System failed the CPU test. (p4 2.8ghz på P4C800 Dlx)

Permalänk
Medlem

System failed the CPU test. (p4 2.8ghz på P4C800 Dlx)

Köpte nyligen en ny dator. P4 2.8ghz, 2x512mb minne (twinmos) och ett Asus P4C800 Deluxe. Stängde av datorn igår som vanligt. Idag när jag sätter på den startar den inte, hör genom högtalarna.. tog en stund att tyda men till slut fick jag fram: "system failed the CPU test".

Känns konstigt eftersom jag inte har ändrat nånting. Jag monterade CPUn själv, har aldrig gjort det förr men det var ju inga märkvärdigheter, bara att följa anvisningarna.

Vad kan detta vara?

Permalänk
Hedersmedlem

CPUn kanske har blivit skadad, för varm eller något annat konstigt. Det bästa du kan göra är att testa processorn i annan burk, och testa även att rensa BIOS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte möjlighet att testa på någon annan burk. Men jag borde ju kunna rensa bios, skall kolla i manualen. Men jag tror inte den kan ha tagit skada av värme, jag har ju bara haft den en vecka.

Permalänk
Medlem

Jag rensade bios. Clear RTC RAM (CLRTC). Jag tror väl det skall vara rätt.

Inget nytt. Fortfarande samma upprepande och irriterande röstmeddelande.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte har någon som helst möjlighet att testa på någon annan dator föreslår jag att du vänder dig till butiken du köpte processorn av och kräver en ny via garantin.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller på och skriver till db nu.
Tack för hjälpen pacman.

Permalänk
Glömsk

Kolla så att kylaren har kontakt med processorn. Ta även bort kylpastan som sitter på kylflänsen som standard.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Du råkade inte böja några pinnar? Det är ganska lätt hänt.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Du råkade inte böja några pinnar? Det är ganska lätt hänt.

tror du den funkat en vecka då?.. o sen bara lagt av? .. låter konstigt..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
tror du den funkat en vecka då?.. o sen bara lagt av? .. låter konstigt..

Oj, det missade jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte böjt några pinnar. Jag har varit varsam. Detta är min bebis.

Skall jag ... jag tror inte det satt nån kylpasta på flänsen. Skall jag damma av ytan på flänsen och översta ytan på processorn, vad skall jag göra det med, en glasögonputsduk? Hur skall jag handskas denna bebis..?

Permalänk
Medlem

Jomenvisst, det är ju svart kylpasta där. Det har lossnat lite och fastnat på processorn också. Hur skall jag ta bort denna?

Permalänk
Medlem

Ta bort allt av den svarta thermalpad:en, den är mycket sämre än vanlig kylpasta. Du får nog bort det lättast med lite läkarsprit eller likn. Bara den inte innehåller olja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men kan detta verkligen göra så att processorn inte funkar?

Permalänk
Medlem

Nej, det gör det inte tyvärr, du får nog skicka tillbaka den.

Men när du får tillbaka den så ska du följa mitt tips...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

cpu probbs

Stäng av "turbo" mode i bios.
Sätt på Auto.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte komma in i bios. Jag har redan nollställt bios.

Permalänk
Medlem

Men asså e detta ett skämt eller? Du hör "system failed the CPU test"...

Låter helt otroligt hur ska datorn få ut ett ljud mer än ett pip när den inte startar upp?

Permalänk
Medlem

cpu

Gör inget dumt, bara starta om datorn några gånger...så kommer du in i bios efter att ha strulat till det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuRTiL
Men asså e detta ett skämt eller? Du hör "system failed the CPU test"...

Låter helt otroligt hur ska datorn få ut ett ljud mer än ett pip när den inte startar upp?

Asus och vissa andra har en ljudkrets som berättar vad som är fel på datorn oavsett om den startar eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Polarn har ett Asus moderkort som pratar ryska
Fan vad jag garvade när jag hörde det första gången när vi satt och försökte optimera systemet.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Polarn har ett Asus moderkort som pratar ryska
Fan vad jag garvade när jag hörde det första gången när vi satt och försökte optimera systemet.

Jupp, det gör mitt med, "Systemski Problemski" var ungefär det jag hörde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

oc?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min nya p4 3.0 som jag inte monterade själv. Är det någon som har fått rätsida på vad det är för något fel? Det är ju inge roligt när datorn bara inte vill starta...
Observera att även jag har Asus P4C800 moderkort.

Permalänk
Medlem

Nu har jag sökt lite på google och jag hottade felet. Det är att kylflänsen sitter för hårt mot processorn. Jag testade att lossa på dem och då fungerar det men det är ju inte bra att processorn inte sitter fast så jag vet inte vad jag ska göra?
http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/8069/
http://www.eboodle.com/marketplace/product_info/review_detail...

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du box-kylaren? På den går det ju att justera hur hårt den ska trycka mot processorn.
Iofs. så kan man antagligen bara justera den åt fel håll, men kolla upp det så det inte är ett så enkelt fel.
Verkar annars skumt att det ska kunna bli så, jag hade en aeroflow-kylare förut och den hade ett jävla tryck mot processorn.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag använder boxkylaren men förmodligen. Det var ett färdigt paket som jag köpte. Men det började fungera när jag lossade väldigt mycket på fläkten och det men jag vet inte hur bra den sitter nu.
Vad skulle hända om processorn skulle lossna när den är igång? Kan den gå sönder då eller är det bara att sätta tillbaka den?

Permalänk
Hedersmedlem

P4orna har ju överhettningsskydd så dom ska hålla.
Toms hardware testade det för ett par år sen, dom körde igång Q3 sen plockade dom av flänsen. Det enda som hände var att datorn blev jättelångsam. Dom gjorde samma sak på en AMD, den brann upp direkt.

Men att den skulle lossna när datorn är igång skulle väl vara otroligt, förankra annars med lite eltejp, typ tejpa fast spakarna i ett "lagom" läge.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett Asus fel(mycket asus gfel just nu ?). Tydligen beroende på att kylflänsarna från Intel inte riktigt passar med P4C800. Dom trycker för hårt på CPU:n helt enkelt. Vilket är rent ut sagt uselt.

Mitt tips, köp en ny CPU fläkt exempelvis Zalman 7000 ALCU som kostar 299:- på webhallen.com. Passa på att köp lite Arctic Ceramique kylpasta, c:a 65 :-

Då blir du lite fattigare men får en säker och tyst kylning av CPU:n. Dessutom har den kylaren en smart monteringslösning vilket gör att du kan reglera trycket mot processorn på ett enklare sätt. Kolla här att den passar på ditt moderkort

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps7000a-alcu.htm samt här

http://www.zalman.co.kr/english/news/20030224.htm

Om nu eländet skulle fortsätta krångla läs här

http://techsupportforum.com/showthread.php?s=&threadid=6104&p...

Tydligen sitter det lödtenn kvar under CPU sockeln på vissa kort som kan kortsluta alltihop.

Tittar man här http://www.hardwareanalysis.com/content/forum/12/?o=100 så verkar det vara lite väl många med krånglande Asus kort.

Annars kan jag rekomendera MSI Neo2 865 PE. Ett, i mitt tycke mycket bra och mycket stabilt kort. Eller gör som alla andra, ta ett Abit.