Vinnarna när Windows 10-slutet tvingar till uppgradering

Permalänk
Melding Plague

Vinnarna när Windows 10-slutet tvingar till uppgradering

Lenovo, Asus, HP och Apple såg stora försäljningsökningar under tredje kvartalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Heja Apple!

Hoppas fortfarande på att Microsoft fixar till Boot Camp för ARM64.

Har inget emot att köra Windows då och då, men vill inte bli inlåst eller tvingad till det.

Permalänk
Medlem

Jag har förlängt säkerhetsuppdateringar till oktober 2026.

Permalänk
Medlem

Tror att det som varit nyckeln här är om man har haft ”mellanklassare” till ett bra pris. Inte bargain-basement, utan helt OK modeller, eventuellt lite äldre. Asus har väl gjort det bra, antar jag.

Värt att påpeka att Apple drog upp en del laptop-priser när de gick över till Arm, men de återvänder nu till det normala. Det i kombination med den efterlängtade MBA 15” gör att de säkert säljer fler Macar just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har förlängt säkerhetsuppdateringar till oktober 2026.

Gratis ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror att det som varit nyckeln här är om man har haft ”mellanklassare” till ett bra pris. Inte bargain-basement, utan helt OK modeller, eventuellt lite äldre. Asus har väl gjort det bra, antar jag.

Värt att påpeka att Apple drog upp en del laptop-priser när de gick över till Arm, men de återvänder nu till det normala. Det i kombination med den efterlängtade MBA 15” gör att de säkert säljer fler Macar just nu.

Själv vill jag främst se fler små kraftfulla renodlade laptops. Saknar gamla MacBook 12 som hade en underbar skärm för sin tid.

Har kvar min gamla Dell XPS 13, då jag tycker att min MacBook Pro 14 är onödigt klumpig som surfdator.

Har både iPad Pro och iPad Mini, men de ersätter inte en riktig laptop för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja. ESU kan man få gratis 1 år på Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tog steget och migrerade över till IoT LTSC för 10an förra veckan så nu slipper jag bry mig fram till 2032.
Borde räcka.
Borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Tog steget och migrerade över till IoT LTSC för 10an förra veckan så nu slipper jag bry mig fram till 2032.

Välkommen till en bättre upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Heja Apple!

Har inget emot att köra Windows då och då, men vill inte bli inlåst eller tvingad till det.

Boot Camp är det Apple som har tagit fram men det finns inte för arm Mac:arna pga Microsofts arm licensavtal om jag minns rätt.

Jag kör Windows 11 i VMWare Fusion 25H2 på min Mac mini de få gånger jag behöver Windows och det fungerar fint och Fusion är gratis för privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Välkommen till en bättre upplevelse!

Kvack!
Det var överlag väldigt smidigt gjort, tror det som bråkade mest var att byta installationsspråket till US-en.
(Hade en slimmad och customiserad installation sedan innan så har inte märkt något annat än drygt en-två GB ram usage mindre under normaldrift)

Permalänk
Medlem

Skrot-Nisse blir också en vinnare. Alla vinner förutom användarna själva.

Permalänk
Medlem

Windows 10 Enterprise har ju fortfarande stöd Slutar 2027
Enligt vad jag har läst så kommer också stöd varningen försvinna vid nästa uppdatering.
För den ser bara jobbig ut Tack MS!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

De största vinnarna är vännerna vi fick längs vägen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Ja..såklart

Permalänk
Skrivet av holo:

Borde räcka.
Borde.

Det där låter väldigt shady!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Borde räcka.
Borde.

This is the way

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem

Planerat åldrande när det är som bäst. ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja såklart. Det kom ett meddelande i windows update att man kunde förlänga säkerhetsuppdateringarna till oktober 2026. Jag klickade och det stod att jag var berättigad till det helt gratis.

Nu har jag föjande text i windows update:

"Your PC is enrolled to get Extended Security Updates".

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:
Skrivet av Interstellar:

Ja..såklart

Bara din själ och allt du gör på datorn behöver du dela med dig...

Permalänk
Medlem

Går det att få W11 gratis nu efter att W10 har gått ut? Eller är det försent nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Heja Apple!

Skrivet av pt96hni:

Boot Camp är det Apple som har tagit fram men det finns inte för arm Mac:arna pga Microsofts arm licensavtal om jag minns rätt.

Jag kör Windows 11 i VMWare Fusion 25H2 på min Mac mini de få gånger jag behöver Windows och det fungerar fint och Fusion är gratis för privatpersoner.

Ja, oavsett licens-sitation med ms så är det väl Apple som måste ta fram bootcamp + windows drivers för sitt Apple silicon... förr fick de det "gratis" från Intel men det är slut på det nu

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Precis vad vi behöver i världen, mer e-skrot trots väldigt duglig hårdvara... USAs big-tech giganter kan fara åt fanders. Jag har fullkomligt avskyr den här tidslinjen; teknikföretagens mass-exploatering av konsumenter och det finansiella systemet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Går det att få W11 gratis nu efter att W10 har gått ut? Eller är det försent nu?

Jag uppgraderade precis en supergammal laptopdator från W10 till W11. En 4:e generations i7'a med 8GB RAM. Skapade installations-USB med RUFUS där man kan bocka i att den INTE ska kolla efter TPM och att den ska skapa ett lokalt konto. Gick som en dröm, Win11 är aktiverad och den flyter på förvånandsvärt bra utan MS-konto också!

Så i alla fall för MIG så är svaret på din fråga - JA!

Permalänk
Medlem

10-15+% ökning av försäljningen är inte fy skam... Jättarna lär väl nästan överväga att muta Microsoft att lägga in nya hårdvarurestriktioner i kommande Windows-versioner

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vilken otrolig hysteri alltså. Allt för att microsoft ska sälja mer licenser

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Precis vad vi behöver i världen, mer e-skrot trots väldigt duglig hårdvara... USAs big-tech giganter kan fara åt fanders.

Helt galet att vi inte stöttar GNU/Linux mer inom Europa.

Varför inte tvinga datortillverkarna att ha GNU/Linux som alternativ på samtliga datorer?

Dvs på samma sätt som val av webbläsare, sökmotor m.m.

Nu säger jag inte nödvändigtvis att jag kommer välja bort macOS till förmån för GNU/Linux, men jag vill kunna välja själv.

Är fortfarande lite stolt över att jag köpt min Dell XPS 13 med Ubuntu förinstallerat. Men varför ska der vara så svårt att ens se en GNU/Linux burk ute i butikerna?

Är tacksam för att Inet använder Krita för att visa upp sitt utbud av ritbord, men hade gärna sett mer av GNU/Linux i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. ESU kan man få gratis 1 år på Windows 10

Hur då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrot-Nisse blir också en vinnare. Alla vinner förutom användarna själva.

Jag känner mig som skrot-nisse emellanåt. Tar hand om gamla datorer som andra gett upp med

Permalänk
Skrivet av Moton:

Genom att med ett administartörskonto på din dator koppla användaren till ett microsoft konto.

Gå då sen in på "Check for updates" och aktivera detta där. Sen kommer du behöva gå in på den (administatörs)användaren emellanåt för att få fortsatta uppdateringar.

https://www.engadget.com/computing/microsoft-has-ended-window...

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd