EU vill standardisera laddare och laddkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Exakt, hade EU kommit på detta för något decennium sedan så kanske vi hade varit fast med micro-USB än i dag.

Standarden slutar inte att utvecklas, det kommer komma nya förbättrade uppfinningar även om kontakten måste ha formen av USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har hanterat kanske 400 appleenheter under senaste 7 åren och kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en lightningkontakt gå av. Gå sönder i kabeln ovanför kontakten däremot...

Däremot är ju skiftet inte klockrent för de av oss som kopplar in ipads i andra saker. Istället för att ha lightning-><annan kontakt> adaptrar behöver vi nu dubbla uppsättningar eftersom vi har dubbla standarder i drift. Räknar med att våra ipads lever 4-7 år och vi har alltså ett antal år kvar

Det är såklart av godo i förlängningen men just nu är standardakiftet bara drygt.

Grundskoleelever och anpassad grundskola som hanterat dom? Eftersom den som jag svarade hade barn som knäckte dom så kändes det rätt relevant att det skulle vara barn som höll på med dom vilket det är i mitt fall.

Hade ju varit klara med skiftet för många år sen om inte Apple strävat emot.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Exakt.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Apple var ju med och tog fram USB-C samt var tidiga på att använda det, dock inte i sina telefoner

Jaha, i något certifieringsorgan?

USB har ett ursprung i flera olika bussar, där en är Apple Desktop Bus (ADB) port. Men att säga/skriva att Apple var med och tog fram USB-C är en kraftig töjning av sanning och verklighet.

För just USB-C så behöver du nog styrka med någon källa

Behövs inte, då Apple visst varit med sen 2015. 17-år senare...
Hade helt missat att Apple kom med då

Edit:
Den första USB 1.0 kom i början av 1996 och 1998 utökades den med en högre hastighet som då benämndes ”Low-Speed” och ”Full-Speed” och fick benämningen USB 1.1
Första produkten som Apple använde USB i var iMac G3 som kom 1998.

Det är inte att förväxla med att Apple skulle tagit fram standarden, däremot så stämmer det som jag skrev tidigare "Dom red på standarden" precis som andra som använder den.

Inta att dom var med och tog fram den! Då Apple "inte" var del av eller med i standardorganet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Även om det är praktiskt i det här fallet så har EU lagstiftningen en historia av att det skapar oväntade irriterande och permanenterade bieffekter vilket gör mig negativ. Det finns aldrig någon mekanism för att lindra oväntade konsekvenser när det gäller dessa EU lagar.

Listar exempel på några av de andra lagarna och några oväntade bieffekter:

Digital marketing act: DMA misslyckas på iOS eftersom Apple tvingar alternativa webbläsare som Firefox att använda WebKit, vilket hindrar verkligt val för användaren.

EU antitrust lagar: Tvingar Microsoft att släppa Windows 11 N versioner som inte går att reparera till användbarhet.

Digital Services Act: DSA gör att forum måste ta bort eller filtrera innehåll, vilket kan göra att diskussioner blir svårmodererade och kanske istället försvinner för användarna.

GDPR gör att aktörer blir skitnödiga med att hantera personuppgifter, vilket kan leda till att de blir lamslagna att tillämpa fullt lagliga och praktiska brottsbekämpande åtgärder.

Chat Control: Chat Control minskar integriteten och kan göra att funktioner som direktmeddelanden stängs av för vanliga användare.

ePrivacy‑direktivet och GDPR: tvingar webbplatser att visa samtyckesbanners, vilket bara skapar irritation och automatiserat beteende för att lindra irritationen.

Intelligent Speed Assistance: Lika irriterande som cookie consent pop ups fast för bilförare istället för datoranvändare. Måste manuellt stänga av varningssignaler varje gång man startar bilen.

Förtydligande. Ändrar inga förutsättningar för diskussionen som följer.
Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Password:

Även om det är praktiskt i det här fallet så har EU lagstiftningen en historia av att det skapar oväntade irriterande och permanenterade bieffekter vilket gör mig negativ. Det finns aldrig någon mekanism för att lindra oväntade konsekvenser när det gäller dessa EU regler.

Digital marketing act: DMA misslyckas på iOS eftersom Apple tvingar alternativa webbläsare som Firefox att använda WebKit, vilket hindrar verkligt val för användaren.

EU antitrust lagar: Tvingar Microsoft att släppa Windows 11 N versioner som är oanvändbara för slutanvändaren.

Digital Services Act: DSA gör att forum måste ta bort eller filtrera innehåll, vilket kan göra att diskussioner om blir svårmodererade och kanske försvinner för användarna.

GDPR gör att aktörer blir skitnödiga med att hantera personuppgifter, vilket kan leda till att de blir lamslagna att tillämpa fullt lagliga och praktiska brottsbekämpande åtgärder.

Chat Control: Chat Control minskar integriteten och kan göra att funktioner som direktmeddelanden stängs av för vanliga användare.

Intelligent Speed Assistance: Lika irriterande som cookie consent pop ups fast för bilförare istället för datoranvändare. Måste manuellt stänga av varningssignaler varje gång man startar bilen.

Hatar GDPR av hela min själ, då jag upplever att det har direkt orsakat fragmentering och försämrat användarupplevelsen av hela det globala nätet.

Och även om tanken bakom var mycket god så tycker jag att allt för många stater och sammanslutningar verkar ha vaneföreställningar om att deras lagar ska gälla på hela nätet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr så har du typ 85%++ personer av "jag har rent mjöl i påsen, det slår bara mot kriminella!"-övertygelsen...

Precis, det är det som är demokratins baksida, folk vet inte vad dom röstar om även om det i det här fallet bara är EU adeln som har rösträtt.
Men nu kom vi nog en bit från ämnet, kablar är inte mjölpåsar.
EU-standardiserade kablar vore nog bra om man ser till att omvärdera vilken standard som det ska vara relativt ofta, typ om 5 år igen.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Även om det är praktiskt i det här fallet så har EU lagstiftningen en historia av att det skapar oväntade irriterande och permanenterade bieffekter vilket gör mig negativ. Det finns aldrig någon mekanism för att lindra oväntade konsekvenser när det gäller dessa EU lagar.

EU antitrust lagar: Tvingar Microsoft att släppa Windows 11 N versioner som ingen vill ha och som är oanvändbara för slutanvändaren.

Digital Services Act: DSA gör att forum måste ta bort eller filtrera innehåll, vilket kan göra att diskussioner blir svårmodererade och kanske istället försvinner för användarna.

Det du tar upp är ju mer hur tokigt det blir när människor tror sig veta hur standarden är, varvid dom implementerar efter egna vanföreställningar.

Nu förutsätter jag att du menar standarden och inte lag, dä det är två vitt skilda saker. Artikeln som tråden behandlar är just en standard som inte skall förväxlas med lag.
Något som tyvärr även Swec redaktion har problem med att särskilja då deras länk till standardförslaget benämns " nytt lagförslag" vilket är totalt fel.
Ändå "två fel gör inte ett rätt"...

Ett praktexempel är ju "DMA misslyckas på iOS eftersom Apple tvingar alternativa webbläsare som Firefox att använda WebKit, vilket hindrar verkligt val för användaren."

Förklara för mig hur det är tvingande att använda WebKitt?

Samt hur DMA kan ha en del i det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Okej...
Då tolkar jag det som lika tokigt som det ursprungligen lät.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tänk så fel det kan bli.
Men efter en snabb googling så kommer även du se vad som gick fel med ditt inlägg.

Förklara var Apple har varit med och styrt standarden?

USB utgår ifrån flera olika seriebussar där en är OBD.

Är Apple medlem i något standardorgan? En grund för att kunna påverka utvecklingen av standarder.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken huvudvärk det är med skillnader mellan USB-C-kablar (varierande maxeffekt, dataöverföringshastighet, stöd för DP/Alt Mode, stöd för USB4, stöd för USB 3.2 2x2, etc. etc. etc. - ska du ha en kabel som fixar allt får du ju betala svindlande priser dessutom) så känner jag inte att det här (standarden i sig alltså, att försöka tygla den med reglering... tja, lycka till I guess) är sådär jättefantastiskt. USB-C, standarden som inte är så mycket standard.

Säger dock inte att jag har någon bättre lösning på problemet, men särskilt bra anser jag inte att den här "lösningen" är. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Samt hur DMA kan ha en del i det?

Apple tvingades tillåta alternativa webläsare på ios enligt DMA, men Apple kringgick det genom att bara tillåta webläsare som baseras på webkit fram till förra året när de i och med ios 17.4 började tillåta alternativ till webkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Apple tvingades tillåta alternativa webläsare på ios enligt DMA, men Apple kringgick det genom att bara tillåta webläsare som baseras på webkit fram till förra året när de i och med ios 17.4 började tillåta alternativ till webkit.

Vilket ju var ett Apple val!

Edit: Då att endast tillåta "webkit", precis som det var ett val från andra att då använda "webkit" för att få in sina produkter i Apple sfären.

Vad gjorde att Apple ändrade sig, så det blev tillåtet med alternativ i ios 17,4?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ett praktexempel är ju "DMA misslyckas på iOS eftersom Apple tvingar alternativa webbläsare som Firefox att använda WebKit, vilket hindrar verkligt val för användaren."

Använde inte failfox webkit, så tillåtes dem inte i apple store -> inga användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad gjorde att Apple ändrade sig, så det blev tillåtet med alternativ i ios 17,4?

Har för mig att EU skulle dra dom inför domstol om de inte ändrade sig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

"Kommissionen vill även tvinga tillverkare att märka såväl laddare som laddkablar så att det tydligt framgår vilken effekt de klarar. "

Har pratat i flera år om att det borde stå watt effekt på kablarna....jobbar i en reparations butik som även säljer laddare osv och det är en djungel att kolla på kablar och adaptrar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är man som Apple inte medlem i ett enda certifieringsorgan, då låter det även rätt krystat när någon skriver/säger att standardisering inte kunde leverera.

Det Apple har gjort är ett "aktivt" val, att inte vara en del i standardisering, att då uppfinna hjulet gång på gång. Slänga resurser på något man sen får backa från, när ens egna proprietära (inlåsta) lösning inte accepteras.
Samtidigt som man även rider på en del av dessa standarder...

Apple har aktivt valt att vara en outsider, varvid dom även får ta smällarna.
Knappast något att vara stolt för...

Det är sant i alla fall, Apple ville inte vänta med ny teknik på grund av att standard saknades. Eller har du en annan uppfattning?
Edit: Vad gäller smällarna tog de säkert dem, med tanke på de ekonomiska framgångarna de fick genom att pusha sin egen teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Det är sant i alla fall, Apple ville inte vänta med ny teknik på grund av att standard saknades. Eller har du en annan uppfattning?

Inlägget är helt enkelt inte korrekt. Apple är med i både USB-IF och ANSI, där USA:s nationella kommitté till IEC dessutom ingår. Att Apple deltog i framtagandet av USB-C framgår tydligt om man tittar på uppräkningen av företag och till dem kopplade personer i början av specifikationsdokumentet/en (har uppdaterats sedan 1.0).

Sedan är det dock riktigt att Apple även har haft en förkärlek till att hitta på egna lösningar och använda sådant där de låser folk till att använda Apple-prylar med Apple-prylar eller kunna ta ut licensavgifter av de som vill sälja saker som fungerar med dem. Dock knappast det enda företaget som har haft den typen av idéer, men däremot ett av de mer framgångrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Med tanke på vilken huvudvärk det är med skillnader mellan USB-C-kablar (varierande maxeffekt, dataöverföringshastighet, stöd för DP/Alt Mode, stöd för USB4, stöd för USB 3.2 2x2, etc. etc. etc. - ska du ha en kabel som fixar allt får du ju betala svindlande priser dessutom) så känner jag inte att det här (standarden i sig alltså, att försöka tygla den med reglering... tja, lycka till I guess) är sådär jättefantastiskt. USB-C, standarden som inte är så mycket standard.

Säger dock inte att jag har någon bättre lösning på problemet, men särskilt bra anser jag inte att den här "lösningen" är. :/

Har du läst artikeln du kommenterar på?

Skrivet av Nyhet:

Det gäller fortfarande att hitta en laddare med stöd för rätt kombination av spänning och strömstyrka en viss pryl efterfrågar för att ladda med maximal effekt. Kabeln måste också vara dimensionerad för den efterfrågade strömstyrkan.

Det här är ett av problemen EU-kommissionen hoppas åtgärda med ett nytt lagförslag som om det går igenom ska börja gälla 2028. Förslaget ska standardisera externa nätadaptrar för all elektronik med under 240 watt effekt så att dessa dels måste ha minst en USB Type-C-kontakt med stöd för USB-PD-standarden, dels måste ha separata laddkablar så att användare kan byta kabeln om den går sönder.

Kommissionen vill även tvinga tillverkare att märka såväl laddare som laddkablar så att det tydligt framgår vilken effekt de klarar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Använde inte failfox webkit, så tillåtes dem inte i apple store -> inga användare

Inga användare i applesfären... betyder inte per automatik inga användare i andra sfärer. såsom x86/64 PC, android, linux med flera.

Antar att du menar Mozilla Firefox som har tappat mest användare till Google teknik, som Google Chrome, Edge, Vivaldi och Brave.
Mozilla Firefox använder Gecko, förutom då tidigare i applesfär.. Då apple nu börjat att tillåta alternativ enlig @Password i ios 17.4

Google Chrome och Opera använde tidigare WebKit, men har gått över till en fork av WebKit, vid namn Blink.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har för mig att EU skulle dra dom inför domstol om de inte ändrade sig

Tack!
Det var vad ville ha fram

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Har du läst artikeln du kommenterar på?

Som jag skrev, att bara märka kablarna gör det ju inte bättre att det finns tusen varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inlägget är helt enkelt inte korrekt. Apple är med i både USB-IF och ANSI, där USA:s nationella kommitté till IEC dessutom ingår. Att Apple deltog i framtagandet av USB-C framgår tydligt om man tittar på uppräkningen av företag och till dem kopplade personer i början av specifikationsdokumentet/en (har uppdaterats sedan 1.0).

Sedan är det dock riktigt att Apple även har haft en förkärlek till att hitta på egna lösningar och använda sådant där de låser folk till att använda Apple-prylar med Apple-prylar eller kunna ta ut licensavgifter av de som vill sälja saker som fungerar med dem. Dock knappast det enda företaget som har haft den typen av idéer, men däremot ett av de mer framgångrika.

När Apple började med SSD och vändbar kontakt till iPhone fanns inte den standard som vi ser idag, den kom senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Inga användare i applesfären... betyder inte per automatik inga användare i andra sfärer. såsom x86/64 PC, android, linux med flera.

Antar att du menar Mozilla Firefox som har tappat mest användare till Google teknik, som Google Chrome, Edge, Vivaldi och Brave.
Mozilla Firefox använder Gecko, förutom då tidigare i applesfär.. Då apple nu börjat att tillåta alternativ enlig @Password i ios 17.4

Google Chrome och Opera använde tidigare WebKit, men har gått över till en fork av WebKit, vid namn Blink.

Apple kör malice compliance. De har gjort det skitsvårt att få igenom en webbläsare utan webkit

---

https://winbuzzer.com/2025/07/14/how-apples-malicious-complia...

How Apple’s ‘Malicious Compliance’ Keeps its Browser Engine Ban Alive in the EU, Defying the Digital Markets Act

Citat:

Apple continues to block competing browser engines in the European Union, despite the Digital Markets Act (DMA) making the ban illegal. Critics say Apple uses technical and contractual rules to stop rivals like Mozilla and Google from launching their own engines on iOS. This strategy protects Apple’s valuable search deal with Google and its App Store income.

The core of the issue lies in Apple’s restrictive terms. The most significant barrier forces browser vendors to ship an entirely new, EU-only app if they want to use their own engine. This rule requires them to abandon their existing user base and start from zero, a commercially nonviable proposition.

Beyond forcing a fresh start, Apple imposes other obstacles. As the open web initiative Open Web Advocacy highlights, the rules prevent web developers outside the EU from properly testing their sites on these new engines. They also create uncertainty over whether EU users traveling abroad for over 30 days will lose access to critical security updates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Edit: Vad gäller smällarna tog de säkert dem, med tanke på de ekonomiska framgångarna de fick genom att pusha sin egen teknik.

Det stämmer Apple har sen 2015 varit medlem av USB-IF. och även ANSI... För ANSI verkar det oklart när Apple blev medlem...

Tog det ur minnet då dom tidigare "inte" var speciellt intresserade av standarder.

Var helt enkelt inte uppdaterad...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Apple kör malice compliance. De har gjort det skitsvårt att få igenom en webbläsare utan webkit

---

https://winbuzzer.com/2025/07/14/how-apples-malicious-complia...

How Apple’s ‘Malicious Compliance’ Keeps its Browser Engine Ban Alive in the EU, Defying the Digital Markets Act

Tack!

Det visar verkligen på makten stora företag har.

Frågan är om det är orsaken till att många kör med Blink, en fork av WebKt...

