Permalänk
Medlem

Substitut för amd boxed kylning

Tänkte skippa kylningen man får till xp2500+ eftersom den enligt somliga ska låta rätt mycket (stämmer det?).

De 3 jag har funderat på är:

Artic Cooling Cooper Silent 2 TC - 149:-
Billig men enligt somliga på forumet är den lite klen.

Coolermaster Aero 7+ - 399:-
Rekomenderas av somliga på forumet men hur mycket låter den egentligen?

Zalman CNPS5100 CU - 379:-
Ska ju vara tyst men jag har läst att den är tung, vad är det för nackdelar med det?

Aero 7+ verkar vara populär men den har fått högre db än den boxade fläkten i en jämförelse på tom´s hardware.
db i siffor säger inte mig så mycket så om någon som har erfarenhet av dessa kunde ge mig lite råd hade det varit uppskattat.
Tänker nog inte klocka men vill ändå ha en stabil temp.

Visa signatur

12:50. Press Return

Permalänk
Medlem

Av ovanstående rekommenderar jag Aero 7+...men ha inga förväntningar på den som jag hade...om du inte kan tänka dig och sitta och slipa på den i ett par timmar!

Inge vidare yta på den från början, det får du fixa, nu har den blivit ok och jag har idle runt 43grader vid 2100-2200 varv, vilket gör att den är tyst, kommer den ovanför 2500 varv är den helt vild och högljudd! (vcore = 1.696 amd2500xp>>3200xp)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hairdust
Av ovanstående rekommenderar jag Aero 7+...men ha inga förväntningar på den som jag hade...om du inte kan tänka dig och sitta och slipa på den i ett par timmar!

Inge vidare yta på den från början, det får du fixa, nu har den blivit ok och jag har idle runt 43grader vid 2100-2200 varv, vilket gör att den är tyst, kommer den ovanför 2500 varv är den helt vild och högljudd! (vcore = 1.696 amd2500xp>>3200xp)

Fila låter ju iofs inte så skoj men tack för rådet. Någon annan? Ingen som har erfarenhet av den boxade kylningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med boxed kylning nu,
en barton 2500+@2000MHz (2800+) ligger idle på typ 47C och full på 53C
Den låter ju lite är klart, men jag har även två 80mm Enermax fläktar i burken också så de tillför ju lite med.

Kan tillägga att jag snart kommer byta ut den mot en Thermalright SLK-900U, med en Zalman 92mm fläkt, 20-36.1dBa.
Dels för att få ner ljudnivån, men främst för att kunna överklocka

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

Hoho, jag använder den boxade fläkten, och jag vill lova att den inte är trevlig på något vis. Den låter jättemycket, och är inget å hurra för när det gäller kylning heller. Men den funkar

Permalänk
Medlem

Artic Cooling Cooper Silent 2 TC - 149:-

Tyst o bra, tror jag har en sån till min 2500+. O den rullar på i 2270 mhz. Fullload typ 55

Edit: När du väll fått hem prollen så kommer de klia i fingrarna efter o klocka:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zunken
När du väll fått hem prollen så kommer de klia i fingrarna efter o klocka:D

Menar du kan säga att det gjorde verkligen det för mig, vill ha bättre kylning NU!

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Menar du kan säga att det gjorde verkligen det för mig, vill ha bättre kylning NU!

Japp gör jag! Jag börja klocka direkt, ville ju ser hur högt den ville:D

Permalänk

Om du tänker åka i orginalfart så är Arctic Cooling en mycket bra kylare ! Det finns säkert kylare som är en aning bättre men som kostar det dubbla eller mer. Den är tyst dessutom !

Skall du överklocka så är det väl bara att satsa på vatten direkt !

Mvh...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaminmannen
Om du tänker åka i orginalfart så är Arctic Cooling en mycket bra kylare ! Det finns säkert kylare som är en aning bättre men som kostar det dubbla eller mer. Den är tyst dessutom !

Skall du överklocka så är det väl bara att satsa på vatten direkt !

Mvh...

Artic Cooling är nog lite underskattad. Jag har en sån och jag kör min på 2270mhz, och då liggermin fullload temp på ca54 grader. Vilket är helt ok för en fläkt för 130 spänn!? Men okej så überbra är den inte:D

Permalänk
Medlem

Jag har en Arctic Cooling Copper Silent 2, ej TC modellen eftersom den skulle kyla sämre i test. Jag har ju inget att jämföra med men den är tyst iallafall. Jag köpte den då utbudet var begränsat när jag köpte prollen.

Om jag skulle köpt en nu skulle det bli en Thermaltake A1889 Silent Boost, 21 db. Tydligen enligt test mycket bra kylning väl i nivå med dom bästa, tyst och till ett rimligt pris 349 spänn.

Permalänk
Antielefant

TC kyler sämre iom att den är temperaturstyrd (Thermal Control = TC)

å andra sidan låter den inte mer än en hdd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Den fläkt som jag fick med min XP2100+ lät förfärligt. Ej att rekommendera.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

mycket tacksam för alla svar. det blir nog en billig artic. skulle jag få the urge att klocka får jag helt enkelt lägga ner pengar på en ordentligt bra fläkt senare.

Visa signatur