Med vad, och hur, ersätter jag Sonos?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har Google Nest Hub i köket och längtar tills jag kan ersätta den med någon vettig assistent. Den har också en bugg där den spelar "Jag bajsar överallt" från Spotify om en högtalare är ansluten till den efter att man säger "Det var inget". Samma bugg finns i Google Nest Mini som jag har i övriga rum. Tar man bort kopplingen till högtalaren så reagerar den som den ska när man säger "Det var inget".

Min erfarenhet är att Sonos fungerar mycket bättre. Vappeby har inte heller lika bra ljud som Symfonisk. Jag spelar ofta hög volym, så det är mer än en "köksradio" i mitt fall.

Sonos har väl ingen egen assistent utan en röstfjärrkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Sonos har väl ingen egen assistent utan en röstfjärrkontroll.

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, men jag har Google Nest Hub i köket för assistenten och har ett par Symfonisk för att spela upp musik.

Men om jag ansluter högtalare (Symfonisk eller andra) till Nest Hub och säger "Det var inget" så börjar den spela upp en låt som heter "Jag bajsar överallt" på dom anslutna högtalarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt, men jag har Google Nest Hub i köket för assistenten och har ett par Symfonisk för att spela upp musik.

Men om jag ansluter högtalare (Symfonisk eller andra) till Nest Hub och säger "Det var inget" så börjar den spela upp en låt som heter "Jag bajsar överallt" på dom anslutna högtalarna.

Provade med "hej google det gör inget" och fick skönt att höra som svar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Provade med "hej google det gör inget" och fick skönt att höra som svar.

Med högtalare anslutna så blev det så här för mig.

Edit: Ovan var dock länge sedan, så jag tänkte att dom kanske har löst problemet nu. Men icke. Däremot har dom bytt låt till "Gynekologen" istället. Denna video spelade jag in alldeles nyss:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

https://www.youtube.com/watch?v=8D0a5Ri8q28

Med högtalare anslutna så blev det så här för mig.

Edit: Ovan var dock länge sedan, så jag tänkte att dom kanske har löst problemet nu. Men icke. Däremot har dom bytt låt till "Gynekologen" istället. Denna video spelade jag in alldeles nyss:

https://youtu.be/ofCy61PTZAE

Google fick höra din röst hemma hos mig och försäkrade ännu en gång att det inte gör nått.
Verkar vara nån barnvisa du får höra så dina ungar kanske har busat med dig på nått sätt så att du alltid får höra deras favoritlåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Så kan man också jobba. Det finns fler rätta svar på denna fråga.

Fast ditt var fortfarande nått som blir e-waste för den är låst till sonos. Mitt jox slutar inte funka för att CC Audio eventuellt skulle försvinna, kan fortfarande koppla in nått annat och få samma funktionalitet och CC Audion är det som var billigast...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google fick höra din röst hemma hos mig och försäkrade ännu en gång att det inte gör nått.
Verkar vara nån barnvisa du får höra så dina ungar kanske har busat med dig på nått sätt så att du alltid får höra deras favoritlåt.

Nej, det är en bugg även om det inte händer hos dig. Det finns inga automationer, det är endast jag som har tillgång till att göra ändringar. Jag har redan gått igenom detta, återställt enheter och så vidare. Min dotter är 18 år och har aldrig spelat den låten ens på skoj.

Samma sak händer om jag fabriksåterställer enheten och loggar in med ett helt nytt och oanvänt konto.

Så fort jag kopplar bort dom anslutna högtalarna så slutar beteendet.

Edit: Jag kan nu konstatera att det här problemet endast uppstår om jag ansluter Sonos högtalare till mina Nest-enheter, så problemet ligger i kombinationen Google + Sonos, vilket är himla ironiskt i och med diskussionen! 😁🤣

När jag ansluter en blåtandshögtalare så uppstår inte samma problem. Sen om det är Googles fel eller Sonos fel är svårt att säga.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fast ditt var fortfarande nått som blir e-waste för den är låst till sonos. Mitt jox slutar inte funka för att CC Audio eventuellt skulle försvinna, kan fortfarande koppla in nått annat och få samma funktionalitet och CC Audion är det som var billigast...

