Exklusiv recension: Abit IC7-MAX3

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Asus är bättre också qualikativ!!!!!!
So long.....

Jag tänker inte ta någos parti här, men vad exakt baserar du det på? Deras rykte? Det är dock mycket möjligt.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Världigt bra recension.
mitt ic7 klarar 270 fsb 1:1 fasst inte stabilt. dock har jag andra minnen. adata pc4000. 2.8 vmem 1.57 vcore

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk

Har en liten fundering, sitter med ett msi 875p neo fis2r, och jämförde mina siffror i sandras minnesbenchmark med dem ni publicerat, det konstiga är att jag får 5000MB/s istället för den låga siffra ni skrivigt. testat med allt i standardhastighet.
p4 2.6/800 dual ddr400.

ni har inte möjligen "glömt" slå på PAT på alla kort utom asus och abit korten?.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Har en liten fundering, sitter med ett msi 875p neo fis2r, och jämförde mina siffror i sandras minnesbenchmark med dem ni publicerat, det konstiga är att jag får 5000MB/s istället för den låga siffra ni skrivigt. testat med allt i standardhastighet.
p4 2.6/800 dual ddr400.

ni har inte möjligen "glömt" slå på PAT på alla kort utom asus och abit korten?.

Nejdå jag har inte glömt att aktivera PAT (om så var möjligt) på de moderkort jag testat. i875P (Canterwood) moderkort har alltid PAT aktiverat (t.ex. MSI kortet).

Jag har tittat på många tester och jämfört med resultat andra testare med liknande hårdvara och de ligger på ungefär samma nivå. Det finns massor som kan påverka resultetet, hårdvara, operativssystem, vissa drivrutiner osv. Hur jag gick tillväga med t.ex. MSI kortet finns att läsa här

Det som är speciellt med Asus och Abit moderkorten är att de använder andra optimeringar förutom PAT. Sen exakt vad de bygger på får man nog fråga deras tekniker, och man lär inte få något svar Tar man bort dessa "special" optimeringar så ligger de flesta omkring 4600 i SiSoft Sandra, dvs. med PAT. (med mitt testsystem.)

Om MSI kortet "Det var med stor besvikelse som vi fick nöja oss att köra testerna i ”Fast” läge, detta då Turbo gav olika grafikanomalier och Ultra-Turbo inte kunde köras överhuvudtaget." och längre fram "Vid Turbo-läget så gav moderkortet klart bättre prestanda, vilket skulle ha resulterat i klart bättre placeringar i testerna."

Jag fick över 4800 i SiSoft Sandra i Turbo på MSI kortet, men då det inte var stabilt så spelar det ingen större roll. Ultra-Turbo gick inte överhuvudtaget.

Det var iaf de siffror jag fick

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Jahopp. körde i "Fast" själv. Måhända att du prova med någon av de första biosarna som hade lite problem.
Msi har sedan dem la till "MAT" i bios också haft sådana här "speciella inställningar"

Btw, slow deaktiverar pat på msi kortet (beroende på bios version), så det är inte alltid aktiverat.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Btw, slow deaktiverar pat på msi kortet (beroende på bios version), så det är inte alltid aktiverat.

Jo det kan vara så, minns att prestandan sjönk en hel del då. Inget jag utforskade närmare dock

Edit: Men så är just MSI kortet mycket speciellt också, med Core Cell osv. Biosversionen som användes stödde MAT, men jag kan installera om moderkortet och testa igen

Visa signatur

Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem

Så nu har jag återigen testat MSI kortet med senaste Bios osv. Men resultatet blev i de trakter som det står i testet, dvs. ingen större skillnad. Sen har naturligtvis MSI kortet andra optimeringar än PAT och det beskriver vi också i den recensionen (8 moderkort). Då jag inte kan köra dem stabilt så finns ingen anledning att ta med de värdena.

Visa signatur