Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

SSH hjälp

hur är det jag ändrar till port 80
det ska gå.. jag hade det innan på ett annat system men har glömt hur det var jag gjorde
kör slack 9.0

Permalänk
Medlem

Leta upp din sshd_config och ändra "Port 22" till "Port 80". Kill-HUPa sshd och det borde vara kirrat.

/griff

Permalänk
Medlem

danke kan inte testa det nu.. sitter i skolan det e där jag vill testa det

Permalänk

Låter som om du vill gå förbi en brandvägg? Har de någon form av säkerhetstänkande så kör de WWW via en proxyserver, och då lär det inte fungera att bara byta port.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Låter som om du vill gå förbi en brandvägg? Har de någon form av säkerhetstänkande så kör de WWW via en proxyserver, och då lär det inte fungera att bara byta port.

Attans Fast det är ju himla dåligt att skolan(min skola)'s brandvägg blockar utgående portar. Det är ju totalt meningslöst, vad tänker dom på egentligen? Det räcker med att blocka inkommande. Alla gånger man försökt SSH:a hem till burken och misslyckats :), fast det borde ju gå att köra på port 80, om dom inte kör WWW på proxy då som Robban@Lipogram sade.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

snacka med administratörerna? det gjorde jag och förklarade vad jag använde ssh till (baaaara skolarbeten ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
snacka med administratörerna? det gjorde jag och förklarade vad jag använde ssh till (baaaara skolarbeten ).

Hehe, du sa inget om mirkken?
Jag tror inte att det går för mig iaf, administratörerna är på en annan skola - men jag får kolla upp om det går att köra på port 80.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag kör en ssh på port 510, firstclass, funkar utmärkt. Har de inte firstclass öppet är det ju värre. IT-admins på min skola säger att de inte har något behov av ssh, och då tänker de inte öppna den.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

kan man inte välja flera portar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
kan man inte välja flera portar?

Jo, med flera Port foo.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

Väldigt dålig stil av administatörerna tycker jag. Tack vare att jag kan ssh'a hem från skolan slipper man att släpa med sig disketter och cd-skivor till skolan som faktiskt innehåller skolarbete till 100%.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk

Problemet (sett från systemadministratörens synvinkel) är ju att SSH kan användas även för att tunla in till nätverket. Jag skulle i.a.f. inte vilja ha en tunnel från Internet rakt in i mitt nätverk.

Men det finns ju proxylösningar för SSH också, som ger administratören lite mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Problemet (sett från systemadministratörens synvinkel) är ju att SSH kan användas även för att tunla in till nätverket. Jag skulle i.a.f. inte vilja ha en tunnel från Internet rakt in i mitt nätverk.

Men det finns ju proxylösningar för SSH också, som ger administratören lite mer kontroll.

Vad menas med tunla in till nätverket?

Visa signatur

must!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Vad menas med tunla in till nätverket?

det betyder att du skapar en krypterade "tunnel" genom internet som kan avändas som ett skal runt ditt nätverksprotokoll.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

tunnling som fenomen fascinerar mig alldeled offantligt. Vet inte varför, men så är det =P. Det känns å back to basics på något vis, gräva sig en tunnel under fängelsemuren, fast det är väl lite mer avancerat än så.

Visa signatur

WS (Moria) Win XP SP1: ABIT NF7-S 2.0, AMD XP 2200+@2005 (h2o), 768 MB RAM, 360GB HDD, POW GeForce 2 GTS Pro
Server (Angmar) Gentoo Linux 1.4: PIII@500, 256 MB RAM, Riva TNT 16 MB, 678GB HDD
Server (Morgul) Gentoo 2004.3 PIII@700, 384 mb RAM, 457GB HDD