Visa signatur

--

Permalänk

De bör addera att usb c-portar inte får vara fastlödda på laptopmoderkort. Ska sitta på ett lätt utbytbart separat kretskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Risken är fastlåsning i en standard. Teknikutvecklingen kan hämnas om man tvingas ha något gammalt som inte är bra.

Känner väl spontant att den fysiska USB-C kontakten visar tydligt att så inte är fallet…

Vi har ju gått från ”Åh, det är som USB 3.0 fast mindre” till 40Gb/s och 200W+ i strömförsörjning på bara några år - det är långt mycket större utveckling än om vi hade låtit teknikutvecklingen ha sin gång, likt Lightning som det argumentet härstammar från som fortfarande har en maxhastighet på 480Mb/s 10 år efter införandet…

Missförstå mig rätt men strömförsörjning är inte så komplicerat egentligen - Behöver du mer än 240W får du köra något annat, för allt under kan jag inte se något användningsområdet som inte gynnas av att ha en och samma kontakt just eftersom USB-C är tillräckligt liten att passa i allt…

Nästa steg måste väl ändå vara bättre trådlös laddning eller dataöverföring

Edit*

Min poäng är lite att det största tekniska språnget exempelvis en iPhone gjort på många många år var att gå ifrån sin innovativa och inte påtvingade Lightning till USB-C. Helt plötsligt fick man ”snabb” långsam laddning

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Risken är fastlåsning i en standard. Teknikutvecklingen kan hämnas om man tvingas ha något gammalt som inte är bra.

Japp. Samma som standardiseringen av våra vägguttag.
Själv ser jag mer fördelar än nackdelar med den gemensamma standarden.

Skrivet av Playboy_1338:

Precis som du säger, plus att jag vet inte hur många usb-c kontakter som har brutits av när barnen har använt ipad med laddaren i. Det hände aldrig på enheter med lightningkontakten kan tilläggas.

Dessutom svårare att rensa usb-c kontakten från damm jämte lightning.

Själv har jag haft många usb-C och få ligtningkontakter. Aldrig brutit en usb-C kabel men däremot haft problem med att lightningkablar gått sönder precis där kontaktdonet slutar och vanliga sladden börjar. En riktig apple-klassiker då de verkar vara gjorda av extra skräpigt material där alltid ;).
Så i praktiken har det väl varit brister på båda fronter.

Men.
Det spelar kanske mindre roll hur lightningkontakten är.
Lightningkonstanten är i oduglig för standardisering eftersom den är nedlåst till apple.
Så den har aldrig uppnått nivån att ens kunna axla en standardiseringsroll.
Det här är ett ganska avslutat kapitel.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Tenerezza:

Hur krossar detta innovation? det enda lagförslaget säger är de ska ha USB laddning om de uppfyller de kraven, inte att det är det ENDA sättet de ska kunna laddas på, går ypperligt att ha nya sätt och kontakter som också går att använda för laddning.

Skrivet av Bengt-Arne:

EU har aldrig infört en standard som krossar innovation...

Det är inte en lag i den meningen att direktivet kommer att gälla i all evighet.
Föreslår att du läser på lite om CE-Märkning hos SIS.
Om det dödar innovation och skaparlust, då kan man nog med säkerhet säga att den skapelsen och/eller innovationen inte ens borde ha kommit till ide stadiet.

Att den personen eller personerna ändå aldrig skulle lyckas tillföra något positivt till mänskligheten, tyvärr...

Skrivet av ramlösa:

Är knappast USB-C fel, USB-standarden har närmare 99% av hela världens marknad förutom till äpplets gamla tegelstenar..
Vet inte hur gammal du är, men vi hade nog ett 20-tal olika laddare till telefoner, datorer etc i mina yngre dagar , idag har alla samma laddare och kabel.. Aldrig fan i helvete att vi ska tillbaka till den skiten..
Finns en orsak jag har en kabelhärva som tar upp halva garderoben, pga all gammal skit..

HDMI-standarden är frivillig, USB-c och micro-USB var krav från EU vilken har hämnat innovationen mest?
Den smått värdelösa skräp standarden Hdmi som är 22år gammal eller micro-USB som var standar i 7år tills USB-c introducerades, som inte ens är hälften så gammal som HDMI?

jag kan inte se in i framtiden och se vilka innovationer som inte uppkommer på grund av att vi låser in oss i olika standarder.
Det är principen som är huvudsaken. Ju fler ramar ju trängre utrymme för innovation. Det borde vara självklart att se.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3