Tycker inte 6000kr för en Sonos playbar som funkat bra i 10 år är e-waste. Den funkar ju fortfarande och kan säkert göra det 10 år till. Bra valuta. Jag förväntar mig inte en produkt som håller hela mitt liv.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna jag använder i min nuvarande huvudanläggning är från 1980 talet, jag har hårdvaruuppdaterat dem med nya element och filter.
Den aktiva elektroniken är relativt ny och har anslutningsmöjligheter för alla idag normalt förekommande signaltyper, framförallt analoga anslutningar, både linje och phono, linjeingångar är egentligen viktigast för då kan man alltid koppla på nån extern burk för nått format som ännu inte finns om det skulle komma nått i framtiden.
Väntar också på Blackfriday då jag hoppas att Dirac kör nån rea på ART (de hade rea förra året men då fanns inte ART) och om det kommer nått erbjudande på ART så kommer jag att uppgradera till den mjukvaran men jag kommer att skaffa Dirac Live ART i vilket fall för det är värt det.

Högtalare och hifiprylar har normalt sett lång tekniskt livslängd, över 50 år om de sköts bra är inte onormalt och tramset med inlåsta system (inga anslutningar och låsta proprietära mjukvaror) där tillverkaren bestämmer om apparaterna ska gå att använda eller inte via mjukvara är nått som en del oseriösa tillverkare nyligen börjat med (nyligen i det tidsperspektiv som varit normen för musiksystem)
Apparater som saknar analoga anslutningar och kostar med än några hundralappar bör undvikas då de troligen kommer att ha kort teknisk relevans och relativt snart kommer att hamna på återvinningen, de är helt enkelt inte designade för att gå att uppdatera eller renovera eller återanvända i andra roller.

Fast han köpte dem utan anslutningar. De fungerar precis som förut. De fick bara inte nya appen 15 år senare. Så vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det är en bugg även om det inte händer hos dig. Det finns inga automationer, det är endast jag som har tillgång till att göra ändringar. Jag har redan gått igenom detta, återställt enheter och så vidare. Min dotter är 18 år och har aldrig spelat den låten ens på skoj.

Samma sak händer om jag fabriksåterställer enheten och loggar in med ett helt nytt och oanvänt konto.

Så fort jag kopplar bort dom anslutna högtalarna så slutar beteendet.

Edit: Jag kan nu konstatera att det här problemet endast uppstår om jag ansluter Sonos högtalare till mina Nest-enheter, så problemet ligger i kombinationen Google + Sonos, vilket är himla ironiskt i och med diskussionen! 😁🤣

När jag ansluter en blåtandshögtalare så uppstår inte samma problem. Sen om det är Googles fel eller Sonos fel är svårt att säga.

Det är ju detta jag säger. Det är inget fel på Sonos. Utan ditt nätverk eller hur du satt upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo080:

Det är ju detta jag säger. Det är inget fel på Sonos. Utan ditt nätverk eller hur du satt upp det.

Jag tror du svarade på fel kommentar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Hej.
Har sedan många år ett multiroom system med en Play5 och två Play1. Samtliga av generation 1 varför de inte stödjer S2 appen.

Detta är nu inte det största problemet utan att de börjar visa på sin ålder med att tappa nätverk så de av och till försvinner ur appen osv.

Play 1 är absolut kompatibel med S2-appen, jag kör tre såna i mitt system. Gamla Play 5 är inte det däremot. Play 3 som någon mänt är för referens också kompatibla.

Däremot håller jag med om att det har varit ett helvete att vara Sonoskund senaste tiden… först skulle de gamla enheterna sluta fungera, men de pudlade ju det rätt snabbt. Nu fortsätter de fungera men gamla S1-appen får inga nya uppdateringar, vilket betyder att ett ändrat api hos spotify eller vad som kan vara tack och godnatt. Med det sagt, peppar peppar så funkar det ju helt ok fortfarande med gamla S1. Bakgrunden till det här var väl deras hörlurar som de prompt skulle ha ut på marknaden…

Hur som, jag upplever att enheterna/appen blir bättre och bättre (läs: stabilare) nu igen efter att ha varit ett vrak ett par år. Dock är det fortfarande känsligt för störningar i nätverket. Jag är lite lur på om det har att göra med hur många övriga enheter som finns med, får nästan för mig att Sonos har lite jobbigt med stt switcha kanal om det behövs. Bäst stabilitet får iaf jag genom att köra Sonos Net, dvs man ansluter en enhet till trådat och sen får den skapa ett separat nät. Är det svårt att dra kabel till närmata högtalaren finns ju Sonos Bridge som många fick med gratis förut utan att använda, så de brukar gå att hitta begagnade för ett par ynka hundralappar. Kanske kan vara en lösning att testa?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bäst stabilitet får iaf jag genom att köra Sonos Net, dvs man ansluter en enhet till trådat och sen får den skapa ett separat nät. Är det svårt att dra kabel till närmata högtalaren finns ju Sonos Bridge som många fick med gratis förut utan att använda, så de brukar gå att hitta begagnade för ett par ynka hundralappar. Kanske kan vara en lösning att testa?

Sonos Net? Dom gör alltså en enhet till accesspunkt som använder en annan kanal (förhoppningsvis) men som endast fungerar med Sonos enheter?

Att det skulle göra någon skillnad i praktiken känns spontant inte så troligt med tanke på hur lite trafik högtalarna faktiskt använder. Men visst, har man hundratals enheter på sitt WiFi så...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Sonos Net? Dom gör alltså en enhet till accesspunkt som använder en annan kanal (förhoppningsvis) men som endast fungerar med Sonos enheter?

Ja precis, eller rättare sagt skapar de väl nåt slags eget mesh-liknande nätverk. Det är en kvarleva från starten gissar jag, då krävdes att minst en enhet var trådansluten, sen kunde resten koppla trådlöst mot den. Senare slopades det kravet och man kan köra dem direkt på wifi men det är inte riktigt lika stabilt.

Det är dock knappast hela problemet för det fungerade alldeles utmärkt fram till för några år sedan. Hela skiten brakade som sagt när de prompt skulle ha ut haveriet till hörlurar på marknaden och koden behövdes skriva om för att fungera med dem… var mycket som sket sig då. Sedan dess har de ju pudlat även om det, bytt vd och är på god väg (men ändå långt ifrån) att komma tillbaka till en stabil plattform. Varje uppdatering sedan i våras har gjort det bättre och bättre. Numer går det nästan att använda igen… men förra året vid den här tiden var det nästan lönlöst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ja precis, eller rättare sagt skapar de väl nåt slags eget mesh-liknande nätverk.

Sonos är faktiskt rätt smarta enheter, i dubbel bemärkelse. Jag vet att man åtminstone kunde (nu var det längesen jag testade) koppla in en enhet (t.ex. kamera) som kräver Ethernet-anslutning (kabel) i en Sonos-högtalare och få den att fungera.

Permalänk

Ja de har varit bra på många sätt.. nu kan man ju som sagt köra multiroom via airplay 2, men å andra sidan har du inte stöd för lossless där.. Via Sonos kunde du köra olika musik på varje högtalare från ett och samma spotify-konto tex, du kunde mixa spellistor mellan lokala filer och spotify/apple music osv.. rätt bra features. Lite osäker på om det med spotify funkar fortfarande, mycket pajjade ju som sagt. Men det har varit riktigt vettiga enheter under många år.

Sen för de som säger att tex olika chromecast/nest funkar, ja visst men inte för sömlös uppspelning eller tonade övergångar (kanske om man kör dem som endpoint via roon eller så men inte standalone - om de inte fixat det nu dvs..), och bara en sån sak gör ju att man väljer bort att lyssna på live-skivor tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas stödet för Sub Gen 2 inte tappas på ett bra tag till, för det är den typ dyraste enheten att ersätta och den blir bara en extremt tung paperweight.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Kör Wiim och Arylics grejer.
Vet även att Audio Pro's typ A10 fungerar med systemt också då jag satt ihop det hos en kollega.

Wiim, Arylic, Audio pro, Eastaudio.
Allt bygger på Linkplay-chippet och de går att intregrera med varandra även fast de har "separata" appar.
Gerjerna dyker upp ändå.

Dock så har t.ex Wiim lite mer funktioner än Arylic i hårdvara och app, så gillar men mer kontroll bör man titta på Wiim-prylarna

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För "köksradio" så är Ikea Vappeby (tidigare Eneby) kombinerat med Google nest mini eller liknade kompatibel enhet en prisvärd och ljudmässigt bra kombination. Inga signalkablar och talstyrning och för strömning så är man i Googlevärlden och hittills så har de i vart fall erbjudit säkrare funktion än Sonos.
Google nest mini är en utmärkt signalkälla och kontroll att kombinera med nått som låter bättre elerl för att modernisera nån gammal apparat man redan har.

Jag tror att du får acceptera att alla inte är entusiaster. Det tycks omöjligt för dig att förstå att Sonos är en bra/enkel lösning för vanliga människor.

Seriöst? Hur många tror du på allvar är intresserad av att ”uppdatera” sina gamla högtalare från 80-talet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror att du får acceptera att alla inte är entusiaster. Det tycks omöjligt för dig att förstå att Sonos är en bra/enkel lösning för vanliga människor.

Seriöst? Hur många tror du på allvar är intresserad av att ”uppdatera” sina gamla högtalare från 80-talet?

Jag tror att många idag tyvärr köper sånt som låter så dåligt att det blir tråkigt att lyssna på musik, ljudlimpor och dåliga aktiva högtalare och kanske framförallt att mycket är så litet och lätt att det saknar fysiska förutsättningar att kunna fungera bra, det finns dessutom nån konstigt inredningstrend att det ska se kala ut, hårda platta ytor överallt vilket inte direkt gör bostäder trevliga att vistas i. De låter ofta dåligt oavsett om man spelar musik eller bara vistas i lokalen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att många idag tyvärr köper sånt som låter så dåligt att det blir tråkigt att lyssna på musik, ljudlimpor och dåliga aktiva högtalare och kanske framförallt att mycket är så litet och lätt att det saknar fysiska förutsättningar att kunna fungera bra, det finns dessutom nån konstigt inredningstrend att det ska se kala ut, hårda platta ytor överallt vilket inte direkt gör bostäder trevliga att vistas i. De låter ofta dåligt oavsett om man spelar musik eller bara vistas i lokalen.

Mitt omdöme från förra inlägget kvarstår. Du har svårt att förstår andra perspektiv än ditt eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är nog rätt ensam om att tycka så. Dina lösningar låter som en omständig och ful lösning i mina ögon. Sonos låter riktigt bra om du kalibrerar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo080:

Du är nog rätt ensam om att tycka så. Dina lösningar låter som en omständig och ful lösning i mina ögon. Sonos låter riktigt bra om du kalibrerar dem.

Det där står ju lite över åt det andra hållet. Såväl Sonos och andra mer komplicerade lösningar kan funka.

Det jag invänder emot är att en lösning per automatik är ”bäst”. En viss lösning kanske funkar för en viss person men inte för alla. Personligen känner jag att frågan med ljudsystem är en sådan sak.

Å ena sidan skulle jag gärna vilja ha stora ljudprylar att nörda ner mig med. Å andra sidan kan jag inte riktigt gå med på att det ser ut så i mitt hem. Jag bor i två rum och kök med begränsade ytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det där står ju lite över åt det andra hållet. Såväl Sonos och andra mer komplicerade lösningar kan funka.

Det jag invänder emot är att en lösning per automatik är ”bäst”. En viss lösning kanske funkar för en viss person men inte för alla. Personligen känner jag att frågan med ljudsystem är en sådan sak.

Å ena sidan skulle jag gärna vilja ha stora ljudprylar att nörda ner mig med. Å andra sidan kan jag inte riktigt gå med på att det ser ut så i mitt hem. Jag bor i två rum och kök med begränsade ytor.

Så är det. Men detta handlar om multiroom med möjlighet till teve/surround. Där skulle jag säga att Sonos är klart bäst.