Permalänk
Medlem

Integrerat Ljud korts problem!

Hej!

Jag har köpt en dator från db som jag har byggt ihop.
Jag har fått hjälp tidigare och det är jag tacksam för, för nu
fungerar nästan.. allt. Förutom ljudet. Jag har ett moderkort som har har ett inbyggt ljud kort på, moderkortet är ett:

--> Abit NF7-S rev Nforce 2.

Alltså ljudet som är intergrerat är Nforce 2.

Ljudet kortet är installerat med både drivrutinerna som följer med och med drivrutinerna på deras hemsida. >jag har fått ljudet att fungera en gång< men sen hade jag tydligen installerat flera drivrutiner som jag var tvungen till att ha till grafik kortet mm.
så nu har inte ljudet fungerat på ca 3-4 dagar. Har testat med andra högtalare och hörlurar. Det står att hårdvaran (nforce2) fungerar som den ska i enhetshanteraren. och när jag har nforce's ljud program och kör igång t.ex en låt så ser jag att stapeln rör sig , som att den reagerar på ljudet.. Jag har kollat att det finns 4 portar för ljudet och en för mikrofon. Jag har dock testat alla. När det fungerade för ca 4 dagar sen så hade jag den inkopplad på den gröna porten.

* kan det vara ett konflikt fel , att drivrutiner inte kan fungera tillsammans.

* Ett fel i BIOS, har vid tillfällen oxå ändrat i bios för att få datorn snabbare.

* Eller kan själva hårdvaran moderkortet med det integrerade ljudkortet nforce, vara fel på, tror inte det pga att ljudet tidigare har fungerat.

Vore Väldigt tacksam för ett svar.

MVH/ Andreas

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med mitt a7n8x deluxe för några dagar sen. Löste genom att installera över drivrutinerna med samma (!)

Permalänk
Medlem

ok..., ska testa det...

Permalänk
Medlem

det fungerade inte...

Permalänk
Vila i frid

Bara så att du vet så finns det fler delar i forumet förutom " Modifikationer - Eget bygge - Chassin"

Permalänk
Medlem

Kolla i soundstorm-kontrollpanelen igen... Om jag inte är helt ute på vischan och cyklar så har det kortet både analog och digitala utgångar, testa båda, bråka runt med alla möjliga funktioner

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nope.. inte det felet heller....

Permalänk
Medlem

installera om skiten windows åsså sen är du petnoga med att lägga in nforce drivisaran först (altså chipset drivisar FÖRST)

har du dragit upp fsb utan att låsa agp/pci kan ljudet lägga av då det inte hänger med

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ok. tack för tipset!