"Bygla" bort integrerat Intel Extreme 2 Graphics???

Permalänk
Medlem

"Bygla" bort integrerat Intel Extreme 2 Graphics???

Hejsan!

Är lite ny på det hära med datorer. Har skaffat en dator, enligt min signatur. Har även köpt ett Radeon 9600PRO...och ska nu installera detta i burken. Saken är den att burken har ett integrerat Intel Extreme 2 Graphics. Nu undrar jag om man på något sätt måste bygla bort detta inbygda "grafikkort" innan jag installerar det nya Radeon kortet? Eller kommer datorn att fixa det i alla fall? Om inte, hur ska jag gå till väga???

Mvh KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk

vet inte just för din dator.. men det ska gå att stänga av integrerade grafikkort i biosen .. kolla där först.

Visa signatur

Intel Core2Duo E8400 - Gigabyte EP35-DS4 iP35 - Corsair 4x2048MB PC2-6400 - Gainward 8800GT 512MB - Antec Sonata 500 -

Permalänk

stoppa i och testa.. den kan inte explodera eller något.. oftast i nyaresystem kollar den upp agp porten först.. så den kanske förstår själv att tadaa måste slå av det integrerade för att pumpa på agp istället..

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Jo i BIOS:en finns det ett alternativ där man kan välja "Active Video" just nu står den på PCI. Vad beror det på? Om datorn skall använda det integrerade borde den väl vara inställd på "Integrated" eller?

Hur som helst. Ska jag ploppa i grafikkortet och sedan ändra i BIOS:en till AGP då? Eller ska jag testa ploppa i och se om datorn sköter det själv? Jag menar sätter jag i grafikkortet och ställer in BIOS:en på att datorn skall använda AGP-porten så kommer det väl inte funka? Grafikortet måste väl ha drivrutiner och sånt? Kan väl inte starta datorn med grafikkortet utan att ha drivrutinerna installerade eller?

Det står också: " If the selected video is not available, the computer will select video default. Det betyder väl att jag sätter i kortet -> ändrar i bios till AGP -> och låter datorn sköta resten typ...?

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Sätt i AGP-kortet. Inget kan gå sönder av att prova vad som händer.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte disabla det integrerade. Stoppade själv i ett r9600 i ett i865G för en vecka sen. Funkar fint.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Får kortet till veckan och då ska det testas!

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255