Kommentar: Inget forum överlever på taskig ton

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jo, men jag tycker inte det är nåt fel att förminska eller insinuera ibland när man diskuterar. Man måste inte alltid vara trevlig. Ibland är det roligt att munhuggas lite.

Den naturliga följdfrågan blir:

Roligt för vem?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Håller med om att det kan vara så och framför allt på forum som skrivs på annat språk än svenska då det inte blir rätt satsmelodi då vi uttrycker oss olika beroende på var vi kommer ifrån.

Det har jag råkat ut för några gånger vid diskussioner om programmering på engelska. Det tar tid att formulera sig och ibland glömmer man av, kanske svarar kort när den man pratar med är känsligare och orden behöver lindas in. Kan också vara att folk bygger upp en ilska för att de kanske inte alls fått svar eller liknande. Man missat att svara

Överdrivet modererande är enligt mig största orsaken till dålig stämning och att diskussionen dör

Permalänk
Medlem

@NightFred och @klk nämnde ovan att de som kanske inte är riktigt vana vid engelska formulerar sig kort i trådar. Det märker jag ofta i svenskt skriftspråk också, något jag gissar har med skribentens ålder att göra och vanan från mobil-kommunikation. Vi äldre som fick skriva brev i vår ungdom (som inte gick att korrigera utan att skriva om alltihopa!) räds inte att lägga ut texten ordentligt; wall-of-text som det benämns nuförtiden.

Med flera ord som förtydligar nyanser i kommunikationen så minskar chansen till feltolkningar som kan leda till triggande missförstånd. Det ger en djupare insikt i skribentens tankar och leder automatiskt till en lugnare kommunikation som inte kräver snabba inhopp där man ber om förtydliganden eller rent av ger "mördande" motkommentarer. Men det kräver i sin tur att läsaren orkar ta till sig text-massan, något som jag också sett är ett problem idag. Men det leder ju oftast till mer faktafel snarare än dåligt bemötande.

Kort sammanfattat: Flera ord i ett påstående leder oftast till ett mer genomtänkt svar. (Om man inte är alltför trött för stunden, vilket händer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men har du något exempel på vad som vore ok, kontra inte ok, att skriva?

OK: "Du har fel. Så här är det..."

Inte OK: "Detta är desinformation! Enda skälet att skriva så är om man får betalt av Jensen Huang/Vladimir Putin/Bill Gates/Jultomten/Ulf Kristersson, alltså är du köpt!

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Värt att tänka på är även att hård ton skrämmer bort användare och i riktigt allvarliga fall även annonsörer och samarbetspartners.

Detta fenomen har t.o.m ett eget namn nu:

https://en.wiktionary.org/wiki/Nazi_bar

I korthet: Om det finns 5 barer i ett område och 4 av dem förbjuder nazister, så kommer alla nazisterna att gå till den femte. Folk som inte gillar nazister kommer att sluta gå till den baren, så den blir känd som nazist-baren. Det är inte bra för den som äger den femte baren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I korthet: Om det finns 5 barer i ett område och 4 av dem förbjuder nazister, så kommer alla nazisterna att gå till den femte. Folk som inte gillar nazister kommer att sluta gå till den baren, så den blir känd som nazist-baren. Det är inte bra för den som äger den femte baren.

Precis. Därför är det lättast att aldrig låta nazister komma in i första taget.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kloka ord

Reddit skulle behöva en rejäl omställning

Permalänk
Slaget: Team SweC

Tror jag aldrig sett en kommentar här i forumet som jag känner att jag velat rapportera för påhopp eller liknande. Ibland går de off topic osv men det är ju inte samma sak.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jo, men jag tycker inte det är nåt fel att förminska eller insinuera ibland när man diskuterar. Man måste inte alltid vara trevlig. Ibland är det roligt att munhuggas lite. Jag tycker det är tråkigt att diskutera som att HR står och lyssnar.

Det andra exemplet gillar jag inte egentligen och det tycker jag förändrar forumets karaktär för mycket att tillåta. Det tycker jag inte vi ska ha här.

Man kan munhuggas utan att behöva vara otrevlig och förminska sin motståndare.

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Och det är väl jättetrevligt att du och dina likasinnade har en plats på internet där ni får göra det.

Permalänk
Skrivet av mpat:

På tal om fenomen
https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law

Permalänk
Skrivet av blunden:

Den naturliga följdfrågan blir:

Roligt för vem?

Alltså jag vill inte påtvinga er något, som jag skrivit får ni gärna ha vilka regler ni vill och är ni glada är det bra. Alla platser måste inte ha samma regler. Modereringen ger ju en selekterad grupp så majoriteten kommer naturligtvis gilla reglerna, annars är man ju inte här. Jag har som jag skrev i stort sett slutat diskutera saker och kommer hit för tipstråden i huvudsak.

Jag och många andra tycker det är roligt att få vara hårdare och vi får utrymme till det på andra ställen och är nöjda. Ni verkar nöjda med att ni slipper oss. Jag tror inte vi behöver leta förlorare.

Nu var det en diskussion om moderering och jag gav min syn. Om du läser svaren förstår du att ni byggt en rätt tajt bubbla. De flesta tycker på samma sätt i den här frågan.

Hoppas mitt perspektiv kunde vara belysande av en annan uppfattning i alla fall. Det mår nog även bubblor bra av ibland.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med sådanna här saker är att alla drar den linjen får vad som räknas som otrevligt på olika ställen. Någon kanske skriver något hen inte ser som otrevligt. Jag kanske ser det som otrevligt och försöker säga ifrån. Samma person eller någon annan ser mitt svar som otrevligt, och så eskalerar det.

Det jag skulle se som viktigast är att moderatorer tar bort otrevliga och/eller kränkande kommentarer, och att de är synkade för att göra det så konsekvent som möjligt. Vi behöver en gemensam ankarpunkt för vad som är acceptablet, annars leder det otroligt lätt till eskalation. Folk är glada i att gnälla på censur, men swec är inte en plats för alla att uttrycka vilka åsikter som helst bara för att det tekniskt sätt ar lagligt att uttrycka den åsikten.

Jag hade en period på ett år där jag helt undvek forumen här. Det triggades av att inlägg som var uppenbart rasistiska och transfoba fick stå kvar trots anmälan. För mig kommer det aldrig kännas som en trevlig plats om inte alla teknikintresserade är välkommna oavset hudfärg/etnicitet/ögonfärg/kön/frisyr/etc.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av klk:

Tror faktiskt att det oftast handlar om missförstånd, att textform kan se så mycket värre ut eftersom man saknar det runt om.

Finns en princip som kallas för Hanlons Razor, typ "anta inte att folk är elaka när det lika gärna kan vara ett misstag eller missförstånd". Det är en rätt bra grej att ha i bakhuvudet när man skriver i forum.

I praktiken att inte förutsätta att någon har onda avsikter bara för att de uttrycker sig klumpigt eller på ett sätt som kan uppfattas som otrevligt. Man vet ju sällan vem som sitter bakom ett användarnamn. Det kan vara någon med språkliga svårigheter, funktionsnedsättningar eller andra utmaningar i livet som påverkar hur de skriver eller uttrycker sig.

Det betyder inte att man ska acceptera att folk beter sig illa. Men ibland är det värt att fråga sig: Menade den här personen verkligen att vara taskig, eller är det så jag väljer att uppfatta det? Det kan vara hela skillnaden mellan onödigt tjafs och en bra diskussion.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Tycker Swec har och är i väldigt god ton, man vet exakt vilka som grävt ner sig i Linux och jag ler alltid för mig själv, och det är charmen med Swec, vi är enade om att Linux är skit utom dom tre där Hehe, vad vore Swec utan er. Vi kanske skulle skapa en ny (pinned) tråd för besökare som har problem med dator eller funktion och be dem felsöka på ett lätt sätt, och efter det skapa en tråd om hjälp om man fortfarande inte löst problemet.Tycker om alla här även de som inte vill bli omtyckta, vi kanske skulle utmana oss själva och göra lite Dummies för nybörjare som behöver lite tid för att sätta sig in problem som kan uppstå, Red kan ju lägga upp lite bra repotage om hur man lär sig om OS och komponenter, en ny tråd kanske skulle bli intressant där medlemmar berättar (vad var felet?) och berättar vad som blev fel och hur det blev löst?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bättre stämning på flashback än här, jag tror mods behöver stänga av fler på detta forum.

Permalänk

Jag har börjat läsa Meditationer av Aurelius. I inledningen kan man läsa (jag parafraserar grovt) sådant som:
kalibrera din åtrå efter värdet på objektet du åtrår
känslor är resultat av värdet av det som tar fram dessa.

Så ingen mening att hetsa upp sig över saker som i grund och botten är trivila, med andra ord.
Och det är ju givet att ad hominen inte hör hemma när man diskuterar saker.

Tycker personlingen tonen är bra här. Men jag hänger inte så mycket i trådar. Söker mest information här. Och bidrar ibland när jag känner att jag har något att ge tillbaka.
Finns ju iof alltid risken att:
Is it me, am I the drama? I dont think I'm the drama. Maybe I am. Am I the villian? I dont think I'm the villain.

försöker verkligen få fler att upptäcka sweclockers. Har gott om gen z gamer vänner på jobbet som tyvärr aldrig hört talas om swec.
Tror de hänger förmycket i tiktok och insta hehe.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Det vore smutt att som enskild användare kunna ”muta” inlägg från personer som man rent subjektivt alltid kommer med trams.

Då hade ju vederbörande ganska snabbt blivit uppmärksammad om majoriteten av användare inte ”ser” dennes inlägg eftersom vederbörande aldrig får någon respons lol.

On another note, ibland vill man ju skriva något drygt men det slutar i 99% av fallen med att det inte blir av - efter en snabb reflektion landar det alltid i ”Varför?” och att poängen eller någon form av insikt man vill att motparten ska få, aldrig kommer infinna sig, oavsett tonen i inlägget.

Allt givetvis helt empiribaserat!

Älskar marknaden, men ibland får man ju rena skräckupplevelser när man ser någon försöka scamma på någon ej insatt en vara för ockerpriser - outar man det med referenser till aktuella priser etc för att påvisa det, blir man nästan mordhotad…

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sweclockers forum och kommentarsfält håller väldigt hög nivå generellt, kanske beror på att alla har gemensamt intresse med hårdvara och inget med politik eller liknande.

Tycker folk håller bra ton och är hjälpsamma (jag har fått många bra tips genom åren eller lärt mig detaljer i ämnen av andra här)

Jag tänker ofta, bygger det här upp? Annars är det bara vara tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja kommer på mig själv flera gånger (ibland för sent) att man kanske är lite väl hård i orden! Samtidigt som man själv varit med om lite påhopp och rent av elaka kommentarer ibland som man reagerat på.

Försöker dock hålla det ganska städat även om man ibland känner lite för starkt för sin egna åsikt och ibland är nog inte att försöka tillräckligt tyvärr.

Har tyvärr ingen direkt hållbar idé om hur det ska gå till då man redan kan rapportera inlägg (dock inte själv gjort det).

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan erkänna att jag ibland skivit av mig lite otrevligt imellanåt men försöker generellt hålla mig någorlunda trevlig och medhjälplig dock finns det en gränns när som skrev tråden verkligen vägrar lyssna tipsen i tråden och jag kan avsluta ibland med ett ganska otrevligt inlägg varför jag överger att svara i den.

Inga glåpord eller påhopp men kan troligen tolkas lite negativt då det troligen återspeglas i texten att jag är aningen frustrerad.
Och skulle inte förvåna mig om nått inlägg här och där som iaf ev översynats av en mod även om denne valt att låta den va kvar eller fått något inlägg borttaget pga att jag kanske gick lite pver gränsen.

Skrivet av EdvinR:

Håller med. Ibland känner jag inte igen mig riktigt i vissa inlägg. Ibland blir det fel i skrift. Tonen i skriften är hårdare än den avsikt man hade.

Enligt min mening är det extremt mycket viktigare hur man reagerar när någon säger att ens kommentar är otrevlig. Det är lätt hänt att skriva något ogenomtänkt som inte landra som det avses. Det är omöjligt att undvika helt. Jag vet att jag också har gjort det.

Men kan vi skapa en kultur där vi säger "Oj, det var inte meningen att såra. Min formulering blev fel. Förlåt." Så kommet det på sikt kännas lättare att säga ifrån när någon uttrycker sig otrevligt mot en själv. Det kommer även bidra till att man tolkar andras kommentarer mer positivt om det är den inställningen man förväntar sig. Det kanske är lite önsketänkande av mig, men det hade varit fint om det gick att upprätthålla en positiv spiral istället för en negativ.

Permalänk
Medlem

Bra artikel och viktigt ämne!
Jag hänger mer på marknaden än i forumet å känns som det är två skilda världar.

