanske helt enkelt inte är för oss? Vad tycker ni, alla säger att det lönar sig men gör det verkligen det i mitt fall?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Jag har en liten (eller flera) funderingar.
Kör idag en XC70 2016 (för familjebehoven och rullstol) samt en Ford Fiesta (Pendling och egna resor), båda är avbetalda och klara.

Har kollat lite på elbil som familjebil, frugan tycker mer eller mindre att det är en totalt onödig utgift, Hon älskar för övrigt Volvon, stor och rymlig och går bra. Saken är den att vi tankar den ungefär 1-3 ggr per månad, ca 1000kr/gång beroende på vart vi åker. Saken är också den att jag laddar gratis på jobbet obegränsat så har haft lite funderingar på det men kalkylen blir i slutändan att jag måste lägga till 7-8k/månaden i x antal år extra utöver soppan (för Volvon) för att betala av den.

Att räkna på en ny bil kanske helt enkelt inte är för oss? Vad tycker ni, alla säger att det lönar sig men gör det verkligen det i mitt fall?

Om jag förstår dig rätt, du betalar 7-8k på lån och lägger 1-3k på bränsle varje månad för en 9 år gammal bil?
Eller tolkar jag det sista du skriver fel? Du skriver i första meningen att bilen är avbetald.

Isåfall är det väl inget snack om saken? En Model Y kan du väl t.ex. få ner till runt ~4300 med restvärdeslån och 2000 mil om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Om jag förstår dig rätt, du betalar 7-8k på lån och lägger 1-3k på bränsle varje månad för en 9 år gammal bil?
Eller tolkar jag det sista du skriver fel? Du skriver i första meningen att bilen är avbetald.

Isåfall är det väl inget snack om saken? En Model Y kan du väl t.ex. få ner till runt ~4300 med restvärdeslån och 2000 mil om året.

Förlåt, kanske blev lite oklart
Jag räknade på nya bilen jag fått offert på, allt från 7500-13500kr/mån betalning. Mina nuvarande är avbetalad sedan länge.

Edit: Model Y är väl lite för liten med en rullstol i skuffen tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

@Hanzooon han menar nog kalkylen med elbil

Även om räntan är 0% så blir det fortfarande en häftig värdeminskning.
Räknar man 55% återstående värde efter 3 år/ 6000 mil + alternativkostnaden för kontantinsatsen, så landar man på ca 8500kr i månaden (AWD LR med vinterhjul och inget annat, det är väl den modellen med 0% ränta)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fieskmask:

Förlåt, kanske blev lite oklart
Jag räknade på nya bilen jag fått offert på, allt från 7500-13500kr/mån betalning. Mina nuvarande är avbetalad sedan länge.

Edit: Model Y är väl lite för liten med en rullstol i skuffen tänker jag.

Jag skulle säga att det i princip omöjligt att få en helt ny bil att vara billigare än en 9 år gammal bil om man är ärlig och räknar med värdeminskningen. Kommer en ny elbil vara roligare, bättre och trevligare? Mycket sannolikt ja. Men kommer det bli billigare? Mycket sannolikt NEJ. En ny elbil är ofta billigare att äga än vad en ny bensinbil (i samma storlek och "klass" av bil) är.

Men om du köper en ny bil (oavsett bränsle) så får du räkna med att den tappar ungefär 40-50% av sitt värde de första 3 åren. Så rent krasst är det extremt osannolikt att en välskött begagnad bil kommer kosta lika mycket i värdeminskning och service.

Är du ute efter det mest ekonomiska valet, er nuvarande bil är välskött, regelbundet servad enligt tillverkarens rekommendationer och inte har några större problem: behåll den.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag skulle säga att det i princip omöjligt att få en helt ny bil att vara billigare än en 9 år gammal bil om man är ärlig och räknar med värdeminskningen. Kommer en ny elbil vara roligare, bättre och trevligare? Mycket sannolikt ja. Men kommer det bli billigare? Mycket sannolikt NEJ. En ny elbil är ofta billigare att äga än vad en ny bensinbil (i samma storlek och "klass" av bil) är.

Men om du köper en ny bil (oavsett bränsle) så får du räkna med att den tappar ungefär 40-50% av sitt värde de första 3 åren. Så rent krasst är det extremt osannolikt att en välskött begagnad bil kommer kosta lika mycket i värdeminskning och service.

Är du ute efter det mest ekonomiska valet, er nuvarande bil är välskött, regelbundet servad enligt tillverkarens rekommendationer och inte har några större problem: behåll den.

Var det jag misstänkte.
Kollade på nya EV5 i denna kalkyl och den är ju minst sagt väldigt trevlig. Men det blir ju en massiv utgift extra.

Tack för inlägget.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Tänker inte köpa någon elbil just nu, men visst tankarna finns där. Speciellt nu när diesel och bensin priserna kommer gå upp, och EU's ETS2 skatt som kommer komma snart.

Jag kör ~22 mil om dagen, 10.6 mil fram och tillbaka jobbet (kör ~4500mil/år). Tänkte bara höra snabbt vad för mil på en elbil man kan behöva inskaffa sig. Jag hade tänkt mig inte under en som klarar 50 mil på batteriet, för vintern kan man behöva värme och helljusen på.

Sommaren går det alltid ha rutorna nere, men AC är väääääldigt uppskattat att köra med på. Jag kan ladda på jobbet, men det är lite fult, eftersom då får jag ställa den i vårat andra lager och ladda den.

Egentligen ser jag det lite som elbil är inte så mycket värt det, eftersom värdet på den kommer sjunka dramatiskt. Man vill inte hålla på sälja/byta bil efter ett år, annars finns det inget värde kvar på den. Om man säger så här, om jag säljer den efter 2 år, och har gått 9k mil.

För elbilar är också inte så billiga att köpa in från början heller, detta är nu bara små tankar man har just nu. Visst man vet inte vad för batterier och märken/modeller som kommer nästa år tex.

Jag är dock otroligt sugen på en högre bil än vad jag har nu, Volvo V60 2018 (inte nya faceliften).

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 7 9800X3D@Stock | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Corsair Vengeance 64GB 6000MHz CL30 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Tänker inte köpa någon elbil just nu, men visst tankarna finns där. Speciellt nu när diesel och bensin priserna kommer gå upp, och EU's ETS2 skatt som kommer komma snart.

Jag kör ~22 mil om dagen, 10.6 mil fram och tillbaka jobbet (kör ~4500mil/år). Tänkte bara höra snabbt vad för mil på en elbil man kan behöva inskaffa sig. Jag hade tänkt mig inte under en som klarar 50 mil på batteriet, för vintern kan man behöva värme och helljusen på.

Sommaren går det alltid ha rutorna nere, men AC är väääääldigt uppskattat att köra med på. Jag kan ladda på jobbet, men det är lite fult, eftersom då får jag ställa den i vårat andra lager och ladda den.

Egentligen ser jag det lite som elbil är inte så mycket värt det, eftersom värdet på den kommer sjunka dramatiskt. Man vill inte hålla på sälja/byta bil efter ett år, annars finns det inget värde kvar på den. Om man säger så här, om jag säljer den efter 2 år, och har gått 9k mil.

För elbilar är också inte så billiga att köpa in från början heller, detta är nu bara små tankar man har just nu. Visst man vet inte vad för batterier och märken/modeller som kommer nästa år tex.

Jag är dock otroligt sugen på en högre bil än vad jag har nu, Volvo V60 2018 (inte nya faceliften).

Med dina mil så kommer en elbil vara sjukt värd... Speciellt om du har solceller och ladda hemma.
Har för mig tidigare i någon av trådarna så kan man köra in väldigt stora prisskillnader vid längre pendling. Dessa 22mil, i vilken hastighet går det? Tänker 22mil/dag så räcker 40 mil om du inte trycker i 150+

Edit
4500 mil vid 2kwh/mil och ladda hemma för 2kr/kwh = 4kr/mil*4500 = 18 000kr

Bensin, 0.6L/mil*4500 =2700L*16kr = 43 200kr

Sen om du räknar milersättning från skatteverket på det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med dina mil så kommer en elbil vara sjukt värd... Speciellt om du har solceller och ladda hemma.
Har för mig tidigare i någon av trådarna så kan man köra in väldigt stora prisskillnader vid längre pendling. Dessa 22mil, i vilken hastighet går det? Tänker 22mil/dag så räcker 40 mil om du inte trycker i 150+

Edit
4500 mil vid 2kwh/mil och ladda hemma för 2kr/kwh = 4kr/mil*4500 = 18 000kr

Bensin, 0.6L/mil*4500 =2700L*16kr = 43 200kr

Sen om du räknar milersättning från skatteverket på det...

Det blir lite servande som försvinner också med den körsträckan. Min Enyaq ska servas efter 2 år oavsett miltal om jag fattat rätt

Beroende på var man bor är 2kr/kWh högt räknat också. Jag har snittat under 1kr/kWh sedan januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med dina mil så kommer en elbil vara sjukt värd... Speciellt om du har solceller och ladda hemma.
Har för mig tidigare i någon av trådarna så kan man köra in väldigt stora prisskillnader vid längre pendling. Dessa 22mil, i vilken hastighet går det? Tänker 22mil/dag så räcker 40 mil om du inte trycker i 150+

Edit
4500 mil vid 2kwh/mil och ladda hemma för 2kr/kwh = 4kr/mil*4500 = 18 000kr

Bensin, 0.6L/mil*4500 =2700L*16kr = 43 200kr

Sen om du räknar milersättning från skatteverket på det...

Nu har jag en diesel, dricker runt 0.4-0.44 l/m, beror på väder och hur sletna däcken är, haha.
Jo, laddningen vet jag att jag kommer ner priset en del på. Men tänker också på värdet på bilen, när/om man nu vill sälja/byta ut den senare.

Joda, vi har solpaneler på taket (36kw), men inget batteri än. Vi ska kolla in på det början av nästa år tror jag.
Oavsett, så är det mer bilens värde, och hur man klarar sig på ~22mil fram och tillbaka om man inte har chans att ladda.
Att bilen står ute på sommaren är lugnt, men vintern när de blåser och kan vara stort minus hela dagen, har man någon större chans att ens komma hem? I så fall vad för storlek på batteriet behöver man. Tror inte en bil som klarar 30-40 mil, är något för mig precis.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 7 9800X3D@Stock | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Corsair Vengeance 64GB 6000MHz CL30 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Nu har jag en diesel, dricker runt 0.4-0.44 l/m, beror på väder och hur sletna däcken är, haha.
Jo, laddningen vet jag att jag kommer ner priset en del på. Men tänker också på värdet på bilen, när/om man nu vill sälja/byta ut den senare.

Joda, vi har solpaneler på taket (36kw), men inget batteri än. Vi ska kolla in på det början av nästa år tror jag.
Oavsett, så är det mer bilens värde, och hur man klarar sig på ~22mil fram och tillbaka om man inte har chans att ladda.
Att bilen står ute på sommaren är lugnt, men vintern när de blåser och kan vara stort minus hela dagen, har man någon större chans att ens komma hem? I så fall vad för storlek på batteriet behöver man. Tror inte en bil som klarar 30-40 mil, är något för mig precis.

Jag har id buzz, drar 2kwh/mil och jag har kört 43mil mellan laddning med snitt på 90km/h. Runt +5 då.
gissar jag tappar ned emot 35mil när det är minus 20.

Du får planera att äga bilen längre annars? Värdeminskning är enbart en kostnad som är kopplad till försäljning tidigt i ägandet.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har id buzz, drar 2kwh/mil och jag har kört 43mil mellan laddning med snitt på 90km/h. Runt +5 då.
gissar jag tappar ned emot 35mil när det är minus 20.

Du får planera att äga bilen längre annars? Värdeminskning är enbart en kostnad som är kopplad till försäljning tidigt i ägandet.

Antar det är annorlunda mellan att köra "nonstop" och köra ~10mil, parkera i 9 timmar, sen köra ~10mil hem. Eftersom batteriet inte kan hålla sig varmt när den är parkerad, när man inte kan ladda den?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 7 9800X3D@Stock | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Corsair Vengeance 64GB 6000MHz CL30 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Antar det är annorlunda mellan att köra "nonstop" och köra ~10mil, parkera i 9 timmar, sen köra ~10mil hem. Eftersom batteriet inte kan hålla sig varmt när den är parkerad, när man inte kan ladda den?

Jag har nog tappat som mest 15 km på att värma upp min e-Niro. Men det var en mild vinter i Stockholm förra året. 22 mil på en dag borde inte vara problem med en bil som kommer 40 på sommaren även om det är jättekallt.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Jag har nog tappat som mest 15 km på att värma upp min e-Niro. Men det var en mild vinter i Stockholm förra året. 22 mil på en dag borde inte vara problem med en bil som kommer 40 på sommaren även om det är jättekallt.

Låter bra, men jag tog bara en chans och passade på fråga lite. Men att skaffa elbil just nu är väl inte riktigt på tapeten, men blir nog snart. Kan vara gött med en tyst bil med.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 7 9800X3D@Stock | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Corsair Vengeance 64GB 6000MHz CL30 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Goteborgan:

Antar det är annorlunda mellan att köra "nonstop" och köra ~10mil, parkera i 9 timmar, sen köra ~10mil hem. Eftersom batteriet inte kan hålla sig varmt när den är parkerad, när man inte kan ladda den?

Nej det är över 2 dagar med 4 stycken uppvärmningar 🙂

Jag har som mest kört 23mil på en dag hittills

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop