Windows slutar visa innehållet i nedladdade filer

Permalänk
Medlem

Hur stänger jag av detta från Windows? Antar att det är bra för andra, men jag har koll på vad jag laddar hem för filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hur stänger jag av detta från Windows? Antar att det är bra för andra, men jag har koll på vad jag laddar hem för filer

Står i artikeln du kommenterat.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Är det själva förhandsgranskningsfönstret i Explorer som är problemet?
Det finns ju någon annan funktion som kallas förhandsgranskningshanterare i mapp och sökalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det själva förhandsgranskningsfönstret i Explorer som är problemet?
Det finns ju någon annan funktion som kallas förhandsgranskningshanterare i mapp och sökalternativ.

Det är väl hela konceptet förhandsgranskning som är "farligt" i kombination med att tolkningen av allehanda filformat om och om igen visar sig vara trasig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av anthra:

Du menar https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/vt4browsers/ ?

Vilket påminner mig om att jag ska testa nya grafiska gränssnittet till VirusTotal i Linux
https://www.phoronix.com/news/GNOME-Lenspect-Threat-Scanner

Addonet har inte uppdaterats sedan 2023. Inte heller till Chrome har det uppdaterats sedan 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Förvånad att någon som har så bra koll ens behöver fråga. Du har väl stängt av brandvägg också, men du har väl koll på saker i alla riktningar

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Förhandsgranskningar av filinnehåll har jag haft avstängt i OS:et ganska länge vid det här laget. Har för mig att denna risk existerade redan i Windows 7. Så det sitter lite i benmärgen.

Eller hur? Personligen har jag alltid avskytt att burken ska börja rassla när man hovrar muspekaren över en fil, eller ännu värre när man öppnar en mapp full med blandade videofiler.

och

Som ni ser så har folk kämpat emot detta otyg ganska länge.

Jo, det handlar ju här om thumbnails, men det är samma princip. Sluta peta på mina grejer, microsoft, liksom

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

vad menar man med förhandsgranskning av tex mp3? vart är inställningen där den spelar upp mp3 av att jag bara hovrar musen över en fil? det är väl bara bilder som har en förhandsgranskning

Permalänk
Medlem

Detta ställer till det rejält på min arbetsplats på vissa avdelningar. På godsmottagningen scannas stora mängder dokument till pdf varje dag. Utan förhandsgranskning blir jobbet mycket långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Detta ställer till det rejält på min arbetsplats på vissa avdelningar. På godsmottagningen scannas stora mängder dokument till pdf varje dag. Utan förhandsgranskning blir jobbet mycket långsammare.

Din it avdelning kan ju avaktivera funktionen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Är ju bra antar jag. En sak jag hade stängt av om jag kört W11 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Står i artikeln du kommenterat.

Gör det? Det står
"Den funktionen hittar du genom att högerklicka på filen och välja Visa egenskaper. Kryssa i Avblockera längst ned i fliken Allmänt."
Om man nu vill stänga av funktionen permanent för alla filer, så fungerar inte detta.

Har själv lite problem med just detta. I vissa fall räcker det att flytta filen till annan disk, medans i andra fall så räcker inte det.
Så jag vill veta hur jag stänger av detta utan att behöva kolla varenda fil.
Jag har koll på varifrån jag hämtar filer och har dessutom en egen disk för alla filer som hämtas från internet.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Så jag vill veta hur jag stänger av detta utan att behöva kolla varenda fil.
Jag har koll på varifrån jag hämtar filer och har dessutom en egen disk för alla filer som hämtas från internet.

Vilken version/utgåva av Windows kör du? Ofta går "allt" att stänga av via Group Polices.

Tyvärr finns det inga säkra ställen att tanka hem filer ifrån längre. Allt kan hackas vilket merparten av ransomware attacker visat på.

Frågan är bara hur mycket skydd man ska ha.

Tror på brandvägg i router, brandvägg i klientmaskin, trovärdig DNS samt så få attackytor som möjligt.

Inget program eller tjänst får skicka eller ta emot data såvida jag inte godkänt det först.

Edit:
Till er som välkomnar telemetri och övervakning från Microsoft. Vad händer vid en middle-man attack som kan avlyssna allt? Vad händer när 8.8.8.8 helt plötsligt inte är Google?

Skrämmande nog att många kör VPN-tjänster som inte är trovärdiga.

Vill även tipsa om "Scammer Payback" på YouTube, så förstår ni hur lätt man tar över någons dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken version/utgåva av Windows kör du? Ofta går "allt" att stänga av via Group Polices.

Tyvärr finns det inga säkra ställen att tanka hem filer ifrån längre. Allt kan hackas vilket merparten av ransomware attacker visat på.

Frågan är bara hur mycket skydd man ska ha.

Tror på brandvägg i router, brandvägg i klientmaskin, trovärdig DNS samt så få attackytor som möjligt.

Inget program eller tjänst får skicka eller ta emot data såvida jag inte godkänt det först.

Edit:
Till er som välkomnar telemetri och övervakning från Microsoft. Vad händer vid en middle-man attack som kan avlyssna allt? Vad händer när 8.8.8.8 helt plötsligt inte är Google?

Skrämmande nog att många kör VPN-tjänster som inte är trovärdiga.

Vill även tipsa om "Scammer Payback" på YouTube, så förstår ni hur lätt man tar över någons dator

Win 11 Pro 24H2 och jag är medveten om alla hot som florerar. Tar jag hem en fil från ett ställe jag inte litar på så kollas filen först via AV och öppnas enbart om komprimerad för att sedan avkomprimeras i sandbox. Ställen jag litar kommer alltid till en egen disk där koll sker och sedan flyttas till rätt ställe. För att förtydliga, alla filer som hämtas från internet hamnar på en egen disk för att om den ska vara kvar flyttas till rätt disk efter kontroll.
Använder dessutom egen DNS via pi-hole.

Med det sagt, kan någon hjälpa till med hur detta stängs av eller ge länk till där detta beskrivs.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Med det sagt, kan någon hjälpa till med hur detta stängs av eller ge länk till där detta beskrivs.

Här stänger du av Preview Pane i Group Policies:

User Configuration\Policies\Administrative Templates\Windows Components\File Explorer\Explorer Frame Pane\Turn off Preview Pane

Dock osäker på om inställningen finns i Pro, då Enterprise verkar krävas för många inställningar.

Edit:
Kanske missuppfattade dig lite.

Så här kan du låsa upp filerna igen i en katalog:

Get-ChildItem -Path . -Recurse | Unblock-File

Mer info här:
https://windowsforum.com/threads/windows-11-october-2025-upda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Din it avdelning kan ju avaktivera funktionen.

Tydligen är det inte så enkelt. Det går att ta bort uppdateringen men den kommer tillbaka inom ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Här stänger du av Preview Pane i Group Policies:

User Configuration\Policies\Administrative Templates\Windows Components\File Explorer\Explorer Frame Pane\Turn off Preview Pane

Dock osäker på om inställningen finns i Pro, då Enterprise verkar krävas för många inställningar.

Edit:
Kanske missuppfattade dig lite.

Så här kan du låsa upp filerna igen i en katalog:

Get-ChildItem -Path . -Recurse | Unblock-File

Mer info här:
https://windowsforum.com/threads/windows-11-october-2025-upda...

Hm, tipsen du gav fungerar inte längre. Genomförde de 3 första tipsenoch testade att ta hem några filer och kollade egenskaperna. Till min förvåning har dessa filer återigen detta Unblock.

Är det någon som har en lösning som tar bort detta Unblock permanent i egenskaper.

Visa signatur