Till alla som vill ha bra ljud..
Tänkte skriva lite tips till alla där ute som går och funderar på att köpa nytt ljudsystem till datorn, notera att jag tänker inte gå in på ljudkort eftersom en trevlig själ namngiven teetow redan gjort detta och jag anser hans faq vara lagom up to date.
Det första att tänka på är vad man ska ha högtalarna till, om du endast ska spela spel (såsom FPS, strategi spel och liknande) och har en ganska begränsad budget är det en bra satsning att gå på t.e.x. Altec Lancing, Cambridge/Soundworks eller Logitech 2.1 system. Deras system i 400-600:- klassen håller helt ok standard och räcker gott till spel, med tanke på att det enda du egentligen vill ha är klart och tydligt ljud + bra basåtergivning.
Är du mer åt Musik/Spel blandningen men inte direkt en audiofil föreslår jag Cambridge nya system, dock inte dom med titan element för dom låter inget roligt. Dessa finns i 600-1200:- klassen.
Brukar du spela hög och mycket musik och är beredd på att lägga ut 2000:- + ska du undivka färdigbyggda 2.1 system med inbyggd förtärkare då dessa är
1. Dyra
2. Dåligt ljudande
Istället skulle jag rekomendera att du springer iväg till närmaste varubörs/bytesaffär och kollar om dom har nåt intressant att erbjuda, vad du främst vill ha på dina högtalare är:
Max W MINST 100W
Recom. Amplification 10-150w
Minst 6.5" bas/mellanregister element (8" är att föredra om du inte ska köpa till en sub)
1" Tweeter
1 vägs basreflex
Detta brukar gå på runt tusenlappen för ett par (2 st högtalare, ja) Desto lägre värde på recomended amp. desto lättare är högtaslarna att driva, dvs. att du inte behöver en råstark förstärkare för att driva dom. Varje gång du höjer volymen på förstärkaren med 1 grad på volymreglaget (om det är runt) så förstärks signalen ut till högtalarna i regel med 80%.
Detta medför att på väldigt höga volymer så har förstäraren en tendens att inte orka driva högtalarna och då blir emd mer som ett pusstande ljud från basen, det låter men det är ingen kraft i den. Därför vill du gärna ha en förstärkare som klarar av att ge minst 100w, speciellt om du har en tendens att spela mycket tekno och annan bastung musik.
En 100w förstärkare bör gå att hitta för runt 1000:- begagnat, och du kommer att få överlägset ljud jämfört med alla andra småkillar med sina cambridge 2.1 40w på lanet
Om det finns pengar så rekomenderar jag STARKT att du köper en PASSIV subwoofer till ditt system för att göra det komplett, se bara till att din förstärkare klarar av att driva den. Tänkte ge ett exempel på hur ett sånt här system kan se ut och vad det kostar, nämnligen mitt
Just nu sitter jag på
Förstärkare Pioneer
-290w x2
Pris: 1100:-
2 st Audiopro Stage 414
-6.5" Mellanregister
-1" Tweeter
-Vill ha 10-150w
Pris: 1000:-
1st. Canton Passiv Subwoofer
-16" Bas element
Vill ha 50-400w
Pris: 750:-
Jag kan förövrigt berätta att förstärkaren på nivå 2 (av 10) ger ett ljudtryck på 92 dB 1 meter ifrån högtalarna..
Nu är det så att jag e kass på att förklara och detta blev säkert jätte opedagogiskt och oanvändbart men jag kände för att skriva lite
Tack o hej :).
A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |