MacBook Pro (Retina 2014) är ansluten till Wi-Fi men har ingen internetåtkomst.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro (Retina 2014) är ansluten till Wi-Fi men har ingen internetåtkomst.

Hej,

En granne har en MacBook Pro (Retina mitten av 2014) som ansluter till deras Wi-Fi-nätverk, men får ingen internetåtkomst. Andra enheter på samma nätverk, inklusive Windows 10 och 11 laptops, Android-telefoner och iPhones, ansluter både till Wi-Fi och får internetåtkomst, alltså fungerar som vanligt.

Följande har redan testats:

• Glömt Wi-Fi-nätverket och anslutit igen

• Förnyat DHCP-lease

• Ställt in DNS manuellt till 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Jag har också kontrollerat att det inte finns några blockeringar i routern för MacBook Pro:n.
Inget av detta löste problemet. MacBook Pro visar att den är ansluten till Wi-Fi, men webbläsare och appar kan inte nå internet.

Enligt grannen slutade det fungera precis efter att Firefox uppdaterades.

Letar efter förslag på vad som kan testas härnäst.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Hej,

En granne har en MacBook Pro (Retina mitten av 2014) som ansluter till deras Wi-Fi-nätverk, men får ingen internetåtkomst. Andra enheter på samma nätverk, inklusive Windows 10 och 11 laptops, Android-telefoner och iPhones, ansluter både till Wi-Fi och får internetåtkomst, alltså fungerar som vanligt.

Följande har redan testats:

• Glömt Wi-Fi-nätverket och anslutit igen

• Förnyat DHCP-lease

• Ställt in DNS manuellt till 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Jag har också kontrollerat att det inte finns några blockeringar i routern för MacBook Pro:n.
Inget av detta löste problemet. MacBook Pro visar att den är ansluten till Wi-Fi, men webbläsare och appar kan inte nå internet.

Enligt grannen slutade det fungera precis efter att Firefox uppdaterades.

Letar efter förslag på vad som kan testas härnäst.

Bara för att utesluta något, testa ett helt annat nätverk, t.ex. ditt om det är grannens nätverk som ni har problem hos

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Får den någon IP-adress? Om ja, kan den pinga andra enheter på nätverket och internet? Du ger inte så mycket information så det är svårt att ge bra förslag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kolla så att dom inte har något annat än routern som är anslutet till deras tjänstefördelare. Om dom har det så får dom dra ut allt och koppla rätt.

Det är den absolut vanligaste orsaken till att enheter inte når internet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Går klockan rätt?

Testa att skapa en ny nätverksplats

https://support.apple.com/en-us/105129

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Får den någon IP-adress? Om ja, kan den pinga andra enheter på nätverket och internet? Du ger inte så mycket information så det är svårt att ge bra förslag.

Den får IP-adress, kan inte pinga något på internet, tänkte inte alls på att försöka pinga något annat på nätverket.

Skrivet av nu1mlock:

Kolla så att dom inte har något annat än routern som är anslutet till deras tjänstefördelare. Om dom har det så får dom dra ut allt och koppla rätt.

Det är den absolut vanligaste orsaken till att enheter inte når internet.

Wi-Fi routern är en 4G router, så inte kopplat till internet på vanligt vis.

Skrivet av macmann1:

Går klockan rätt?

Testa att skapa en ny nätverksplats

https://support.apple.com/en-us/105129

En av de första sakerna jag kollade, att klockan i både routern + datorn gick rätt.

Jag skapade inte en ny anslutning medan den gamla fanns kvar, men jag "raderade" den som jag använde och lade till den på nytt efteråt.

Får se om jag kan låna datorn ett par timmar under helgen och testa den på mitt Internet/nätverk, så jag kan se om den funkar då.
Kan då också göra många fler tester enklare.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────

Permalänk
Medlem

Försökte allt som nämns här, men fick det inte att fungera förrän jag insåg att det misslyckades med att lägga till en IP-adress för IPv4.

ifconfig en0 | grep inet – (Allt okej, både IPv4 och IPv6 visas)
netstat -rn | grep default – (Endast IPv6 visas, ingen IPv4)

Så jag var tvungen att köra:

sudo route add default 192.168.x.x

Jag såg också till att även om jag ändrade routerns IP från 192.168.1.x till 192.168.(VAD.SOM.HELST).x så fungerade det fortfarande på Macbooken.

Visa signatur