Permalänk

Kan ej logga in på min PC

Hej!

Har under en längre tid försökt att komma in på min PC. Men där man skall uppge sin pin så kommer det ett felmeddelande:

"Ett fel uppstod och din pin-kod är inte tillgänglig. Klicka här för att konfigurera din PIN-kod igen

Skapa min PIN"

När jag klickar på skapa min PIN så händer det inget(se bild)

bild 1

Har även försökt att återställa min dator via att hålla in shift och starta om den felsök och Återställ datorn, behåll mina filer.
Då kommer jag ytterligare till ett ställe där jag ska ange lösenord, men den säger fel lösenord(se bild)

bild 2

Klickar jag på ta bort alla mina filer så stoppar installationen efter ett tag och säger att ett fel inträffat(detta sker på nästan alla alternativ efter Shift+starta on PC)

Vad kan jag göra för att komma in i min PC?

Bör tillägga att jag är helt värdelös vad gäller dator och dess delar.

Permalänk
Medlem

Är det som ligger på disken viktigt så hadde jag försökt göra en säkertskopia på den/det du vill ha på den, genom en annan dator först.

Sedan så hade jag nog gett mig på att ominstallera hela Windows och rensa allt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Denna cirkus råkade jag ut för när jag hjälpte en kompis med hans dator, det gick inte återställa lösenord det gick verkligen inte med nått, det slutade med att jag installerade om windows med total formatering men som nämnts så har du filer du är rädd om på datorn så försvinner dessa.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | Asus TUF Gaming B850-PLUS | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000 | Corsair 5000D | Freezer III Pro 420MM

Permalänk
Medlem

@Rospiggen87 Hej, kanske en dum fråga, men du råkar inte ha tillgång till nån typ av bootCD som tex Hiren's BootCD eller MediCatUSB?

Båda har flertal olika verktyg som kan ta bort/ändra lösenord, som man kan se som ett exempel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

@Rospiggen87 Hej, kanske en dum fråga, men du råkar inte ha tillgång till nån typ av bootCD som tex Hiren's BootCD eller MediCatUSB?

Båda har flertal olika verktyg som kan ta bort/ändra lösenord, som man kan se som ett exempel här.

** Du behöver naturligtvis ett USB minne och tillgång till en annan dator om du vill göra en bootbar sticka dvs om du inte har någon bekant som kan låna ut en bootcd. Kan vara värt dock så slipper man formatera datorn och förlora allt.

Permalänk

Tack för svaren. Har kollat på detta med att helt återställa datorn utan att behålla mina filer. Har inget av direkt värde på datan utan endast blir jobbigt att ominstallera allt.

Är ej så kunnig vad gäller datorer, så en fråga. Har en dator på jobbetz kan jag ta med usb-sticka och ladda med installation för Windows på den? (Sett att detta alternativ finns efter Shift+starta om).

Är det något jag bör veta innan jag provar detta på måndag?