Permalänk
Medlem

Till alla som vill ha bra ljud..

Tänkte skriva lite tips till alla där ute som går och funderar på att köpa nytt ljudsystem till datorn, notera att jag tänker inte gå in på ljudkort eftersom en trevlig själ namngiven teetow redan gjort detta och jag anser hans faq vara lagom up to date.

Det första att tänka på är vad man ska ha högtalarna till, om du endast ska spela spel (såsom FPS, strategi spel och liknande) och har en ganska begränsad budget är det en bra satsning att gå på t.e.x. Altec Lancing, Cambridge/Soundworks eller Logitech 2.1 system. Deras system i 400-600:- klassen håller helt ok standard och räcker gott till spel, med tanke på att det enda du egentligen vill ha är klart och tydligt ljud + bra basåtergivning.

Är du mer åt Musik/Spel blandningen men inte direkt en audiofil föreslår jag Cambridge nya system, dock inte dom med titan element för dom låter inget roligt. Dessa finns i 600-1200:- klassen.

Brukar du spela hög och mycket musik och är beredd på att lägga ut 2000:- + ska du undivka färdigbyggda 2.1 system med inbyggd förtärkare då dessa är

1. Dyra
2. Dåligt ljudande

Istället skulle jag rekomendera att du springer iväg till närmaste varubörs/bytesaffär och kollar om dom har nåt intressant att erbjuda, vad du främst vill ha på dina högtalare är:

Max W MINST 100W
Recom. Amplification 10-150w
Minst 6.5" bas/mellanregister element (8" är att föredra om du inte ska köpa till en sub)
1" Tweeter
1 vägs basreflex

Detta brukar gå på runt tusenlappen för ett par (2 st högtalare, ja) Desto lägre värde på recomended amp. desto lättare är högtaslarna att driva, dvs. att du inte behöver en råstark förstärkare för att driva dom. Varje gång du höjer volymen på förstärkaren med 1 grad på volymreglaget (om det är runt) så förstärks signalen ut till högtalarna i regel med 80%.

Detta medför att på väldigt höga volymer så har förstäraren en tendens att inte orka driva högtalarna och då blir emd mer som ett pusstande ljud från basen, det låter men det är ingen kraft i den. Därför vill du gärna ha en förstärkare som klarar av att ge minst 100w, speciellt om du har en tendens att spela mycket tekno och annan bastung musik.

En 100w förstärkare bör gå att hitta för runt 1000:- begagnat, och du kommer att få överlägset ljud jämfört med alla andra småkillar med sina cambridge 2.1 40w på lanet

Om det finns pengar så rekomenderar jag STARKT att du köper en PASSIV subwoofer till ditt system för att göra det komplett, se bara till att din förstärkare klarar av att driva den. Tänkte ge ett exempel på hur ett sånt här system kan se ut och vad det kostar, nämnligen mitt

Just nu sitter jag på

Förstärkare Pioneer
-290w x2
Pris: 1100:-

2 st Audiopro Stage 414
-6.5" Mellanregister
-1" Tweeter
-Vill ha 10-150w
Pris: 1000:-

1st. Canton Passiv Subwoofer
-16" Bas element
Vill ha 50-400w
Pris: 750:-

Jag kan förövrigt berätta att förstärkaren på nivå 2 (av 10) ger ett ljudtryck på 92 dB 1 meter ifrån högtalarna..

Nu är det så att jag e kass på att förklara och detta blev säkert jätte opedagogiskt och oanvändbart men jag kände för att skriva lite

Tack o hej :).

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem

Bra att du skriver lite, det flashigaste är som sagt sällan bäst

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Förstärkare Pioneer
-290w x2

Vad är det för modell?

-16" Bas element
Vill ha 50-400w

Finns?

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Hedersmedlem

Sen ska man tänka på att 1500w =! 1500w.

Effekten är förövrigt ganska ointressant eftersom det sällan mäts på samma sätt mellan två olika förstärkare.
Det är inte helt ovanligt att man hittar datorhögtalare för runt 200:- som ska ge uppåt 250w, låtsas watt förstås.

För en herrans massa år sedan, fem ungefär, köpte jag mig ett par då väldigt häftiga högtalare till datorn på 240w. Läser man i manualen så ger de 15w vid 10% thd (vilket är riktigt kass). Högtalarna jag har till stereon nu ska klara max 100w och de kostade sisådär 10 gånger mer än vad mina så kallade datorhögtalare gjorde.

