Permalänk
Medlem

Köp nytt istället

Många trådar här är relaterad till äldre Mac-datorer och hur man får dom att lira. Tycker det är lite synd att så pass många vill laga gamla maskiner där operativsystemen inte längre är up-to-date. Så jag vill egentligen bara slå på stora trumman och säga, köp nya maskiner istället. Allt innan Apple silicon är inte värt att bevara, en ny Mac Mini m4 går loss på ca 8000kr, något de flesta har råd med framförallt med tanke på livslängden för en Mac. Är Mac dyrt? Egentligen inte, ska du ha samma prestanda, batteritid och byggkvalitet på PC skulle jag säga att priserna är likvärdiga. Laga en Macbook Pro från 2015.. 10 år gammal burk, dra en ny Air för 14000kr istället, en Mini eller vänta på Apples nya budget laptops.

Dags att prata om nya Mac-datorer istället för att hänga kvar vid 10-15 år gamla maskiner…

Permalänk
Medlem

En Mac mini modell 2012 är en utmärkt Linux-maskin med ex docker och annat lättinstallerat.

Sedan är Apple snabbare att skrota kompabilitet men nya operativsystem.

Finns användning för alla maskiner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

En Mac mini modell 2012 är en utmärkt Linux-maskin med ex docker och annat lättinstallerat.

Sedan är Apple snabbare att skrota kompabilitet men nya operativsystem.

Finns användning för alla maskiner.

Absolut, vill du ha den som miniserver hemma för lite olika leksaker, absolut, kör. Men de flesta trådar här är relaterade till maskiner mellan 10-15 år som inte funkar. Ge upp är mitt svar. Vill du använda Mac, köp en M4 och återkom här med dina problem år 2040 där jag hänvisar dig till att köpa nytt igen.

Permalänk
Medlem

8000 kronor är INTE småpengar för väldigt många människor...så nej, jag tycker det är bättre att utnyttja hårdvaran så länge det bara går. Ju mindre slit och släng desto bättre.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

8000 kronor är INTE småpengar för väldigt många människor...så nej, jag tycker det är bättre att utnyttja hårdvaran så länge det bara går. Ju mindre slit och släng desto bättre.

Inte småpengar? Hur många år har du datorn? 10 år? 800kr per år. Hur många timmar använder du den på ett år? 2 timmar i veckan? 8kr per timma. Vad kostar det att gå på bio, 150spänn? Vad kostar netflix? 150kr i månaden? Vad kostar din bil? Vad kostar din mobil + abonnemang, 700kr/månaden? Vad kostar 2L olivolja, 300kr? En lunch på stan, 150kr?

Med tanke på vad folk lägger på annat så är det inte direkt dyrt med en Mac Mini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Inte småpengar? Hur många år har du datorn? 10 år? 800kr per år. Hur många timmar använder du den på ett år? 2 timmar i veckan? 8kr per timma. Vad kostar det att gå på bio, 150spänn? Vad kostar netflix? 150kr i månaden? Vad kostar din bil? Vad kostar din mobil + abonnemang, 700kr/månaden? Vad kostar 2L olivolja, 300kr? En lunch på stan, 150kr?

Med tanke på vad folk lägger på annat så är det inte direkt dyrt med en Mac Mini.

Men det är fortfarande 8000 kronor du måste skaka fram här och nu. Men visst, man kan ju ta på avbetalning eller SMS lån...men det är ännu sämre ur ekonomiskt perspektiv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men det är fortfarande 8000 kronor du måste skaka fram här och nu. Men visst, man kan ju ta på avbetalning eller SMS lån...men det är ännu sämre ur ekonomiskt perspektiv

Ja, eller spara… slår vad om att de flesta kan bli bättre på detta. Tror många ströshoppar ”temu-skräp” sen snålar med detta istället. Märkligt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Försöker inte låta elak, men du har ett ganska ensidigt perspektiv på pengar märker jag: Du har råd, därför borde alla andra också ha råd.

8000kr är inte mycket för dig.
8000kr är inte mycket för mig heller.
8000kr är däremot mer än en halv månadslön för min bästa vän.
8000kr är mycket för ganska många faktiskt (i synnerhet barnfamiljer och pensionärer), f.a. att spendera som en klumpsumma på något som inte är livsnödvändigt.

Att räkna upp massa småutgifter (bäckar små) som argument för "titta så mycket pengar det blir i slutändan" funkar inte *just* för att det är många småutgifter under längre tid som ekonomin för dessa människor går ihop.

Kan dessa personer spara X tusenlappar på att laga/reparera istället för att köpa nytt, så kommer dom försöka. Gäller allt från MACs till kläder.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Absolut finns folk som tjänar dåligt (16000kr netto i månaden) men kollar man lönetråden här på sweclockers tjänar väldigt många 40-70k i månaden.

Tjänar man 16k netto har jag däremot svårt att se att man ens har råd med mat och boende, har själv tjänat detta i yngre år och på den tiden hade jag inte råd med Internet ens.

Permalänk
Bildexpert

Kan inte riktigt se vad som ska diskuteras men jag försöker…

Jag har ett antal Maccar, både x86 och Apple Silicon, och det blir ganska vanskligt att förenkla allt så mycket som TS gör. Jag gillar gamla Mac Pros (1.1-5.1) för att skanna negativ, organisera foton, digitalisera ljud med mera. Att de är löjligt billiga gör inte saken sämre.

Om man funderar på Mac Mini M4 och ämnar att ha den för dagsbruk, allround, så tycker jag inte att priset är särskilt högt. Man kommer inte jättelångt med samma pengar på en stationär PC. Vad som däremot är mycket pengar för någons ekonomi är däremot en helt annan sak.

Skrivet av tearzyo:

Tjänar man 16k netto har jag däremot svårt att se att man ens har råd med mat och boende, har själv tjänat detta i yngre år och på den tiden hade jag inte råd med Internet ens.

16k netto kan absolut vara möjligt att klara sig på för någon som har disciplin och håller koll på sina utgifter. Jag tjänade själv ca 10.000 kr/mån netto på mitt första jobb (2015) och då kämpade jag för att hålla kostnaderna nere och kunna spara. Tog ca ett år innan jag hade råd med min första bil.

Skulle snarare säga att det är mer standard att folk som tjänar mer aldrig lärt sig planera sin ekonomi och bränner mer pengar än dem som levt knapert. I ett I-land som Sverige lägger folk helt vansinniga summor pengar på skit som man kan klara sig utan.

Sedan är det ju upp till var och en att göra en egen värdering av sina pengar. Jag tror inte att någon med en halv miljon på sparkontot mår bättre per automatik än den som har en knapp månadslön som buffert, men det är en helt annan säkerhet förstås.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråden handlar inte om ekonomi, den handlar om att de flesta trådar på detta Appleforumet handlar om att laga gamla Mac datorer som är 10-15 år och inte fungerar längre. Har man inte ekonomi att köpa nytt kanske man ska titta på en ny billig Intel Nuc eller liknande och köra in Linux istället för att försöka få liv i en 15 år gammal Mac.

Jag kan tycka vi borde ha fler trådar som rör senaste Apple tekniken, workflows eller annat som berör Apple. Så skriv gärna en tråd om hur du skannar negativ, det hade varit intressant att läsa om, istället för ”Macbook Pro från 2012 startar inte”-trådar som är 80% av alla trådar här

Permalänk
Medlem

Finner det märkligt att du stör dig på att folk ställer frågor om hårdvara på ett forum om hårdvara.
Även i de andra subforumen så finns det ju folk som har problem med sin hårdvara som dom hellre försöker lösa än att köpa nytt. Dels för att det är roligt att fixa och ibland för att kostnaden för nytt kanske gör att det inte kan prioriteras.
Om du vill se trådar som du är mer intresserad av så är det ingen som hindrar dig att starta sådana.

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Många trådar här är relaterad till äldre Mac-datorer och hur man får dom att lira. Tycker det är lite synd att så pass många vill laga gamla maskiner där operativsystemen inte längre är up-to-date. Så jag vill egentligen bara slå på stora trumman och säga, köp nya maskiner istället. Allt innan Apple silicon är inte värt att bevara, en ny Mac Mini m4 går loss på ca 8000kr, något de flesta har råd med framförallt med tanke på livslängden för en Mac. Är Mac dyrt? Egentligen inte, ska du ha samma prestanda, batteritid och byggkvalitet på PC skulle jag säga att priserna är likvärdiga. Laga en Macbook Pro från 2015.. 10 år gammal burk, dra en ny Air för 14000kr istället, en Mini eller vänta på Apples nya budget laptops.

Dags att prata om nya Mac-datorer istället för att hänga kvar vid 10-15 år gamla maskiner…

Jag tycker det är riktigt synd att klaga på entusiaster med mer tid än pengar. Jag tackar det faktum att jag har den bakgrunden för att jag kunnat få den karriär jag har idag. Jag var tvungen att använda sånt andra inte ville ha för att jag inte hade råd med något bättre, och eftersom jag lärde mig med gammal skit fick jag betydligt bättre förståelse för helheten än någon som kunnat gå in och köpa färdiga prylar utan att fundera mer.

Specifikt för trådämnet: Vad som fick mig att skaffa min första Mac var att jag först körde en hackintosh på en utrangerad gammal Lenovo-SFF med Pentium 4 som jag befriat från en container. Jag älskade systemet trots alla de problem jag hade med det på delvis inkompatibel hårdvara, och var ”tvungen” att prioritera att skaffa en riktig Mac när jag kunde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Tråden handlar inte om ekonomi, den handlar om att de flesta trådar på detta Appleforumet handlar om att laga gamla Mac datorer som är 10-15 år och inte fungerar längre. Har man inte ekonomi att köpa nytt kanske man ska titta på en ny billig Intel Nuc eller liknande och köra in Linux istället för att försöka få liv i en 15 år gammal Mac.

Jag kan tycka vi borde ha fler trådar som rör senaste Apple tekniken, workflows eller annat som berör Apple. Så skriv gärna en tråd om hur du skannar negativ, det hade varit intressant att läsa om, istället för ”Macbook Pro från 2012 startar inte”-trådar som är 80% av alla trådar här

Man måste inte hänga på den delen av forumet, då är väl problemet löst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror många på detta forum någon gång har varit i en sits där det inte funnits ekonomisk möjligheter till mer än begagnade delar. Jag har då haft det så! Är inte som att jag skulle läst den här tråden och sen bah "aah, men dåså, då lägger jag två tredjedelar av min inkomst på en laptop så jag inte stör folket på SweC.".

Jag vill vara på ett SweC där den typ av frågor är okej och hade jag varit kunnig nog att hjälpa medlemmar med den typ av funderingar så hade jag gjort det. (Finns tur nog riktiga eldsjälar som gör det betydligt bättre än mig i vilket fall som helst!)

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Folk vänder tråden till ekonomi. Den handlar om antalet trådar om lagning av gammal skräp. Jag försöker få liv i andra trådar rörande Mac och vad folk gör med sina datorer.
Eller är det bara Mac användare med gamla datorer utan pengar på Sweclockers Apple-forum? (Ganska ironiskt då Apple ofta inriktar sig till folk med pengar)

Kan inte folk posta lite coola grejer istället, projekt ni håller på med eller annat rörande Mac. Är bara allmänt trött på ”Mac från 2011 startar inte”- trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Finner det märkligt att du stör dig på att folk ställer frågor om hårdvara på ett forum om hårdvara.
Även i de andra subforumen så finns det ju folk som har problem med sin hårdvara som dom hellre försöker lösa än att köpa nytt. Dels för att det är roligt att fixa och ibland för att kostnaden för nytt kanske gör att det inte kan prioriteras.
Om du vill se trådar som du är mer intresserad av så är det ingen som hindrar dig att starta sådana.

Unpopular opinion:

Om de flesta här spenderar tid att studera för bättre yrkeskompetens och få ett bättre jobb än att spendera timmar av felsökande på gamla prylar så har både människorna växt och dom kommer ha råd med ny dator istället.
Lär dig Linux, programmering, skripting, nätverk, authentisering eller annat den tiden du spenderar på felsöka en Mac från 2010, skaffa ett jobb inom din nya kompetens så lovar jag du har råd med en Mac Mini M4 första lönen… stop waisting your and this forums time..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Unpopular opinion:

Om de flesta här spenderar tid att studera för bättre yrkeskompetens och få ett bättre jobb än att spendera timmar av felsökande på gamla prylar så har både människorna växt och dom kommer ha råd med ny dator istället.
Lär dig Linux, programmering, skripting, nätverk, authentisering eller annat den tiden du spenderar på felsöka en Mac från 2010, skaffa ett jobb inom din nya kompetens så lovar jag du har råd med en Mac Mini M4 första lönen… stop waisting your and this forums time..

Vilken oerhört tråkig inställning. Allt i livet handlar inte om att jaga bättre lön, ha nya bättre grejer och snacka nya coola trender/appar/projekt.
Även med en god lön så är det inte säkert man är intresserad av att uppgradera för uppgraderandets skull.

Om du vill se andra typer av trådar så är det som sagt bara att dra igång sådana. Det går också alldels utmärkt att ignorera de trådar du inte tycker tillför något för dig.

Om du tycker det är för mycket begärt av dig så kanske det finns andra forum där det till större del skrivs om sådant du är intresserad av att läsa (men inte vill bidra till).