Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

färg i shell?

Har installerat Debian 3.0 r1 men jag får ingen färg i shellen, hur gör jag för att få igång det?
Sitter och läser "getting started with linux" guiden på linux.org och killen som skrev den hade tydligen färg i sitt debian när han installerat det. Hilfe

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte är i färg? Om du t ex skriver "ls -- color" utan citationstecknena, blir katalognamn blåa då?

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Nope, skriver jag det så får jag bara "No such file or directory"

Vad jag menar med färg är att allt är vitt, så det är lite svårt att veta vad som är kataloger och vad som är filer :\

Permalänk
Medlem

'ls --color' ska det vara (inte -- color)...

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

hah, vafan la jag in space för Det är alltså så att ditt ls inte har --color på by default?

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Jepp nu funkar det, men det blir bara färg när jag skriver just "ls --color". Hur gör jag för att alltid ha på färgen?
Och finns det något färgschema för att kolla upp vad färgerna står för?

Permalänk
Medlem

Blå är kataloger, grön är executables och turkos är symlinks. Finns säkert fler men de är de viktigaste.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Ok härligt härligt, men hur gör man för att alltid ha igång färger?

Permalänk
Medlem

har för mig att det ändras i .profile för respektive user

Permalänk
Medlem

Lägg till följande i ~/.profile (eller /etc/profile om det ska gälla globalt):

export LS_OPTIONS=" --color=auto -F -b -T 0"

-F -b -T 0 är mina inställningar (standard i Slack 9 tror jag) och de behöver du inte. 'man ls' om du vill veta vad de gör.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk

Njaa, jag lade in export LS_OPTIONS=" --color=auto -F -b -T 0" i /etc/profiles men det fungerar inte.
Testade även att mecka runt lite med ls --color=always/yes/auto och liknande men det hjälper inte. :\

Permalänk
Medlem

Testa skriva
source /etc/profile
och sen köra ls (jag antar att du skrev fel när du skrev /etc/profiles)

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Nope, skriver jag source /etc/profile så händer inget, jag får en ny rad att skriva på så att säga och när jag sedan kör ls har jag ändå inga färger :/

Jo, sen stämde det att jag skrev fel när jag skrev profiles i tidigare post

Permalänk
Medlem

I Debian ändrar du i ~/.bashrc
Kika i den så ser du precis vad du ska göra. Du ska ta bort en hash. (#)

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk

Jaaa!
Sådärja där satt den, tack så mycket för hjälpen allihopa

Permalänk
Medlem

ja jag har märkt att många har väldigt färgglada terms spec Eterm.. hur får man färg på host och login namnet? har alltid undrat inte så viktigt men..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- G.K. Chesterton