Ska man få vettigt ljud så finns det bara ett alternativ. Köp en riktig förstärkare med lite lagom effekt. Man får vad man betalar för. Hellre en dyr förstärkare på runt 100w än en billig på 200w. Det är skillnad på watt och watt.

Högtalare får man välja lite efter vad man har plats för. Jag bytte "ner" mig från ett par ganska stora högtalare till ett par bra mycket mindre (och dyrare) och fick mycket bättre ljud. Om ett par högtalare låter bra och kan spela högt beror inte bara på storleken.

Har även ett 2.1 system till arbetsdatorn. Altec Lansing ACS48 som jag tycket lät bra. Helt kass är de självklart inte, men högtalarbytet till stereon har gjort mig aningen kräsen.

Har just nu...
Gammal (cirka 10 år nu) Pioneer stereo (XR-J22) som förstärkare, cirka 40w. Ska bytas ut inom nåt år.

Wharfedale Diamond 8.1 70th Anniversary. Fick dem i födelsedagspresent i vintras. Oerhörd skillnad mot mina gamla högtalare som inte var direkt dåliga. Trodde från början att jag inte skulle kunna få lika bra tryck i basen med de nya högtalarna, oj vad fel jag hade. I de gamla satt det två 8" element och i de nya ett 5" och det låter bra mycket bättre, och mer nu.

Ska nog under vintern komplettera med en sub.

Lite OT:
Ska man på LAN så är det tre alternativ som gäller.
1. Ett par riktigt kassa datorhögtalare, ju sämre desto bättre. Tävla sedan om vem som kan spela högst med skräphögtalarna.
2. Hörlurar, man störs inte av andra och stör inte andra.
3. Morsan gamla småfeta högtalare och en passande förstärkare. Med två 10" på borde så håller sig fjortisar på behörigt avstånd. Hur det låter spelar ingen roll, bara det låter mycket.

(jag är också kass på att förklara ibland)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

köp hörlurar med hörlursförstärkare för samma peng för guds skull!

Visa signatur

Women. You can't live with them and you can't kill them.

Permalänk
Medlem

Bra tänkt. Det där med högtalarsystem är klart underskattat bland datorintresserade. Ett prisvärt system i klassen ~2000 kr kan mycket väl ge en känsla i spel som klart överglänser vinsten av ett nytt grafikkort för lika mycket.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Begagnat!

För 2000-3000 kan man faktiskt få riktigt fina system, i alla fall begagnat. Leta gärna efter lite äldre modeller, typ 80-talare och stativarhögtalare.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
Förstärkare Pioneer
-290w x2

Vad är det för modell?

-16" Bas element
Vill ha 50-400w

Finns?

Modellnumret och hela bakplåten är bortplockad där sitter nu istället en gigantiskt fläns som min morfar satte dit..

Ja.

Visa signatur

Permalänk

Ey killar det är 5.1 system som gäller. jag är absolut inte rik utan har köpt allting löst.

först köpte jag 2 golvhögtalare på 150W fet rea på siba /800:-
sedan 4 begagnade stereohögtalare med bra bas /700:-
förstärkaren köpte jag en dyr för att den ska hålla länge /3000:-
sedan var det bara ett 5.1 ljudkort för /250:-
baslådan (10")köpte jag billigt med 2 små högtalare som jag kopplat bort /500:-

ohh shit hade inte räknat att det var så mycket pengar...
men med det här systemet får jag biokänsla på rummet. tänkte bara dela med mig att det inte är bättre att köpa redan ihoppsatta surroundpacket utan att bygga dom själv.

ha d bra nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SierraNevada
Ey killar det är 5.1 system som gäller. jag är absolut inte rik utan har köpt allting löst.

först köpte jag 2 golvhögtalare på 150W fet rea på siba /800:-
sedan 4 begagnade stereohögtalare med bra bas /700:-
förstärkaren köpte jag en dyr för att den ska hålla länge /3000:-
sedan var det bara ett 5.1 ljudkort för /250:-
baslådan (10")köpte jag billigt med 2 små högtalare som jag kopplat bort /500:-

ohh shit hade inte räknat att det var så mycket pengar...
men med det här systemet får jag biokänsla på rummet. tänkte bara dela med mig att det inte är bättre att köpa redan ihoppsatta surroundpacket utan att bygga dom själv.

ha d bra nu

Det var det som var själva tanken, självklart menade jag inte att man bara kunde göra detta med 2.1 utan även 5.1 7.1 eller gud vet hur många bakhögtalare du vill ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att Pioneer någonsin har byggt en förstärkare som verkligen ger 2x290W!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Jag tvivlar på att Pioneer någonsin har byggt en förstärkare som verkligen ger 2x290W!!

Det tvivlar jag också på. Kanske 290W i "skryteffekt ", men aldrig 290 "ärliga"-watt.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
Det tvivlar jag också på. Kanske 290W i "skryteffekt ", men aldrig 290 "ärliga"-watt.

Nej mycket möjligt men den kan mycket väl vara modifierad av min audiofil till morfar (Han byggde simulatorer åt försvaret innan.. Stig Blomberg). I vilket fall så driver den bra och tillförlitigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
I vilket fall så driver den bra och tillförlitigt.

Det gör den nog, ville bara vara lite dryg å påpeka lite

Bara du är nöjd så är det bra.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Jag har ett 5.1 system för Film
med 1par sjysta 10" 350 w/st trevägs lådor (fabriksbyggda)
1 st center 2 st 6,5+diskant (fabriksbyggd)
2x12" sub 800W (Hemma byggd) inkl sepparat slutsteg. 22 mm plywood inkl. stagningar
2x 2x8" 800w /st (Hemma byggt) 19mm mdf
någon halvsjyst suround förstärkare sony 6x90 w

sen har jag mitt hifi system för musik!
2x 2x8" 800w /st (Hemma byggt) 19mm mdf (likadanna som i 5.1 systemet)
Nad 312 2x30w i 8ohm har jag för mig.. 2x75w i två ohm

när jag spelar spel så använder jag mig av mina hörlurar.

som sagt så är det ju skillnad på W och W!
jag spelar nästan högre med mitt hifi system men det blir ju mera bas och bättre filmkänsla och suround ljud med 5.1 systemet!
däremot så ärdet ju klarare/renare ljud i hifi systemet..

Förstärkare Nad 312: köpt för 5 år sedan kostade då lite över 3000
Cd spelare Nad 512: köptes för 4,5 år sedan kostade 2700
Högtalare: sammanlaggda kostnader för alla elementoch matrial + de fabriksbyggda skulle jag gissa på....6000
Suroundförstärkare Sony: extrapris 2000
Dvd Sony: extrapris 1700

summan av kardemumman: 15400 kr

sen tillkommer ju kostnader för kablar m.m. men det anser jag som ovesäntligt pga. att jag inte laggt ut så mycket på det!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem

jag sitter på
reciever: Yamaha v-440
Högtalare: Conquest 66
subbe: XTZ 12" R Fatoby.
de gick på 9000 med kablar.. är inte riktigt nöjd och de fattas sateliter och 2 st centrar.

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foxracer
och de fattas sateliter och 2 st centrar.

2st centrar?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk

klart man ska ha 2 centrar , det har jag. jag använder mig av en högtalarförgrening till 8st högt. så här ser det ut på mitt rum:

center center
golvh. golvh.

fet Subwoofer

bakh. bakh.

med den här anläggningen får jag ett riktigt surround me hjälp av min bio-reciever och som är kopplad te datorn. det går tre kablar från mitt 5.1ljudkort till min förstärkare: det är sådana kablar ni vet en svart i wna änden och en röd och en vit i andra. den svart går in i ljudkortet.

tex. en av dom svarta går in i ljudkortets centerhögtalarfunktion. och i andra änden går den in i recieverns centerhögt........ osv.
detta gör att det kommer olika ljud från varje högtalare. jag rekomenderar detta stort, jag nöker mig med att titta på film hemma istället för bio. det enda som fattas är en stor skärm =(

Permalänk
Medlem

det som du beskriver är ju suround...
tror inte att många vet vad det inte är...

Kabeln kallas phono/rca kabel
varför har du inte all kanaler inkopplade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni kanske kan hjälpa mig.
Bor i ett korridorsrum på 20kvm, mindre rum att bo i kommer det ej bli i framtiden.
Ser mycket på filmer och lyssnar musik, vad för 5.1-system rekommenderas? Paket? Kan inte så mycket om att plocka ihop eget system så det kanske är här ni kan hjälpa mig. Golvhögtalare slipper jag helst då jag faktiskt inte bor på så stor yta

Pris? Tjaaa, runt 4k kanske, men då måste det vara mycket bra såklart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dek
2st centrar?

Joo... jag har en 6-kanalig reciever.
2 front.
2 sateliter
2 centrar
hur många subbar jag vill.

den ligger på 6x110 watt

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totten
Ni kanske kan hjälpa mig.
Bor i ett korridorsrum på 20kvm, mindre rum att bo i kommer det ej bli i framtiden.
Ser mycket på filmer och lyssnar musik, vad för 5.1-system rekommenderas? Paket? Kan inte så mycket om att plocka ihop eget system så det kanske är här ni kan hjälpa mig. Golvhögtalare slipper jag helst då jag faktiskt inte bor på så stor yta

Pris? Tjaaa, runt 4k kanske, men då måste det vara mycket bra såklart

sattsa på ett finare färdig byggt!
Med sjysta satteliter och en liten sub, efter som att du har ett litet rum och att grannarna kanske inte vill höra...
bättre med rent och högt ljud än dåligt och för mycket okontrollerad bas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

*snip*

Precis!

Visa signatur

Permalänk

Har lyssnat på en hel del... men inget slår en bra förstärkare och ett par feta lurar. Blir mycket skönare än högtalare.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

sattsa på ett finare färdig byggt!
Med sjysta satteliter och en liten sub, efter som att du har ett litet rum och att grannarna kanske inte vill höra...

Det är bra väggar här så lite kräm ska det kunna ge ut. Har du något exempel på vad man bör rikta ögonen åt? givetvis blir det en provlyssning efter det.

Permalänk
Citat:

det som du beskriver är ju suround...
tror inte att många vet vad det inte är...

Kabeln kallas phono/rca kabel
varför har du inte all kanaler inkopplade?

jag har det :S

Permalänk
Medlem
Citat:

klart man ska ha 2 centrar , det har jag. jag använder mig av en högtalarförgrening till 8st högt. så här ser det ut på mitt rum:

center center
golvh. golvh.

fet Subwoofer

bakh. bakh.

Du menar inte

golvh center golvh
subba
bakh center bakh

dvs som resten av omvärlden?

Visa signatur

SLINKY + ESCALATOR = EVERLASTING FUN

Permalänk
Medlem
Citat:

center center
golvh. golvh.

fet Subwoofer

bakh. bakh.

med den här anläggningen får jag ett riktigt surround me hjälp av min bio-reciever och som är kopplad te datorn. det går tre kablar från mitt 5.1ljudkort till min förstärkare: det är sådana kablar ni vet en svart i wna änden och en röd och en vit i andra. den svart går in i ljudkortet.

tex. en av dom svarta går in i ljudkortets centerhögtalarfunktion. och i andra änden går den in i recieverns centerhögt........ osv.
detta gör att det kommer olika ljud från varje högtalare. jag rekomenderar detta stort, jag nöker mig med att titta på film hemma istället för bio. det enda som fattas är en stor skärm =(

Ehh, varför kör du med dubbla centrar? Ok, om man kör med 6.1 som Foxracer gör då, men annars är det ganska meningslöst, om du nu kör båda centrarna i fronten....

Får du ut digitalt ljud ur förstärkaren, eller kör du dolby surround?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Har lyssnat på en hel del... men inget slår en bra förstärkare och ett par feta lurar. Blir mycket skönare än högtalare.

Right, du har aldrig hört talas om detaljrikedom och djup och kraftig bas som KÄNNS? Jag är säker på att dina hörlurar återger dom flesta frekvenser tillfredställande men hur kul är det att sitta och lyssna på tung industrial i ett par hörlurar istället för att ha 2 feta högtalare + en ännu fetare sub?

Min poäng är att du aldrig kan få samma känsla i ett par hörlurar, du får aldrig samma känsla och basåtergivning i som i ett par bra högtalare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har det :S

ok du har alltså tre kablar inn i ljudkortet?
på mitt 5.1 ljudkort så har jag 6 utgångar! varför inte ha 6 kablar?

Visa signatur