Permalänk
Medlem

Kodlås som startknapp

Tänkte sätta ett kodlås som startknapp på mitt chassi. Problemet ligger i att jag inte vet hur man ska koppla grejerna, så jag undrar om någon vet hur jag ska göra?

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2022028.htm

Brytförmåga: 5 mA 24 V , betyder det att den måste ha 24V för att kunna användas?

Permalänk
Medlem

Sök och du skola finna

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

ehrm kan det verkligen vara värt? jag menar, den var inte direkt billig.

Permalänk
Avstängd

den kan bryta en spänning på 24v och en ström på 5mA

Permalänk
Medlem

kan dock bli coolt.. men värt det.. hmm köp ett med bara 4 siffror.. ska väll finnnas.. säkert billigare

Visa signatur

"I happen to be the man who wrote the code, but Bill made it famous"-David Bradley (Mannen bakom ctrl-alt-delete)

Permalänk
Medlem

vad tror du om art 85-840-62 på elfa? kanske svårt att få de snyggt men _betydligt_ billigare!

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

använd funktionen i BIOS... den är gratis...

Mina 3 datorer fungerar fint med kod lullullen... och den jag sitter vid nu startar bara om jag trycker rätt kod på tangentbordet, alltså strömmen kopplas till datorn när rätt kod är intryckt

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Silent Assassin: Vettifan hur man ställer in passW.

Permalänk
Medlem

det lär ju vara lättare att hitta hur man ställer det i BIOS än att bygga in en såndär panel i datorn, och för att inte tala om hur mycket billigare det blir

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Silent Assassin berätta mer om hur det funkar.. bios etc

Permalänk
Medlem

hoppas ni fattar att det antagligen inte är att bara köpa de knappsatserna och koppla in.. det lär behövas mer elektronik för att man ska kunna slå in en kod för att det ska startas....

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

läs på den här på elfa: 73-691-92

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

sorry menade LS 7223

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

Är ju bara att ställa in i BIOSEN att man ska ha start när systemet startar. Sen ställer man in password.

Brukar finnas så man kan välja nånstans, står typ: "password protection" sen får man välja "system" eller "setup", och ibland kan man välja båda.

Kolla din manual så borde du hitta, har du ingen så ladda ner en från tillverkarens sida, vet du inte vilken tillverkaren är tycker jag synd om dig

Permalänk
Medlem

om du kör det i biosen kan man ta wake on keyboard; får välja any key eller password

Visa signatur

You can't tell the bottom from the top...

Permalänk
Medlem

MEn sluta klaga, han har nog tänkt igenom om vad han vill ha..
*faktiskt

Visa signatur

[ 3800+ x2 [ asus A8N-sli-se [ xfx 7900gt [ 160 gb [ twinmos 1024mb [ bzerk 500w [ beantech igloo [

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån på min förra dator. Men om du ska köpa en sån box så köp den INTE på elfa, finns billigare på Kjell o co.

Permalänk
Medlem

http://rautermods.no-ip.com/codelock.html

Allt är köpt på elfa i artikeln. Visserligen handlar artikeln om kodlås för ett skåp, men principen är ungefär den samma för ett kodlås till en dator.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epix
om du kör det i biosen kan man ta wake on keyboard; får välja any key eller password

Yep, tackar att du tar upp det... har liksom försökt slå min uptime och vill inte starta om datorn

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Kul idé! Jag tänker inte testa det själv så det blir intressant att se ditt resultat

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP