Permalänk

Hur varm?

Hur varm får min

Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800
Socket PGA478, 512kB "Northwood"

bli?
Vad är normal arbetstemperatur och vad är gränserna för skada och dyl?

Tack på förhand

Visa signatur

Why do something today? When someone else can do it tomorrow

Permalänk
Medlem

min ligger typ på 25 i normal och 43 i full load...då är den klockad till 3,1 och kör artic cooling. vid typ 60 börjar det väl bli farligt, fast klockar inte p4or ner sig om dom blir för varma?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Zany, vad använder du för program för att mäta din cpu-temp? Jag använder MBM5 och har också runt 25 idle och tycker detta låter alldeles för lite. Hade runt 40 med mitt epox mobo innan och det var nog mer rättvisande än 25...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

25 grader låter väldigt lite...Generellt sett har man alltid ett par grader varmare i burken än rumstemperaturen vilket borde innebära en chassitemp på 25-35 grader beroende på kylning i lådan och temperatur i rummet.
Eftersom processorn inte kan bli kallare än luften i lådan borde den ligga på temperaturer runt minst 5-10 grader varmare än temperaturen i lådan, beroende på kylflänsens funktion.

Min burktemp ligger runt 32-35 grader enligt Winbonds HW-doctor, processorn idlar på 42 grader och maxar på 57. Samma processor som din, i 3,1 Ghz med en spänning på 1.6V. Kylaren är en Zalman 7000 AlCu, moderkort i sign.
Vad jag förstått visar ABITs sensorer aningen för mycket och jag skulle juster mina siffror nedåt med ca 5 grader för att få verklig temperatur.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

kör med asusprobe, det kanske inte stämmer exakt, men flänsen är ju inte varmare än den på moderkortet. det står att den på mb är31, men skulle tro att den kanske är 37. om man då lägger till 6 grader på cpun också så kanske den är 31.

men föresten, e flänsen och cpun lika varma?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Jag har följt en tråd på Abit-USA officiella forum ang. temp på Abit korten.
Generellt för de flesta som skrivit (17 sidor) i den är att temp, visar 10-12-15 gr för mkt. Så jag känner mig lugn när min temp visar 47gr/idle 59/load och jag klockat min p4c till 3.2ghz kör dessutom inte fläktarna på max! Körde lite sisoft sandra burn-in 10gr, och den är stabil.

Offtopic: Är det annars Prime95 som man bör köra för att verkligen stressa cpu:n?

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har IS7-E och temp full-load på 48 grader. Flänsen blir knappt ljummen. Körde ett amdsystem innan och hade ungefär samma temp där enligt bios och då var flänsen verkligen varm. Så det där med temp ska man nog ta med en stor nypa salt. Mer ett riktvärde när man byter fläns. Blev det varmare-kallare typ

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Bra talat!

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Jag har följt en tråd på Abit-USA officiella forum ang. temp på Abit korten.
Generellt för de flesta som skrivit (17 sidor) i den är att temp, visar 10-12-15 gr för mkt. Så jag känner mig lugn när min temp visar 47gr/idle 59/load och jag klockat min p4c till 3.2ghz kör dessutom inte fläktarna på max! Körde lite sisoft sandra burn-in 10gr, och den är stabil.

Offtopic: Är det annars Prime95 som man bör köra för att verkligen stressa cpu:n?

Prime95 skall vara ett bra program för att stressa cpu:n + minnet, om jag inte lyckas köra det i 24 /h på en Klockad cpu annser jag cpun ostabil.

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Kör lite program som hettar upp CPU:n mycket.. sen kollar du tempen i ditt temperaturmätarprogram och kollar vad den står när du märker att systemet börjar bli ostabilt och göra saker som inte var tänkt, eller inte göra saker.. typ.. glömma rita ut ikonerna.. eller strunta i att du trycker på start, då kollar du vad temperaturen står på, innan programmet för o mäta det krashar.. och DÄR har du temperaturen för DITT moderkort där gränsen för ett stabilt system går.

Min gräns ligger på sådär 65 grader, sen börjar det hända lite småsaker som tyder på instabilt system så.. under 65 om du har mitt IC7-g och min CPU fast det har du inte så du får mäta själv

BTW, har du HT enebled i bios så kör två instanser av ditt CPUupphettarprogram min temp stiger typ 2 grader av det

Visa signatur

[size="1"]Abit IC7-G, BIOS v.17, P4 2.8C, 2*256Mb Corsair 2-3-2-5
160Gb Seagate SATA, 2*120Gb WD. 60Gb Seagate
GF3 Ti 200 @ Ti 500 :D, Gbit LAN (intel), SB Audigy 2 eX[/size]