Snabbkoll: Har du haft sönder någon datorpryl?

Permalänk
Medlem

Har flashat fel firmware i en accesspunkt och brickat den.
Blandat ihop någon skruv i någon bärbar och gjort i plasten då de var för långa.

Har säkert gjort fler saker, men oftast har inte misstagen dödat grejerna

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Entusiast

Jodå. Som relativt nykläckt datornörd på 16 bast med min första egenbyggda speldator fick jag bekanta mig med handlingar och konsekvenser i datorernas förlovade värld…🥲

Jag fick den briljanta idén att mata 1,5V och 4GHz till en gammal go Phenom X6 1100T på ett underdimensionerat moderkort, och resten… ja det är faktiskt dokumenterad historia här på forat. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1096740-overklockade-o...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [Gigabyte Geforce RTX 5070 Eagle SFF] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Satt länge och funderade men kunde inte komma på annat än att jag i början av min datorbyggarkarriär kortslöt ett moderkort, men det var bara att resetta kortet så det kan man inte kalla sönder. Saker har gått sönder, men inte pga. mig vill jag påstå. Flera tangentbord från logitech som börjat ge dubbelslag på tangenter t.ex. en Asus router som bara slutade fungera från en dag till en annan. RAM med RGB där RGB slutade fungera, men RAM fungerade som vanligt. Det är väl det jag kommer på.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Blir en liten tonårsrage när jag förlorade på cs så slog jag näven i min ice mat. Den höll inte.

Även råkat ställa ett soffben på en laptop så skärmen sprack.

Inga kortslutningar eller liknande än så länge! Trots ett antal byggen.

Permalänk
Medlem

Kylpasta i CPU socket under byte av CPU som inte gick att göra rent helt gav ostabilt system. Har fumlat med skruvmejsel vid motering av komponenter och gjort sönder ledningsbanor på moderkort. Troligen flertalet andra saker jag inte kommer på just nu.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag lyckades på nåt sätt skrapa av en pytteliten ytmonterad komponent på baksidan av ett Radeon 1650pro när jag skulle trycka det på plats i slotten igen efter byte av kylare. Datorn startade inte som resultat.
Jag hittade aldrig var den där lilla flugskiten satt. Kylaren var inte billig den heller.
Så var det med den saken.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jodå. Som relativt nykläckt datornörd på 16 bast med min första egenbyggda speldator fick jag bekanta mig med handlingar och konsekvenser i datorernas förlovade värld…🥲

Jag fick den briljanta idén att mata 1,5V och 4GHz till en gammal go Phenom X6 1100T på ett underdimensionerat moderkort, och resten… ja det är faktiskt dokumenterad historia här på forat. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1096740-overklockade-o...

Gillar att länken i din tråd från 2012 fortfarande fungerar men visar en bild på nån random USB laddare idag

min gamla Pentium fick samma resa att man blev lite för greedy och flytta jumpoers lite för friskt på moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag "lyckades" kortsluta ett moderkort i en dator jag hade genom att sätta i ram-minnen åt fel håll.

Blev en DYR reparation!

Permalänk
Medlem

Skulle rengöra min gpu från damm och råkade ge den en stöt så den slutade funka.

Skulle byta ut min gpu och råkade komma åt sladden som styr usb uttagen på framsidan av chassit. Det är typ 18 pins eller nått sånt på sladden och råkade förstöra en pin som var för framsidan. Har fortfarande kvar moderkortet så jag kan fortfarande inte använda framsidans usb uttag

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av MaxieTheHatter:

Lyckades bryta sönder låset på en 16x PCI-E port.
Nåväl var väl inte hela världen, påverkar ju inte funktionaliteten.
Som bonus vart det lättare att ta ur grafikkortet!

Det känns så otroligt jobbig när man har en fet kylare på grafikkortet. På något sätt ska man komma åt den där lilla flärpen. Ibland har det hänt att jag faktiskt tagit bort den när det ändå är otroligt ovanligt med att ett moderkort dör och man skall utnyttja RMA. Det är rätt sällan min dator flyttas så transport är ej ett problem.

Men annars så har ju tangentbord flugit några gånger i yngre dagar, men nu så tar jag en öl istället och förstör levern.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

Knäckte en Duronkärna när jag monterade på en kylare på lekdatorn.
Efter det köpte vi shims!

Permalänk
Medlem

~2004: Jag monterade ett Swiftech MCX462 (CPU-kylare som vägde 730g) där undersidan snuddade kondensatorer kring cpu-sockeln. Det sprakade till rätt bra och jag brickade moderkort, minnen och cpu. Surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ett nätaggregat när jag undrade vad röda brytaren bak gjorde. Samt ett geforce 7600gs 256MB när jag skruvade upp en fläkt i datorn var igång. En av skruvarna tappades på baksidan av gpu blev massa gröna artefakter sen dog bilden.
Brände även kabeln till en floppy när jag råkat montera den åt fel håll. Tur vi har bättre kontakter idag som inte bränner.

Ah dom där brytarna som fanns på gamla nät-agg, det var verkligen inte en bra design alls! Dom borde i alla fall haft typ ett klistermärke över sig eller nåt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag hade sönder ett tangentbord någon gång som 15-åring. Slog på det i ren frustration efter för många timmar framför datorn (och sannolikt för mycket sömn och mat under huven).

Pinsammaste jag gjort på samma tema var emellertid när jag ~2018 bröt sönder min God of War-skiva.
Hade gått fel inne i något berg och hamnat vid en valkyria. Egentligen en frivillig boss, men jag trodde att man var tvungen att passera den för att komma vidare i spelet. Dog mot den säkert 10-15 gånger på raken. Stängde sedan ned och tänkte (helt riktigt) att jag skulle varva ned, käka något gott och försöka igen imorgon. Men sedan nämnde jag mina problem för en polare som bad mig att streama mina försök - så jag slog igång spelet igen. Dog 3-4 gånger ytterligare med polarens skratt ekande i hörlurarna. Det blev till sist för mycket, varpå jag tryckte ut skivan och bröt den på mitten. Redan då, när jag gjorde det, kände jag hur urbota dumt det var - men den arga delen av hjärnan vann.
(Men jag fick i varje fall en lärdom - att veta när det är dags att varva ner och ge upp.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Som ung och omogen, innan man lärde sig hantera sina känslor, har man väl bankat sönder lite smått och gott, först och främst när jag spelat cm (championship manager), någonstans runt 96-99 typ. Bland annat en cd spelare som råkade stå öppen, tangentbord också om jag minns rätt. Inget annat vad jag minns….

Permalänk
Medlem

Några möss har fått förstörda knappar under åren och ett mobo kortslöts när jag kopplade en psu-sladd i fel hål

Permalänk
Medlem

Jag råka bryta ett ben på en 486:a en gång i tiden, sen finns det säkert något annat man glömt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Mountain Everest MAX w/Mako MX | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

När jag skulle vattenkyla 2 st 290 så var det första gången jag tog bort allt ifrån grafikkortet etc, det ena grafikortet gick banans efter så något gjorde jag söder ish, men hade jag det som slavkort så fick det ändå att använda, var mäktigt när man körde två st överklockade 290x och körde rätt tyst i 65 grader överklockade, det var ju notoriskt varma.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 5700X3DKylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Nope, inget. Allt helt. Inte ens som liten 15åring slog man sönder saker, (40idag) hade vett redan då att det kostar för mycket. Svär o hoppar lite i stolen kanske.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Slaget: Team SweC

Jävlar vad jag har haft sönder saker.

Brickade ett moderkort när jag glömde stänga av strömmen och mixtrade med en usb kabel som inte satt rätt på moderkortet, stendog så blev en total uppgradering av hela datorn haha.
Ett par hörlurar som jag skulle ordna med men råkade kapa en kabel, har nog förlorat en 4-5 lurar
Ett antal tangentbord har rykt men jag har också fixat saker!
Nyligen hade jag problem med min razer naga då vissa av knapparna inte registrerade korrekt. Lödde bort några andra switchar från sidorna jag inte använda och satte på dem på den med 12 knappar. Kan vara det sämsta lödjobbet i mannaminne men fungerar gör det!

Permalänk
Medlem

Nej, och det är ett mirakel. När jag var ung och byggde mina första två datorer blev jag så frustrerad att jag fick försöka sansa mig, förvånad att jag inte bröt av något. Och de där jävla gamla fläktarna till Intel processorer och deras idiotanordning, fy.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Fipplade på den röda knappen på nätaggregat, brickat en router som sen återuppstod från dem döda.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det värsta som hänt är nog att jag tog i moderkortet ojordad. Det small ordentligt. Bara att slänga allt i datorn. Som tur var var det inte min dyraste dator någonsin.

Permalänk
Medlem

Köpte en athlon xp (eller var det en Duron?) för att överklocka och lyckades bränna den på cirka 5 minuter pga undermålig kylning. Great going, me...
Detta var säkert runt 2008-2010 någon gång för jag bodde hemma

Permalänk
Medlem

Visst har det blivit en del dödade komponenter genom åren.

Hade en Athlon XP som jag överklockade så hårt att den till slut bara kunde köra 200Mhz under sin specade hastighet.

Bränt en CPU tidigt 2000-tal då jag glömde slå på pumpen till vattenkylningen (pumpen var inte kopplad till nätagg...), och spelade spel i gladan ro i någon timme innan en bränd lukt gjorde mig medveten om min miss.

Samma vattenkylning läckte på ett grafikkort (något ATi) pga dålig åtdragen slangklämma, det grafikkortet var aldrig sig självt igen.

Dödat ett Radeon 9500 som jag försökte låsa upp till ett 9700, men gjorde någon miss av något slag...

Lyckats (som andra) döda någon router när jag skulle flasha OpenWRT men valt fel firmware.

Sabbat DVD-läsaren till en Xbox 360 när jag skulle flasha den.

Dödat minst en Xbox när jag skulle modchippa och var otålig och oerfaren.

Bränd RGB-kretsen på moderkort då jag kopplat Lian Li-fläktar fel, det är bara ett par år sedan.

Senast en PS5-kontroller med drifting där jag försökte byta till hall effect, men brist på tålamod, för hög temp och lite stress så dödade jag kontrollen istället.

Permalänk
Medlem

En gång för 15 år sedan slog jag sönder en bråkig skrivare

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

När jag fick min fars gamla Pentium 133MHz, så uppgraderade jag till en 233MHz. Av någon anledning så satte jag inte tillbaka kylflänsen som var på originalprocessorn, så i något halvår så kördes min 233MHz processor utan någon som helst kylning, tills den dog.

Tidigare datorer, som min 50MHz Amiga eller 66MHz 486, hade aldrig haft någon processorkylning, så det var helt enkelt inte något jag tänkte på. Man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem

Nej, men har gjort en hel del klantiga saker i ren ovetskap, vågat och experimentiellt så man nu i efterhand undrar hur sakerna klarade sig.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jovars, har blivit en del genom åren under sitt datorspelande. Men egentligen va det ju inte MITT fel, va ju alla adras fel som jag spelade med och emot🤣🤣🤣

Flyger en o annat knytnäve i tangentbordet vissa gånger, ibland lossnar tangenterna så de sprids över skrivbordet och golvet.

Mössen dunkas även de i bordet då o då🙈

Permalänk
Medlem

Som riktigt liten förstörde jag saker ibland. Minns en ZX Spectrum som var gammal redan då och till slut lade av efter att jag slagit näven i den en gång för mycket. Tur att Nintendo gjorde hållfasta grejer, för de kontrollerna har råkat ut för en del.

Sen är det ju lite kaffe i tangentbord och en tappad padda och telefon osv, men den enda grejen som gick sönder på rent slarv från min sida var en mini-PC från Zotac, där gränssnittet för att flasha om BIOS var alldeles vansinnigt korkat konstruerat så jag lyckades ladda i en helt annan fil än vad jag borde. Efter att ha tjafsat med kundtjänst en stund så skickades jag vidare till en "lokal" support i Europa. Det visade sig vara en praktiskt lagd tysk som bad mig dra ur flash-kretsen och skicka till honom. Det gjorde jag, och den kom tillbaka nån vecka senare återställd till fungerande läge.

Visa signatur

5900X | 6700XT