I forumdelen har jag inte själv stött på så mycket negativitet men vet att man ibland behöver snälltolka eller vad det heter, det man läser, vilket många ofta missar.
Det blir ofta missförstånd när kommunikation sker i textform (ex. på det är en låååång mailkonversation som ofta löses med 10 min i tlfn).

Marknaden är dock en oerhört frustrerande del då jag dagligen får bita mig i tungan för att inte skriva i ren frustration.
Två saker man ser ofta är dels folk som övervärderar sina saker de vill sälja och folk försöker försiktigt (ofta), påpeka att det är lite väl högt pris, vilket kan leda till defensivitet från säljaren i fråga.

Något som däremot är ett mycket större problem är alla dessa förbannade skambud som folk håller på med (pardon my french), men det är så extremt frustrerande när folk bjuder 20% av vad prylen är värd på beg-marknanden, å det sker heeeeeela tiden. Att svara på en annons med avsikten att be nån tjomme sluta skambuda smutsar man bara ner säljarens tråd men verkar inte finnas något bra verktyg för att hantera det, ska man rapportera sådana inlägg som bara slösar folks tid?

Sen undrar jag lite kring hanteringen av inlägg och annonser som tas bort. Inlägg ersätts ofta med info från mod om vad som gått fel eller vad man gjort fel, men annonser å sånt tas bara bort spårlöst å ingen förklaring eller markering för andra som kanske vill scalpa eller hålla på å slösa folks tid. Hade de synts hade det kanske visat andra att den typen av beteende är inte välkommet etc.

Ivf, finns anledning till varför denna sida är en av 3 jag kollar dagligen 😅

❤️

Permalänk
Medlem

För 20+ år sen snöade jag in på hemmabio och skapade konto på forumet som gällde för sånt på den tiden. Full med nybörjarfrågor blev jag totalhånad och förnedrad så satte inte min fot där igen.

Här på swec har jag haft många konton genom åren men aldrig blivit behandlad på det viset. Det som fått mig hoppa av och på här har varit forumregler kombinerat med att man växt upp i ett land med yttrandefrihet. Vissa saker har helt enkelt inte gått att diskutera utan att halka in på förbjuden mark. Samtidigt är jag uppfostrad att ta seden dit jag kommer om jag går hem till någon. Antar att när allt detta i den digitala världen smälter ihop till en enda soppa så blir det stundtals svårnavigerat.

Jag ska väl också flika in att jag är väldigt filterlös av mig och inte direkt blyg så har en vana att försätta mig i situationer innehållandes en del friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Finns en princip som kallas för Hanlons Razor, typ "anta inte att folk är elaka när det lika gärna kan vara ett misstag eller missförstånd". Det är en rätt bra grej att ha i bakhuvudet när man skriver i forum.

I praktiken att inte förutsätta att någon har onda avsikter bara för att de uttrycker sig klumpigt eller på ett sätt som kan uppfattas som otrevligt. Man vet ju sällan vem som sitter bakom ett användarnamn. Det kan vara någon med språkliga svårigheter, funktionsnedsättningar eller andra utmaningar i livet som påverkar hur de skriver eller uttrycker sig.

Det betyder inte att man ska acceptera att folk beter sig illa. Men ibland är det värt att fråga sig: Menade den här personen verkligen att vara taskig, eller är det så jag väljer att uppfatta det? Det kan vara hela skillnaden mellan onödigt tjafs och en bra diskussion.

Snygg eller välvillig tolkning/översättning av Hanlon's Razor! En extra tumme upp för den
Ursprunget är väl: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Celphish:

Att svara på en annons med avsikten att be nån tjomme sluta skambuda smutsar man bara ner säljarens tråd men verkar inte finnas något bra verktyg för att hantera det, ska man rapportera sådana inlägg som bara slösar folks tid?

Japp, rapportera så tar vi gärna en titt på det

Skrivet av Celphish:

Sen undrar jag lite kring hanteringen av inlägg och annonser som tas bort. Inlägg ersätts ofta med info från mod om vad som gått fel eller vad man gjort fel, men annonser å sånt tas bara bort spårlöst å ingen förklaring eller markering för andra som kanske vill scalpa eller hålla på å slösa folks tid. Hade de synts hade det kanske visat andra att den typen av beteende är inte välkommet etc.

Helt rätt tänkt. Ibland finns det anledning att enbart ta det med personen i fråga för att inte ”kladda ner” annonsen för mycket men generellt har du helt rätt.
Där låter det som vi kan bli bättre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, rapportera så tar vi gärna en titt på det

Helt rätt tänkt. Ibland finns det anledning att enbart ta det med personen i fråga för att inte ”kladda ner” annonsen för mycket men generellt har du helt rätt.
Där låter det som vi kan bli bättre

Tack för svar 🙏

Skrivet av serafim:

Snygg eller välvillig tolkning/översättning av Hanlon's Razor! En extra tumme upp för den
Ursprunget är väl: "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity"

Ooh, det där ska ja spara 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Och det är väl jättetrevligt att du och dina likasinnade har en plats på internet där ni får göra det.

Jag och många andra tycker det är roligt att få vara hårdare och vi får utrymme till det på andra ställen och är nöjda. Ni verkar nöjda med att ni slipper oss. Jag tror inte vi behöver leta förlorare.

Nu var det en diskussion om moderering och jag gav min syn. Om du läser svaren förstår du att ni byggt en rätt tajt bubbla. De flesta tycker på samma sätt i den här frågan.

Skrivet av Schabrak:

Det som fått mig hoppa av och på här har varit forumregler kombinerat med att man växt upp i ett land med yttrandefrihet. Vissa saker har helt enkelt inte gått att diskutera utan att halka in på förbjuden mark. Samtidigt är jag uppfostrad att ta seden dit jag kommer om jag går hem till någon. Antar att när allt detta i den digitala världen smälter ihop till en enda soppa så blir det stundtals svårnavigerat.

Ja, själva grejen är väl just att ett publikt diskussionsforum där folk möts pga ett gemensamt intresseområde lätt blir ett rätt så problematiskt substitut för ett kompisgäng eller liknande om det som anses vara själva poängen är att ha något slags välkomnande miljö för diskussion av just intresseområdet.

I slutänden blir det ju bara bubblor med olika innehåll beroende på vad man gör (eller inte gör), inte att man får en bubbla eller inte någon bubbla.
Dvs, oavsett hur man gör så blir det ju bara olika saker (och i förlängningen olika personer, baserat på vad de vill ha) man trycker bort respektive inkluderar.

Så det viktigaste är iaf i mitt tycke att man vet vad man vill ha och är tydlig med det, så kan folk förhålla sig till detta.
Vet Sweclockers detta? Min känsla är "mestadels ja".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, själva grejen är väl just att ett publikt diskussionsforum där folk möts pga ett gemensamt intresseområde lätt blir ett rätt så problematiskt substitut för ett kompisgäng eller liknande om det som anses vara själva poängen är att ha något slags välkomnande miljö för diskussion av just intresseområdet.

I slutänden blir det ju bara bubblor med olika innehåll beroende på vad man gör (eller inte gör), inte att man får en bubbla eller inte någon bubbla.
Dvs, oavsett hur man gör så blir det ju bara olika saker (och i förlängningen olika personer, baserat på vad de vill ha) man trycker bort respektive inkluderar.

Så det viktigaste är iaf i mitt tycke att man vet vad man vill ha och är tydlig med det, så kan folk förhålla sig till detta.
Vet Sweclockers detta? Min känsla är "mestadels ja".

Jag håller med. Det är inget konstigt. Man uttrycker sig/gör inte samma saker på barnkalas som på krogen. Det betyder inte att det ena är bättre eller sämre än det andra eller att båda inte har sin publik så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad din poäng är, vill du ha en hårdare ton finns det ställen för det, majoriteten här vill inte ha det.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är ändå ett av de snällare forumen på internet tycker jag. Visst finns det rötägg här, några har dykt upp i just denna tråd till och med, men procentuellt ligger Swec ganska bra till.

FZ är värre. Väldigt konstig stämning där till och från. Spydigheter, spel-elitism, och på snudd till mobbning i vissa fall där folk blir upprepat trakasserade i kommentarsfälten för felande åsikter. Där saknas det moderering helt och hållet (känns det som). Flashback är nästan bättre.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jodå, jag känner till den. Vet för övrigt också vem Mike Godwin är. Det var dock inte jag som myntade termen, vilket du också ser i länken.

Visa signatur

5900X | 6700XT