Med vad, och hur, ersätter jag Sonos?

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på Denon/Marantz Heos, riktigt bra prylar. Hör mycket gott om Wiim också, samt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Haft min Sonos playbar I 10 år snart. Köpte för 6000. Inte direkt dyrt….tänk långsiktigt.

Köpte en Aiwa ministereo 1981 och har uppgraderat den med högtalare och en CC audio. Total kostnad ~3500. Kommer inte sluta fungera för en dålig app om man nu skall tänka riktigt långsiktigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att det fortfarande ska vara så svårt att hitta en enkel, öppen, bra och billig lösning för multiroom.

Jag kör balenaSound på ett par raspberry pi för multiroom. Det är en flexibel lösning som borde funka med de flesta system. Kan kräva lite pill, men är man någorlunda datorhändig så går det. Går att streama till den via spotify connect, airplay, bluetooth, osv.

Det verkar som att balenaSound nu bytt namn till IoTSound: https://iotsound.github.io/iotsound/

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på Denon Home amp för att eliminera hemmabioreceivern och kanske även tv-bänken i sig... Men priset avskräcker.

https://www.hifiklubben.se/denon-home-amp-musikanlaggning-med...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, jag hade oavsett kopplat bort Lyra enheterna om du inte redan har gjort det.

Testat andra kanaler för wifi? Och olika kanalbredd?

Sen kan ju placering av router/AP och högtalarna också spela in såklart.

Inte testat andra kanaler/bredd men ska kika på det. I övrigt skulle jag säga att nätverket blivit betydligt bättre för alla andra enheter sedan tillägget av Lyra och problemet med högtalarna är detsamma som innan tillägget. Så jag kikar nog på ovanstående innan jag ens funderar på att koppla bort dem.
Om Lyra var problemet så borde jag väl se någon form av generell försämring för andra uppkopplade enheter!? Känns märkligt att det skulle vara lokaliserat till att gälla enbart Sonos...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Moderator
Skrivet av NcLr:

Inte testat andra kanaler/bredd men ska kika på det. I övrigt skulle jag säga att nätverket blivit betydligt bättre för alla andra enheter sedan tillägget av Lyra och problemet med högtalarna är detsamma som innan tillägget. Så jag kikar nog på ovanstående innan jag ens funderar på att koppla bort dem.
Om Lyra var problemet så borde jag väl se någon form av generell försämring för andra uppkopplade enheter!? Känns märkligt att det skulle vara lokaliserat till att gälla enbart Sonos...

Du väljer själv, men jag och andra jag känner har haft problem med Lyra ihop ned bl.a smarta hemmet prylar. Kan förvisso kanske blivit bättre efter någon firmware uppdatering.

Låter iofs märkligt att du haft problem med wifi täckning med två APs i ett trähus av den storleken. Fem APs låter extremt tilltaget för att få bra täckning. Hur är de två ursprungliga placerade? En på varje våning? Centralt och i högre höjd?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämnt det, men om man letar efter något nytt billigt så kika på Ikeas. Ganska grundläggande funktionalitet, men mer prisvärt

Eller har Ikea med Sonos också mjukvaruproblem? Ser nu att S2 utgår snart, vet inte vad det innebär. Hade originalutgåvan förut som fungerade bra då när det begav sig. Men om stödet är undermåligt och det håller nere livslängden så är ju det såklart olustigt

Permalänk
Moderator
Skrivet av Syglarn:

Vet inte om någon nämnt det, men om man letar efter något nytt billigt så kika på Ikeas. Ganska grundläggande funktionalitet, men mer prisvärt

Eller har Ikea med Sonos också mjukvaruproblem? Ser nu att S2 utgår snart, vet inte vad det innebär. Hade originalutgåvan förut som fungerade bra då när det begav sig. Men om stödet är undermåligt och det håller nere livslängden så är ju det såklart olustigt

Ikea Smfonisk använder också Sonos app, och de är dessutom utgående och ersätts (enligt mig) av riktigt fula högtalare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem

Provat sonos för många år sedan, gick sedan över till Marantz och Denon Heos och är supernöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag dlulle säga att produkttypen som Sonos och liknade tillverkar inte begränsas av BT utan andra saker

Alla moderna hembioreceivrar har nån typ av automatik för de grundläggande inställningarna och de bättre har även eq och rumskorrigering.
Sonos har dessutom knutit sitt kalibreringssystem "Trueplay" till att bli Appleexclusivt.
Man kan väl kritisera även den i samband med deras mjukvarufilosofier.

Är ju helt omöjligt att göra detta automatiskt. Har en studio och det krävs typ 50 mätpunkter i olika höjd bara för stereo. Använder särskilt mätmikrofon. Flyttar man sig sedan 1 meter åt något håll är allt fel igen. Totalt meningslöst att kalibrera med autofunktioner, så det mesta man kan göra är att ställa in en själv.
Går heller inte kompensera för ett dåligt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

2xZen Wifi CT8. Fiber - Zen router - cat 6 till Zen AP - Wifi till 3 x Lyra.
Kompletterade med 3 begagnade Lyra för att se om det gjorde det bättre. Problemet fanns alltså INNAN jag satte upp dem.
Senaste FW - Absolut
Återställt - Japp ( som en del i problemlösningsförsök)
Smart Connect inaktiverat.

Vad händer om du trådansluter en av högtalarna och låter dem köra på Sonos nät?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EdvinR:

Nu pratar vi inte alls om ljudets kvalitet utan mixningen av ljudfilerna. När man spelar upp t ex ett album kommer det att vara samma mix oavsett vilket system man spelar upp det i.

När det gäller film så innebär det att det kort och gott att det biofilmens mix vi får. Men den mixen är inte anpassad för hemmabruk utan för en biosalong. T ex är det ett enormt spann mellan de högsta och lägsta volym i mixningen. Detta är såklart oberoende av vilket system man spelar upp filmen i. Så om du kommer på dig själv med att höja och sänka ljudet konstant när du ser filmen så vet du vad det beror på. Å ena sidan hör du inte alls viskningen för att i nästa sekund ha hög volym i en action-sekvens.

Med Sonos är det relativt enkelt att korrigera detta i appen. Det är en game changer tycker jag.

Ett korrekt inställt system är ju helt oberoende av om ljudet är bra/dåligt. Visst fattar jag att det finns andra bättre system. Men det är inte det jag talar om.

Jag har både dynamik och dialognivåkontroll/normalisering i min dekoder och en del andra funktioner för att anpassa ljudet för att fungera bättre vid lägre nivåer och dynamik eller bara få bättre dialoguppfattbarhet då man inte vill ha "fullt bioläge"
https://manuals.marantz.com/CINEMA50/NA/EN/GFNFSYvdfworfs.php
Jag tror vi har olika referenser till vad vi avser med hembioapparater för sådana här funktioner finns hos de flesta mellanklassapparater och är inget Sonosunikt utan har varit med sedan Dolby började bli stort för filmljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har både dynamik och dialognivåkontroll/normalisering i min dekoder och en del andra funktioner för att anpassa ljudet för att fungera bättre vid lägre nivåer och dynamik eller bara få bättre dialoguppfattbarhet då man inte vill ha "fullt bioläge"
https://manuals.marantz.com/CINEMA50/NA/EN/GFNFSYvdfworfs.php
Jag tror vi har olika referenser till vad vi avser med hembioapparater för sådana här funktioner finns hos de flesta mellanklassapparater och är inget Sonosunikt utan har varit med sedan Dolby började bli stort för filmljud.

Att ta funktioner som redan finns i nischade produkter och göra dem enkla att använda för en helt vanlig användare brukar vara framgångsrecept.

Sonos har gjort mer för den vanliga konsumentens filmljud än något annat märke. Sedan om de inte definierar som hemmabioapparat i entusiasternas ögon, det må vara hänt.

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid högtalare som inte behöver appar (application agnostic), för mig är det viktigt att högtalarna har en basanslutningspotential med 3.5mm AUX, Toslink, HDMI och är ARC/eARC kompatibel, samt att den har wifi och bluetooth. Jag har en samsung soundbar som har allt detta, och den är lite otymplig att placera snyggt i hemmet, men wifi funktionen gör att jag kan placera monitorhögtalare vart jag vill i huset eller till och med utomhus. Blåtand låter mina vänner ansluta om de vill spela en låt på mina fester. AUX låter mig använda mitt AurealVortex2 ljudkort som jag uppgraderat med ett dreamblaster2x så jag kan lyssna på midi filer i orkesterkvalitet utan att behöva förlita sig på microsofts usla midiemulering. HDMI+eARC är mer en bra att ha grej, och jag använder det mest för att slippa mera kablar till min retrostation, nintendo wii, sega genesis och för att min TV inte har komposit/RCA kontakter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Med så många noder så överlappar dom varandra något enormt och förstör mer än förbättrar. Jag har 2st Asus ZenWiFi CD6 (tror du har likadana dina CT8 är bättre än mina) i varsin ände av mitt 8x15m avlånga hus (120kvm) och får 400Mbit/s som lägst i badrummet och 600Mbit/s i övrigt. Visserligen gipsväggar och inte trä som i ditt fall, men det ska inte vara några problem ändå. En Asus CT8 på varsin våning ska vara mer än tillräckligt för dig.

Skulle jag ställa dit tre till noder så skulle det fucka upp ordentligt.

Nu verkar ju inte det här vara någon lösning på ditt problem med Sonos ifall du säger att problemen fanns tidigare, men alldeles för många noder är ändå ett problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Jag väljer alltid högtalare som inte behöver appar (application agnostic), för mig är det viktigt att högtalarna har en basanslutningspotential med 3.5mm AUX, Toslink, HDMI och är ARC/eARC kompatibel, samt att den har wifi och bluetooth. Jag har en samsung soundbar som har allt detta, och den är lite otymplig att placera snyggt i hemmet, men wifi funktionen gör att jag kan placera monitorhögtalare vart jag vill i huset eller till och med utomhus. Blåtand låter mina vänner ansluta om de vill spela en låt på mina fester. AUX låter mig använda mitt AurealVortex2 ljudkort som jag uppgraderat med ett dreamblaster2x så jag kan lyssna på midi filer i orkesterkvalitet utan att behöva förlita sig på microsofts usla midiemulering. HDMI+eARC är mer en bra att ha grej, och jag använder det mest för att slippa mera kablar till min retrostation, nintendo wii, sega genesis och för att min TV inte har komposit/RCA kontakter.

Visst. Men alla är inte entusiaster. Och även bland entusiasterna finns det gränser för det teknologiska intresset. För många är det en icke-fråga att ha stora otympliga ljudsystem i en liten dyr lägenhet som man försöker få så rymlig som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Köpte en Aiwa ministereo 1981 och har uppgraderat den med högtalare och en CC audio. Total kostnad ~3500. Kommer inte sluta fungera för en dålig app om man nu skall tänka riktigt långsiktigt.

Så kan man också jobba. Det finns fler rätta svar på denna fråga.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Visst. Men alla är inte entusiaster. Och även bland entusiasterna finns det gränser för det teknologiska intresset. För många är det en icke-fråga att ha stora otympliga ljudsystem i en liten dyr lägenhet som man försöker få så rymlig som möjligt.

Du har ju helt rätt, men min bostad är inte en lägenhet i en storstad.
Jag säger inte att du har fel, bara att det är fel för min boning.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Du har ju helt rätt, men min bostad är inte en lägenhet i en storstad.
Jag säger inte att du har fel, bara att det är fel för min boning.

Visst. Men i ett litet hem ger Sonos beam + sub mini + 2x Era 100 PLUS egen kalibrering en bra kompromiss. Allt flyter in i inredningen utan kablar i litet format. Att det är bra? Tja referensen är väl ljudet i en riktig biosalong. Tycker ovanstående levererar förvånatsvärt bra med rätt inställningar. Och då är jag som person redan är i en stor minoritet. Jag bryr mig om ljud. En stor majoritet skiter i vilket.

Och i lägenhet är det här oslagbart: https://youtube.com/shorts/Nd9u0TvHA9U?si=O7hIL25C5ZORacYu

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du väljer själv, men jag och andra jag känner har haft problem med Lyra ihop ned bl.a smarta hemmet prylar. Kan förvisso kanske blivit bättre efter någon firmware uppdatering.

Låter iofs märkligt att du haft problem med wifi täckning med två APs i ett trähus av den storleken. Fem APs låter extremt tilltaget för att få bra täckning. Hur är de två ursprungliga placerade? En på varje våning? Centralt och i högre höjd?

Tyvärr något jag missade i både inledning och efterföljande konversation. Båda är placerade på ovanvåningen i samma ände på huset, men i olika rum. Detta är inte gjort för att jag vill utan baserat på var fibern går in, möjlighet till dold kabeldragning, tillgängliga genomföringar etc. De är inte flyttbara med mindre än att jag borrar mig upp på vinden och sen ner från vinden på annat ställe vilket jag helst inte gör... Det är helt klart en förklaring till den bristfälliga täckningen i andra änden av kåken. Speciellt i källaren våningen under, men förklarar i sig inte mina problem med Sonos då två av tre enheter befinner sig väl inom täckningsytan för dessa Asusenheter.

Skrivet av Dem8n:

Vad händer om du trådansluter en av högtalarna och låter dem köra på Sonos nät?

Får testa för att se. Kommer dock inte vara en gångbar lösning på sikt då router+trådad AP inte är placerade så jag kan dra dold kabel till där jag vill ha högtalarna.

Skrivet av nu1mlock:

Med så många noder så överlappar dom varandra något enormt och förstör mer än förbättrar. Jag har 2st Asus ZenWiFi CD6 (tror du har likadana dina CT8 är bättre än mina) i varsin ände av mitt 8x15m avlånga hus (120kvm) och får 400Mbit/s som lägst i badrummet och 600Mbit/s i övrigt. Visserligen gipsväggar och inte trä som i ditt fall, men det ska inte vara några problem ändå. En Asus CT8 på varsin våning ska vara mer än tillräckligt för dig.

Skulle jag ställa dit tre till noder så skulle det fucka upp ordentligt.

Nu verkar ju inte det här vara någon lösning på ditt problem med Sonos ifall du säger att problemen fanns tidigare, men alldeles för många noder är ändå ett problem.

Jag är medveten om problematiken även om jag inte sett några bevis på den i just mitt fall. Som jag angett tidigare så fungerar resterande WIFI-anslutna produkter betydligt bättre efter detta tillägg än tvärt om. Men skulle jag få problem så vet jag absolut vad det första är jag ska testa...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jolu:

Är ju helt omöjligt att göra detta automatiskt. Har en studio och det krävs typ 50 mätpunkter i olika höjd bara för stereo. Använder särskilt mätmikrofon. Flyttar man sig sedan 1 meter åt något håll är allt fel igen. Totalt meningslöst att kalibrera med autofunktioner, så det mesta man kan göra är att ställa in en själv.
Går heller inte kompensera för ett dåligt rum.

Dirac live art är i vart fall så pass bra att det nästan alltid innebär en förbättring speciellt vid surround då det har ett gäng högtalare att jobba med och det bästa med art är att den relativa förbättringen blir större desto sämre rum man använder det i så det är verkligen ett intressant system för de som inte kan få till ett bra rum.

Det är inte helautomatisk men det gör det mesta automatiskt. Tror inte det finns nått system som är helautomatiskt idag utan mätning är alltid "halvmanuell", gamla B&O hade dock en mikrofon som fälldes ut från högtalaren men inte ens de har nån "robotmikrofon" längre och de gamla var inte heller i närheten så dspkabapla som dagens system är.
Dagens Beolab 50 och 90 är dock tekniskt imponerande konstruktioner, dock extremt långt bort från Sonos, de befinner sig inte ens i samma galax vad gäller prestanda.

Men har man bara ett par högtalare så fungerar rumskorrigeringssystem inte så bra men även om det mest blir en eq av det i det läget så kan ju även det innebära förbättringar då de allra flesta inte kan, vill eller får påverka akustiken särskilt mycket.
Men i en studio bygger man för bra akustik snarare än använder dsp för akustikkorrigering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Min Volvo 850 fungerar inte längre alltså är Volvo en skitbil.

Precis lika taffligt som argumentet att bara för att det inte fungerar för mig så är det en skitprodukt.

I princip 100% av alla "buggar" existerar ju i en kontext, men då blir det också väldigt skevt att tillskriva buggen till Sonos, bara för att det är där man ser problemet.

Felet kan precis lika gärna ligga i routern, det kan vara andra enheter som stör ut, osv. osv. osv.

Ja men hela poängen är ju att om man inte kapat stödet när man bytte app så hade du fortfarande kunnat åtgärda de problemen - Din Volvo 850 kan fortfarande repareras för det finns folk som jobbar med det - Det är inte så att den bara slutar få stöd, support och reservdelar 5 år efter att den tillverkats.

Det är klart att buggen ska tillskrivas Sonos - Deras produkter skall och förväntas fungera i vilken kontext som helst annars får de styra det i sitt användaravtal.

”Sonos högtalare fungerar enbart med router X, wifikanal 3 och över en yta av 40kvm med mellanväggar gjorda av gips från T tillverkaren” är inget jättebra sätt utan då får man helt enkelt se till att säkra upp med stöd och uppdateringar allteftersom edgecases dyker upp - Det är Sonos ansvar om de vill få sålt sin produkt för det är förväntningen som finns från konsumenterna.

Edit*

Om det inte är tillverkarens ansvar att produkten de säljer fungerar i en standardmiljö, vems är det då?
Ska du möblera om hela huset, byta ut hela din digitala infrastruktur bara för att på något sätt identifiera vilken kombination som gör att deras produkt ens fungerar hemma hos dig?
Känns jobbigt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Bluesound.. jag och flera jag känner är grymt nöjda, bättre ljud än sonos någonsin haft också.

Öh va? Saknar bra Ljudlimpa. Era 300 utklassar motsvarande Blue sound (Pulse M) som inte ens fixar Dolby Atmos.

Finns ingen som slår Sonos som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ändå rätt jävla sjukt att man får ersätta fullt funktionella högtalare på grund av bristande mjukvarustöd..

Han behöver inte ersätta dem. Gamla appen finns kvar. Vi talar om en högtalare som är typ 13 år gammal.

Hans problem indikerar att det är hans nätverk som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cogo080:

Han behöver inte ersätta dem. Gamla appen finns kvar. Vi talar om en högtalare som är typ 13 år gammal.

Kan även jag intyga att gamla sonos-högtalare kan ha problem med att de droppar ut, eller sluta spela i fungerande miljöer.
Mitt system gjorde det också (play 1 gen 1, play 5 gen 1, och connect gen 1) och har inte haft några problem med detta efter byte till Wiim.
13 år är ingen ålder för högtalare i övrigt.

Skrivet av Cogo080:

Öh va? Saknar bra Ljudlimpa. Era 300 utklassar motsvarande Blue sound (Pulse M) som inte ens fixar Dolby Atmos.

Finns ingen som slår Sonos som helhet.

Det är inte rätt att blanda ihop "ljudkvalitet" med att enheter stödjer standarder dom "dolby atmos" (surround med höjdkanaler) som faktiskt inte är relaterade

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett par IKEA Symfonisk i köket men under helgen slutade dom fungera med AirPlay. Det spelade ingen roll om jag startade om högtalarna eller telefonen. Den uppdatering till högtalarna som fanns löste inte heller problemet. Det slutade med att jag blev tvungen att fabriksåterställa dom.

Bugg? Jajjemen. Och irriterande som bara den! Hoppas inte S2-appen försvinner i framtiden för då är jag körd.

Men annars är jag väldigt nöjd med dom, det är bra ljud och det är skönt med både AirPlay och Spotify Connect. Men Sonos-appen används enbart för uppdatering och fabriksåterställning, annars ser jag inte poängen med den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cogo080:

Högtalarna jag använder i min nuvarande huvudanläggning är från 1980 talet, jag har hårdvaruuppdaterat dem med nya element och filter.
Den aktiva elektroniken är relativt ny och har anslutningsmöjligheter för alla idag normalt förekommande signaltyper, framförallt analoga anslutningar, både linje och phono, linjeingångar är egentligen viktigast för då kan man alltid koppla på nån extern burk för nått format som ännu inte finns om det skulle komma nått i framtiden.
Väntar också på Blackfriday då jag hoppas att Dirac kör nån rea på ART (de hade rea förra året men då fanns inte ART) och om det kommer nått erbjudande på ART så kommer jag att uppgradera till den mjukvaran men jag kommer att skaffa Dirac Live ART i vilket fall för det är värt det.

Högtalare och hifiprylar har normalt sett lång tekniskt livslängd, över 50 år om de sköts bra är inte onormalt och tramset med inlåsta system (inga anslutningar och låsta proprietära mjukvaror) där tillverkaren bestämmer om apparaterna ska gå att använda eller inte via mjukvara är nått som en del oseriösa tillverkare nyligen börjat med (nyligen i det tidsperspektiv som varit normen för musiksystem)
Apparater som saknar analoga anslutningar och kostar med än några hundralappar bör undvikas då de troligen kommer att ha kort teknisk relevans och relativt snart kommer att hamna på återvinningen, de är helt enkelt inte designade för att gå att uppdatera eller renovera eller återanvända i andra roller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Högtalarna jag använder i min nuvarande huvudanläggning är från 1980 talet, jag har hårdvaruuppdaterat dem med nya element och filter.
Den aktiva elektroniken är relativt ny och har anslutningsmöjligheter för alla idag normalt förekommande signaltyper, framförallt analoga anslutningar, både linje och phono, linjeingångar är egentligen viktigast för då kan man alltid koppla på nån extern burk för nått format som ännu inte finns om det skulle komma nått i framtiden.

Själv har jag ingen plats för förstärkare i köket och är glad att slippa dra högtalarkabel och kabelkanaler genom hela köket, så Sonos känns helt klart smidigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Själv har jag ingen plats för förstärkare i köket och är glad att slippa dra högtalarkabel och kabelkanaler genom hela köket, så Sonos känns helt klart smidigare.

För "köksradio" så är Ikea Vappeby (tidigare Eneby) kombinerat med Google nest mini eller liknade kompatibel enhet en prisvärd och ljudmässigt bra kombination. Inga signalkablar och talstyrning och för strömning så är man i Googlevärlden och hittills så har de i vart fall erbjudit säkrare funktion än Sonos.
Google nest mini är en utmärkt signalkälla och kontroll att kombinera med nått som låter bättre elerl för att modernisera nån gammal apparat man redan har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För "köksradio" så är Ikea Vappeby (tidigare Eneby) kombinerat med Google nest mini eller liknade kompatibel enhet en prisvärd och ljudmässigt bra kombination. Inga signalkablar och talstyrning och för strömning så är man i Googlevärlden och hittills så har de i vart fall erbjudit säkrare funktion än Sonos.
Google nest mini är en utmärkt signalkälla och kontroll att kombinera med nått som låter bättre elerl för att modernisera nån gammal apparat man redan har.

Jag har Google Nest Hub i köket och längtar tills jag kan ersätta den med någon vettig assistent. Den har (hade i alla fall) också en bugg där den spelar "Jag bajsar överallt" från Spotify om en högtalare är ansluten till den efter att man säger "Det var inget". Samma bugg finns i Google Nest Mini som jag har i övriga rum. Tar man bort kopplingen till högtalaren så reagerar den som den ska när man säger "Det var inget".

Min erfarenhet är att Sonos fungerar mycket bättre. Vappeby har inte heller lika bra ljud som Symfonisk. Jag spelar ofta hög volym, så det är mer än en "köksradio" i mitt fall.

Visa signatur

press nu1mlock